Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor Reiniging...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sensor Reiniging...

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
    Ik gebruik enkel sensor clean, en reinig de toestellen van iedereen in de fotoclub, ( die het vragen ) en ik heb nog maar 1 keer 2 swaps moeten gebruiken, kreeg het den eerste keer er niet af.
    Sensor Clean is vaak wel goed genoeg.
    Zelf had ik Smear Away pas nodig na aanschaf van een nieuw fototoestel waar blijkbaar veel overtollig smeermiddel op het spiegelmechanisme zat.
    En dat krijg je echt niet weg met Sensor Clean, je smeert het vet alleen maar uit over de sensor maar verwijdert niets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
      In de fotoclub is de prijs vast ( heel democratis) ze betalen de onkosten van die swaps en de lucht, en dus reinig ik hem dan ook altijd : ook eerst droog ( lucht ), dan nat ( swap ), en dan nog eens droog ( lucht ), en dan controleer ik hem. ( en heb dus nog maar 1 keer moeten herhalen , en heb toen een nieuwe swap genomen, maar heeft evenveel betaald.)
      en dan kuis ik de lens ook nog die er op staat .
      En zoals ik zei : 70% .. 80% is al weg met die droge lucht spuitbus, dan moet ik naar minder zien met die swap. ( We hebben zo een vergrootglas gekocht speciaal voor dslr's,Loupe om de sensor te bekijken en daar kan je hem prima tussenin mee controleren. Vind dat zelfs nog beter dan een fotoke maken en daarop controleren.)
      Ik heb nog maar 1 toestel gehad die enkel met de spuitbus al proper was. ( en die heeft niet moeten betalen .)
      Mooi dat dit zo gebeurt.
      Maar, ik ben persoonlijk niet echt te vinden voor het geblaas ...
      Inderdaad, je kan het stof weg blazen en lees dan eerder, ik verplaats het naar een andere plaats, maar veelal blijft het in het toestel zitten, hangen tot het goesting heeft om zich te verplaatsen ...

Sensor Clean is vaak wel goed genoeg.
      Zelf had ik Smear Away pas nodig na aanschaf van een nieuw fototoestel waar blijkbaar veel overtollig smeermiddel op het spiegelmechanisme zat.
      En dat krijg je echt niet weg met Sensor Clean, je smeert het vet alleen maar uit over de sensor maar verwijdert niets.
      Raar, ik verwijder steeds alle rommel op de sensor. Normaal kuis ik die via gebruik van tape. Heb al fototoestellen binnen gekregen (jawel, ik doe ook wel vriendendiensten) waar er lijmsporen zijn te zien en ook die verwijder je zonder probleem als je het correct doet. Zelf gebruik ik isopropanol en dit al seder de D70 (Nikon) op de markt kwam.
      vetsporen krijg je natuurlijk weg, maar dit kan wel wat lastiger zijn dan verhoopt.

Het is inderdaad ook zo dat het kuisen niet altijd direct goed verloopt. Als je geluk hebt, heb je gedaan in één pennetrek, anders moet je een herhaalde oefening doen.
      Onlangs heb ik een half uur zitten zwoegen. stofweg linksboven, oei, en nu zie ik er rechtsonder ... Na x-pogingen (wordt niet zenuwachtig, doe aan zen) alles proper.
      Collega neemt gelukkig zijn toestel mee. Nog geen 20 minuten nadien opnieuw een dik stofdeeltje centraal op de sensor. Had ondertussen juist 1x van lens veranderd in een blijkbaar niet cleane omgeving.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Eenmaal per jaar reis is af naar Chipclean in Malden nabij Nijmegen(NL)

Na 15 minuten is je camerasensor, gegarandeerd, schoon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SeJa Bekijk bericht

En 15 minuten later kan de sensor terug smerig zijn.

Mijn eerste DSLR (1996 : Minolta RD-175) heb ik jaren gebruikt zonder dat er stof op de sensor is gekomen. In die tijd had zelfs nog niemand gehoord van een stofprobleem.

Dan kwam de Nikon D70 en na 1 week was mijn sensor al vol stof. Toen werd de sensor nog gratis gereinigd door de importeur (De Beuckelaer) terwijl je er op wachtte.

Ik heb toen bij Foto Rembrandt een setje van Eclipse aangeschaft met vloeistof en swaps. Verkoper heeft met mijn swaps en vloeistof een demo gegeven hoe je de reiniging moet doen.

Sedertdien heb ik sensors van minstens 10 verschillende cameramodellen succesvol gereinigd. (Konica-Minolta, Nikon, Canon, Sony). Echter, een matglas van een Canon heb ik niet zuiver gekregen (vetsporen).

De laatste swap van een reiniging hou ik altijd bij. Die dient dan als eerste swap voor een volgende reiniging.

Eclipse vloeistof en swaps gaan altijd mee in de fototas (op het vliegtuig natuurlijk niet in de handbagage).

Comment

Ik heb het 1x zelf gedaan maar dat doe ik nooit meer ! Ik kon mijn 500D weggooien. Dan betaal ik liever 25 euro. Soms doen ze het ook wel gratis, bv op BD live (vroeger), in een fotowinkels als ze een nieuw toestel voorstellen, op beurzen.

Daarom is het niet altijd goed gedaan, maar ik ben toch geruster.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              En 15 minuten later kan de sensor terug smerig zijn.
              Ik ga er reeds 5 jaar en ben meer dan positief omtrent Clipclean.
              Trouwens, je krijgt een garantie op de sensorreiniging van 1 week.

Comment

Vind ik een rare gewoonte: na jaar niet vuil->toch schoonmaken, na een dag weer vuil->een jaar wachten.

Ik doe het hetzelfde als met de auto: schoonmaken als het nodig is.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik ga er reeds 5 jaar en ben meer dan positief omtrent Clipclean.
                  Trouwens, je krijgt een garantie op de sensorreiniging van 1 week.
                  Die garantie kunnen ze gemakkelijk geven, het kost hun toch maar enkele euros om de reiniging opnieuw te doen.

Van mij zou je simpelweg GEEN garantie krijgen.

Als je bij een koetswerkhersteller uit de garage komt, dan krijg je toch ook geen garantie als je de volgende dag weer met een deuk in je auto teruggaat.

Comment

Working...
                  X