Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vraag over zelfstandige te worden in fotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ik aan die 5.000€ inkomsten per jaar zal komen. Zeker niet in het begin. Al hoop ik natuurlijk dat het er wel van komt (one has to have a dream, no? )
    Denk er ook aan dat ze hier 'inkomen' bedoelen hé, geen omzet, de eerste jaren zal je waarschijnlijk met verlies draaien, maar na pakweg 3 jaar verwachten ze wel dat je winst maakt zodat ze je hier op kunnen belasten en meegenieten van jouw werk
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Sorry iedereen, ik wist niet dat er mensen op zouden reageren, zal de topic nu aanpassen en de reacties beantwoorden.

Comment

Da's ook een leuke voor mensen die ook dezelfde interesse hebben...

mvg,
        Bart

PS: En dan lees ik in dit topic van TS het volgende "...doe nog maar een maand fotografie..."
        Oorspronkelijk geplaatst door alverman Bekijk bericht
        Ik wil het ook wel weten ...
        Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
        inspire us ...

greetz
        Cheeta
        Heb mijn post aangepast.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door InspireYourSoul Bekijk bericht
          Sorry iedereen, ik wist niet dat er mensen op zouden reageren, zal de topic nu aanpassen en de reacties beantwoorden.
          Topic gepost op 11 mei 2011, om 22:49
          en Laatst gewijzigd door InspireYourSoul; 11 mei 2011 om 23:04

Na amper 15 minuten reeds denken dat er niemand zou op reageren? Da's een beetje heel vlug denk ik.
          Of als je binnen de 15 minuten na het posten al een antwoord op je vraag had, dan had je waarschijnlijk niet goed gezocht voor je je topic opende.
          Ben nu toch wel benieuwd geworden wat de oorspronkelijke vraag was...

mvg,
          Bart
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ik denk niet dat ik aan die 5.000€ inkomsten per jaar zal komen. Zeker niet in het begin. Al hoop ik natuurlijk dat het er wel van komt (one has to have a dream, no? )
            Ga er gewoon voor als het jou droom is.
            Er is een uitspraak dat ik perfect vind voor zo'n situaties:

Overal waar je een succesvol bedrijf ziet,
            is er iemand die een moedige beslissing genomen heeft .

- Peter Drucker

Comment

Topic gepost op 11 mei 2011, om 22:49
              en Laatst gewijzigd door InspireYourSoul; 11 mei 2011 om 23:04

Na amper 15 minuten reeds denken dat er niemand zou op reageren? Da's een beetje heel vlug denk ik.
              Of als je binnen de 15 minuten na het posten al een antwoord op je vraag had, dan had je waarschijnlijk niet goed gezocht voor je je topic opende.
              Ben nu toch wel benieuwd geworden wat de oorspronkelijke vraag was...

mvg,
              Bart
              Ik snap jou punt en daar heb je wel gelijk in, heb me daarna afgemeld en zie nu de reacties pas.
              En er was iemand op msn die onverwacht online kwam en mij met mijn vraag hielp, het is niet zo dat ik het antwoord hier vond.

De oorspronkelijke vraag en antwoord op de vraag heb ik aangepast in de eerste post.

Comment

Er is iets waar ik niet goed uitgeraak.
                Je moet vooraf beslissen of je boven of onder die 5000€ zal blijven?
                Indien zo, en je opteert voor de keuze van boven 5000€, en je raakt er niet boven. Wat dan?
                zoek een creatieve boekhouder)(.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

[Mod-LesC]@TS: bedankt om je originele vraag terug te plaatsen.
                  Ik weet uit ervaring dat dit soort vragen meestal nogal wat (soms zelfs heftige) reacties uitlokt; als je wat gaat zoeken in de verschillende subfora vind je zeker meer soortgelijke vragen opduiken.
                  Nochtans is dit een legitieme vraag: aan de ene kant gaat het om het (algemene) statuut als fotograaf (en of je daar een bepaald diploma voor moet hebben), aan de andere kant gaat het over je eigen statuut als belastingplichtige, en alle rechten/plichten daaromtrent. Niet zo eenvoudig om in een forum correct en volledig beantwoord te zien. Maar alleszins succes met de vraag en je eventuele plannen terzake! [/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik ben er nog steeds niet uit. Ik vrees dat de inkomsten eigenlijk niet voldoende zullen zijn om een zelfstandige statuut te nemen, maar ik wil ook niet gratis of in het zwart werken...
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Ben nooit fotograaf in bijberoep geweest, maar wil je het volgende vertellen.
                      Ik schreef indertijd wat songteksten en dergelijke, die ik aangaf bij Sabam. Op een bepaald moment belandde een en ander op LP, en begon ik Sabam inkomsten te krijgen. Die gaf ik aan als sporadische inkomsten, en dat ging nog. Trouwens, over zoveel ging het nu ook weer niet.
                      Maar daarnaast kreeg ik extra inkomsten als lesgever Macintosh in avondonderwijs, en tevens als vertaler NL-E. Ik gaf nog steeds die inkomsten aan onder sporadische inkomsten, tot ik op een bepaald moment wat brieven kreeg ivm sociale bijdragen e.d. Ik heb me toen in regel gebracht, ik denk via Acerta, en zo kreeg ik het statuut van "zelfstandige in bijberoep".
                      Maar de inkomsten lagen echt niet hoog, zodat ik geen tot zeer weinig sociale bijdragen moest betalen. Bovendien zinde mij dat helemaal niet, begon ik in mijn hoofdberoep meer verantwoordelijkheden (en dus ook salaris) te krijgen, en stopte ik op een bepaald moment met die "bijberoepen".
                      Nu ben ik pas op pensioen. Ik heb een aanvraag ingediend, om na te gaan of ik uit die extra inkomsten van weleer iets zou trekken, maar nee hoor. Nogmaals kreeg ik te horen: te weinig.

Maar de les dat je volgens mij mag trekken is: het is best om "in regel" te zijn, want het is echt schrikken als men vroeg of laat aan je deur komt kloppen voor "sociale bijdragen" en dergelijke, terwijl ik elke frank (ja, een en ander was nog van vóór de Euro) aan de belastingen aangaf.
                      Als ik sporadisch nog eens iets doe voor de ene of andere, dan krijg ik daar bijvoorbeeld een goed fles wijn voor, maar zeker geen aan te geven centjes.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Als ik sporadisch nog eens iets doe voor de ene of andere, dan krijg ik daar bijvoorbeeld een goed fles wijn voor, maar zeker geen aan te geven centjes.
                        En ik denk dat ze zelfs dààr moeilijk zouden over doen, de belastingen...

Stel je voor... Wat kost een trouwreportage bij U ?

Offerte ;

1 Volle kar van den Delhaize
                        +
                        Een nieuw paar schoenen van Brantano
                        +
                        Een gezinspas voor Disneyland Parijs.

Als U een album erbij wil komt daar nog bij ..

1 Set winterbanden voor mijn auto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                          En ik denk dat ze zelfs dààr moeilijk zouden over doen, de belastingen...

Stel je voor... Wat kost een trouwreportage bij U ?

Offerte ;

1 Volle kar van den Delhaize
                          +
                          Een nieuw paar schoenen van Brantano
                          +
                          Een gezinspas voor Disneyland Parijs.

Als U een album erbij wil komt daar nog bij ..

1 Set winterbanden voor mijn auto
                          Voor complete opdrachten is het laten uitbetalen in tegoedbonnen van een fotozaak geen slecht idee

Comment

Ha, nee, ik doe geen trouwreportage hé.
                            Hoogstens maak ik een stel foto's voor een feestje voor een vriend (waar ik notabene zelf ben uitgenodigd). Ik speel zo ook wel eens DJ voor een avond+nacht. Aan iets officieels zou ik sowieso niet meer beginnen.
                            Of ik stel een album samen van foto's die door een vriend gemaakt zijn. Samen aan de computer, ik beheers die software immers beter dan hij.
                            Ik doe ook wel eens een "reclameke" (da's gewoon pagina opmaak) voor een plaatselijke kleine zelfstandige, maar heus: ik ga daar niet uren staan opdraven. Ik heb ±40 jaar hard genoeg gewerkt.

Dus echt niet overdrijven wat eventuele "materiële inkomsten" zouden kunnen zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ha, nee, ik doe geen trouwreportage hé.
                              Hoogstens maak ik een stel foto's voor een feestje voor een vriend (waar ik notabene zelf ben uitgenodigd). Ik speel zo ook wel eens DJ voor een avond+nacht. Aan iets officieels zou ik sowieso niet meer beginnen.
                              Of ik stel een album samen van foto's die door een vriend gemaakt zijn. Samen aan de computer, ik beheers die software immers beter dan hij.
                              Ik doe ook wel eens een "reclameke" (da's gewoon pagina opmaak) voor een plaatselijke kleine zelfstandige, maar heus: ik ga daar niet uren staan opdraven. Ik heb ±40 jaar hard genoeg gewerkt.

Dus echt niet overdrijven wat eventuele "materiële inkomsten" zouden kunnen zijn.
                              't was ook als grap bedoeld hoor... De spreekwoordelijke fles wijn eens naar de Pro Fotograaf uitvergroot ...

Ik begin er ook niet aan , aan een bijberoep.. Het plezier is volgens mij direct weg... Als ik nu eens foto's trek van iemand, is het van familie of vrienden, omdat ik het meestal zelf vraag of ik mag... Van het moment je MOET , is het andere koek.. Dan is het gezaag, dat is dit niet goed, of de album toch niet je dat, en mag je op eigen kosten een ander album maken enz enz.. Het sop is de kolen niet waard volgens mij... Als ik nu goesting heb om 4 uur aan 1 foto te prutsen, dan is dat zo, als het voor een opdracht is , zit ge U dan heel de tijd te ergeren dat het weer veel uren werk gaat zijn voor weinig geld... Zelfde handeling maar complete different approach ... Ik ben bezig aan een persoonlijk websitje , omdat ik daar zin voor heb en een mens graag schouderklopjes krijgt als hij iets moois doet .. Maar daar gaat duidelijk bijstaan dat ik niét in opdracht wil werken of geen commissies aanvaard... We moéten al zoveel in het leven. Ik stap de zondag ook niet op mijne fiets omdat ik Pro wielrenner wil worden, of ik sta ook niet met hart en ziel te koken thuis omdat ik de volgende Piet Huysentruyt wil worden hoor... Dus als ik mijne "Kodak" vastpak wil ik ook dat vrije gevoel dat ik iets aan doen ben dat ik graag doe...

Veel mensen denken bij alles dat ze doen , "hoeveel brengt het op"... Bij mij niets , of toch... Ik loop een hele week te blinken als ik net die éné ( voor mij ) mooie foto kunnen trekken heb...

Comment

Dan zijn we het helemaal eens! Ik wil (zeker nu ik met pensioen ben) enkel doen wat ikzelf graag doe, of beslis dat ik zal doen (dus niet alles even graag), maar als die kleine zelfstandige mij vraagt: wat moet ik jou betalen, dan antwoord ik: niets, en ik doe het alleen omdat ik dat wil en met plezier doe. Ik krijg dan (maar zonder dat ik er zelf om vraag) voor mijn "inspanning" wel eens een flesje wijn..., maar meestal zeg ik dan nog "had je niet moeten doen" (en ik verwacht het zelfs niet).
                                Maar mocht dat een sleur zijn, of mocht men mij dingen vragen te doen die ik echt niet wil, dan is het "nee, hoor, lang genoeg gewerkt".

Vroeger was dat als vertaler al zo: als het een commerciële opdracht was, dan rekende ik -en gaf ik ook aan de belastingen aan- commerciële prijzen, maar ik heb genoeg geboorteaktes, en dergelijke meer, voor te adopteren kinderen gedaan, zonder zelfs die fles wijn. Voor het plezier dat mede dank zij mijn hulp een en ander was opgelost. Ik word nog jaarlijks op verjaardagsfeestjes gevraagd...
                                Last edited by LesC; 13 mei 2011, 19:51.

Comment

Working...
                                X