Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in kerk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fotograferen in kerk

    De flitser als invulflits gebruiken is het gemakkelijkste in de diafragmavoorkeuzestand.
    Als er weinig licht is, dan zet je het diafragma ver genoeg open en de iso hoog genoeg om de sluitertijd voldoende kort te houden.
    De achtergrondverlichting blijft zichtbaar, je krijgt dan dus geen heel fel belichte onderwerpen tegenover een zwarte (of heel donkere) achtergrond.
    In de meeste kerken moet je dan de iso wel op 800 tot zelfs 1600 zetten, met een diafragma-opening van f2,8 (of eventueel f4 als er voldoende licht is).
    Met een nog grotere diafragma-opening (lichtsterke primes) kan de iso nog lager, maar dan zal de te beperkte scherptediepte weer voor problemen zorgen.

    Als je de kleuren echt perfect wil, dan zal je de kleur van de flitser moeten aanpassen (gel-filters voor de flitser) om de flitser dezelfde kleurtint te geven als het aanwezige licht.
    Maar dat is zo goed als onmogelijk als er ook nog daglicht binnenkomt, want dan heb je drie verschillende lichtbronnen.
    Ik heb zelf zo nog geen filters voor de flitser gezet, als voor mij de personen ongeveer de juiste kleurtint hebben, dan ben ik al tevreden.
    Dat de achtergrond een andere kleurtint heeft door bijvoorbeeld verlichting met gloeilampen, dat hoot dan bij de sfeer die bij die plaats past.

    Zet de externe flitser ook al vooraf in de high speed mode, want als je de camera naar een andere kant richt waar er meer licht is, dan zal de minimale flitssynchronisatiesnelheid van de camera voor problemen kunnen zorgen ( de foto's worden dan overbelicht).
    De automatische iso zou ook goed kunnen werken, maar bij bijvoorbeeld de 5D MKIII is iso 400 de hoogste waarde van de auto-iso als je een flitser aanstuurt. Dat is dus een probleem als er echt weinig licht is, want dan krijg je weer van de felbelichte personen tegen een zwarte achtergrond. Dat is voor mij dus een reden om de auto-iso nooit te gebruiken in die omstandigheden, en ik vind het dan eigenlijk ook een foute keuze van Canon, zeker omdat die camera nog heel redelijke resultaten geeft, zelfs tot iso 3200.
    Ik pas dan liever zelf de iso aan naargelang de omstandigheden voor het best mogelijke resultaat.

    Het kan natuurlijk ook allemaal handmatig, maar als je dat doet dan moet je meer parameters in het oog houden dan in de diafragmavoorkeuzestand, en heb je meer kans dat je fouten maakt.
    je houdt dan eigenlijk dezelfde lichtmeter in het oog, die de camera ook gebruikt om zelf de juiste parameters te bepalen in de diafragmavoorkeuzestand, in principe krijg je dan ook foto's die hetzelfde belicht zijn.
    In die stand kan je ook de foto wat onder of overbelichten als je ziet dat de lichtmeting problemen heeft in bepaalde omstandigheden.
    Last edited by Black B@ndit; 21 oktober 2012, 11:50.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: fotograferen in kerk

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      De automatische iso zou ook goed kunnen werken, maar bij bijvoorbeeld de 5D MKIII is iso 400 de hoogste waarde van de auto-iso als je een flitser aanstuurt. Dat is dus een probleem als er echt weinig licht is, want dan krijg je weer van de felbelichte personen tegen een zwarte achtergrond. Dat is voor mij dus een reden om de auto-iso nooit te gebruiken in die omstandigheden, en ik vind het dan eigenlijk ook een foute keuze van Canon, zeker omdat die camera nog heel redelijke resultaten geeft, zelfs tot iso 3200.
      Ik pas dan liever zelf de iso aan naargelang de omstandigheden voor het best mogelijke resultaat.
      Zonder flits houd de auto-iso in de av-stand ook geen rekening met de IS, en gaat hij geen lange sluitertijden toelaten ... of op mijn 5d2 bijvoorbeeld dan weer de niet-gestabiliseerde 35mm wel tot een voor mij zeer lange 1/30 laten vallen alvorens de iso 100 te verlaten.
      Als ik een 800 iso twee stoppen onderbelicht en die achteraf terughaal, denk ik dat mijn beeld niet veel slechter is dan een 3200 iso. Ik lees tot mijn verwondering dat die laatste veel word gebruikt. Misschien dat ge die 400-iso een stop kunt onderbelichten om het equivalent van een 800 te krijgen.
      Ik vind het maar een rare bedoening, die auto-iso.
      In hun laatste v-firmware hebben ze de maximale auto-iso van de 7D wel verhoogt tot 6400.
      Misschien is er dus nog hoop voor je 5d3.

      Comment


      • #18
        Re: fotograferen in kerk

        Ik heb de auto-iso nu een aantal keren gebruikt voor concertfotografie, en dat werkt voor mij prima.
        Maar dan gebruik ik geen flitser.

        De auto-iso laat ik dan gaan tot iso 12800, het is mogelijk om die lager te zetten, maar als er dan niet voldoende licht is, dan wordt de sluitertijd toch te lang en krijg je bewogen foto's.
        Foto's bewust maken op een te lage iso-waarde om ze daarna tijdens de bewerking lichter te maken, dat doe ik nooit.
        Volgens mij kan je beter toch op hoge iso werken als dat nodig is, en ervoor zorgen dat de belichting zo correct mogelijk is.

        Als de auto-iso beperkt is tot iso 400 met de flitser, dan zal de camera ervoor zorgen dat de flitser zo ingesteld wordt dat de foto toch juist belicht wordt.
        Maar het probleem is dan dat het onderwerp te fel belicht is ten opzichte van de achtergrond, en dat kan je niet goed corrigeren bij de bewerking.
        Een te lage iso gebruiken in combinatie met invulflits is dus zeker geen goede oplossing, want je krijgt gewoon niet hetzelfde resultaat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: fotograferen in kerk

          Maar om het toch nog even over die zonder flits te hebben, las ik net:
          We have concluded that hardware amplification is better than software; this is only true to a certain extent. For current line of canon APS-C SLRs with the 18MP sensor, shooting with the same shutter speed and aperture, using ISO 1600 underexposed by 2 stops then increase brightness in post processing should give you the same image quality as ISO 6400. But by going up to ISO 6400, you lose exactly two stops of dynamic range in highlight. This means going to ISO 6400 is actually counter-productive. It would make sense to keep upper limit of Auto-ISO at 1600, and use software to brighten up the image later.
          Ge zult de donkerste delen dan wel extra ontruizen, veronderstel ik.
          --> dpreview/m-auto-iso-for-canon-slrs

          Comment


          • #20
            Re: fotograferen in kerk

            Dat fotograferen in de kerk lijkt mij niet eenvoudig. Ik heb er geen ervaring mee maar wil graag ervaring opdoen, dus als je 2de shooter kan/wil gebruiken mag je me altijd contacteren. Als het in de buurt is en de dag valt goed (beschik over lichtsterke lenzen)

            Comment

            Working...
            X