Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colorvision Spider

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    en dan heb je een perfekte schermweergave en laat je deze foto's eens ontwikkelen bij verschillende centrales............
    of bij zelfde centrale met weekje tussen........

    Comment


    • #17
      Originally posted by Selamat
      Hello Phille,
      welk software is geleverd met de Spyder: Photocal of Optical?
      groetjes
      Het ligt eraan welke versie van de Spider je aanschaft. Bij de standaard versie krijg je Photocal en bij de pro uitvoering Optical.
      Ik heb beide uitgeprobeerd en krijg betere resultaten als ik de Optical software gebruik. Bij Photocal werd de rood tint te sterk waardoor huidtinten erg onnatuurlijk overkomen.
      http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

      Comment


      • #18
        Ik heb de Eye-One Display van GretagMacbeth en die werkt ook heel goed. Zo'n hardware calibratie is bij mij onmisbaar geworden.



        Comment


        • #19
          Originally posted by Serge_VC
          sorry dubbele post...


          Je kan altijd die post in de vuilbak gooien.
          http://www.vannecke.be
          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

          Comment


          • #20
            van die rode kleurtinten geen last, ook hier is de Photocal erbij geleverd.
            ik overweeg de optical ugrade, loont echt wel de moeite ...

            Originally posted by ebi
            Originally posted by Selamat
            Hello Phille,
            welk software is geleverd met de Spyder: Photocal of Optical?
            groetjes
            Het ligt eraan welke versie van de Spider je aanschaft. Bij de standaard versie krijg je Photocal en bij de pro uitvoering Optical.
            Ik heb beide uitgeprobeerd en krijg betere resultaten als ik de Optical software gebruik. Bij Photocal werd de rood tint te sterk waardoor huidtinten erg onnatuurlijk overkomen.

            Comment


            • #21
              heb ook een gecalibreerde printer, sinds lange tijd zijn mijn foto's identiek aan wat er op het scherm staat, alles is hier mooi in orde, en ja, dat heb je met foto afdrukcentrales, je weet nooit waar je uitkomt, met een gecalibreerde printer wel.

              Photoways benadert voor mij het best de eigen prints, er is haast geen verschil, daarom dat ik deze service gebruik als het me past, maar ik verkies eigen printwerk.

              Originally posted by yoep
              en dan heb je een perfekte schermweergave en laat je deze foto's eens ontwikkelen bij verschillende centrales............
              of bij zelfde centrale met weekje tussen........

              Comment


              • #22
                Originally posted by Phille
                Photoways benadert voor mij het best de eigen prints, er is haast geen verschil, daarom dat ik deze service gebruik als het me past, maar ik verkies eigen printwerk.
                Photoways.com benadert ook voor mij het best wat er op mijn scherm staat, Photobox.ie toch iets minder. Vanaf nu (voorlopig) enkel Photoways.


                Comment


                • #23
                  Zelf heb ik ook sinds +_ 2 maanden ook zo een Colorvision spider en ben er heel tevreden mee. Ik had zelf al heel veel energie gestoken om een profiel aan te maken via adobe gamma en andere maar dan puur op het zicht. Wel eenmaal de colorvision alles gedaan had was er toch een serieus verschil te merken. Ik zag plotseling een stuk meer. De websites bekijken van gerenomeerde fotografen bleek tot gevolg te hebben dat ik die hun foto's nog beter ging vinden want kleurovergangen waren beter en ik zag detail dat ik nog nooit gezien had. Ik wil dus nu nooit geen niet gecalibreerde monitor meer indien het mogelijk is.
                  Kwa afdrukresultaten bereik ik het beste bij mijn fotolab waar ik een profiel van heb en nu perfect weet wat ik laat printen.

                  Het kost wat geld zo een spyder maar het is volgens mij meer dan de moeite waard. Die colorvision spyder is zeker niet de beste die je kan kopen want op oudere monitoren (+5 jaar) zou die er niet meer in slagen een goed profiel aan te maken maar prijsmatig gezien is die volgens mij onklopbaar en ik heb nog nooit een monitor van +5 jaar gehad ook niet dus....

                  Een aanrader!

                  Comment


                  • #24
                    Heb even geïnformeerd. Ik zeg maar wat ik vernomen heb : volgens iiyama zou dat niet dienstig (betrouwbaar) zijn op een TFT-scherm.....ik weet dat natuurlijk niet.
                    Heb dan ook gevraagd hoe zij daar de (fabrieks)instellingen doen en aan de hand van wat...: bij de duurdere schermen wordt dat scherm per scherm gedaan is van scherm tot scherm verschillend en ik begreep dat ze dat handmatig deden naar kleuren(kaarten/schermen).
                    Op mijn vraag wat ik dan vervolgens voor mijn beste calibratie zou kunnen doen werd geantwoord : "de print vergelijken met uw scherm, dat is nog steeds de beste methode" en dat handmatig doen. En dat moet herhaald worden vanaf elk programma van waaruit afgeprint wordt...En altijd werken onder hetzelfde licht...
                    Nog wat verder zelf prutsen dus....ik heb nog steeds een gering verschil tussen scherm en print. De print is iets warmer (geler).
                    Maar ook dat scheelt véél onder welk licht ik de print bekijk...nee ik ben er nog niet...

                    Comment


                    • #25
                      Geen idee hoe betrouwbaar dit is op een TFT want ik gebruik hem eigenlijk enkel op mijn CRT. Maar de testen die je erover kan lezen lijken toch aan te geven dat dit op een TFT werkt.

                      Dat zij dat bij iiyama handmatig zouden doen geloof ik niet. De apparatuur die zij gebruiken zal wel niet voor ons budget zijn maar handmatig dat geloof ik nooit en als dit waar zou zijn dan beschouw ik iiyama als een brolmerk. Denk dat die man het gewoon zelf niet wist en dan maar wat uit zijn duim heeft staan zuigen.
                      Als je een echte 100% calibratie wil spreek je over apparatuur van tienduizenden € zeker als dat al moet kloppen met prints of iets dergelijks ook. Ik heb een vriend die met zoiets professioneel bezig is en die begint altijd hard te lachen als ik zeg dat ik mijn scherm gecalibreerd heb met mijn spidertje.

                      En print vergelijken met je scherm is zeker een goeie methode maar dat is enkel voor de print he niet voor je scherm. Als je je scherm gaat afstellen naar je print en niet je printer naar je scherm dan kan het heel slecht aflopen. Vermits je dan de fouten van je printer gaat corrigeren op je scherm. Zo een spider gaat ook niet helpen om perfecte prints te krijgen. Maar stelt wel je scherm zo goed als mogelijk af. Zodat wat je te zien krijgt zo correct als mogelijk is gezien je apparatuur (hoe duurder hoe beter vaak). Als je dan je prints met het scherm vergelijkt en je printer instellingen aanpast kan je dus perfecte prints krijgen.

                      Ik heb het geluk een profiel te hebben voor mijn printer en die spider stelt mijn scherm af. Zodoende zijn prints en scherm erg close. Geen 100% hoor want mijn printerprofiel zou regelmatig moeten geupdate worden en is nu ook al bijna 1 jaar oud. Maar het is closer dan ik ooit handmatig heb kunnen bereiken via adobe gamma, praxisoft etc.

                      Gezien mijn beperkt budget hiervoor geeft dit uitstekende resultaten. Wil ik beter kan dat maar mijn budget kan niet volgen en dit is voor mijn gebruik meer dan goed genoeg.

                      Wil je echt printer en scherm calibreren bestaan er bij colorvision enz ook toestellen om dit te doen maar dan spreek je over ruim boven de 1000€.

                      Comment


                      • #26
                        Ja dat weet ik ook wel dat een "professionele" spectrummeter enorm duur is. Ik kan er zelfs voor naar iemand naartoe gaan, maar ook die regeling zal niet juist zijn. Ik heb er bij gezegd dat ik het zelf niet weet, dat ze mij dit hebben medegedeeld. En ja als je aan iedereen gaat twijfelen....
                        Weer nogal een voorbarige conclusie.....Dat bij iiyama elke dergelijke monitor stuk voor stuk afgeregeld wordt vind ik zone brol nog niet. Trouwens die standaard-fabriekinstellingen (voor elke monitor verschillend) geeft een goed resultaat. Is digitaal aangesloten en bij een keuze van sRGB mode zijn de kleuren exact, alléén : er wordt dan geen rekening gehouden met het licht waarin je werkt (dat verschilt) dat mag je vooral niet vergeten. Ik heb een gering verschil tussen beeld en print.
                        Uw meterke houdt daar ook geen rekening mee. Standaard instellingen zullen net zo goed zijn denk ik. Voorlopig trek ik één conclusie : zorgen dat mijn omgevingslicht, bij het bewerken van de foto's, steeds het zelfde is !

                        Comment


                        • #27
                          kalm sonyke kalm. Ik val jou hier toch nergens aan of zo? Ik weet nu wel dat je mij niet goed kan uitstaan maar toch....

                          Ik zeg gewoon dat ik niet geloof wat die man jou gezegd heeft. Want iiyama is geen brolmerk en gaat dat dus ook niet op zo een manier doen ook niet. Dus ik geloof niet wat die jou zegt das alles. Dat over die prijs das alleen maar om aan te geven dat die spyder ook niet perfect zal zijn want daar heb je duurdere dingen voor nodig.
                          Dat je een gering verschil hebt tussen scherm en print zoveel te beter.

                          Maar daarom staat je scherm nog niet juist he. Maar ik zou de instellingen van je scherm of printer alvast niet veranderen als ze nu toch al close zijn. Anders ga je je leven enkel moeilijk maken.

                          Je mag van mij ook gerust geloven dat de standaardinstellingen van een scherm evengoed zijn als een gecalibreerd scherm hoor. Ik vraag mij dan alleen wel af waarom die calibreer apparatuur bestaat en waarom men dan nog zegt dat je dit om de 2 weken moet hercalibreren.

                          Maar je hebt absoluut gelijk omgevingslicht is heel belangrijk en daar moet je zeker rekening mee houden.

                          Comment


                          • #28
                            Zo de Colorvision Spider is binnen.....idd Photocal 2.7 meegeleverd (@noname v3.7 nergens kunnen vinden, niet als upgrade).

                            De calibratieprocedure is vrij eenvoudig...binnen ca. 30min was het zaakje klaar.

                            Monitor: IIyama Vision Master 450, 1600x1200x32b, W98SE.

                            Ik moet zeggen werkt perfect. Zie wel verschil met mijn vorige profiel (praxisoft):

                            heb nu een wat brighter beeld en de kleurtemperatuur is ook wat bijgeregeld (welliswaar miniem).

                            ps: ik kom voor 100Euri bij u aan....incl. reiskosten binnen een straal van 100Km

                            Na calibratie:


                            mvg,
                            Z900
                            Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Z900
                              Zo de Colorvision Spider is binnen.....idd Photocal 2.7 meegeleverd (@noname v3.7 nergens kunnen vinden, niet als upgrade).

                              Hallo Z900
                              Ik denk dat ik optiCal 3.7 en PhotoCal 2.7 door elkaar gehaalt heb want ik kan het nu ook niet terug vinden
                              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                              www.langenacker.nl

                              Comment


                              • #30
                                okee, thanks NoName

                                Nog een vraag:

                                Ik heb nog steeds sterke printercalibratie (Canon S900) problemen.....gun me de tijd eigenlijk ook niet (is behoorlijk karweitje)

                                Is dit misschien een oplossing (heb nu mijn monitor in orde met de Color Spyder):



                                mvg,
                                Z900
                                Canon 80D+1DMII 50MK1/70-200 2.8/400 5.6 // Sigma 15FE/50-500 // Tamron AF SP 90 2.8/28-75 2.8 Di // Kenko AF Pro 300 1,4x TC

                                Comment

                                Working...
                                X