Re: fotograferen in kerk
De flitser als invulflits gebruiken is het gemakkelijkste in de diafragmavoorkeuzestand.
Als er weinig licht is, dan zet je het diafragma ver genoeg open en de iso hoog genoeg om de sluitertijd voldoende kort te houden.
De achtergrondverlichting blijft zichtbaar, je krijgt dan dus geen heel fel belichte onderwerpen tegenover een zwarte (of heel donkere) achtergrond.
In de meeste kerken moet je dan de iso wel op 800 tot zelfs 1600 zetten, met een diafragma-opening van f2,8 (of eventueel f4 als er voldoende licht is).
Met een nog grotere diafragma-opening (lichtsterke primes) kan de iso nog lager, maar dan zal de te beperkte scherptediepte weer voor problemen zorgen.
Als je de kleuren echt perfect wil, dan zal je de kleur van de flitser moeten aanpassen (gel-filters voor de flitser) om de flitser dezelfde kleurtint te geven als het aanwezige licht.
Maar dat is zo goed als onmogelijk als er ook nog daglicht binnenkomt, want dan heb je drie verschillende lichtbronnen.
Ik heb zelf zo nog geen filters voor de flitser gezet, als voor mij de personen ongeveer de juiste kleurtint hebben, dan ben ik al tevreden.
Dat de achtergrond een andere kleurtint heeft door bijvoorbeeld verlichting met gloeilampen, dat hoot dan bij de sfeer die bij die plaats past.
Zet de externe flitser ook al vooraf in de high speed mode, want als je de camera naar een andere kant richt waar er meer licht is, dan zal de minimale flitssynchronisatiesnelheid van de camera voor problemen kunnen zorgen ( de foto's worden dan overbelicht).
De automatische iso zou ook goed kunnen werken, maar bij bijvoorbeeld de 5D MKIII is iso 400 de hoogste waarde van de auto-iso als je een flitser aanstuurt. Dat is dus een probleem als er echt weinig licht is, want dan krijg je weer van de felbelichte personen tegen een zwarte achtergrond. Dat is voor mij dus een reden om de auto-iso nooit te gebruiken in die omstandigheden, en ik vind het dan eigenlijk ook een foute keuze van Canon, zeker omdat die camera nog heel redelijke resultaten geeft, zelfs tot iso 3200.
Ik pas dan liever zelf de iso aan naargelang de omstandigheden voor het best mogelijke resultaat.
Het kan natuurlijk ook allemaal handmatig, maar als je dat doet dan moet je meer parameters in het oog houden dan in de diafragmavoorkeuzestand, en heb je meer kans dat je fouten maakt.
je houdt dan eigenlijk dezelfde lichtmeter in het oog, die de camera ook gebruikt om zelf de juiste parameters te bepalen in de diafragmavoorkeuzestand, in principe krijg je dan ook foto's die hetzelfde belicht zijn.
In die stand kan je ook de foto wat onder of overbelichten als je ziet dat de lichtmeting problemen heeft in bepaalde omstandigheden.
De flitser als invulflits gebruiken is het gemakkelijkste in de diafragmavoorkeuzestand.
Als er weinig licht is, dan zet je het diafragma ver genoeg open en de iso hoog genoeg om de sluitertijd voldoende kort te houden.
De achtergrondverlichting blijft zichtbaar, je krijgt dan dus geen heel fel belichte onderwerpen tegenover een zwarte (of heel donkere) achtergrond.
In de meeste kerken moet je dan de iso wel op 800 tot zelfs 1600 zetten, met een diafragma-opening van f2,8 (of eventueel f4 als er voldoende licht is).
Met een nog grotere diafragma-opening (lichtsterke primes) kan de iso nog lager, maar dan zal de te beperkte scherptediepte weer voor problemen zorgen.
Als je de kleuren echt perfect wil, dan zal je de kleur van de flitser moeten aanpassen (gel-filters voor de flitser) om de flitser dezelfde kleurtint te geven als het aanwezige licht.
Maar dat is zo goed als onmogelijk als er ook nog daglicht binnenkomt, want dan heb je drie verschillende lichtbronnen.
Ik heb zelf zo nog geen filters voor de flitser gezet, als voor mij de personen ongeveer de juiste kleurtint hebben, dan ben ik al tevreden.
Dat de achtergrond een andere kleurtint heeft door bijvoorbeeld verlichting met gloeilampen, dat hoot dan bij de sfeer die bij die plaats past.
Zet de externe flitser ook al vooraf in de high speed mode, want als je de camera naar een andere kant richt waar er meer licht is, dan zal de minimale flitssynchronisatiesnelheid van de camera voor problemen kunnen zorgen ( de foto's worden dan overbelicht).
De automatische iso zou ook goed kunnen werken, maar bij bijvoorbeeld de 5D MKIII is iso 400 de hoogste waarde van de auto-iso als je een flitser aanstuurt. Dat is dus een probleem als er echt weinig licht is, want dan krijg je weer van de felbelichte personen tegen een zwarte achtergrond. Dat is voor mij dus een reden om de auto-iso nooit te gebruiken in die omstandigheden, en ik vind het dan eigenlijk ook een foute keuze van Canon, zeker omdat die camera nog heel redelijke resultaten geeft, zelfs tot iso 3200.
Ik pas dan liever zelf de iso aan naargelang de omstandigheden voor het best mogelijke resultaat.
Het kan natuurlijk ook allemaal handmatig, maar als je dat doet dan moet je meer parameters in het oog houden dan in de diafragmavoorkeuzestand, en heb je meer kans dat je fouten maakt.
je houdt dan eigenlijk dezelfde lichtmeter in het oog, die de camera ook gebruikt om zelf de juiste parameters te bepalen in de diafragmavoorkeuzestand, in principe krijg je dan ook foto's die hetzelfde belicht zijn.
In die stand kan je ook de foto wat onder of overbelichten als je ziet dat de lichtmeting problemen heeft in bepaalde omstandigheden.
Comment