Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

    Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
    Verliezen, geen verliezen, zoals eerder gezegd allemaal prietpraat.

    Je moet alles in verhouding zien. Ben je een bedrijf met weinig omzet, dan zullen ze heel snel de neiging hebben dat je je hobby laat betalen door de staat, met alle zever tot gevolg.
    Draai je veel omzet en heb je ook veel kosten (dat is nu eenmaal legio aan een zelfstandig beroep, je moet jammer genoeg alles zelf betalen) dan draait alles rond de bewijskracht van een boekhouding.

    Velen denken snel "massa's" geld te verdienen, maar mispakken zich serieus.
    Een zelfstandige zijn is veeeeeeeel meer dan wat fotokes maken, afleveren en incasseren hé.

    Je moet in eerste instantie een goede ondernemer zijn.

    Ik zal bijvoorbeeld nooit beweren dat ik de "beste" fotograaf ben (nu je moet uiteraard wel goed materiaal leveren hé), maar ik durf wel zeggen dat ik een goede ondernemer ben en door de jaren heen veel connecties heb opgebouwd.

    Het grootste deel van mijn tijd spendeer ik dan ook aan administratie, klanten en connecties opbouwen en onderhouden, tussentijdse resultaten bestuderen om correcte beslissingen te kunnen nemen op vlak van investeren etc....

    Ik kan nog lang doorgaan hoor. Nog steeds zin ? Zo ja, dan moet je er voor gaan.

    Mvg. Peter

    Helemaal mee eens. Zelf ben ik fotograaf in bijberoep.
    En kan je één ding zeggen. Het is hard werken. Nu ja, toch in onze richting (huwelijken).
    Dat kan je alleen aan niet met het geld in gedachten maar de interesse en het plezier in het vooruitzicht.
    Want veel 'verdien' je er niet aan. Tenzij je echt pro bent full on gaat, maar dat zijn dan meestal ook full time fotografen.
    Je werkt nog fulltime en dan nog je bijberoep. En dan tel ik niet alleen de huwelijksdag maar ook bvb. de afspraken en dergelijke.
    Maar dus denken dat je even wat geld gaat verdienen, dat is serieus mispakken. En mag zelfs volgens mij niet het doel zijn als je als fotograaf begint.
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #32
      Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

      In mijn geval is "geld" verdienen zeker niet de bedoeling, maar ik wil het allemaal legaal doen. Ik krijg de laatste tijd redelijk wat vragen van kennissen en kennissen van kennissen, dus ja... Ik ben niet van plan om gratis dingen te doen en in het zwart wil ik ook niet werken, maar ik wil mezelf ook niet in de problemen werken door hals over kop met iets te beginnen.
      Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

      Comment


      • #33
        Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

        Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        In mijn geval is "geld" verdienen zeker niet de bedoeling, maar ik wil het allemaal legaal doen. Ik krijg de laatste tijd redelijk wat vragen van kennissen en kennissen van kennissen, dus ja... Ik ben niet van plan om gratis dingen te doen en in het zwart wil ik ook niet werken, maar ik wil mezelf ook niet in de problemen werken door hals over kop met iets te beginnen.
        Boeiend thread
        Hoe is dit nog afgelopen Muse? Ben je fotograaf in bijberoep? Tips die je kan meegeven?

        Comment


        • #34
          Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

          ik nog wel in ieder geval
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #35
            Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

            Effe duidelijk, in bijberoep hoef je jezelf geen loon uit te betalen. Ik raad U eerst en vooral aan om een haalbaarheids studie uit te voeren alvorens te starten. Ook in bijberoep, dan heb je een beter zicht over de activa en hoeveel je ongeveer zal moeten vragen. Onthoud dat ook dat wanneer je start als handelaar privé en zakelijk niet gescheiden zitten. Aangezien fotgrafie je hobby is, heb je er wel voordelen bij om dit in bijberoep te doen. Zeker informeren bij het KBO voor je begint, hoeveel je mag verdienen enz...
            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

            Comment

            Working...
            X