Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie
Even voor de duidelijkheid, het is mij echt niet te doen om er geld aan te verdienen. Ik wil niet persé zelfstandige in bijberoep zijn. Zeker niet. Maar het is gewoon een feit dat in de branche die ik het liefste doe (paardensport) de ruiters graag de foto's van zichzelf willen. Ik maak foto's voor mijn plezier, laat dat duidelijk wezen. Maar er zijn anderen die er hun brood mee verdienen. Het is dan ook niet helemaal eerlijk van mij om gratis foto's uit te delen en er een ander zijn broodwinning gedeeltelijk mee afneem.
In mijn geval is het dus zo dat ik foto's maak voor mijn eigen plezier, maar de foto's worden zo nu en dan ook gevraagd (ik werk NIET in opdracht). Dus echt een bron van inkomen zou het niet zijn, want hoeveel moet je vragen voor een foto? ALs ik elke maand 1 jumping doe, en ik verkoop van die ene jumping pakweg 10 foto's... Dan kom ik nog niet eens toe om mijn vervoer te betalen. Maar als ik ze gratis weggeef, dan zijn dat 10 foto's die de beroepsfotograaf minder verkoopt.
Snappen jullie wat ik bedoel? Het is dus eerder fair willen zijn ipv te verdienen.
greetz,
Bart
Oorspronkelijk geplaatst door tommmm
Bekijk bericht
In mijn geval is het dus zo dat ik foto's maak voor mijn eigen plezier, maar de foto's worden zo nu en dan ook gevraagd (ik werk NIET in opdracht). Dus echt een bron van inkomen zou het niet zijn, want hoeveel moet je vragen voor een foto? ALs ik elke maand 1 jumping doe, en ik verkoop van die ene jumping pakweg 10 foto's... Dan kom ik nog niet eens toe om mijn vervoer te betalen. Maar als ik ze gratis weggeef, dan zijn dat 10 foto's die de beroepsfotograaf minder verkoopt.
Snappen jullie wat ik bedoel? Het is dus eerder fair willen zijn ipv te verdienen.
greetz,
Bart
Comment