Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
    't was ook als grap bedoeld hoor... De spreekwoordelijke fles wijn eens naar de Pro Fotograaf uitvergroot ...

Ik begin er ook niet aan , aan een bijberoep.. Het plezier is volgens mij direct weg... Als ik nu eens foto's trek van iemand, is het van familie of vrienden, omdat ik het meestal zelf vraag of ik mag... Van het moment je MOET , is het andere koek.. Dan is het gezaag, dat is dit niet goed, of de album toch niet je dat, en mag je op eigen kosten een ander album maken enz enz.. Het sop is de kolen niet waard volgens mij... Als ik nu goesting heb om 4 uur aan 1 foto te prutsen, dan is dat zo, als het voor een opdracht is , zit ge U dan heel de tijd te ergeren dat het weer veel uren werk gaat zijn voor weinig geld... Zelfde handeling maar complete different approach ... Ik ben bezig aan een persoonlijk websitje , omdat ik daar zin voor heb en een mens graag schouderklopjes krijgt als hij iets moois doet .. Maar daar gaat duidelijk bijstaan dat ik niét in opdracht wil werken of geen commissies aanvaard... We moéten al zoveel in het leven. Ik stap de zondag ook niet op mijne fiets omdat ik Pro wielrenner wil worden, of ik sta ook niet met hart en ziel te koken thuis omdat ik de volgende Piet Huysentruyt wil worden hoor... Dus als ik mijne "Kodak" vastpak wil ik ook dat vrije gevoel dat ik iets aan doen ben dat ik graag doe...

Veel mensen denken bij alles dat ze doen , "hoeveel brengt het op"... Bij mij niets , of toch... Ik loop een hele week te blinken als ik net die éné ( voor mij ) mooie foto kunnen trekken heb...
    Even voor de duidelijkheid, het is mij echt niet te doen om er geld aan te verdienen. Ik wil niet persé zelfstandige in bijberoep zijn. Zeker niet. Maar het is gewoon een feit dat in de branche die ik het liefste doe (paardensport) de ruiters graag de foto's van zichzelf willen. Ik maak foto's voor mijn plezier, laat dat duidelijk wezen. Maar er zijn anderen die er hun brood mee verdienen. Het is dan ook niet helemaal eerlijk van mij om gratis foto's uit te delen en er een ander zijn broodwinning gedeeltelijk mee afneem.
    In mijn geval is het dus zo dat ik foto's maak voor mijn eigen plezier, maar de foto's worden zo nu en dan ook gevraagd (ik werk NIET in opdracht). Dus echt een bron van inkomen zou het niet zijn, want hoeveel moet je vragen voor een foto? ALs ik elke maand 1 jumping doe, en ik verkoop van die ene jumping pakweg 10 foto's... Dan kom ik nog niet eens toe om mijn vervoer te betalen. Maar als ik ze gratis weggeef, dan zijn dat 10 foto's die de beroepsfotograaf minder verkoopt.

Snappen jullie wat ik bedoel? Het is dus eerder fair willen zijn ipv te verdienen.

greetz,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht

Snappen jullie wat ik bedoel? Het is dus eerder fair willen zijn ipv te verdienen.

greetz,
      Bart
      Ik snap 100% wat je wil zeggen ...

Echter zullen er veel niet "willen" snappen wat je bedoeld ... ook al zijn je bedoelingen 100% eerlijk en oprecht, toch is er iets wat men "belastingen" noemt ... en dat iets kan raar uit de hoek komen. Ik raad je aan om de stap naar "pro" te zetten, zo kan er nooit een discussie ontstaan omtrent je "bijverdiensten".
      www.fotofolio.be

Comment

Ja ja, maar die stap zetten houdt dan ook in dat ik mezelf goed zou vinden. En dat is allesbehalve 't geval.
        En ik weet dat de belastingen en dergelijke niet geloven dat iemand gratis foto's weggeeft (wat ik tot op heden nog steeds doe, maar enkel wanneer er geen officiële fotografen aanwezig zijn).
        Ik vraag me alleen af of diezelfde instanties het dan ook zouden geloven mocht ik bijna geen inkomsten hebben. Ik kan moeilijk foto's van mezelf gaan kopen om een geloofwaardiger inkomen te kunnen aangeven, hé...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
          Ik moet het even nakijken, maar ik dank dat ik ongeveer 250 Euro betaald heb om te starten ... maar zoals ik al zei, mijn boekhouder heeft alle administratie op zich genomen, ik moest enkel een aparte rekening openen, liefst nog eens bij een andere bank dan je huidige bank, kwestie van dingen te spreiden
          Wat kost zo'n boekhouder grosso modo per jaar? Ook al kan je de kost ervan inbrengen, het blijft natuurlijk een kost!
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
            Wat kost zo'n boekhouder grosso modo per jaar? Ook al kan je de kost ervan inbrengen, het blijft natuurlijk een kost!
            Ik betaal +/- €350,00 per kwartaal. (Bijberoep).
            www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
              ik betaal een 165 per kwartaal ook in bijberoep.
              Canon 5D mkII,30D,500D EF 100mm F 2.8 Macro USM, Canon EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II

Comment

betaal 5% van de omzet.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik betaal €280 ex BTW in hoofdberoep per kwartaal

Comment

Mij lijken de vermelde kosten voor een boekhouder hoog zolang je er in bijberoep niet in slaagt voldoende omzet te draaien.

Uit wat ik meen inmiddels geleerd te hebben:
                    - Verdien je op onregelmatige basis minder dan 1200 euro per jaar, dan kan je dat gewoon in je aangifte opnemen.
                    - Verdien je meer en/of is er een zekere regelmaat in de inkomsten dan word je verondersteld zelfstandige (in bijberoep) te worden. Het gevolg is dat je naast meer belastingen ook sociale lasten moet betalen (min ongeveer 300 euro per jaar) evenals gemeente- en provinciebelastingen (geen idee welke ordegrootte dit is).
                    - Door de complexe Belgische wetgeving is het meestal geen slecht idee ook een boekhouder onder de arm te nemen maar de kosten daarvan lopen blijkbaar ook al snel op.

Klopt mijn conclusie dat er door deze kosten een soort 'grijze zone' tussen 1200 en pakweg 3000/4000 euro is waarin het allemaal gewoon de moeite niet loont - tenzij je ervan overtuigd bent binnen 2 à 3 jaren substantieel meer te verdienen?
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Om zelfstandige te worden moet je kennis van bedrijfsbeheer kunnen voorleggen. Dus in principe zou iedere zelfstandige zijn boekhouding zelf moeten kunnen doen.
                      Het valt te overwegen om de boekhouding de eerste jaren zelf te doen, eventueel na een degelijk opleiding bedrijfsbeheer. Dan spaar je die kost al uit. Begint je business goed te draaien, dan kan je het alsnog uit handen geven.
                      Werk je voor de pers dan wordt het al ingewikkelder met auteursrechten enzo, en neem je best direct een boekhouder onder de arm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Ik betaal +/- €350,00 per kwartaal. (Bijberoep).
                        90 Euro per kwartaal in bijberoep. Belastingaangifte wordt apart aangerekend.

G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

een neef van me is ook een amateur fotograaf.
                          Onlangs ging hij op de trouw van een vriend van hem fotookes trekken...
                          Iemand van de bruid haar familie werkte bij de belastingen en heeft hem wat uitgelegd.
                          hij vroeg voor wie die foto's waren, de vriend heeft daarop geantwoord voor het paar.
                          Toen hij vroeg hoeveel hij ermee verdiende, antwoordde mijn vriend: niets, het is een vriendendienst.
                          Waarop die gast van de belastingen zei dat hij daarmee moest oppassen want dat indien het een controleur in functie was dit ook aanzien kon worden als werken omdat de foto's niet voor hemzelf zijn....

Omgekeerde wereld vind ik
                          Mijn Blog
                          D3100 - AF-S DX Nikkor 18-55 mm - AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR -Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX

Comment

Zorg voor genoeg 'onkosten' en afschrijvingen zodat je geen duizenden euro verdient en het valt allemaal nogal mee hoor ... gewoon netjes de btw betalen en een stukje belastingen op de 'kleine' winst die je maakt.

Als je tienduizenden euro pure winst per jaar draait als fotograaf in bijberoep zal je natuurlijk ook meer moeten betalen, dat is logisch, maar ik denk dat die mensen op één hand te tellen zijn in België.
                            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biohazard79 Bekijk bericht
                              een neef van me is ook een amateur fotograaf.
                              Onlangs ging hij op de trouw van een vriend van hem fotookes trekken...
                              Iemand van de bruid haar familie werkte bij de belastingen en heeft hem wat uitgelegd.
                              hij vroeg voor wie die foto's waren, de vriend heeft daarop geantwoord voor het paar.
                              Toen hij vroeg hoeveel hij ermee verdiende, antwoordde mijn vriend: niets, het is een vriendendienst.
                              Waarop die gast van de belastingen zei dat hij daarmee moest oppassen want dat indien het een controleur in functie was dit ook aanzien kon worden als werken omdat de foto's niet voor hemzelf zijn....

Omgekeerde wereld vind ik
                              Moraal: "Al mijn foto's zijn voor eigen gebruik meneer"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg

Moraal: "Al mijn foto's zijn voor eigen gebruik meneer"
                                Jep, je hoeft er niet bij te zeggen dat je ze gebruikt om iemand te plezieren of om geld te verdienen

Comment

Working...
                                X