Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vriendendienst - hoe aanpakken ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

    Oorspronkelijk geplaatst door bemba Bekijk bericht
    Geloof je dat nu echt zelf? ik ken persoonlijk op zijn minst 1 prof concertfotograaf, en zijn markt wordt wel degelijk ronduit kapot gemaakt door mensen die het zoals jij voor de fun alleen doen en gratis weggeven. Uw 'ten eerste' is hier een gevolg van - maar jij haalt het aan als reden om je werk wel gratis aan te bieden...uw ten tweede lijkt me een enorme veralgemening. Doe op zijn minst een poging om gegronde argumentatie boven te halen waarom je op deze manier de markt niet volledig kapot maakt...

    sorry hoor Johan, je lijkt me een toffe gast - maar ik krijg het koud en warm tegelijkertijd wanneer ik iemand zichzelf hoor 'goedpraten' met een totaal foute redenering. Als jij genoeg plezier haalt uit je concertfotografie om het gratis te doen, so be it...maar wees dan ook eerlijk voor jezelf, en besef dat je het voor bepaalde beroepsfotografen wel heel erg moeilijk aan het maken bent...

    Hey bemba... ik ben ook zo'n stielbederver (al verkoop ik geen gesigneerd materiaal door of ga ik niet in op vragen voor een grote foto van x of Y op een optreden). Aan jouw uitleg te horen moet ik me maar registreren als zelfstandig in bijberoep (ik ga niet te hard sprigen ineens hé) en dan geld gaan vragen om op een concert foto's te gaan trekken. Euh... moet ik dan gelijk ook zelf een ticket kopen en dat mee in de factuurprijs verrekenen (aftrekken als onkosten bij de aangifte). Enne... jij kan me zo wel aan een paar betaalde jobkes helpen zeker hé...
    ZEVER IN DIKKE VETTE PAKKEN!!! Zo werkt het niet. Een journalist krijgt een bridge camera mee of ook wel een DSLR en moet maar een paar shots bij zijn artikel schieten. Een enkeling als een Vanhee wordt betaald. Een grote krant betaalt drie 'medewerkers' een vaste forfaitaire onkostenvergoeding van xx €. En de rest...? Mag blij zijn met gratis inkom een een frigo met drankjes in de backstage / perstent (als dat al voorzien is).
    Zoals Johan en vele anderen heb ik daar geen probleem mee, maar daarvoor ga ik me niet als zelfstandige vestigen. Bovendien verkoop ik ook nisk, en lever ik low res jpg af aan websites. Wil iemand een foto van mij hebben? Aan particulieren verkoop ik ze niet, aan kranten of tijdschriften kan je 't beter wel doen om zo te starten als zelfstandige (eerst artiestenstatuut, onkostenvergoeding, eenmalige inkomsten,...). Zo werkt het, en wat jij daar over schrijft, doet me denken dat je niet eens half weet hoe het werkt. Of is die pro ook zo eentje die in opdracht gaat en die dan daarnaast wat foto's probeert te slijten aan fans?
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #77
      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

      Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
      Op dat familiefeest heb ik ongeveer 600 foto's gemaakt ... Ook laat thuis want verloren gereden (gps thuisgelaten). De dag erna (met de vroege) zie ik de collega die dat feest organiseerde en hij vroeg hoe het met de foto's zat ...
      Die zou een anderhalf jaar kunnen wachten op z'n foto's bij mij
      500PX - Twitter - Flickr - Facebook - Website (wordt aan gewerkt)

      Comment


      • #78
        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

        Wel even opletten met "kleine vergoedingsregeling" of het zogenaamde "artiesten"-statuut ... dit is enkel enkel van toepassing op het fiscaal statuut van een artiest. Het sociaal statuut komt hier niet aan bod.

        Het "verkopen" of "leveren" van kunstwerken in opdracht (foto's) is niet hetzelfde als het leveren van een "artistieke prestatie" ... het systeem van "kleine vergoedingsregeling" is dus technisch niet van toepassing voor fotografen die "diensten leveren in opdracht van".

        Ik heb (ooit) in dit statuut willen opstarten maar na heel wat juridische onderzoeken bleek dat ik moest beginnen in bijberoep om 100% safe te zijn.
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #79
          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

          100 % eens met Yourt. Ik denk dat Bemba niet weet hoe het werkt in t concertcircuit.

          Het enige voordeel dat we hebben, is dat we gratis inkom hebben. En dan scheuren we er nog ons broek aan omdat we meer concerten zien dan vroeger, en ook van bands die ons niet echt boeien. Hoeveel km ik meer doe dan vroeger, welke dure lenzen ik heb bijgekocht, extra fototoestel, dat haal ik er nooit uit, al verkoop ik 300 foto's ! En dat zou ik ook niet willen.

          Ik denk er niet aan om foto's te laten uitvergroten op A4 en aan fans te verkopen of op Ebay.be te zetten.

          Een gratis wc-bezoek heb ik al gehad, maar gratis drank nog niet.

          Als je op Ebay.be gaat zien en je ziet daar promocd's, backstagepasses, posters, flyers, gesigneerde zaken etc te koop staan, dat komt niet van ons, kleine amateurfotografen, maar wel van de betaalde journalisten. Op die promocd's staat dan 'for promotional use only' ...
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #80
            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

            Johan, Yourt,

            Wat jullie doen is zwartwerken. Zelf zie je het niet zo en het lijkt allemaal onschuldig en het is een hobby.
            Lees dan even de thread van leentje over een gratis 2nd shooter. Juristen en advocaten van alle uithoeken kwamen haar meteen neermaaien. En we spreken hier over iemand die volledig gratis werkt, uit eigen wil om bij te leren. Jullie krijgen een vergoeding in natura. Vraag mij af waar al die advocaten van de duivel zijn.

            Ik ken de concertwereld niet, maar denken dat de organisatie niet bereid is om een beroepsfotograaf in te huren is verkeerd. Indien al de amateurs stoppen met gratis hun diensten aan te bieden zal dit automatisch ten goede komen van de beroepsfotografen.

            Ik zie echt niet in waarom jullie niet in bijberoep willen starten. De kost is verwaarloosbaar. Indien ze jullie inhuren moet je geen inkom betalen. Je bent er om te werken, dus normaal gezien voorzien ze jullie met tickets (net zoals nu). Maak dan gewoon een symbolisch factuur op van 1 euro. En zo ben je niet zwart aan't werken.

            Zo is er ook geen sprake van een vriendendienst.
            Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
            website: http://www.hung.be
            facebook - Instagram

            Comment


            • #81
              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

              Ik ben ook vrijwilliger in t asiel. Ik ga elke week 4 uur met een stuk of 4 honden wandelen. Dit doe ik al 5 jaar. Ik word daar ook niet voor betaald, mijn benzine wordt ook niet vergoed, ik krijg er ook geen frisse cola als t warm is, of een broodje als ik honger heb, maar dat verlang ik ook niet. Ik denk dat ik al 10.000 km gereden heb de afgelopen 5 jaar.

              Soms neem ik pakken eten of snoepjes mee.

              Pak ik nu ook werk af van betaalde werknemers ? Ben ik dan ook een zwartwerker ?

              Als de vrijwilligers het niet zouden doen, zouden de honden gewoon niet uitgelaten worden. Daar gaan ze geen extra volk voor aannemen wegens te duur.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #82
                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                Vervolg : op concerten zullen er ongetwijfeld ook betaalde fotografen zijn (van de band zelf, de zaal, de platenfirma, krant, tijdschrift ...), maar er is plaats genoeg voor iedereen.

                Elke grote concertfotograaf is wel begonnen met stiekem zijn toestel binnen te smokkelen, of gratis voor een magazine of site te werken. Of voor een bevriende band of een lokaal jeugdhuis...

                De goeie, betaalde, concertfotografen ervaren de 'vrijwilligers' niet als concurrentie.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #83
                  Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                  Ik ben ook vrijwilliger in t asiel. Ik ga elke week 4 uur met een stuk of 4 honden wandelen. Dit doe ik al 5 jaar. Ik word daar ook niet voor betaald, mijn benzine wordt ook niet vergoed, ik krijg er ook geen frisse cola als t warm is, of een broodje als ik honger heb, maar dat verlang ik ook niet. Ik denk dat ik al 10.000 km gereden heb de afgelopen 5 jaar.

                  Soms neem ik pakken eten of snoepjes mee.

                  Pak ik nu ook werk af van betaalde werknemers ? Ben ik dan ook een zwartwerker ?

                  Als de vrijwilligers het niet zouden doen, zouden de honden gewoon niet uitgelaten worden. Daar gaan ze geen extra volk voor aannemen wegens te duur.
                  Ik begrijp uw punt niet. Als ge gaat shooten op een concert krijgt ge wel een vergoeding. In natura, maar het is een vegoeding. En nu zegt ge zelf als ge honden gaat uitlaten krijgt ge niks. Maar zelfs dat is blijkbaar niet toegelaten volgens "de expert" ter zake.

                  Awel ga uwe uitleg hier doen:
                  Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.


                  Ik lig er niet van wakker. In die thread is er iemand die beweert dat gratis werken wettelijk niet bestaat.

                  Iedereen mag van mij gratis werken. De beroepsfotografen moeten er maar voor zorgen dat ze meerwaarde kunnen bieden. Als er geen markt is in concertfotografie dan is het tijd iets anders te zoeken.

                  Als de dag komt dat iedereen gratis huwelijken fotografeert dan zal ik iets unieks moeten bieden of een andere bron aanboren.
                  Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                  website: http://www.hung.be
                  facebook - Instagram

                  Comment


                  • #84
                    Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                    Als je er niets voor krijgt, is het niet werken he. Werken is betaalde arbeid ...

                    Vrijwilligers"werk" is dan ook geen werk.

                    Aan concertfotografie doe ik evenveel of meer 'verlies' als aan de asielhonden uitlaten, maar t is allebei een hobby of zelfs een passie, dus dan speelt 'geld' of een vergoeding niet.

                    In sommige zalen moet je trouwens een ticket kopen, zelfs als je foto's neemt ! En na 3 songs buiten !!!

                    Ik beschouw het ook niet als werk, wat 'moeten' is, maar iets wat ik graag doe, en dus een hobby.

                    Ik doe het om bij te leren (fotografie), goeie foto's voor mezelf te hebben van mijn favoriete bands, of de blik in de ogen van de hondjes als ze mij terugzien ...
                    Canon-man. Concerten en natuur.
                    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                    Comment


                    • #85
                      Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                      Johan,

                      Ik denk niet dat wij nog op dezelfde golflengte zitten.
                      Voor alle duidelijkheid, ik heb geen enkel probleem met wat ge doet. Zelfs als ik een concertfotograaf zou zijn dan zou ik er nog geen problemen mee hebben.
                      Wat ik zie is een thread van leentje waar een "juridisch expert' hoog van de toren komt blazen dat gratis werken niet mag. En in contrast is er hier een thread waar er duidelijk sprake is van zwart werk.
                      Honden uitlaten voor een asiel zonder vergoeding is duidelijk vrijwilligerswerk. Foto's maken in ruil voor tickets is geen vrijwillgerswerk. Ik probeerde u enkel te helpen. In bijberoep kunt ge hetzelfde blijven doen: "onder uw prijs werken" / "met verlies werken". Maar dan op een legale manier. Ge kunt zelfs 1 cent factureren als ge wilt. Of nog beter, ge kunt de prijs van het ticket factureren en gewoon een ticket kopen. Zo is het een nuloperatie.

                      De dag dat een jaloerse collega u aangeeft, zal het minder lachen worden.
                      Just my 2 cents
                      Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                      website: http://www.hung.be
                      facebook - Instagram

                      Comment


                      • #86
                        Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Ik ben ook vrijwilliger in t asiel. Ik ga elke week 4 uur met een stuk of 4 honden wandelen. Dit doe ik al 5 jaar. Ik word daar ook niet voor betaald, mijn benzine wordt ook niet vergoed, ik krijg er ook geen frisse cola als t warm is, of een broodje als ik honger heb, maar dat verlang ik ook niet. Ik denk dat ik al 10.000 km gereden heb de afgelopen 5 jaar.

                        Soms neem ik pakken eten of snoepjes mee.

                        Pak ik nu ook werk af van betaalde werknemers ? Ben ik dan ook een zwartwerker ?

                        Als de vrijwilligers het niet zouden doen, zouden de honden gewoon niet uitgelaten worden. Daar gaan ze geen extra volk voor aannemen wegens te duur.
                        Een asiel is een vzw, als de concert organisator ook een vzw is mag U van mij gerust vrijwilligerswerk verrichten. Gaat U fotookes nemen op een commercieel event, dan bent U of een zwartwerker of een idioot (indien U het gratis doet of zelfs nog uw eigen ticket aanschaft) en berooft U iemand van zijn brood die ervan moet leven en zijn kinderen ervan moet voeden. Simpel....
                        TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

                        Comment


                        • #87
                          Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                          berooft U iemand van zijn brood die ervan moet leven en zijn kinderen ervan moet voeden. Simpel....
                          Dit vind ik geen argument. De markt verandert, ne mens moet zich aanpassen om te overleven.

                          De dag dat we geen olie meer nodig hebben omdat we allemaal windernergie gebruiken dan zal ook niemand wenen: ocharme die oliebaronnen.

                          Als er mensen zijn die iets gratis willen doen dat is hun persoonlijk keuze. Ik vind niet dat ze zich schuldig moeten voelen omdat ze het gratis doen. Misschien moeten de mensen die er geld voor vragen zich wel schuldig moeten voelen.
                          Het is in ieder geval vraag en aanbod.
                          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                          website: http://www.hung.be
                          facebook - Instagram

                          Comment


                          • #88
                            Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                            iemand die beweert dat gratis werken wettelijk niet bestaat.
                            Allez dan...Je MAG zelfs niets meer voor niets doen...

                            Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                            De dag dat een jaloerse collega u aangeeft, zal het minder lachen worden
                            En er lopen (hier) véél jaloerse grimmige ongelukkige en vooral diep gefrustreerde mensen rond hoor, die een ander niets gunnen ...

                            En er zijn nog veel meer mensen, die de stap naar een bijberoep (te) groot vinden... Voor die paar keer dat ze 50 euro kunnen verdienen op een jaar...

                            Hoe meer ik zulke topics lees, hoe meer mijn goesting vergaat om mijne Nikon nog vast te nemen... Of om het even wat te doen....

                            In wat een heerlijke wereld leven we toch ...

                            Comment


                            • #89
                              Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                              En er zijn nog veel meer mensen, die de stap naar een bijberoep (te) groot vinden... Voor die paar keer dat ze 50 euro kunnen verdienen op een jaar...
                              Dan doe je het via een SBK zoals T-Heater en dat kost je niets.
                              En als je dat niet wil doen, dan ben je aan het zwartwerken.
                              Geen probleem mee, maar doe daar dan niet flauw over.

                              Ter info: http://shouldiworkforfree.com/
                              Last edited by Ticor; 25 juni 2011, 18:11.
                              Mvg Tim

                              Comment


                              • #90
                                Re: Vriendendienst - hoe aanpakken ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                                Foto's maken in ruil voor tickets is geen vrijwillgerswerk.
                                Johan gaat gratis foto's maken voor een muzieksite. De beheerder van die site vraagt aan de organistor(en) of zijn fotograaf gratis binnen mag, en de foto's van het concert komen op de site te staan. Als de organisatie daarmee instemt, dan krijgt de website (in de persoon van Johan) gratis toegang om foto's te maken. Indien er geen gratis toegang is, dan koopt Johan denk ik zelf zijn ticket, en niet de beheerder van de website.

                                Ik denk dus niet dat je Johan hier van zwartwerk kan beschuldigen.

                                Het blijft natuurlijk moeilijk en een vrij grijze zone. Het is vooral een kwestie van interpretatie denk ik.

                                mvg,
                                Bart
                                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                                Comment

                                Working...
                                X