Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

    Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
    Investeren in je eigen beginnende bedrijf als fotograaf in bijberoep lijkt me verstandig om dat vanuit eigen kapitaal te doen.
    Ik ben ook bijna zo'n 1 1/2 jaar in bijberoep bezig. zo kun je zonder problemen en in alle eerlijkheid opdrachten aanvaarden.
    het lijkt mij niet verstandig in het begin verder te springen dan je stok lang is. begin eventueel klein zonder BTW aangifte, heb ik ook gedaan.
    Je 73,61€ zul je toch moeten betalen elke 3 mnd. dat wordt later terug verrekend.
    Komend jaar ga ik wellicht wel over naar BTW aangifte, op dat moment kan ik de BTW van investeringen terug trekken, nu dus niet
    Ik heb in de zomer geld van mijn prive geleend om een investering te doen die ik meende nodig te hebben voor enkele opdrachten.
    Deze zijn nu zo goed als terugbetaald, met die opdrachten.
    Ik zou bijgevolg geen leningen aangaan om zaken te kopen, maar dat is persoonlijk.
    Jezelf een goede betrouwbare boekhouder aanschaffen.
    Jezelf en je gear verzekeren als je op een betaalde opdracht vertrekt is essentieel.
    groei rustig en maak geen bokken sprongen. dat hou je niet vol.
    Ik zou je boekhouder maar in het oog houden, hoe meer omzet jij maakt hoe meer hij aan jou verdiend.
    Dit ruikt er in ieder geval naar. als klein beginnend bedrijfje meer investeren dan er in omgaat
    dat loopt niet vaak goed af.
    Voor mij dus een No Go
    De boekhouder is aangeraden via via, dewelke betrouwbare bronnen zijn en die zeer tevreden zijn van deze boekhouder.
    Maar we zijn aanvankelijk begonnen met btw-aangifte, en achteraf gezien was dit ook nodig omdat we over het 'belastings-vrij' bedrag zijn gegaan.
    Nu, het is nu zoals het is. En bij mij zijn de investeringen nodig. Dit heeft niet, naar mijn gevoel, te maken met de boekhouder die meer wilt verdienen.
    EMBLEMATA.BE
    http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

    Comment


    • #17
      Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

      @ neildewe

      zorg dat je je goed voelt bij je boekhouder,

      ik ben nu +- 1.5 jaar bezig in bijberoep, en bij de 1ste boekhouder waar ik info ging vragen, had ik echt een slecht gevoel,
      die wou dat ik direct begon onder de btw-regeling en zoveel mogelijk kosten binnenbracht???
      terwijl ik op die moment nog maar enkele opdrachten had vastliggen...

      ben toen naar een andere boekhouder ten rade gegaan,
      en zoals hierboven ook al aangehaald, raadde deze aan om rustig op te bouwen, en te beginnen vrijgesteld van btw,
      en zo dus ook gedaan.
      en nog geen spijt van gehad

      laat je niet zot maken met investeringen van enkele duizenden euro's, ieder maakt voor zich uit of hij hiervoor wil gaan lenen of niet (ik nooit) maar de betaling moet op de moment van de aankoop gebeuren, maar de afschrijving gaat over 3 tot 5 jaar , dus er gaat in verhouding maar een klein deel van je omzet af.

      een goede boekhouder is echt veel waard

      mvg, Marc
      1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
      www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

      Comment


      • #18
        Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

        Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
        Investeren in je eigen beginnende bedrijf als fotograaf in bijberoep lijkt me verstandig om dat vanuit eigen kapitaal te doen.
        Ik ben ook bijna zo'n 1 1/2 jaar in bijberoep bezig. zo kun je zonder problemen en in alle eerlijkheid opdrachten aanvaarden.
        het lijkt mij niet verstandig in het begin verder te springen dan je stok lang is. begin eventueel klein zonder BTW aangifte, heb ik ook gedaan.
        Je 73,61€ zul je toch moeten betalen elke 3 mnd. dat wordt later terug verrekend.
        Komend jaar ga ik wellicht wel over naar BTW aangifte, op dat moment kan ik de BTW van investeringen terug trekken, nu dus niet
        Ik heb in de zomer geld van mijn prive geleend om een investering te doen die ik meende nodig te hebben voor enkele opdrachten.
        Deze zijn nu zo goed als terugbetaald, met die opdrachten.
        Ik zou bijgevolg geen leningen aangaan om zaken te kopen, maar dat is persoonlijk.
        Jezelf een goede betrouwbare boekhouder aanschaffen.
        Jezelf en je gear verzekeren als je op een betaalde opdracht vertrekt is essentieel.
        groei rustig en maak geen bokken sprongen. dat hou je niet vol.
        Ik zou je boekhouder maar in het oog houden, hoe meer omzet jij maakt hoe meer hij aan jou verdiend.
        Dit ruikt er in ieder geval naar. als klein beginnend bedrijfje meer investeren dan er in omgaat
        dat loopt niet vaak goed af.
        Voor mij dus een No Go
        Die 73,61 euro moet je toch niet betalen als je winst onder de 1193 euro blijft?
        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

        Comment


        • #19
          Als je winst, het geld dat je binnenhaalt en aan iets anders uitgeeft dan aan je zaak gerelateerde uitgaven.
          Niet boven de 1100&euro; ligt betaal je het minimum bedrag zijnde deze 73&euro;
          Is je winst hoger dan gaat dat bedrag vlotjes de hoogte in.

          Maar de mensen van het sociaal secretariaat en jij zelf weten niet als je begint of dit het geval is.
          Vandaar dat wellicht iedere boekhouder zal aanraden dit bedrag gewoon te storten vanaf dag 1

          Uiteraard wordt dit verrekend mocht je lager uitkomn.

          Beter van te voren ietsje me te betalen dan na 1 1/2 jaar de rekening gepresenteerd te krijgen.
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

          Comment


          • #20
            Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

            in mijn eerste jaar zelfstandige in bijberoep heb ik de sociale bijdragen (+-73 euro per kwartaal) gewoon betaald.

            op het einde van het jaar was duidelijk dat ik onder de bedragen (omzet en winst) bleef,

            en daarom begin dit jaar een vrijstelling aangevraagd, zodat ik nu geen rsz moet betalen,

            moest op het einde van dit jaar blijken dat ik toch boven die bedragen ga ,

            zal ik de rsz toch nog moeten betalen

            mvg, Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #21
              Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              lijkt me inderdaad een fijne zaak da het bij je personenbelasting in rekening gebracht wordt.
              maar waarom zijn we dan niet allemaal "hobbyfotograaf" in bijberoep?
              er moet een addertje onder het gras zitten?? of niet.
              Het "addertje" is de mogelijkheid van de belastingsdienst om te bewijzen dat het zogenaamde bijberoep een constructie is om minder belastingen te betalen. Indien je daarop wordt betrapt, kan je je verwachten aan een torenhoge boete. En dat is nog maar het begin, je riskeert zelfs een gevangenisstraf. Het is eigenlijk heel eenvoudig: kosten die je maakt om inkomsten te verwerven, mag je aftrekken. Dit geldt zowel voor zelfstandigen als voor werknemers. Je moet dan wel 1. je kosten bewijzen (facturen, etc...) en 2. op vraag van de belastingsdienst bewijzen dat je die kosten hebt gemaakt met het oog op het verwerven van inkomen. Daarbij is het niet belangrijk of je dat inkomen al dan niet ook echt verwerft. Daarnaast bestaan er een aantal regels over het verrekenen van verliezen op inkomsten. Zo is het in bepaalde gevallen zelfs mogelijk om verliezen geboekt in één aanslagjaar bij onvoldoende inkomsten in dat aanslagjaar, af te trekken van inkomsten van een volgend boekjaar. Maar om die regels te kennen, ga je best te raden bij een fiscaal expert.
              Geniet van foto's maken

              Comment


              • #22
                Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
                Het "addertje" is de mogelijkheid van de belastingsdienst om te bewijzen dat het zogenaamde bijberoep een constructie is om minder belastingen te betalen. Indien je daarop wordt betrapt, kan je je verwachten aan een torenhoge boete. En dat is nog maar het begin, je riskeert zelfs een gevangenisstraf. Het is eigenlijk heel eenvoudig: kosten die je maakt om inkomsten te verwerven, mag je aftrekken. Dit geldt zowel voor zelfstandigen als voor werknemers. Je moet dan wel 1. je kosten bewijzen (facturen, etc...) en 2. op vraag van de belastingsdienst bewijzen dat je die kosten hebt gemaakt met het oog op het verwerven van inkomen. Daarbij is het niet belangrijk of je dat inkomen al dan niet ook echt verwerft. Daarnaast bestaan er een aantal regels over het verrekenen van verliezen op inkomsten. Zo is het in bepaalde gevallen zelfs mogelijk om verliezen geboekt in één aanslagjaar bij onvoldoende inkomsten in dat aanslagjaar, af te trekken van inkomsten van een volgend boekjaar. Maar om die regels te kennen, ga je best te raden bij een fiscaal expert.
                Mag ik daar dan uit besluiten, dat als je toch af en toe een shoot doet en een website en zo up to date houdt, de belastingen niet moeilijk gaan doen als het bijberoep toch niet zo snel winst maakt?
                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                Comment


                • #23
                  Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                  Mag ik daar dan uit besluiten, dat als je toch af en toe een shoot doet en een website en zo up to date houdt, de belastingen niet moeilijk gaan doen als het bijberoep toch niet zo snel winst maakt?
                  lijkt me inderdaad een goed begin dan
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #24
                    Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                    De grens is dun wat dat betreft, deze stelling lijkt me dan ook nogal kort door de bocht.
                    Ook dit kan juist argwaan oproepen natuurlijk.
                    de mensen van de belastingen kunnen ook rekenen he , allee dat denk ik toch.
                    Wees ook maar gerust dat ze deze post ook mee volgen hoor
                    Website, FB, enz. als dit vol met materiaal staat en er komen geen facturen van binnen ben je toch op een gegeven moment gejost.
                    Maar ja dat heb je dan toch aan jezelf te danken.
                    Play by the rules , da's ook wel zo fijn voor je collega's die er echt van moeten leven,
                    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                      Mag ik daar dan uit besluiten, dat als je toch af en toe een shoot doet en een website en zo up to date houdt, de belastingen niet moeilijk gaan doen als het bijberoep toch niet zo snel winst maakt?
                      Nee
                      Zou toch te makkelijk zijn .

                      Comment


                      • #26
                        Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                        Effe voor alle duidelijkheid, ik wil héél graag in bijberoep starten en massa's geld binnenrijven. Als ik nu vrienden en kennissen hoor, zou ik al redelijk wat klanten hebben, ik vrees alleen dat als puntje bij paaltje komt, het allemaal niet zo simpel zal zijn om klanten ook daadwerkelijk te hebben en daarom wil ik nu alle worst-case scenario's kennen. En volgens de mevrouw bij Zenito is het allemaal heel simpel, maar ik ben er ergens wel wat bang van.
                        Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                        Comment


                        • #27
                          Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                          Verliezen, geen verliezen, zoals eerder gezegd allemaal prietpraat.

                          Je moet alles in verhouding zien. Ben je een bedrijf met weinig omzet, dan zullen ze heel snel de neiging hebben dat je je hobby laat betalen door de staat, met alle zever tot gevolg.
                          Draai je veel omzet en heb je ook veel kosten (dat is nu eenmaal legio aan een zelfstandig beroep, je moet jammer genoeg alles zelf betalen) dan draait alles rond de bewijskracht van een boekhouding.

                          Velen denken snel "massa's" geld te verdienen, maar mispakken zich serieus.
                          Een zelfstandige zijn is veeeeeeeel meer dan wat fotokes maken, afleveren en incasseren hé.

                          Je moet in eerste instantie een goede ondernemer zijn.

                          Ik zal bijvoorbeeld nooit beweren dat ik de "beste" fotograaf ben (nu je moet uiteraard wel goed materiaal leveren hé), maar ik durf wel zeggen dat ik een goede ondernemer ben en door de jaren heen veel connecties heb opgebouwd.

                          Het grootste deel van mijn tijd spendeer ik dan ook aan administratie, klanten en connecties opbouwen en onderhouden, tussentijdse resultaten bestuderen om correcte beslissingen te kunnen nemen op vlak van investeren etc....

                          Ik kan nog lang doorgaan hoor. Nog steeds zin ? Zo ja, dan moet je er voor gaan.

                          Mvg. Peter
                          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                            Het klopt niet dat er een termijn is (2 of 3 jaar) waar binnen je verlies mag maken. Verlies maken is een economisch gegeven dat zich steeds kan voordoen. Op fiscaal vlak mag je verliezen dan ook in mindering brengen.

                            Tot dusver de theorie. Zie http://www.startersforum.be/werken-met-verlies/ voor wat de praktijk betreft.

                            Geen enkele belastingcontroleur die ervoor warm loopt om zelfstandige verliezen uit een zelfstandige activiteit te compenseren met inkomsten uit loonarbeid.

                            Comment


                            • #29
                              Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                              mijn boekhouder zei me onlangs dat de belastingsdiensten systematisch alle bijberoepers die verlies aangeven controleren,
                              voor mij geen probleem, ik heb nog nooit verlies aangegeven,
                              zelfs al heb je een jaar verlies, zet het best officieel op "0" , zodat je geen miserie krijgt,
                              voor dat klein beetje vermindering in je belastingen ga je dat toch niet riskeren !
                              Photography helps people to see
                              -Berenice Abbott-
                              BD1050BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: bijberoep - meer kosten dan inkomsten?

                                Ja ik zat me idd een beetje blind te staren op dat "verlies" te maken, ik moet natuurlijk niet alle kosten aangeven hé. Als ik dan wat minder inbreng is er ook geen probleem... ;-))
                                Maar ik was in eerste instantie gewoon verbaasd dat het gewoon al mogelijk is om die extra kosten te kunnen aftrekken van je beroepsinkomsten. Dan zou iedereen beter iets in bijberoep gaan zitten doen. Hahaha
                                Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

                                Comment

                                Working...
                                X