Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Nu denk ik dat ik voldoende* weet ivm batterijen en mijn nieuwe lader! Bedankt voor zoveel nuttige uitleg! Hopelijk hebben andere dummies (of ben ik misschien de enige hier op het forum ) er ook wat aan!

    ---------
    * dit wil niet zeggen dat ik niet met een nieuwe vraag kan terugkomen hoor!

    Na de aankoop van een Sb900 ook op zoek gegaan naar degelijke heroplaadbare batterijen en ben blij dat ik bij deze topics hier terechtgekomen ben.

    Ondertussen de lader en verschillende batterijen besteld, en nu lees ik hier nog alle nodige info om onmiddelijk van start te gaan... fantastisch gewoon ! (Nu enkel nog wachten tot ze geleverd worden ;-))

    @ LesC: ik denk dat heel wat mensen hier ietzs aan zullen hebben ! Ik in elk geval wel !
    @ BB : hartelijk dank voor zoveel info, in het begin klonk het allemaal als chinees, maar ik denk dat ik het ondertussen toch al iets meer snap.

    Comment


    • #47
      Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

      Blij dat deze thread inderdaad ook anderen kan helpen. De info is toch wel heel nuttig in vergelijking met de vrij summiere "gebruikershandleiding". Maar ja: wij zijn jaren een batterijlader gewoon geweest met slechts één lichtje (of eentje per batterij) dat van kleur veranderde (b.v. van rood naar groen) als de batterij opgeladen was. De Maha C9000 doet wel wat meer!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #48
        Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

        Nog een mega-dummy vraag:

        Als je een oplaadbare batterij koopt staat daar de MAH op bvb. 2700.

        Nu zocht ik datzelfde gegeven op gewone, niet-oplaadbare batterijen.
        Waar staat dat ? Of zie ik niet goed ? of sommige merken wel en andere niet ?

        DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #49
          Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

          Goeie vraag, en misschien dat Black B@ndit een antwoord weet?
          Ik ben even gaan kijken naar een paar alkaline batterijtjes die ik in de la heb liggen.
          Sommige vermelden MN2400 (een Duracell AAA), sommige MN1500 (een Duracell AA). Dan heb ik er nog die MN23/24 geven (een Duracell 12V). Energizer geeft dan weer totaal andere cijfers/letters.
          Alle geven ze wel een vervaldatum: best before 2015, Mar2014...

          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #50
            Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

            Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
            Nog een mega-dummy vraag:

            Als je een oplaadbare batterij koopt staat daar de MAH op bvb. 2700.

            Nu zocht ik datzelfde gegeven op gewone, niet-oplaadbare batterijen.
            Waar staat dat ? Of zie ik niet goed ? of sommige merken wel en andere niet ?

            DPaul
            Bij het grootste deel van de batterijen, iets om niet fier op te zijn, bovendien hebben deze ook een zekere zelfontlading, hoe verser hoe meer mAh. inhoud.

            Een alkaline batterij heeft dan ook nog eens het grote nadeel, dat deze minder vermogen kan leveren op korte tijd, niet de mAh (totale inhoud) maar belastbaarheid in Amp.

            Comment


            • #51
              Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

              Ik denk dat het bijna onmogelijk is om er een getal op te zetten.
              Een alkalinebatterij heeft met een heel kleine belasting (een paar mA) een grotere capaciteit dan een nikkel-metaalhydride accu.
              Maar als de stroomsterkte oploopt, dan krijgt een alkalinebatterij een veel te grote inwendige weerstand zodra er een bepaald percentage van het beschikbare vermogen is opgebruikt, en dan zakt de spanning onder belasting. Dat is ook de reden waarom alkalinebatterijen in een camera of flitser veel slechter presteren dan een degelijk setje Nimh-accu's.

              Een afstandsbediening zal langer werken met een alkalinebatterij, omdat die een heel laag stroomverbruik heeft, en ook omdat zo'n batterij minder last heeft van zelfontlading. Het probleem van de zelfontlading is grotendeels opgelost bij de Eneloop / Reyko... accu's, maar een alkalinebatterij doet het op dat punt nog steeds veel beter. Kijk maar naar de datum op een verse alkalinebatterij, tegen die datum zou er volgens de fabrikant nog steeds 75% van het vermogen in de batterij moeten zitten als die op de juiste manier wordt bewaard.

              De link naar deze test van alkalinebatterijen en accu's heb ik al eerder gepost:

              Hier zie je duidelijk het verschil in capaciteit bij een grote belasting (vergelijkbaar met het stroomverbruik van een compactje).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #52
                Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Nog een mega-dummy vraag:

                Als je een oplaadbare batterij koopt staat daar de MAH op bvb. 2700.

                Nu zocht ik datzelfde gegeven op gewone, niet-oplaadbare batterijen.
                Waar staat dat ? Of zie ik niet goed ? of sommige merken wel en andere niet ?

                DPaul
                Bij gewone alkaline batterijen staat dat er niet op .. heeft weinig zin ook denk ik omdat de geleverde energie daar integraal komt van een (aflopen) chemisch proces. je kan dus niet weten hoeveel capaciteit er nog (chemisch) beschikbaar is ..
                FWIW

                Comment


                • #53
                  Re: Powerex MH-C9000 "for dummies"

                  Al een heel tijdje mijn Eneloops en MH-C9000 niet nodig gehad, maar omdat ik zondag a.s. denk mijn batterijtjes nodig te hebben, begon ik vandaag alvast met ze te laden. De standaardwaarden 1000 MA ingegeven. Laden verliep erg snel. Dit zijn mijn waarden, maar nu mijn vraag: zijn ze goed? Moet ik misschien refreshen of eventueel anders per vier "bundelen"? Ik heb momenteel twee setjes: A1-A4 en B1-B4.
                  Dank bij voorbaat voor je input:




                  (Tussen haakjes: ik had MAH waarden van >1500 verwacht. Iemand een idee waarom ze <100 zijn?)
                  Last edited by LesC; 18 september 2009, 14:48. Reden: Paragraaf toegevoegd!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #54
                    Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Al een heel tijdje mijn Eneloops en MH-C9000 niet nodig gehad, maar omdat ik zondag a.s. denk mijn batterijtjes nodig te hebben, begon ik vandaag alvast met ze te laden. De standaardwaarden 1000 MA ingegeven. Laden verliep erg snel. Dit zijn mijn waarden, maar nu mijn vraag: zijn ze goed? Moet ik misschien refreshen of eventueel anders per vier "bundelen"? Ik heb momenteel twee setjes: A1-A4 en B1-B4.
                    Dank bij voorbaat voor je input:




                    (Tussen haakjes: ik had MAH waarden van >1500 verwacht. Iemand een idee waarom ze <100 zijn?)
                    Omdat je ze niet ontladen hebt voor ze op te laden, wat je nu ziet is het aantal MaH dat de batterij heeft opgenomen en niet wat ze mogelijk kan leveren aan Mah.

                    MVG, Jeff C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #55
                      Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                      Aha! Dus ik zou ze best eerst ontladen, en dan pas laden?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #56
                        Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Al een heel tijdje mijn Eneloops en MH-C9000 niet nodig gehad, maar omdat ik zondag a.s. denk mijn batterijtjes nodig te hebben, begon ik vandaag alvast met ze te laden. De standaardwaarden 1000 MA ingegeven. Laden verliep erg snel. Dit zijn mijn waarden, maar nu mijn vraag: zijn ze goed? Moet ik misschien refreshen of eventueel anders per vier "bundelen"? Ik heb momenteel twee setjes: A1-A4 en B1-B4.
                        Dank bij voorbaat voor je input:

                        (Tussen haakjes: ik had MAH waarden van >1500 verwacht. Iemand een idee waarom ze <100 zijn?)
                        Wat verwondert er u ? dat uw eneloops niet ontladen zijn wegens het "ongebruikt in een kast liggen" ? (Als ze volledig geladen waren dan) is dit wat eneloops doen aka bijna niet ontladen .. wat verwondert er u daar zo aan? Ik heb mijn Sony eneloops verleden week "bijgeladen" na 3? 4? maanden inactiviteit en de "bijgepompte" waarden zijn nauwelijks hoger dan die van uw tabel ... conclusie? eneloop works

                        Comment


                        • #57
                          Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                          Omdat je ze niet ontladen hebt voor ze op te laden, wat je nu ziet is het aantal MaH dat de batterij heeft opgenomen en niet wat ze mogelijk kan leveren aan Mah.

                          MVG, Jeff C.
                          ?? zijn eneloops waren nog perfect ok qua opgeslagen lading .. waarom zou hij die door een ontlaadcyclus moeten jagen om de afgegeven lading te kunnen aflezen? als ik die strategie hier moest aanhouden dan kan ik wel dag & nacht bezig blijven

                          Comment


                          • #58
                            Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                            Dank voor je uitleg, Regulus. Ik geloof niet dat Jeff mij aanraadt om eerst te ontladen, hoor. Hij geeft alleen een verklaring voor het feit dat de cijfers zo laag liggen.
                            Dus, als ik een en ander goed begrijp, zijn ze nu opgeladen, en hoef ik ze dus niet eerst te ontladen/opnieuw te laden?
                            (begrijp je nu waarom deze thread "voor dummies" heet? )
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                              dit noem ik nu eens een schitterende thread, hier worden vragen gesteld en er volgen voor ieder klaar en duidelijke antwoorden, allez dat denk ik toch ( for dummies ). Een voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten . En ja ook ik heb dit draadje met mijn volle aandacht gevold en doe het nog steeds. Bedankt dan ook aan LesC de starter van dit draadje!!
                              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                              Comment


                              • #60
                                Re: Powerex MH-C9000 &quot;for dummies&quot;

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Dank voor je uitleg, Regulus. Ik geloof niet dat Jeff mij aanraadt om eerst te ontladen, hoor. Hij geeft alleen een verklaring voor het feit dat de cijfers zo laag liggen.
                                Dus, als ik een en ander goed begrijp, zijn ze nu opgeladen, en hoef ik ze dus niet eerst te ontladen/opnieuw te laden?
                                (begrijp je nu waarom deze thread "voor dummies" heet? )
                                Wel het is even gewoon worden aan een andere benadering he ..
                                Gewone NiMH's ontladen ongeveer 1-2% per dag met dus een continue weglekkende lading .. na, zeg maar 90 dagen oid, zijn ze gewoon "leeg".
                                "Eneloop" types hebben een opgegeven ladingsverlies van 15% per jaar .. simplistisch gerekend is dat 1,25% per maand (niet helemaal juist maar goed, 't is voor de berekening) dat is "natte vinger" rekenen 25mAh per maand verlies (op voorwaarde dat de opgeladen capaciteit 2000 mAh is) reken daar wat marge bij plus een x 1,4 factor oplaadstroom (compensatie van verliezen oa warmte) .. en uw gevonden cijfers zijn helemaal zo gek nog niet he ..

                                Comment

                                Working...
                                X