Re: Konijnenberg en aggressieve / foute / slechte verkopers
Ik heb zelf ook nog geen problemen gehad met de verkopers, maar dat is omdat ik altijd weet wat ik nodig heb. Op die manier valt die discussie over de keuze weg, en wordt het veel gemakkelijker.
Maak dus vooraf een lijstje, en vraag gewoon de spullen die je nodig hebt.
Als je daar aan de kassa een 1100D vraagt met een Tamron 17-50 f2,8 , dan zullen ze die wel aan jou verkopen. Ze kunnen er dan wel op wijzen dat er nog andere mogelijkheden zijn. Zoals in dit geval is er nog de Canon 18-135 met een veel groter zoombereik, dat voor sommige mensen interessanter kan zijn dan een lichtsterke breedhoekzoom met een kort bereik.
De Tamron 28-75 f2,8 zou ik nooit aanraden als enige lens voor een 1,6x crop DSLR, want dan mis je teveel breedhoek. Ik heb ze zelf ooit ook gebruikt op een 300D, maar toen had ik nog altijd de kitlens bij als breedhoeklens. Met die lens heb je ook wat geluk nodig, het ene exemplaar is scherp op f2,8, terwijl je met een andere exemplaar op f5,6 moet werken om wat scherpte in de foto te krijgen (misschien is de kwaliteitscontrole ondertussen wat verbeterd bij Tamron, want dit is al wel een tijdje geleden).
Wat ze wel elke keer doen, dat is vragen of ik nog een filtertje nodig heb als ik een lens koop, of geheugenkaartjes en accu's bij aankoop van een camerabody (nog een tasje om alles in te steken??).
Maar dat is net hetzelfde als wat een garagist doet als je een nieuwe auto bestelt. Die probeert je ook zoveel mogelijk opties aan te smeren zodat de auto waarvoor je eerst kwam toch nog 25 tot zelfs 50% duurder wordt dan die waarvoor je eigenlijk kwam zien.
Het is dan aan jou om "nee" te zeggen.
Of dat verkeerd is? Elke winkelier doet hetzelfde, als je een kabeltje nodig hebt om een DVD-speler aan te sluiten op je nieuwe TV, dan verkopen ze liefst eentje met "gouden" stekkers, want daar verdienen ze meer aan dan aan een gewoon kabeltje dat net even goed werkt...
Ik denk dat die verkopers het soms niet gemakkelijk hebben. Er komen heel wat klanten binnen die niets kennen over fotografie, maar hun buurman heeft een DSLR, en die maakt daarmee veel betere foto's dan zij met hun compactje.
Dan willen ze dus ook een DSLR, liefst nog een betere dan die van hun buurman, omdat ze overtuigd zijn dat ze dan plots veel betere foto's maken.
De verkoper moet dan voor hun beslissen wat in dat geval "de beste keuze" is, en dat is niet altijd even simpel. Sommige kopers hebben ook ergens gehoord dat een lichtsterke lens veel beter is, maar die staan dan een week later terug in de winkel omdat de foto's niet scherp zijn. Ze laten de camera beslissen waar er scherpgesteld wordt (camera op automatisch, met alle scherpstelpunten ingeschakeld), en dan maak je met bijvoorbeeld een 50mm f1,8 niet veel scherpe foto's. En dan ligt dat aan de verkoper, want die heeft een slechte lens verkocht...
Er zijn dus altijd twee kanten, als je niet tevreden bent over hun aanpak, dan ben je ook niet verplicht om daar wat te kopen. Ik zie wel dat ze bij Fotokonijnenberg toch redelijk wat tijd besteden aan een klant, en dat is zeker niet overal het geval.
@ Sultana, als je in een winkel naar een "1-dags seminarie " gaat, dan is dat altijd een poging om zoveel mogelijk te kunnen verkopen achteraf. Dat weet je voor je daar naartoe gaat, ze geven die demonstraties niet zomaar.
Ik heb zelf ook nog geen problemen gehad met de verkopers, maar dat is omdat ik altijd weet wat ik nodig heb. Op die manier valt die discussie over de keuze weg, en wordt het veel gemakkelijker.
Maak dus vooraf een lijstje, en vraag gewoon de spullen die je nodig hebt.
Als je daar aan de kassa een 1100D vraagt met een Tamron 17-50 f2,8 , dan zullen ze die wel aan jou verkopen. Ze kunnen er dan wel op wijzen dat er nog andere mogelijkheden zijn. Zoals in dit geval is er nog de Canon 18-135 met een veel groter zoombereik, dat voor sommige mensen interessanter kan zijn dan een lichtsterke breedhoekzoom met een kort bereik.
De Tamron 28-75 f2,8 zou ik nooit aanraden als enige lens voor een 1,6x crop DSLR, want dan mis je teveel breedhoek. Ik heb ze zelf ooit ook gebruikt op een 300D, maar toen had ik nog altijd de kitlens bij als breedhoeklens. Met die lens heb je ook wat geluk nodig, het ene exemplaar is scherp op f2,8, terwijl je met een andere exemplaar op f5,6 moet werken om wat scherpte in de foto te krijgen (misschien is de kwaliteitscontrole ondertussen wat verbeterd bij Tamron, want dit is al wel een tijdje geleden).
Wat ze wel elke keer doen, dat is vragen of ik nog een filtertje nodig heb als ik een lens koop, of geheugenkaartjes en accu's bij aankoop van een camerabody (nog een tasje om alles in te steken??).
Maar dat is net hetzelfde als wat een garagist doet als je een nieuwe auto bestelt. Die probeert je ook zoveel mogelijk opties aan te smeren zodat de auto waarvoor je eerst kwam toch nog 25 tot zelfs 50% duurder wordt dan die waarvoor je eigenlijk kwam zien.
Het is dan aan jou om "nee" te zeggen.
Of dat verkeerd is? Elke winkelier doet hetzelfde, als je een kabeltje nodig hebt om een DVD-speler aan te sluiten op je nieuwe TV, dan verkopen ze liefst eentje met "gouden" stekkers, want daar verdienen ze meer aan dan aan een gewoon kabeltje dat net even goed werkt...
Ik denk dat die verkopers het soms niet gemakkelijk hebben. Er komen heel wat klanten binnen die niets kennen over fotografie, maar hun buurman heeft een DSLR, en die maakt daarmee veel betere foto's dan zij met hun compactje.
Dan willen ze dus ook een DSLR, liefst nog een betere dan die van hun buurman, omdat ze overtuigd zijn dat ze dan plots veel betere foto's maken.
De verkoper moet dan voor hun beslissen wat in dat geval "de beste keuze" is, en dat is niet altijd even simpel. Sommige kopers hebben ook ergens gehoord dat een lichtsterke lens veel beter is, maar die staan dan een week later terug in de winkel omdat de foto's niet scherp zijn. Ze laten de camera beslissen waar er scherpgesteld wordt (camera op automatisch, met alle scherpstelpunten ingeschakeld), en dan maak je met bijvoorbeeld een 50mm f1,8 niet veel scherpe foto's. En dan ligt dat aan de verkoper, want die heeft een slechte lens verkocht...
Er zijn dus altijd twee kanten, als je niet tevreden bent over hun aanpak, dan ben je ook niet verplicht om daar wat te kopen. Ik zie wel dat ze bij Fotokonijnenberg toch redelijk wat tijd besteden aan een klant, en dat is zeker niet overal het geval.
@ Sultana, als je in een winkel naar een "1-dags seminarie " gaat, dan is dat altijd een poging om zoveel mogelijk te kunnen verkopen achteraf. Dat weet je voor je daar naartoe gaat, ze geven die demonstraties niet zomaar.
Comment