Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

    Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
    Waarom niet, ik heb een cursus bij een fotograaf gevolgd, en die zei gewoon, vanaf nu doe je alles op M (en daar heb ik nooit spijt van gehad)
    alles op M? ik heb jaren lang alles in M gedaan. Heel wat shots gemist wegens te traag. Dan jaren alles in P gedaan. Bijna niets gemist. je draait gewoon aan dat ding tot de juiste sluitertijd of diafragma verschijnt, eventueel bijsturen met +/- en klik. Zo goed als altijd juist.

    Nu gebruik ik meestal A, al heb ik geen idee waarom ik niet S of P zou gebruiken. Enkel als ik flitser(s) gebruik, gebruik ik M, mijn camera heeft dan ook niets om te meten. Als je in M je sluiter en diafragma 9/10 keer instelt in een combinatie die door de meter aangegeven wordt zie ik het nut van het gebruik daarvan niet in.

    CIB
    ls de camera niet verplaatst mag worden, mag je die mi ook niet draaien, dus kan je toch niet anders dan manueel scherpstellen?
    er staat niet dat de camera niet verplaatst mag worden, er staat dat de foto vanop identiek dezelfde plaats moet worden genomen.

    Als ik de oefening lees, lijkt het mij gewoon te gaan om te leren de dingen die je camera voor jou kan doen zo vlot mogelijk te leren gebruiken. In heel veel gevallen kan je echt vertrouwen op AF en de A,S of P stand. Ik merk op dit forum wel een stiefmoederlijke behandeling van P en alles wat met Auto te maken heeft.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #32
      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      er staat niet dat de camera niet verplaatst mag worden, er staat dat de foto vanop identiek dezelfde plaats moet worden genomen.
      Daarom dat ik gevraagd heb wat de opdracht eigenlijk precies is, wat er in de cursus staat dus. Als je je camera draait kan je nooit naar identiek dezelfde positie terugdraaien, of je moet serieus wat moeite doen. Daarom dat ik denk dat je makkelijker manueel kan focussen.

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      In heel veel gevallen kan je echt vertrouwen op AF en de A,S of P stand. Ik merk op dit forum wel een stiefmoederlijke behandeling van P en alles wat met Auto te maken heeft.
      Mijn cameraatje staat nu op auto. Ik heb eigenlijk al genoeg gelezen om zelf te beslissen hoe en wat, op toch op zn minst te proberen, maar in normale omstandigheden denk ik dat de camera sneller en beter kan beslissen welke instellingen ik moet gebruiken.
      Zodra ik met lange sluitertijden 's nachts, of met ND filters overdag start, kan ik niet anders om alles zelf in te stellen en uit te proberen, dus van mij ga je nooit horen dat die settings minderwaardig zijn.
      Al de profs die hier blijkbaar lid zijn gaan zeker een andere mening hebben
      Last edited by CIB; 12 september 2011, 19:43.
      Nikon D5100 + 18-105mm VR
      Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

      Comment


      • #33
        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

        Hartelijk bedankt voor alle reacties.
        Ik heb nog maar twee lessen achter de rug. Daarin bespraken we soorten statieven en soorten fototoestellen. En dat is het.
        En jammer genoeg mag het dus enkel en alleen in de P stand. Over herkadreren is nooit gesproken, laat staan over diafragma. Ik ben nu overal al wat gaan lezen, heb mijn handleiding van mijn Canon uitgeplozen en hier naar alle raad geluisterd. Soms denk ik dat het gelukt is maar het verschil in waas en scherp blijft niet overduidelijk. En als ik het goed begrijp kan ik de diafragmawaarde niet kleiner zetten in de P stand.
        Woensdag trek ik terug naar het bos voor mijn rij bomen... maar eerlijk gezegd denk ik dat ik ergens een instelling over het hoofd zie die fout staat... de moed zakt me in de schoenen. Stom stom stom... En ik wil het kunnen.

        Comment


        • #34
          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

          Dit is de opdracht die ik kreeg:

          Neem 3 foto's van een rij bomen. Blijf voor alle 3 de foto's op dezelfde plaats staan.

          Eerste foto: eerste boom scherp volgende zo onscherp mogelijk
          Tweede foto: middelste boom scherp, de andere zo onscherp mogelijk
          Derde foto: verste boom scherp en de voorste onscherp

          Comment


          • #35
            Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

            Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
            En als ik het goed begrijp kan ik de diafragmawaarde niet kleiner zetten in de P stand.
            Natuurlijk kan dat. Gewoon aan het wieltje draaien en zowel diafragma als sluiter veranderen. P geeft altijd voor de beide een waarde die in de meeste gevallen een correcte belichting geeft.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #36
              Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

              Het is gelukt om die bomen afwisselend scherp te fotograferen. Maar nu kreeg ik de opmerking van de leerkracht dat er bewegingsonscherpte op zat. Kon ik zelf met het blote oog niet zien. Ik heb nochthans op statief getrokken, die goed gefixeerd, mijn zelfontspanner gebruikt, diafragma teruggedraaid naar 4... kan het zijn dat ik mijn iso waarde te laag heb gezet? Ik had iso100 ingesteld. Het was in een bos met zoninval. En aan het klikken van het toestel hoorde ik geen trage klik.

              Comment


              • #37
                Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                Het is gelukt om die bomen afwisselend scherp te fotograferen. Maar nu kreeg ik de opmerking van de leerkracht dat er bewegingsonscherpte op zat. Kon ik zelf met het blote oog niet zien. Ik heb nochthans op statief getrokken, die goed gefixeerd, mijn zelfontspanner gebruikt, diafragma teruggedraaid naar 4... kan het zijn dat ik mijn iso waarde te laag heb gezet? Ik had iso100 ingesteld. Het was in een bos met zoninval. En aan het klikken van het toestel hoorde ik geen trage klik.
                Wat was je sluitertijd?
                Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                Our English website: www.kaichitravel.com
                Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                Comment


                • #38
                  Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                  1/3s . Als ik het goed heb. Ik ben echt nog maar net gestart met cursus fotografie en kreeg hier allemaal nog geen uitleg over :-(

                  Comment


                  • #39
                    Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                    Als het waait bewegen de bomen, in elk geval de takken en blaadjes.
                    Als je pech je camera ook, als je statief niet al te stevig is kan het fladderen van de riem al beweging veroorzaken.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                      En jammer genoeg mag het dus enkel en alleen in de P stand.
                      Gewoon het stoutste meisje van de klas worden....
                      Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                      Ov laat staan over diafragma. .
                      en nog

                      als ik dit lees
                      Eerste foto: eerste boom scherp volgende zo onscherp mogelijk
                      Tweede foto: middelste boom scherp, de andere zo onscherp mogelijk
                      Derde foto: verste boom scherp en de voorste onscherp
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #41
                        Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                        Hartelijk bedankt voor de info! Intussen hebben we al enkele opdrachten gehad met scherpstellen. Het lukt nu al heel goed! Bedankt voor de hulp!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Help! Het lukt niet om scherp te stellen!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Elke1 Bekijk bericht
                          Hartelijk bedankt voor de info! Intussen hebben we al enkele opdrachten gehad met scherpstellen. Het lukt nu al heel goed! Bedankt voor de hulp!
                          elk begin is moeilijk

                          Comment

                          Working...
                          X