Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Loont het de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Goh, als TS vind ik dat ik nog steeds zelf kan bepalen of ik reageer in eigen topic of niet. Ik heb daarvoor niet het gebiedende advies van derden nodig, die als toemaatje mijn reacties als gezever bestempelen...
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #77
      Re: Loont het de moeite?

      ik heb niet heel de discussie gevolgd, maar wil wel meegeven dat het gewoonweg moeilijk is om een zinvolle commentaar bij een foto te geven. Als men bij mij langs komt met prints en een fleske Talisker meebrengt wil ik gerust mijn best doen daarvoor.

      Er zijn foto's die mij totaal niet aanspreken (van een stopcontact bijvoorbeeld) moet ik dan gewoon zeggen "slecht, rechts klik en verwijderen is het beste dat je ermee kan doen" of als een foto echt schitterend is gewoon een 14e pagina met lof starten.

      Een zinvolle commentaar bestaat volgens mij uit minstens 1 iets dat de fotograaf goed gedaan heeft (belichting, scherpte, compo,...), 1 reden waarom de foto je aanspreekt en een aandachtspunt voor verdere bewerking of toekomstige foto's. Ik schrijf dan liever geen commentaar dan een slechte.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #78
        Ok, ik erger mij dus NIET blauw of groen (of eender welke andere kleur) aan de (soms overbodige, herhalende, etc) reacties in beginnershoek.

        Waar mijn topic WEL over ging, was of het de moeite is om BUITEN beginnershoek foto's te posten, omdat daar de verhouding views/reacties heel erg laag, zo niet te verwaarlozen is.

        Want, bij foto's in beginnershoek regent het reacties (althans bij bepaalde foto's/leden) maar in andere rubrieken blijven reacties totaal uit.
        Is het dan zinvoller om in beginnershoek te blijven? Of net niet?
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #79
          Re: Loont het de moeite?

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          ik heb niet heel de discussie gevolgd, maar wil wel meegeven dat het gewoonweg moeilijk is om een zinvolle commentaar bij een foto te geven. Als men bij mij langs komt met prints en een fleske Talisker meebrengt wil ik gerust mijn best doen daarvoor.

          Er zijn foto's die mij totaal niet aanspreken (van een stopcontact bijvoorbeeld) moet ik dan gewoon zeggen "slecht, rechts klik en verwijderen is het beste dat je ermee kan doen" of als een foto echt schitterend is gewoon een 14e pagina met lof starten.

          Een zinvolle commentaar bestaat volgens mij uit minstens 1 iets dat de fotograaf goed gedaan heeft (belichting, scherpte, compo,...), 1 reden waarom de foto je aanspreekt en een aandachtspunt voor verdere bewerking of toekomstige foto's. Ik schrijf dan liever geen commentaar dan een slechte.
          Yep, zo probeer ik het toch te doen. Met als risico dat men je als negatief bestempeld wordt omdat je altijd wel met een minpuntje kan afkomen Maar daar lig ik niet meer van wakker. Als er foto's bij zijn die in mijn ogen (en met mijn beperkte kennis) technisch ok zijn en een zeker 'Wow' gevoel oproept zal ik ook enkel het goede en neerpennen omdat ik verder geen verbeterende commentaar kan verstrekken. Dit kan TS dan beschouwen als appreciatie voor zijn werk. Als je vanuit verschillende hoeken hoort mag je wel aannemen dat de foto ook wel echt goed is (perfecter zal mss altijd wel kunnen...).
          Aan de andere kant zal ik ook gemakkelijk zeggen wat er in mijn ogen anders of beter zou kunnen. Of ik die persoon nu 'ken' of niet (wat heet kennen op een forum als je mekaar nog nooit gezien hebt). Ik probeer objectiviteit steeds hoog te plaatsen, naar iedereen toe.

          Ik heb hier ook al redelijk wat foto's gepost, en die ik zelf als de 'betere' beschouwde kregen dan meestal ook meer commentaren van mensen die niet specifiek in macro posten. Dan wist ik ook dat hij echt goed bevonden werd en meer aansprak in totaliteit.
          Ieder zijn favoriete gebied om in te werken en daar kan je ook sneller de gepaste commentaar geven. Ik kan aannemen dat de 100ste knap scherpe libel of juffer minder aanspreekt bij iemand die modellen fotografeert dan bij iemand die zelf jacht op die beestjes maakt. (maar ook binnen je doelgebied is trop soms teveel )

          Voor mij breekt binnenkort ook het nieuwe seizoen aan en ik ga proberen meer kritisch naar mezelf toe te posten. Een top-fotograaf zal ik nooit worden, maar zolang het plezierig blijft om doen en de resultaten gestaag verbeteren hoor je mij niet klagen. Met of zonder

          Grtz,
          Kurt

          Comment


          • #80
            Re: Loont het de moeite?

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Ok, ik erger mij dus NIET blauw of groen (of eender welke andere kleur) aan de (soms overbodige, herhalende, etc) reacties in beginnershoek.

            Waar mijn topic WEL over ging, was of het de moeite is om BUITEN beginnershoek foto's te posten, omdat daar de verhouding views/reacties heel erg laag, zo niet te verwaarlozen is.

            Want, bij foto's in beginnershoek regent het reacties (althans bij bepaalde foto's/leden) maar in andere rubrieken blijven reacties totaal uit.
            Is het dan zinvoller om in beginnershoek te blijven? Of net niet?
            Ik denk dat als er in beginnershoek ook terug deftig en correct commentaar gegeven wordt er minder lang blijft gepost worden omdat het dan geen 'veilig en gezellig' hoekje meer is, maar terug een subforum waarvoor het dient. (of is dit gewoon ijdele hoop??)
            Maar dan krijg je ook weer te maken met het feit dat Beoordeling niet zo goed bezocht en van commentaar voorzien wordt en alles in SC aangeboden wordt om reacties te krijgen. Ook al weet TS dat zijn foto er nog niet echt in thuishoort. Maar dat speelt al lang en is moeilijk terug te draaien denk ik.

            Grtz,
            Kurt

            Comment


            • #81
              Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot

              Ik denk dat als er in beginnershoek ook terug deftig en correct commentaar gegeven wordt er minder lang blijft gepost worden omdat het dan geen 'veilig en gezellig' hoekje meer is, maar terug een subforum waarvoor het dient. (of is dit gewoon ijdele hoop??)
              Maar dan krijg je ook weer te maken met het feit dat Beoordeling niet zo goed bezocht en van commentaar voorzien wordt en alles in SC aangeboden wordt om reacties te krijgen. Ook al weet TS dat zijn foto er nog niet echt in thuishoort. Maar dat speelt al lang en is moeilijk terug te draaien denk ik.

              Grtz,
              Kurt
              Inderdaad, mijn foto's zijn zeker niet SC-waardig. Zelf FB is op het randje, maar dat risico wilde ik plezier nemen, met de verwachting een aantal bruikbare commentaren te mogen lezen. Maar sinds zaterdag (dacht ik) heeft er welgeteld 1 persoon gereageerd...
              Misschien moet ik maar terugkeren naar Beginnershoek, en hopen dat daar deftige commentaren komen. Al zal 't waarschijnlijk bij hopen blijven, want tot nog toe verdwijnen mijn foto's razendsnel naar pagina 2 of 3, met een absoluut minimum aan reacties (1 enkele uitzondering daar gelaten).

              mvg,
              Bart
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #82
                Re: Loont het de moeite?

                ik zou denken dat als je, je foto post in FB je een meer onderwerp gerichtere commentaar krijgt en als ook van mensen die het onderwerp zelf fotograferen (zoals vb paardensport).
                Plus niet iedereen legt de lat voor zich even hoog als een andere, jij kan jezelf nog perfect voor de beginnershoek vinden terwijl je misschien beter in FB post en andersom.
                Ik moet eerlijk toegeven dat ik minder snel bij de beginnershoek ga kijken als bij FB van sommige onderwerpen, gewoon omdat de instroom bij de beginnershoek zo groot is dat je amper kan volgen. Soms zie ik een foto pas als hij naar p2 of 3 verhuist is.
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #83
                  Re: Loont het de moeite?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Daar ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens!
                  Als je enkel post met de bedoeling positieve reacties te krijgen, dan ben je inderdaad niet goed bezig. Maar we hebben het hier al het VOLLEDIGE topic over reacties met betrekking tot het verbeteren van foto's. En foto's posten met als doel van andere leden tips e.d. te krijgen om beter te worden, daar is helemaal niks mis mee dacht ik.
                  Foto's posten omdat je ze wil delen met anderen, dat impliceert dat je je eigen foto's van dermate kwaliteit inschat dat je ze wil delen, maar geen reacties meer nodig hebt om beter te worden...

                  mvg,
                  Bart
                  Net zoals U, ben ik het ook gedeeltelijk eens met het bovenstaande, tips krijgen ter verbetering is wenselijk, alleen zijn diegene die tips kunnen en willen geven niet erg dik gezaaid, en dan moeten we nog is gaan ziften tussen de voorgestelde tips, want ieder oordeel weegt niet even zwaar. Dus kan je IMHO beter opzoek gaan naar enkele mensen in real life, waarvan je hun oordeel naar waarde schat, hun woorden en suggesties zullen een positieve invloed hebben.

                  Het geleuter op BD zal dan snel vergeten zijn !

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #84
                    Re: Loont het de moeite?

                    De fundamentele vraag is WILLEN we wel commentaar geven/krijgen op onze foto's.
                    Ik heb een tijdje al de suggestie gedaan een forum 'NO WORDS' te starten waarin alleen foto's ZONDER commentaar/ zonder uitleg van de TS/ noch exif / noch kritiek geuit wordt. Aleen fotos.

                    De TS start een topic met een thema bv. 'appelsienen' en in dat draadje worden alleen foto's gepost over het thema - een beetje als in Challenge maar zonder punten / winnaar / beste / slechtste. De betrachter kan dan ZELF, enkel en alleen wat betreft het beeld uitmaken wat werkt en wat niet.
                    Ik maak niet alleen graag foto's ik kijk er ook naar - misschien wel wat te veel)

                    M the Nerdifant
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #85
                      Re: Loont het de moeite?

                      Blijkbaar willen velen dat toch wel, anders zou er niet zo veel geklaagd worden over te weinig reacties...

                      Grtz,
                      Kurt

                      Comment


                      • #86
                        Re: Loont het de moeite?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                        Blijkbaar willen velen dat toch wel, anders zou er niet zo veel geklaagd worden over te weinig reacties...

                        Grtz,
                        Kurt
                        Wel, als je post in een rubriek waarvan je vooraf weet dat er geen reacties mogen/kunnen komen, dan zal je er geen probleem mee hebben dat er gene komen.
                        Als je daarentegen foto's post in een rubriek waarin het toch de bedoeling lijkt te zijn dat foto's BEOORDEELD worden, dan verwacht je toch wel reacties? Dit lijkt mij nu toch geen redenering waarvoor je een hogere opleiding hoeft genoten te hebben om ze te snappen...
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #87
                          Re: Loont het de moeite?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Wel, als je post in een rubriek waarvan je vooraf weet dat er geen reacties mogen/kunnen komen, dan zal je er geen probleem mee hebben dat er gene komen.
                          Als je daarentegen foto's post in een rubriek waarin het toch de bedoeling lijkt te zijn dat foto's BEOORDEELD worden, dan verwacht je toch wel reacties? Dit lijkt mij nu toch geen redenering waarvoor je een hogere opleiding hoeft genoten te hebben om ze te snappen...
                          Was gewoon een antwoord op Nerdi zijn post hoor
                          Deze discussie is al verschillende keren op één of andere manier gevoerd, dus het zal wel bij meer mensen spelen.
                          Ik ben geen ingenieur en kan uw redenering toch volgen

                          Grtz,
                          Kurt

                          Comment


                          • #88
                            Re: Loont het de moeite?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Animalshot Bekijk bericht
                            Was gewoon een antwoord op Nerdi zijn post hoor
                            Deze discussie is al verschillende keren op één of andere manier gevoerd, dus het zal wel bij meer mensen spelen.
                            Ik ben geen ingenieur en kan uw redenering toch volgen

                            Grtz,
                            Kurt
                            Ik ben ook geen ingenieur. Verre van... Misschien daardoor dat het te volgen is?
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #89
                              Re: Loont het de moeite?

                              Ik lees graag veel commentaar en dan liefst van het eerlijke soort. Dus liever eerlijke harde kritiek! Laat maar komen! Ik heb daar trouwens al veel van geleerd.

                              Zelf geef ik heel weinig (bijna geen) commentaar, omdat ik gewoon zelf nog teveel moet leren. Ik schrijf liever niets dan iemand op de verkeerde weg te zetten. Dat is niet bedoelt uit egoïsme maar uit onkunde. Dus ja, veel views van mij maar weinig commentaar.

                              Ik wil bij deze iedereen bedanken die al eens wat opbouwende kritiek bij mijn foto's heeft gezet en dat zijn er toch al een paar hoor :-).
                              Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                              Comment


                              • #90
                                Re: Loont het de moeite?

                                Oorspronkelijk geplaatst door vvbelleg Bekijk bericht
                                ............

                                Ik wil bij deze iedereen bedanken die al eens wat opbouwende kritiek bij mijn foto's heeft gezet en dat zijn er toch al een paar hoor :-).
                                graag gedaan.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                                Comment

                                Working...
                                X