Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Johan....wat voor antwoord zou je graag willen horen?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      Johan....wat voor antwoord zou je graag willen horen?
      grt,bouk.
      Ik denk zoveel mogelijk antwoorden, en dan kiest hij wat het beste toe te passen is in zijn situatie.

mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
        Ik denk zoveel mogelijk antwoorden, en dan kiest hij wat het beste toe te passen is in zijn situatie.
        nou..ik denk dat Johan gewoon doorgaat op de zelfde voet en het voor niets blijft doen.
        tja..sommige mensen kunnen nou 1 maal anderen niets weigeren hè.
        ook al vinden ze het eigenlijk niet leuk om te doen.
        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          nou..ik denk dat Johan gewoon doorgaat op de zelfde voet en het voor niets blijft doen.
          tja..sommige mensen kunnen nou 1 maal anderen niets weigeren hè.
          ook al vinden ze het eigenlijk niet leuk om te doen.
          grt,bouk.
          Ik volg.. maar..das toch mooi, Godzijdank zijn er nog zulke mensen in deze in-trieste, prestatiegerichte, egoistische en geldbeluste maatschappij....

Misschien kan hij zich wat optrekken aan het feit dat hij volgens mij zeker niet de enige is , integendeel.....en dat zegt meer over de profiteurs dan over Johan...

Comment

Ik doe nog 'vrijwilligerswerk', oa elke week 1 a 2 namiddagen met de asielhonden gaan wandelen. Da's ook enkele dorpen verder (20 km) en da's ook niet 'betaald' , maar ik doe het voor de vriendschap die ik van de honden krijg. Ik reken ook niet hoeveel benzine me dat al gekost heeft de afgelopen 5 jaar ...

Ivm fotografie zou ik idd wat meer op mijn strepen moeten staan. Ik ben niet slecht bezig, maar ook geen topfotograaf, maar ik moet gewoon 'nee' durven zeggen. Ik denk dat iedereen die al een tijdje bezig is met fotografie als hobby, gelijkaardige situaties tegenkomt.

Ik denk dat Jan Met De Pet niet beseft hoeveel tijd er in de nabewerking kruipt of hoeveel je gerief kost.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
              .... ...

Ivm fotografie zou ik idd wat meer op mijn strepen moeten staan. Ik ben niet slecht bezig, maar ook geen topfotograaf, maar ik moet gewoon 'nee' durven zeggen.
              hè....hè we zijn er.
              grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Ik doe nog 'vrijwilligerswerk', oa elke week 1 a 2 namiddagen met de asielhonden gaan wandelen. Da's ook enkele dorpen verder (20 km) en da's ook niet 'betaald' , maar ik doe het voor de vriendschap die ik van de honden krijg. Ik reken ook niet hoeveel benzine me dat al gekost heeft de afgelopen 5 jaar ...

Ivm fotografie zou ik idd wat meer op mijn strepen moeten staan. Ik ben niet slecht bezig, maar ook geen topfotograaf, maar ik moet gewoon 'nee' durven zeggen. Ik denk dat iedereen die al een tijdje bezig is met fotografie als hobby, gelijkaardige situaties tegenkomt.

Ik denk dat Jan Met De Pet niet beseft hoeveel tijd er in de nabewerking kruipt of hoeveel je gerief kost.
                Inderdaad, jij gaat in de eerste plaats voor het plezier van jezelf èn die hond wandelen (niet om het asiel een plezier te doen).
                Net zoals je voor je plezier foto's neemt op concerten van artiesten waarvan de muziek je aanspreekt.
                Foto's nemen op een feestje waar je zelf bent uitgenodigd doe je ook met plezier, want je bent deel van het feestje, omringt door mensen die je vrij goed kent.

Echter, foto's gaan nemen op een feestje van vrienden van kennissen van de tuinman van de schoonouders van de buren... daar heb je niks te zoeken, daar ken je niemand, en die vinden jouw enkel leuk omdat je gratis foto's maakt. Je maakt geen deel uit van het feestje. En zoiets is dus niet meteen wat een mens voor z'n plezier gaat doen.
                Er is dus een wezenlijk verschil tussen foto's maken op een feestje waar je toch sowieso aanwezig bent, omdat je bent uitgenodigd, en foto's maken op een feestje omdat je 'n goed toestel hebt en gratis mooie foto's aflevert.

Mijn ervaring is dat mensen meestal bereid zijn om aan kwaliteit in te boeten als iets (bijna) gratis is. Dus als je geld vraagt voor (bijna) professioneel afgewerkte foto's, maar ze hebben de kans om gratis foto's te laten nemen door iemand met een bridge- of compacttoestelletje... dan zullen ze voor dat laatste gaan.
                Probleem is hier dat jij het beste van de 2 combineert: goede foto's EN gratis...

Ik zou ermee stoppen. Zeg gewoon neen als het gaat om iets wat jouw geen bal interesseert.
                Ik doe vooral paardenfotografie (althans, ik doe er een poging toe) en er is inderdaad een groot verschil: gratis een regionale, of zelfs maar oefenjumping gaan fotograferen en gratis een internationale jumping gaan fotograferen is een wereld van verschil. Het laatste zal ook mooiere foto's opleveren, doordat de piste mooier is opgebouwd, de hindernissen "gedecoreerd" zijn en er beter licht is (indoor). Dus voor het opbouwen van een portfolio is dit zeker niet onbelangrijk.
                Ikzelf ga liever gratis foto's nemen op Jumping Antwerpen, of de Audi Masters in Brussel, dan dat ik betaald foto's moet maken van één of ander clubkampioenschapje.

Wat betreft jouw makelaar die een grote foto wil, ik zou die zeker bezorgen. Maar geef hem niet het digitale bestand, maar vraag welk formaat hij wil, en op welk materiaal hij die wil. En JIJ laat die afdruk maken (met subtiel jouw naam op de foto) en rekent er bovenop wat jij ervoor betaald, een extra bij voor werk en dergelijke. Te nemen of te laten.

Als je je werk graag gratis wil laten zien, dan kan je evengoed een aantal grote afdrukken laten maken en vragen om deze op te hangen in openbare ruimtes (inkomhal van ziekenhuis, inkomhal van concertgebouw, etc...). Deze foto's vervang je regelmatig en je zal er denk ik meer plezier aan hebben. Je kan er eventueel je contactgegevens achterlaten. Indien iemand je via die weg contacteert, dan verkoop je gewoon die foto. Ze zullen heus geen vreemde bellen met de vraag of ze een bepaalde foto gratis kunnen krijgen.

Verder begrijp ik volledig jouw probleem...

mvg,
                Bart
                Last edited by Voltigeur; 21 mei 2011, 10:23. Reden: Spellingsfout...
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door voltigeur Bekijk bericht
                  inderdaad, jij gaat in de eerste plaats voor het plezier van jezelf èn die hond wandelen (niet om het asiel een plezier te doen).
                  Net zoals je voor je plezier foto's neemt op concerten van artiesten waarvan de muziek je aanspreekt.
                  Foto's nemen op een feestje waar je zelf bent uitgenodigd doe je ook met plezier, want je bent deel van het feestje, omringt door mensen die je vrij goed kent.

Echter, foto's gaan nemen op een feestje van vrienden van kennissen van de tuinman van de schoonouders van de buren... Daar heb je niks te zoeken, daar ken je niemand, en die vinden jouw enkel leuk omdat je gratis foto's maakt. Je maakt geen deel uit van het feestje. En zoiets is dus niet meteen wat een mens voor z'n plezier gaat doen.
                  Er is dus een wezenlijk verschil tussen foto's maken op een feestje waar je toch sowieso aanwezig bent, omdat je bent uitgenodigd, en foto's maken op een feestje omdat je 'n goed toestel hebt en gratis mooie foto's aflevert.

Mijn ervaring is dat mensen meestal bereidt zijn om aan kwaliteit in te boeten als iets (bijna) gratis is. Dus als je geld vraagt voor (bijna) professioneel afgewerkte foto's, maar ze hebben de kans om gratis foto's te laten nemen door iemand met een bridge- of compacttoestelletje... Dan zullen ze voor dat laatste gaan.
                  Probleem is hier dat jij het beste van de 2 combineert: Goede foto's en gratis...

Ik zou ermee stoppen. Zeg gewoon neen als het gaat om iets wat jouw geen bal interesseert.
                  Ik doe vooral paardenfotografie (althans, ik doe er een poging toe) en er is inderdaad een groot verschil: Gratis een regionale, of zelfs maar oefenjumping gaan fotograferen en gratis een internationale jumping gaan fotograferen is een wereld van verschil. Het laatste zal ook mooiere foto's opleveren, doordat de piste mooier is opgebouwd, de hindernissen "gedecoreerd" zijn en er beter licht is (indoor). Dus voor het opbouwen van een portfolio is dit zeker niet onbelangrijk.
                  Ikzelf ga liever gratis foto's nemen op jumping antwerpen, of de audi masters in brussel, dan dat ik betaald foto's moet maken van één of ander clubkampioenschapje.

Wat betreft jouw makelaar die een grote foto wil, ik zou die zeker bezorgen. Maar geef hem niet het digitale bestand, maar vraag welk formaat hij wil, en op welk materiaal hij die wil. En jij laat die afdruk maken (met subtiel jouw naam op de foto) en rekent er bovenop wat jij ervoor betaald, een extra bij voor werk en dergelijke. Te nemen of te laten.

Als je je werk graag gratis wil laten zien, dan kan je evengoed een aantal grote afdrukken laten maken en vragen om deze op te hangen in openbare ruimtes (inkomhal van ziekenhuis, inkomhal van concertgebouw, etc...). Deze foto's vervang je regelmatig en je zal er denk ik meer plezier aan hebben. Je kan er eventueel je contactgegevens achterlaten. Indien iemand je via die weg contacteert, dan verkoop je gewoon die foto. Ze zullen heus geen vreemde bellen met de vraag of ze een bepaalde foto gratis kunnen krijgen.

Verder begrijp ik volledig jouw probleem...

Mvg,
                  bart
                  Volledig juist !

Comment

Bovendien zijn ze niet te beroerd om je nog te beledigen ook. Heb zo eens een reeksje
                    gemaakt van de katten van de buren. Ze vonden ze heel mooi. Prachtig zelfs. Maar ja,
                    je hebt ook een veel betere kodak dan ons. En meer tijd om je ermee bezig te houden
                    dan ons.
                    Het scheelde niet veel of ik had hun nog moeten betalen om die rotkatten te trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                      Bovendien zijn ze niet te beroerd om je nog te beledigen ook. Heb zo eens een reeksje
                      gemaakt van de katten van de buren. Ze vonden ze heel mooi. Prachtig zelfs. Maar ja,
                      je hebt ook een veel betere kodak dan ons. En meer tijd om je ermee bezig te houden
                      dan ons.
                      Het scheelde niet veel of ik had hun nog moeten betalen om die rotkatten te trekken.
                      Ja, da's waar.
                      Maar ik betrap mezelf er ook soms op, dat ik zoiets over mijn eigen foto's zeg...

Comment

De vraag is natuurlijk wat 'vrienden' zijn. Als ze iets nodig hebben (gratis), dan kennen ze je wel, maar zouden ze omgekeerd hun auto aan mij uitlenen als de mijne defect is ? Don't think so. Meestal gaat het trouwens om vrienden van vrienden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                          dan ons.

Comment

t Strafste vond ik wel dat bij een concert waarvoor ik een accreditatie had, maar mijn 'maat' niet, hij vroeg of hij mijn toestel mocht lenen !

Comment

Johan, kun je dan niet een beetje op je gevoel afgaan in deze?
                              Het lijkt me dat je voor echte goede vrienden best iets over hebt en je wat fotografiewerk met liefde en plezier voor ze zou doen zonder dat het in je opkomt om er geld voor te vragen.
                              Vage kennissen, vrienden van vrienden etc. die zo brutaal zijn je te gebruiken (misbruiken) moet je niets voor doen of gewoon ongegeneerd veel geld voor vragen.
                              Zij zijn zo brutaal om jou voor hun karretje te spannen, dan mag je daar best een schepje bovenop doen in je reactie.

Comment

Johan..

Ik denk dat het meeste wel gezegd is ik begrijp precies wat je bedoeld!
                                Op mijn werk hebben ze mij gevraagd foto's te maken van machines diewe zelf bouwde.
                                Met mijn camera mijn lenzen mijn statief enz.
                                Het enigste wat ik heb gehad is dat ik onder mijn werktijd foto's kon nemen.
                                Wat blijkt hebben ze achteraf zonder iets te zeggen een prof ingehuurd...
                                Fijn zeg om daar achter gekomen, uit eindelijk zijn mijn foto's gebruikt.
                                Ik heb bij de volgende keren gezegd dat ik het niet meer doe.
                                Ik maak zoveel foto's als ze willen onder werk tijd de baas is de baas.
                                Maar ik neem niet meer mijn spullen mee, nu huren ze profs in.

Ik vind het prima zo.

Nu wil ik nog 1 ding kwijt dat bandje die jouw wil "misbruiken" vraag of ze een avond gratis voor je spelen op je trouwdag of op de trouwdag van je kinderen beste vriend of gewoon JOUW verjaardags feestje.

Nou als ze dat doen zou ik de foto's ook gratis maken doen ze het niet dan doe jij het ook niet...
                                Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

Working...
                                X