Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HoF

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: HoF

    Oorspronkelijk geplaatst door t.billy Bekijk bericht
    Zahra,


    Da's omdat je oorspronkelijke vraag:


    al tientallen keren (i.v.m. meerdere HoF-foto's uiteraard ) gesteld is. Enkel diegene(n) die hem in HoF plaatsten kunnen hier echter op antwoorden. Maar niemand zal/kan dat natuurlijk doen want anders is het hek van de dam en moet wekelijks dagen gespendeerd worden aan "keuzes verdedigen" . Je begrijpt ... da's totaal onmogelijk
    Heb er mij absoluut niet met te moeien en maakt mij ook zo bijzonder veel niet uit, maar als je per foto in de HoF 1 regel commentaar toe te voegen, gewoon wat uiteindelijk de reden was waarom ie zo goed was (kan toch kort). Dat is dan de reden, punt.

    Lijkt mij mogelijkheid, maar geen noodzakelijkheid (wat mij betreft)

    Comment


    • #17
      Re: HoF

      Heb er mij absoluut niet met te moeien en maakt mij ook zo bijzonder veel niet uit, maar als je per foto in de HoF 1 regel commentaar toe te voegen, gewoon wat uiteindelijk de reden was waarom ie zo goed was (kan toch kort). Dat is dan de reden, punt.

      Lijkt mij mogelijkheid, maar geen noodzakelijkheid (wat mij betreft)
      Denk niet dat dit "moeien" is, eerder "opbouwend commentaar" leveren of "suggestie" indienen. Uitvoerbaar is het zeker maar of het alle kritiek zal doen verstommen, dat betwijfel ik ten zeerste ...
      The quickest way to make money at photography is to sell your camera

      Comment


      • #18
        Re: HoF

        Oorspronkelijk geplaatst door Zahra Bekijk bericht
        Hallo,
        Bij het bekijken van de volgende foto vraag ik me af waarom ze HoF status heeft.
        Gaat het om de foto zelf of eerder om "de onderwerpen"?

        Zelf weet ik het niet goed, ik zou uw mening op prijs stellen
        Groeten,
        Zahra

        Zahra, Ik vind dit een zeer terechte, maar explosieve vraagstelling.
        Meermaals heb ik al geopperd dat de HoFplaatjes nogal middelmatig zijn.
        ( mijn woorden ).
        meermaals ben ik hiervoor teruggefloten door de forumleiding of mods.
        Een keer kreeg ik zwaar de wind van voren.
        Mijn reactie werd direct gewist en ik kreeg de repliek (per pm) dat de HoF “in goede handen is”.
        Wel, 't is maar wat men daaronder verstaat.
        Dat de HoF met de beste bedoelingen en naar beste vermogen wordt geleid, wil ik graag aannemen.
        Maar of hij daarmee in 't algemeen gezegd in goede handen is, dat is nog wat anders.
        Kijk maar naar de plaatjes die de HoF halen.
        een vlindertje hier, een vogeltje daar, nog een ******vlieg, nog een sprinkhaan.
        En meer van hetzelfde.
        Meestal esthetisch aantrekkelijke plaatjes en technisch goed uitgevoerd, welke om een aantrekkelijk onderwerp draaien.
        Idem voor de (minder talrijke) glamourfoto's die de HoF halen.
        Esthetisch aantrekkelijk en technisch goed uitgevoerd.
        Wat wil je dan nog meer, zal de doorsnee amateur vragen.
        Wel, degelijke conceptuele of inhoudelijke fotografie komt hier helemaal niet aan bod.
        Omdat men deze niet begrijpt.
        Men begrijpt op BD wellicht niet eens dat er zoiets bestaat.
        (Een mooie foto van een lelijk onderwerp bijvoorbeeld, die bovendien nog wat te vertellen heeft.)
        Men komt zelden verder dan het amateurniveau van de aspecten esthetiek en techniek.
        Voor een beginnend fotograaf is dit normaal, men moet eerst die niveau's door, vooraleer men aan inhoudelijke fotografie kan doen.
        Voor een forum is dit echter een gemiste kans. Het is niet de eerste keer dat ik dat zeg.
        Ook FestinaLente heeft dit eens opgemerkt.
        (FL is gebannen omdat hij in een conflict met de forumleiding en de mods krasse taal heeft gebruikt. Jammer want dit was een heel goede kracht op BD. Fotografisch onderlegd en nooit te beroerd om mensen in de beginnershoek vooruit te helpen).
        Men heeft me twee maal voorgesteld om mod te worden, om zo invloed te kunnen uitvoeren op het gebeuren (in plaats van er over te zeuren).
        Ik heb daarvoor oprecht vriendelijk bedankt.
        Want ik beschouw BD als een tanker: nauwelijks te keren.
        Ik zou voor de fun wel eens de HoF onder mijn hoede willen nemen.
        Dat zou echter niet lang duren.
        Ik zou er een revolutie in plaats van een evolutie willen ontketenen.
        En dat verdraagt de tanker BD niet.
        Ik denk zelfs dat hij helemaal niet van richting wil veranderen.
        Bij mij zou een foto als deze zéker in de HoF belanden.
        Maar ik kan me voorstellen dat er nu wel enkele wenkbrauwen omhoog gaan.
        Mijn oprisping hier zal dus wel tevergeefs zijn.
        Maar ik wil het nog eens gezegd hebben.
        Naar aanleiding van dit topic, en omdat er misschien hier of daar een gelijkgezinde zou opstaan.

        Een goede recente illustratie vind ik de volgende:
        een mooie high key van een gepluimd kieken op een bord, inclusief touwtje.
        daar krijg je dan reacties op die het onderwerp bekritiseren.
        Het onderwerp wordt namelijk niet mooi gevonden.
        Erg jammer, en zeer moeilijk om uit te leggen dat het onderwerp en de foto twee verschillende dingen zijn.
        Dat een banaal onderwerp een boeiende foto kan opleveren.
        Met alle respect, voor hen die de reacties gaven. De foto staat in de beginnershoek.
        Het is hen dus vergeven.
        Maar het zijn steeds dezelfde beginnersfouten die opduiken en niet kunnen bijgestuurd of verbeterd worden door BD omdat daar volgens mij onvoldoende fotografische visie aanwezig is.
        Die visie hoort bij BD zelf aanwezig te zijn, niet zozeer bij de bezoekers, want BD profileert zich als amateurforum.
        Mijn idee.
        Het is niet de bedoeling om op tenen te trappen met deze reactie.
        Wel ben ik benieuwd naar hoe de forumleiding / mods hierover denken.
        (En benieuwd of mijn reply het daglicht mag blijven zien, of gewist zal worden, want de HoF is blijkbaar heilig en ongenaakbaar.)

        Comment


        • #19
          Re: HoF

          Wel, degelijke conceptuele of inhoudelijke fotografie komt hier helemaal niet aan bod.
          Omdat men deze niet begrijpt.
          Men begrijpt op BD wellicht niet eens dat er zoiets bestaat.
          (Een mooie foto van een lelijk onderwerp bijvoorbeeld, die bovendien nog wat te vertellen heeft.)
          Men komt zelden verder dan het amateurniveau van de aspecten esthetiek en techniek.
          Voor een beginnend fotograaf is dit normaal, men moet eerst die niveau's door, vooraleer men aan inhoudelijke fotografie kan doen.
          U maakt me nieuwsgierig.
          Wat beveelt u me aan om kennis te maken met conceptuele of inhoudelijke fotografie?
          Ik kan zelf met Google wat opzoeken maar zou ook graag van u een tip krijgen.

          Comment


          • #20
            Re: HoF

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
            Bij mij zou een foto als deze zéker in de HoF belanden.
            Maar ik kan me voorstellen dat er nu wel enkele wenkbrauwen omhoog gaan.

            )
            en probeer eens te verklaren waarom?

            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht

            Een goede recente illustratie vind ik de volgende:
            een mooie high key van een gepluimd kieken op een bord, inclusief touwtje.
            daar krijg je dan reacties op die het onderwerp bekritiseren.
            Het onderwerp wordt namelijk niet mooi gevonden.
            )
            dit is geen highkey, wel een orgineel idee maar gewoon overbelicht en slecht gephotoshopt in een witte achtergrond. ....

            ik mis in beide gevallen je opmerking rond conceptuele of inhoudelijke fotografie
            Last edited by devid; 26 april 2011, 12:11.
            mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

            IMac/IPad/Mac Air 
            D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

            Comment


            • #21
              Re: HoF

              Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
              ...........
              Het is niet de bedoeling om op tenen te trappen met deze reactie.
              Wel ben ik benieuwd naar hoe de forumleiding / mods hierover denken.
              na je hele (lange) verhaal te hebben gelezen, vind ik dat je dan toch naar de bekende weg vraagt!
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: HoF

                Bij mij zou een foto als deze zéker in de HoF belanden.
                Maar ik kan me voorst
                en probeer eens te verklaren waarom?

                Een goede recente illustratie vind ik de volgende:
                een mooie high key van
                dit is geen highkey, wel een orgineel idee maar gewoon overbelicht en slecht gephotoshopt in een witte achtergrond. ....

                ik mis in beide gevallen je opmerking rond conceptuele of inhoudelijke fotografie
                Hier idem. Ik snap de opmerking wel ivm fotografie met inhoud. Maar de voorbeelden die jij (control-z) aanhaalt... hebben daar weinig mee te maken...
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #23
                  Re: HoF

                  Ik denk dat het vooral heeft mee te maken met de verschillende smaken. De voorbeelden die Control-Z opgaf, vind ik persoonlijk totaal absurd, ik zou daar zelfs geen foto van maken.... Terwijl dat Control-Z, en hij is waarschijnlijk niet de enige die daar wel veel in ziet.

                  Ik vind dat de foto eerst en vooral technisch moet in orde zijn, om bij de HoF aan bod te komen. Sinds de digitale tijdperk, is elke 3de mens 'fotograaf', maar slechts enkele ervan kennen de theoretische aspecten van fotografie, dit doet een gevorderde fotograaf verschillen van een snap-shotter. Fotografen die hoger niveau behalen, hebben daar enorm, enorm veel moeite voor gedaan en beschikken over een portie talent.

                  Als er iemand een project uitwerkt in samenwerking met een team uit modellen, visagisten, enz... daar een halve dag een shoot mee doet met achterna een hele bewerkingsprocedure, en tenslotte in een HoF terechtkomt naarst een hoop sneeuw met onverzorgde compositie of een kip in een bord, what's the challenge dan?

                  Het moet gewoon enorm, enorm moeilijk zijn om in de HoF terechtkomen, anders verliest het gewoon ze waarde. Ik zou persoonlijk zelfs de aantal HoF foto's per week verminderen.
                  Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                  Comment


                  • #24
                    Re: HoF

                    HoF is over 't algemeen ook de "goesting" van het bredere publiek hé. Conceptueel werk scoort daar minder en zal dus ook minder snel verkozen worden. Het draait hier veel meer om het esthetische dan het kunstzinnige, daar valt moeilijk iets aan te veranderen.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #25
                      Re: HoF

                      Ik zou er een revolutie in plaats van een evolutie willen ontketenen.
                      En dat verdraagt de tanker BD niet.
                      tja ... het gekende spreekwood: de beste stuurlui staan aan wal want even voorheen schreef je

                      Men heeft me twee maal voorgesteld om mod te worden, om zo invloed te kunnen uitvoeren op het gebeuren (in plaats van er over te zeuren).
                      Ik heb daarvoor oprecht vriendelijk bedankt.
                      Want ik beschouw BD als een tanker: nauwelijks te keren.
                      dan kan je moeilijk beweren dat BD niet open staat voor je "revolutionaire" ideeën hé.

                      Een tanker is inderdaad heel moeilijk te keren , daarvoor gebruiken ze sleepboten. Maar als die sleepboten tegen de kant blijven liggen en enkel op hun scheepsfluit blazen is nut natuurlijk heel beperkt hé

                      Zolang geen pseudo-intellectuele nonsens verkondigd worden moeten we inderdaad meer dan open zijn voor elke vorm van fotografie, ook de "conceptuele" of "inhoudelijke". Deze is inderdaad heel moeilijk te begrijpen voor mij ... daarvoor reken ik een beetje op mensen zoals Control-Z om mij dat bij te brengen.

                      Alleen maken de door Control-Z aangehaalde voorbeelden het nog moeilijker: wat is het verschil tussen een mislukt snapshot en conceptuele fotografie. De manier waarop je met woorden het beeld "verdedigt"

                      Hoe kan ik als amateurke het verschil zien, het verschil voelen? Voorlopig ben ik daar nog niet in staat toe ...
                      The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                      Comment


                      • #26
                        Re: HoF

                        Voor mij kan de aangehaalde foto gerust in de Hof. De personen op de foto zullen zeker een rol gespeeld hebben , maar het onderwerp maakt ook deel uit van "de foto" in zijn geheel. Is trouwens goed vastgelegd en mooi bewerkt (volgens mijn smaak). Dus zeker een foto die eens extra onder de aandacht mocht komen. Ik ga niet beweren dat er die week misschien geen andere foto's in aanmerking kwamen die het niet gehaald hebben, maar men moet ergens een keuze maken. Het blijft een keuze van mensen en smaken.
                        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

                        Comment


                        • #27
                          Re: HoF

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                          Als er iemand een project uitwerkt in samenwerking met een team uit modellen, visagisten, enz... daar een halve dag een shoot mee doet met achterna een hele bewerkingsprocedure, en tenslotte in een HoF terechtkomt naarst een hoop sneeuw met onverzorgde compositie of een kip in een bord, what's the challenge dan?
                          Visie?
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                          Comment


                          • #28
                            Re: HoF

                            Voor mij kan de aangehaalde foto gerust in de Hof. De personen op de foto zullen zeker een rol gespeeld hebben
                            ... personen???
                            The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                            Comment


                            • #29
                              Re: HoF

                              Voor mij kan de aangehaalde foto gerust in de Hof. De personen op de foto zullen zeker een rol gespeeld hebben
                              Je bedoelt hiermee uiteraard de "aangehaalde foto"door TS en niet deze door Control-Z ... wordt een beetje onduidelijk hier
                              The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                              Comment


                              • #30
                                Re: HoF

                                Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                                Als er iemand een project uitwerkt in samenwerking met een team uit modellen, visagisten, enz... daar een halve dag een shoot mee doet met achterna een hele bewerkingsprocedure, en tenslotte in een HoF terechtkomt naarst een hoop sneeuw met onverzorgde compositie of een kip in een bord, what's the challenge dan?
                                Het moet geen enorme challenge zijn om iets te creëren. En een halve dag aan de weer gaan met een middenformaat en betaalde modellen en visagistes op gehuurde locatie geeft je geen recht op een Hof.

                                Ik volg Control-Z wel en ik weet heel goed waar hij op doelt. En naast Festinalente zijn er nog buitengekieperd of wegegbleven. Ben zelf ook een tijd non-actief geweest en kom nu sporadisch eens terug kijken. En wat de waarde van de Hof betreft? Ik zou er niet eens meer willen in staan. in week X maken bepaalde mensen betere foto's dan wat er in week P en S en T in Hof staat, maar net dan komt de 'verguisde' foto in Hof. Na een aantal keren vraag je je niet meer af waarom, maar besluit je dat je niet te veel foto's meer gaat posten (ook al omdat er vaak géén comments of comments naast de kwestie gepost worden), enz enz... en dan haak je af, en laat je die Titanic (daar begint het me meer op te lijken dan op een tanker) maar verder naar zijn ijsberg varen... Misschien kan de Hof gewoon afgeschaft worden (een optie met stemmen is ook niks, want dan krijg je weer de clannetjesoorlogen en bijhorende stemmingen).

                                Zo, daarmee nog eens mijn mond opengetrokken om te laten voelen dat er toch nog zijn die niet altijd akkoord gaan en die dat durven stellen ook. Maar tegelijk nog even bij zeggen dat het allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan is, en dat er ook goede inititatieven zijn vanuit BD. Helaas vooral in the real world en nauwelijks online...
                                Last edited by LesC; 27 april 2011, 16:29. Reden: Quote verbeterd
                                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                                www.musicinframe.be

                                Comment

                                Working...
                                X