Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Dat heeft de TS niet:
    maar TS schrijft:

    Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      maar TS schrijft:

      Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd.
      grt,bouk.
      ik ga er dan ook vanuit, zelf educatief medewerker in het volwassenenonderwijs zijnde, dat men geen opdrachten geeft zonder uit te leggen hoe men in P-stand zijn camera instelt en hoe men AF-punten selecteert, als men een opdracht geeft waarin die beide zaken nodig zijn.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        ............ dat men geen opdrachten geeft zonder uit te leggen hoe men in P-stand zijn camera instelt en hoe men AF-punten selecteert, als men een opdracht geeft waarin die beide zaken nodig zijn.
        zie #3.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #19
          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          zie #3.
          grt,bouk.
          Bouk, je moet mij ook mijn kansen geven om te verwijzen naar mijn superinteressante proffesionele activiteit.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #20
            Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            Bouk, je moet mij ook mijn kansen geven om te verwijzen naar mijn superinteressante proffesionele activiteit.
            sorry...
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #21
              Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Bouk, je moet mij ook mijn kansen geven om te verwijzen naar mijn superinteressante proffesionele activiteit.
              Ik kan het even niet laten

              Jan

              Comment


              • #22
                Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                Ik kan het even niet laten

                Jan
                t is niet proffesioneel, maar professioneel. Ik heb er speciaal 2 ingestoken

                Eens een topic met taaladvies gestart, eindigt natuurlijk het recht om fouten te schrijven.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                  Hallo,
                  Ik ben een leek in fotografie. Ik heb een digitaal reflextoestel canon 500d. Ik ben net gestart met avondschool fotografie. Daar kregen we de opdracht om een rij bommen te fotograferen waarbij je eerste foto de eerste boom moest scherp hebben, tweede foto middelste boom en derde foto laatste boom scherpstellen. Op alle foto"s moesten de andere bomen onscherp zijn. Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd. Ik heb dit geprobeerd met lens 18-55 en heel dicht bij de eerste boom te gaan staan, iso zo laag mogelijk, op statief. Daarna ook geprobeerd met lens 70-300, dan mloest ik verder gaan staan om scherp te stellen en ook dit lukte niet. De scherpstelpuntjes pas ik telkens aan naargelang de boom ik wil scherpstellen. Het lukt met de eerste boom met de andere niet. Wat doe ik toch mis???
                  Gebruik het juiste scherpstelpunt.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                    Om zo iets te fotograferen werk je normaal toch met je lens op manueel?
                    Ben je zeker dat je je lens niet op manueel mag zetten en de P stand enkel is voor de andere instellingen? Als ik het goed begrepen heb doe je nu alles op automatisch.
                    Nikon D5100 + 18-105mm VR
                    Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                      Je hebt negen punten en jou camera staat ingesteld dat deze ze alle 9 gebruikt.
                      Beter is je camera instellen dat je enkel het middelste scherpstelpunt gebruikt.

                      Met het middelste punt scherpstellen op datgene wat je scherp wilt. De ontspanknop half indrukken en je camera zo richten dat al wat je in beeld wil erop staat. Ook al verplaats je je camera. Doordat je de knop half ingedrukt hebt blijf je scherpstellen op datgene waar je in eerste instantie op scherpstelde.

                      Zet je diafragma zo groot mogelijk wat wil zeggen een zo klein mogelijke F waarde (bv: 3.5 en indien mogelijk lager).

                      Je kan dit perfect oefenen thuis met 3 blikjes cola. Zorg wel dat ze ver genoeg uit elkaar staan.

                      Veel succes!
                      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                      Comment


                      • #26
                        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                        Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                        Om zo iets te fotograferen werk je normaal toch met je lens op manueel?
                        Ben je zeker dat je je lens niet op manueel mag zetten en de P stand enkel is voor de andere instellingen? Als ik het goed begrepen heb doe je nu alles op automatisch.
                        Op manueel
                        Gewoon het juiste scherpstelpunt selceteren en het gaat goed hoor
                        Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                        Our English website: www.kaichitravel.com
                        Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                          Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                          Op manueel
                          Gewoon het juiste scherpstelpunt selceteren en het gaat goed hoor
                          Als de camera niet verplaatst mag worden, mag je die mi ook niet draaien, dus kan je toch niet anders dan manueel scherpstellen?
                          Misschien dat TS eens exact post wat op papier staat, wat er juist moet gebeuren zal wel in de cursus staan, dan weten we zeker wat kan en wat niet.
                          Nikon D5100 + 18-105mm VR
                          Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            maar TS schrijft:

                            Dit alles moest in de P-stand, op identiek dezelfde plaats gefotografeerd.
                            grt,bouk.
                            Het gaat over dtrofe van Putor dat je in de P-stand ook aan je instellingen kan sleutelen en als leek pas begonnen met cursus kun je dat niet. Wel de foto's maken in P,maar niet aan de instellingen sleutelen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              Als de camera niet verplaatst mag worden, mag je die mi ook niet draaien, dus kan je toch niet anders dan manueel scherpstellen?
                              OP statief zonder kun je toch één punt in het midden kiezen, één van de rechts of één van de twee links kiezen en gewoon de AF gebruiken.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                Het gaat over dtrofe van Putor dat je in de P-stand ook aan je instellingen kan sleutelen en als leek pas begonnen met cursus kun je dat niet. Wel de foto's maken in P,maar niet aan de instellingen sleutelen.
                                Waarom niet, ik heb een cursus bij een fotograaf gevolgd, en die zei gewoon, vanaf nu doe je alles op M (en daar heb ik nooit spijt van gehad)
                                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                                Our English website: www.kaichitravel.com
                                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                                Comment

                                Working...
                                X