Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterij uit camera of niet ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: batterij uit camera of niet ?

    Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
    Naar aanleiding hiervan ben ik eens op 't net gedoken. Eerste waar ik op uitkom zijn de ReCyKo+ batterijen van GP.
    Heb je concreet met deze ervaring, of zou je andere merken aanraden?

    Tips zijn welkom
    Ik heb een paar setjes GP Recyko's in gebruik, dat zijn de eerste LDS accu's die ik gekocht heb.
    Na 3 jaar werken die allemaal nog prima.

    Ze zijn wel vrij duur, bij de Makro betaal je bijna 20 euro voor 4 GP Recyko AA accu's, Eneloop accu's kan je online veel goedkoper vinden, en die zijn zeker goed (die hebben nog meer ervaring met dat type accu, want het waren de eerste die LSD accu's op de markt brachten).
    Als het niet dringend is, dan moet je de aanbiedingen van den Aldi in het oog houden. Ik denk dat ze 3 keer per jaar "ready to use" accu's verkopen, en die zijn volgens mij even goed als de Recyko's (voor 1/4 van de prijs).

    Over Nimh-accu's kan je hier op het forum een heleboel info vinden, ook over laders (de Maha MH C9000 is waarschijnlijk de beste lader voor AA accu's).

    Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
    Voor de levensduur van je accu's is het belangrijk dat je ze traint, dus regelmatig gebruikt en oplaadt. Met LiIon is het niet meer kritisch om ze helemaal leeg te gebruiken, maar ik ga toch redelijk ver indien mogelijk.
    LSD accu's moet je niet elke keer leeg maken, die kan je gerust bijladen.
    Het kan geen kwaad om die helemaal leeg te maken (niet onder de 0,9V, want dan verkort de levensduur) voor je ze terug laadt, maar het is niet echt nodig (dat was vroeger wel het geval voor nikkel-cadmium).

    Lithium-ion accu's gaan veel langer mee als je ze maar gedeeltelijk ontlaadt, die kan je dus best gewoon elke keer bijladen, dan vertrek je altijd opnieuw met volle accu's naar de volgende fotohoot.
    Als je die te diep ontlaadt, dan gaan ze stuk, maar normaalgezien zit er in de accu of in de camera een beveiliging om dat te voorkomen.
    Maar als je daar elke keer op wacht, dan zal de accu veel sneller versleten zijn dan wanneer je ze gewoon bijlaadt.

    Meer info:

    Op die website kan je informatie vinden over verschillende soorten accu's.
    Last edited by Black B@ndit; 4 oktober 2012, 17:43.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: batterij uit camera of niet ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Over Nimh-accu's kan je hier op het forum een heleboel info vinden, ook over laders (de Maha MH C9000 is waarschijnlijk de beste lader voor AA accu's).
      Bij GP hadden ze mij verteld dat ik die ReCyko+ batterijen ook met mijn gewone lader kan opladen.
      Ik heb voor mijn gewone oplaadbare batterijen een GP Powerbank v800c. Wat denk jij daar van? Voordeel daarvan is dat die koeling heeft en dus sneller kan laden... Of investeer ik toch beter in een andere lader?

      Comment


      • #18
        Re: batterij uit camera of niet ?

        Oorspronkelijk geplaatst door davege Bekijk bericht
        Bij GP hadden ze mij verteld dat ik die ReCyko+ batterijen ook met mijn gewone lader kan opladen.
        Ik heb voor mijn gewone oplaadbare batterijen een GP Powerbank v800c. Wat denk jij daar van? Voordeel daarvan is dat die koeling heeft en dus sneller kan laden... Of investeer ik toch beter in een andere lader?
        Ik heb geen goede ervaringen met snelladers van GP, volgens mij zijn die speciaal ontworpen om de accu's zo snel mogelijk stuk te krijgen zodat je er weer nieuwe komt halen.
        De GP lader die ik ooit gehad heb, die stookte de accu's zo heet dat je ze niet meer kon vastnemen.

        Met een ventilatortje zal je de accu's wel wat kunnen afkoelen, maar ik denk dat geen enkele snellader bevorderlijk is voor de levensduur van de accu's.
        Nimh-accu's laden op 2-3 uur, met een lader die op tijd stopt als de accu's vol zijn, dat is volgens mij de beste oplossing.

        Ik heb even de gebruiksaanwijzing van die GP V800C gedwonload.
        Die kan 1-2 AA accu's van 2100mAh laden in 18 minuten, als je er 4 stuk insteekt, dan duurt het 33 minuten.

        Als je een 2100mAh accu in 18 minuten wil laden, dan moet er een laadstroom van 7-8A door gestuurd worden (verliezen meegerekend, het "verlies" wordt in warmte omgezet, het laadrendement van nimh's is vrij slecht, daarom worden ze warm tijdens het laden).
        Maar zelfs als je er 4 tegelijk insteekt, dan ben je de accu's nog aan het mishandelen met een laadstroom van zo'n 5-6A...

        Ik zal zo'n lader nooit aanraden.
        Je kan die GP Recyko's er inderdaad mee laden, maar schrik er dan niet van dat ze misschien na 50 laadbeurten alleen nog maar goed zijn voor recyclage...
        Met een lagere laadstroom zullen die tussen de 500 en 1000 laadbeurten moeten meegaan.

        Ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld de nimh accu's van accuboormachines veel minder lang heel blijven sinds de laders sneller geworden zijn.
        Die accu's worden dan ook altijd heel heet tijdens het laden.

        Bij de nieuwere boormachines worden er tegenwoordig lithium-ion accu's gebruikt, die hebben veel minder ladingsverliezen, en warmen daardoor veel minder op.
        Dat is maar goed ook, want die kunnen helemaal niet tegen een te hoge temperatuur.
        Bij die laders wordt ook elke cel apart in het oog gehouden, want als die overladen worden, dan kunnen ze exploderen.
        Gewoon in serie laden zoals ze met nimh-boormachine accu's doen, dat is heel gevaarlijk voor lithium-ion cellen.
        Er zitten dus meer veiligheden in die lithium-ion accupacks en de laders die erbij horen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: batterij uit camera of niet ?

          bedankt voor de duidelijke info! Ik heb ondertussen (merci voor de tip) hier op het forum al heel wat meer info gevonden over die batterijen en laders.
          Slechte aankoop geweest dus die gp's...
          Tegen de feestdagen dit jaar zouden er dus zeker eneloops en een degelijke lader in huis moeten komen...

          Comment


          • #20
            Re: batterij uit camera of niet ?

            Ik zet mijn toestel alleen af als de kans bestaat dat ie per ongeluk wordt gewekt.
            Dan slaapt ie soms dagenlang.
            Aan de accu merk ik daarvan niks.

            Comment


            • #21
              Re: batterij uit camera of niet ?

              Als je AA of AAA accu's nodig hebt, dan moet je volgende zaterdag (13/10) op tijd bij den Aldi zijn http://aldi-bn.aldi.be/aldi_vanaf_za...57_8418_5.html .
              Ze hebben wel een andere kleur dan de accu's die ze vroeger verkochten (die waren groen/wit), maar het zijn ook low-selfdischarge accu's.
              Voor die prijs neem je niet veel risico, ze hebben er ooit nog gehad met een ander kleurtje (chroom-look), en die werken hied ook nog steeds prima (ik heb dus 2 verschillende soorten LSD accu's van den Aldi, en die zijn heel goed).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment

              Working...
              X