Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

    [ironic mode on]
    Goeiedag, mijn naam is Tjerri en ik ben de advocaat van de Duivel ...
    Ik wou van jou graag nog het volgende weten :
    - De assistent die bij jou was tijdens dat ene huwelijk heeft een blijvend letsel opgelopen toen hij bij het verlaten van de kerk nog vlug een foto wou nemen en hij overreden werd door die aankomende bus. Verschillende getuigen beweren dat hij jouw hulpje was en beelden van Nonkel Frans die het parket heeft bekeken ondersteunen die thesis. Mijn cliënt die blijvend werkonbekwaam is vraagt zich af bij welke verzekering hij zich mag melden.
    - De vrouw van Nonkel Raymond vraagt waarheen ze de factuur van de droogkuis mag sturen voor haar nieuw kleedje waar een hele sloot drank over is gegaan omdat uw onhandige assistent gestruikeld is en de tafel heeft omgestoten.
    - Tante Kaat begrijpt nog steeds niet hoe jouw assistent mijn nichtje heeft kunnen omverlopen en vraagt me met aandrang de naam van de verzekering waar jouw assistent is aangesloten. Tot slot van rekening zijn 4 nieuwe voortanden een flinke hap uit haar budget als alleenstaande moeder.
    - Er is een klacht binnengelopen op ons departement over zwartwerk. Kan u me even terugmailen wanneer een gesprek u past ? advocaatvandeduivel @ FGOV.be
    [ironic mode off]

    Je snapt waar ik naar toe wil he
    Het doel en je demarche is meer dan nobel te noemen maar wat als Murphy om de hoek komt kijken.

    Slu !

    Tjerri

    Comment


    • #17
      Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

      Ok, nu hebben we zowat alles gehad denk ik.

      Gaat inderdaad over verzekering, evt. onkostenvergoeding,...
      Wat mij betreft kan gratis voor een assistent die reflectieschermen hanteert en occasioneel zelf een foto maakt. Leg je de lat hoger, dan is de kans groter dat je een gevarieerder aanbod kan aanbeiden aan de klant; Een surplus doorrekenen aan de klant voor de tweede fotograaf (een vloerder rekent voor zijn hulpje dat tegels slijpt en mortel maakt ook aan hé) lijkt me niet onlogisch dan (een full option pack met tweede fotograaf etc ... zelfs al is het bedrag extra symbolisch). Zwartwerk is ook uitgesloten als je dan een onkostenvergoeding voor je artistieke bijdrage krijgt. En de meerwaarde moet er inderdaad zijn. En daar loopt het vaak mank denk ik: assistenten die er niks van bakken en die veel kunnen leren bezorgen je dus last terwijl diegenen die fotografisch een toegevoegde waarde zijn voor de fotograaf niet veel meerwaarde gaan vinden tenzij dan in de aanpak van zo'n gebeuren. Om nog te zwijgen over de bewerking van het beeldmateriaal. Ik wil best wel eens als sidekick (vind ik beter klinken als assistent en geeft beter mijn idee weer van het gebeuren) zo'n dingen mee doen, en in modefotografie gebeurt dat ook omdat die modellen doorbetaald zijn en er geen tijd verloren mag gaan terwijl de hoofdfotograaf even niet aan 't shooten is. Maar bij een huwelijk?
      Er zijn hier trouwens toch nog huwelijksfotografen die al eens iemand meenemen? Waar blijven hun reacties?
      Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
      www.musicinframe.be

      Comment


      • #18
        Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

        Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
        Er zijn hier trouwens toch nog huwelijksfotografen die al eens iemand meenemen? Waar blijven hun reacties?
        De reden is vrij simpel. Als de fotograaf betaald wordt voor zijn opdracht en hij/zij neemt iemand mee "kan" er een probleem ontstaan over de tewerkstelling. Want er is een leiding (gezag en toezicht) en dus een wettelijk vermoeden van overeenkomst.
        Zelf is dat nog het minste. Als je assistent een ongeval krijgt/veroorzaakt heb je het vlaggen. De bemerking dat het voor te leren is/onbetaald/voor de eerste keer toevallig /... zal niet meer pakken. Geen DIMONA-aangifte is zwartwerk. Boete van 2500 euro bijvoorbeeld om te beginnen als de inspectie het stevig speelt, zonder over de rest te spreken.

        Is dat de doodsteek van de vriendendiensten? In vele gevallen wel.
        Nobelheid is niet meer altijd van deze wereld.

        Misschien wordt je nooit gepakt. Kan zijn, maar slechts éénmaal is genoeg. Tjerri in zijn ironic mode zit er erg dicht op. Ik heb dit soort situaties in het kader van arbeidsovereenkomsten genoeg gezien.


        Patrick
        [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

        Comment


        • #19
          Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

          over "wat-er-allemaal-mis-kan-gaan" had ik idd nog niet nagedacht.
          en nu ben ik dus wel degelijk aan het 'denken'.

          zeer interessant allemaal!
          * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

          Comment


          • #20
            Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

            Om kennis op te doen zou ik dat zeker zien zitten om te doen.
            Op deze wijze kan je het meest leren denk'k.
            I'm your man ;-)

            Om het 'zwartwerk' (van de second shooter) op te vangen kan de shoot/huwelijk door de fotograaf (main shooter) ingevuld worden als workshop.

            Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
            man van weinig woorden, vrouw van veel woorden...

            Ik zoek idd (soms) hulp, mr vraag me ook gewoon af ofdat mensen dat zien zitten?
            Last edited by videe; 1 juni 2011, 07:13.

            Comment


            • #21
              Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

              Ik zou het jammer vinden moesten dit soort initiatieven door administratieve beslommeringen tot niets leiden.

              Misschien is dan dit "het" topic om de makkelijkste oplossing te zoeken voor bovenstaande opmerkingen (Tjerri ea).

              Ik heb er zelf nulkommanul ervaring mee, en al helemaal niet hoe het op gebied van verzekeringen zit en wat daar de makkelijkste/beste oplossing/regeling is voor alle partijen.

              Maar ivm zwartwerk, daar moeten toch relatief eenvoudige oplossingen zitten (nouja, eenvoudig...het meest eenvoudige is natuurlijk wanneer je niks zou moeten doen ).
              Bv in de bouw, daar zijn ook vriendendiensten, je mag iemand helpen in de bouw, beste is wel dat de "zelfbouwer" een bouwdagboek bijhoudt en daar alles in noteert (ik geloof dat bv enkel de zelfstandige nonkel/metser dit moet aangeven ivm btw bij een vriendendienst...maar voor niet-zelfstandigen is het geen probleem).
              Ook iemand die op den dop staat mag vrijwilligerswerk doen of een vriendendienst, alleen moet dit op voorhand gemeld worden en moet er dacht ik toestemming voor gegeven worden (of iets dergelijks).
              De juiste regelingen ken ik ook niet (meer), maar er kan soms meer dan je denkt als je weet welke weg te volgen.

              Enfin, niet dat bovenstaande voorbeelden hier van toepassing zijn (of dat ze 100% kloppen) het is maar bij wijze van voorbeeld. Ik zeg ook niet dat we via de weg van vriendendiensten moeten redeneren, maar het gaat erom om blik en hersenen op breedhoek te zetten en buiten het doosje te denken (bv zoals hierboven aangegeven met workshops).

              De eerste keer is het wat opzoekwerk ivm hoe en waarom (en daar zullen de meesten op afknappen, want dat komt er allemaal maar weer bij), maar eens je de weg kent, is het misschien niet zoveel moeite meer (hoop ik toch ).

              PS: je zal zeker niet de eerste zijn die dit doet en die zijn zaakjes toch allemaal netjes geregeld heeft...het zal erop aankomen of zo iemand zijn ervaringen/kennis wil delen en dit topic ook in eerste instantie gelezen heeft.

              Comment


              • #22
                Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                Als het hulpje het gratis doet, kan je dan wel spreken van (zwart)werk?
                Ik neem op shoot wel eens mijn vriendin mee als helpende hand, zou dat dan niet mogen?

                Naast deze kwestie denk ik ook nog:
                jouw hulpje, heeft die wel nog de tijd om naast materiaal sleuren, lenzen aangeven, reflectorschermen vasthouden zichzelf te 'geven' in het foto's nemen?
                Ik denk ook dat de beste hulpjes de beste fotografen worden, maw, na enkele keren weten ze wel hoe de basis in elkaar zit en gaan ze het op zichzelf wel verder proberen en hun eigen stijl ontwikkelen, kan je op zoek naar een ander hulpje.
                Ik zou graag eens hulpje zijn, maar geen 37keer bij hetzelfde onderwerp, zolang ik er ook van kan leren en uiteraard gratis.

                Comment


                • #23
                  Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                  Als het hulpje het gratis doet, kan je dan wel spreken van (zwart)werk?
                  Uiteraard weet jij dat je geen vergoeding krijgt, maar gelooft de fiscus dat?
                  Last edited by paly; 1 juni 2011, 10:01.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #24
                    Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                    Ondertussen toch al enige tijd dit onderwerp aan het volgen omdat het me toch wel sterk interesseert.

                    Nu heel specifiek over het zwartwerk, ik weet niet tot hoe ver het mogelijk is, maar wat ik dacht is eventueel in te schrijven als stages, officiëel in België zijn stages niet betaald + via stagecontracten kan ook verzekering geregeld worden. Misschien zou dat wel een manier zijn om het probleem van eventueel zwartwerk op te lossen, want zoals hier al eerder aangehaald, de boetes die worden rondgestrooid zijn al om U tegen te zeggen!
                    Groeten Jonathan

                    Comment


                    • #25
                      Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                      nu ik met dit topic kwam, en al heel veel interessante dingen heb gelezen denk ik dat het in dit topic vooral neer komt op een goede verzekering.
                      Daar ga ik dan ook snel werk van maken.

                      Met de second shooter en of het onder stage / leerling / zwartwerk valt.... Ik heb nog géén ervaring met de fiscus (en laten we dat zo houden), maar komen deze mensen echt op een controle op een huwelijk????
                      Als je een huwelijk doet met een (gratis) second shooter, laten we het een 'stagiair' noemen, en ik als fotograaf leg dat ik een klein stagecontractje vast met de second shooter, wat kan de fiscus er dan tussenkomen? De fiscus gaat toch niet binnenvallen op een huwelijk??? Zien sommige van jullie het niet iets té onrealistisch???
                      * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

                      Comment


                      • #26
                        Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                        Ik heb verhalen van situaties met die fiscus, van mijn werkgever enzo, en wat er bv kan gebeuren is hetvolgende:
                        * "Heel" toevallig passeert er iemand van de fiscus,
                        op het ogenblik dat jij foto's aan het nemen bent,
                        en ziet dat er op dat iemand toch wel iemand aan het helpen is met je,
                        die houdt dat ffe in de mot en gaat er van uit dat jullie samenwerken.

                        Paar weken later krijg je een mooi briefje in de bus, op dag ... op uur ... is er vastgesteld dat ...
                        en dan ga je dat moeten kunnen verwoorden. Kun je op dat ogenblik een contract of gelijk welk andere verduidelijking
                        (zoals aangehaald misschien het feit dat het een workshop is) voorleggen, dan zou er niets meer aan de hand mogen zijn.
                        Groeten Jonathan

                        Comment


                        • #27
                          Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                          nu ik met dit topic kwam, en al heel veel interessante dingen heb gelezen denk ik dat het in dit topic vooral neer komt op een goede verzekering.
                          Daar ga ik dan ook snel werk van maken.

                          Met de second shooter en of het onder stage / leerling / zwartwerk valt.... Ik heb nog géén ervaring met de fiscus (en laten we dat zo houden), maar komen deze mensen echt op een controle op een huwelijk????
                          Als je een huwelijk doet met een (gratis) second shooter, laten we het een 'stagiair' noemen, en ik als fotograaf leg dat ik een klein stagecontractje vast met de second shooter, wat kan de fiscus er dan tussenkomen? De fiscus gaat toch niet binnenvallen op een huwelijk??? Zien sommige van jullie het niet iets té onrealistisch???
                          En wat is de kans dat één van de genodigden voor de fiscus werkt ? Vrij groot hoor, zeker op 'high profile' huwelijken.

                          Gratis werken bestaat niet wettelijk, alleen familie mag dit doen ... en zelfs dan kunnen ze nog moeilijk doen. Totaal off topic, maar bij ons geloofden ze zelfs niet dat ik onze keuken in het nieuwe huis zelf in elkaar gezet heb ... want ik ben informaticus en die kunnen dat niet volgens hun ... is allemaal in orde gekomen hoor, maar je hebt een hoop geloop en zever op je bord gekregen zo.

                          Laten we duidelijk stellen : ik vind dit een schitterend initiatief, en ik weet zeker dat er heel wat mensen maar al te graag mee willen gaan ... maar hou Murphy in de gaten, er kan altijd iets mislopen ... fysiek, materiaal, enz ... zorg dat je alles voorzien hebt.

                          Ik heb dit ook enkele keren gedaan, mensen binnengehaald op events en voor races ... eentje heb ik zelfs binnen gekregen bij de FIA, LMS en F1 ... enkele jaren later schiet hij plaatjes van Lambo's in de UK en vraagt of ik intresse heb om ze op mijn site te zetten ... tuurlijk, waarom niet, we zijn toch vrienden hé ... niet dus : vraagt hij een vergoeding voor elke foto !? ... heb netjes neen gezegd en hem een factuur voor bewezen diensten opgestuurd ... nooit meer iets van gehoord, ik denk dat hij wel door had hoe het zat.

                          Een tweede kerel neem ik mee naar een speciaal event ... neemt hij heel de zaak over eens we (gratis) binnen zijn ... ik heb me achteraf kunnen verontschuldigen bij de organisatie ... tof hoor.

                          Voor mij is het gedaan, 90% van je 'vrienden' zullen van je profiteren en je dan als een baksteen laten vallen ... eens ze geld geroken hebben blijft er van 'vriendschap' niet veel meer over hoor, geloof me ... en geld komt altijd rond de hoek kijken vroeg of laat ... ik heb nu enkele echte vrienden rond mij waar ik voor 200% op kan rekenen ... en die mogen me altijd iets vragen en ik zal niet aarzelen om ze mee te nemen ... maar verder stopt het voor mij.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                            De fiscus gaat toch niet binnenvallen op een huwelijk??? Zien sommige van jullie het niet iets té onrealistisch???
                            Leentje,

                            1) Je mag eens langs mij komen zitten op mijn dagdagelijks werk.
                            2) Het hoeft niet persé de fiscus te zijn. Iemand van de RSZ bijvoorbeeld of de Inspectie Sociale Wetten. Die doen een vaststelling en geven dat door aan de collega's.
                            3) RSZ komt in de feestzaal binnen om de HORECA te controleren en zien jou toevallig staan en bv. de videograaf. Geloof mij, jullie worden netjes mee ondervraagd.
                            Vriendendienst kan enkel binnen familie en dan nog niet tot het 78ste knoopsgat.
                            4) Je wordt overgedragen door een "collega" fotgraaf in het Leuvense die vindt dat je een beetje "te" succesvol bent. Idd eens even die 10 minuten aan het gementehuis staan en ze zien genoeg.

                            Maw: gratis bestaat niet tenzij je het ongelooflijk goed kan uitleggen .... ze je dan nog geloven.
                            Een inspectie die elke dag controleert hoort niets anders dan: 't is gratis, juist begonnen meneer, 't is maar voor 5 minuutjes, allez voor zo'n bagatelleke, ....

                            Niemand moet mij volgen, maar ik ben wel heel voorzichtig in dat soort dingen.
                            Als er een tweede fotograaf is, dan is dat ook iemand in zelfstandig statuut en die maakt mij een factuur. Die factuur reken ik door aan het koppel.
                            Het huwelijkskoppel weet dit op voorhand en staat op papier. Ik maak ALTIJD een contract op met het koppel en dat heb ik bij op de trouwdag. Samen met mijn kaart waar mijn identificatiegegevens opstaan, rijksregisternummer, ondernemingsnumer, BTW-aansluiting, e.d. Dan kan hij het controleren terwijl ik niets moet missen van de reportage.

                            PS
                            1) Stagecontract? Van waaruit? Een school, vormingscentrum e.d.: ja. Vanuit privéoogpunt.
                            Goed geprobeerd....
                            2) Met jou zou ik dus kunnen samenwerken


                            Patrick Liebens
                            Last edited by patrickL; 1 juni 2011, 11:47.
                            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                              Ok, nu hebben we zowat alles gehad denk ik.
                              Toch niet : een shooting day op een huwelijk?
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Second Shooter (leerling) bij HUWELIJKEN.. Goed plan?

                                Oorspronkelijk geplaatst door LittleLeentje Bekijk bericht
                                nu ik met dit topic kwam, en al heel veel interessante dingen heb gelezen denk ik dat het in dit topic vooral neer komt op een goede verzekering.
                                Vraag is natuurlijk, wie gaat de verzekering verzekeren?
                                Ik kan me voorstellen dat een verzekeringsmaatschappij (in geval van pech) moeilijker gaat doen over een eventuele zwartwerker dan de fiscus (zijnde, jij hebt wel verzekering betaald, maar zij betalen niet uit omdat het niet conform de wetgeving is).


                                Ivm je vraag of het hier niet wat onrealistisch is?
                                Ik krijg hetzelfde gevoel. Ten eerste teren verzekeringen nu eenmaal op de angst die er heerst in de samenleving en ze laten het niet na om die groter te maken dan nodig (en in de meeste fora hoor je net de verhalen waar het verkeerd gelopen is, dus dat zwengelt dat angstgevoel nog eens aan....alles onder het motto: "voorkomen is beter dan genezen" (en ik ben er ook mee weg moet ik toegeven...)...tja, dat is nu eenmaal zo. Ieder moet voor zich uitmaken in hoeverre hij daarin meegaat.
                                Ik heb hier bijvoorbeeld een schoolvriendinnetje die dadelijk met mijn dochter komt spelen. Als zij per ongeluk de straat op loopt en onder een auto loopt, dan heb ik wel een verzekering, maar mijn leven zal ook nooit meer hetzelfde zijn.
                                Als ik dat wil voorkomen, dan zou ik best nooit meer iemand uitnodigen om te komen spelen. Maw verzekeringen helpen niet tegen alles.

                                Ten tweede, ik zie de fiscus ook niet graag komen. Maar eerder uit angst dat ik een regeltje heb overtreden waar pakweg slechts vijf mensen in België het bestaan van afwisten.
                                Langs de andere kant, ik heb intussen geleerd het niet moeilijker te maken dan het is.
                                Als je recht in je schoenen staat, en je zit vol goede bedoelingen, begeef je gewoon in het hol van de leeuw: ga/bel naar het belastingskantoor in je streek en vraag het daar na wat de mogelijkheden zijn.
                                Of eventueel bij je beroepsvereniging (daar is toch zoiets voor fotografen).

                                Van het advies dat je daar krijgt, daar zou je eigenlijk van op aan moeten kunnen. Hier op een forum weet je het nooit zeker, ga je blijven twijfelen.
                                Laat het eventueel weten hoe het afgelopen is.

                                Edit: misschien dat de belastingen of de beroepsvereniging het ook niet weten in eerste instantie. Maar uit eigen ervaring, een beroepsvereniging die een beetje serieus is gaat dan wel verder navragen. Zo zullen zij ook tot een standpunt komen waar heel veel mensen wat mee zijn. Bij heel complexe zaken wordt dit zelfs aangekaart "hogerop".
                                Veel mensen durven niet verder te vragen bij officiële instanties, uit angst dat ze iets verkeerd zeggen of vragen waardoor ze plots zelf geviseerd gaan worden. Maar, nogmaals uit eigen ervaring, als je met goede bedoelingen zit, houden ze er zelfs rekening mee dat je als (semi-)beginner nog niet alles weet en helpen ze je wel op weg.
                                Last edited by Tink; 1 juni 2011, 12:55.

                                Comment

                                Working...
                                X