Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

light painting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: light painting

    Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
    Is het mss de bedoeling bij lightpainting dat je je lampje richt naar de reflex en zo tekent? ik doe het andersom. Graag seintje vooraleer ik mijn reflex zijn witbalans kapot maak :-)
    Ik stond richting de camera en tekende zo in de lucht. Ik meen me nu wel te herinneren dat ik een dun vel papier rond de kop van m'n zaklamp deed.

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #17
      Re: light painting

      okay! ik heb het al geprobeerd in de donker en dat lukt al ! nu zou ik bv in een speeltuin willen lightpainting gaan doen dat mijn mannetjes bv aant schommelen zijn :-), maar ja de speeltuin dient dan ook wat zichtbaar te zijn.
      dient lightpainting echt in de totale donker gemaakt te worden of kan er wat licht bij te pas komen?

      graag seintje van iemand :-)

      Comment


      • #18
        Re: light painting

        Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
        nu zou ik bv in een speeltuin willen lightpainting gaan doen dat mijn mannetjes bv aant schommelen zijn :-), maar ja de speeltuin dient dan ook wat zichtbaar te zijn.
        dient lightpainting echt in de totale donker gemaakt te worden of kan er wat licht bij te pas komen?
        Hoe donkerder, hoe beter natuurlijk. Enerzijds voor het effect en de duidelijkheid, ook omdat de persoon die de lightpainting doet dan zelf minder zichtbaar wordt,...
        Wat je op beeld krijgt wordt bepaald door het intensiteits verschil van je lampje waarmee de de lightpainting gaat doen en het aanwezige omgevingslicht.
        Dat omgevingslicht zal ook bepalen welke sluitertijd je kan halen zonder dat het omngevingslicht alles domineert - je moet ook de tijd hebben om je 'tekening' te maken hé.
        (Je kindjes op een bewegende schommel zullen ook niet makkelijk mooi vast te leggen zijn, - best een flits(en) gebruiken op 'rear curtain' en die misschien zo afstellen/afschermen dat ze niet het gebied waarin je tekend belichten)
        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
        "Casu Consulto - Modo Fac"

        Comment


        • #19
          Re: light painting

          maar als je zo wat rondsurft op internet zie je foto's van lightpainting waar dan ook het hele decor butien wat belicht wordt...
          kan dat zijn dat men eerst in de donker de tekening maakt en dan erna de flits laat afgaan om wat belicht te hebben...?
          begrijp je wat ik zoek?

          Comment


          • #20
            Re: light painting

            Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
            .... - best een flits(en) gebruiken op 'rear curtain' ...)
            Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
            maar als je zo wat rondsurft op internet zie je foto's van lightpainting waar dan ook het hele decor butien wat belicht wordt...
            kan dat zijn dat men eerst in de donker de tekening maakt en dan erna de flits laat afgaan om wat belicht te hebben...?
            begrijp je wat ik zoek?
            Das wat ik bedoel met flits gebruiken op rear curtain. De flits zal afgaan op het einde van de tijd die je ingesteld hebt (sluitertijd).
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

            Comment


            • #21
              Re: light painting

              welke flitser vr canon eos 550d zou ik hiervr best aanschaffe?

              Comment


              • #22
                Re: light painting

                kan iemand mij nog verder helpen hoe ik de achtergrond ook zichtbaar krijg bij lightpainting?

                grtjs,

                magalie

                Comment


                • #23
                  Re: light painting

                  Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
                  kan iemand mij nog verder helpen hoe ik de achtergrond ook zichtbaar krijg bij lightpainting?
                  Zo'n lightpainting die je ziet op bepaalde reclamefoto's zijn puur photoshopwerk.

                  Als je lightpainting wilt doen én tevens de volledige omgeving wilt verlichten, dan zal je beroep moeten doen op serieus wat studioflitsers. Een opzetflits op je toestel zal daar niet in slagen, uiteraard afhankelijk van de grootte van de omgeving die verlicht moet worden.

                  Lightpainting doen bij klaarlichte dag lukt niet, tenzij je je tekeningen kunt maken sneller dan pakweg 1/200 sec. En als je dat kan, dan kan je er misschien ook voor zorgen dat je sneller dan het licht weer uit beeld verdwenen bent. De kans is dan groot dat je zelf niet op de foto zal staan

                  Mvg,
                  Frederic

                  Comment


                  • #24
                    Re: light painting

                    Overdag kan je dat ook, maar tis wel een serieus stuk moeilijker.
                    Ik heb al leuke fotos gezien die zo gemaakt zijn met een pinhole.

                    Achtergrond kan je perfect ook in beeld krijgen door eerst alles in het donker te doen en dan zachtjes de achtergrond in te flitsen nog voor de sluiter dicht gaat.

                    Comment


                    • #25
                      Re: light painting

                      tis dat dat ik dacht dat je dan kon met je flitser. welke flitser zou ik hiervoor best aanschaffe, want heb geen eigenlijk. ja die standaard op eos 550d zit, maar die is daar niet voor geschikt.

                      laat je spoedig iets weten?

                      grtjs,
                      magalie

                      Comment


                      • #26
                        Re: light painting

                        Beste flits bestaat niet eigenlijk, of ze willen em toch nie maken aan belachelijk lage prijs

                        Er is redelijk wat keuze en veel verschil in prijs ook.
                        Plus dat er ook nog een verschil is voor wat je die wil gebruiken.
                        In C zijn er 3 grote groepen: reportage, strobist en studio

                        Om niet alle mogelijkheden te moeten doorlopen geef ik gewoon wat ik denk dat jou best zou passen.

                        Canon 430EX II; zeer goede flits, (bijna) alles zit er op wat je nodig zou hebben.
                        Daarbij kan je eventueel een remote trigger kopen van merk Youngnuo RF602 bv.

                        De reden om een merkeigen flits te kopen is omdat het je eerste is.
                        Dan ben je beter af met een merkeigen flits, later kan je dan aanvullen eventueel met youngnou flitsen enzo meer.

                        De merkeigen fits geeft ook ETTL2 ingebouwd waardoor je die ook op je toestel kan zetten voor fotos te maken van feestjes en zo waarbij de camera de meeste instellingen voor jou automatisch zal doen. (dit is het reportage deel)

                        Je kan die flits ook op manueel gaan zetten, en dat is wat je nodig hebt voor speciaal gevallen zoals de foto hierboven (hebben ze wel met 2 flitsen gedaan hoor)
                        Handig is dan als je de kracht manueel kan instellen.

                        Om los van je toestel te kunnen werken kan je dat niet op de 550D (dacht ik toch/kan iemand dit bevestigen aub?) zonder meer.
                        er zijn hier veel mogelijkheden om dat wel te doen werken maar de goedkoopste oplossing die goed werkt is een remote trigger te kopen van youngnuo.

                        Op je camera zet je dan gewoon het zendertje, en onder je flits(en) komt een ontvangertje te zitten. Je kan de flits(en) dan gaan plaatsen waar je maar wil.
                        (Dit noemen we strobist werk)

                        Je kan ook voor nog meer handige oplossingen gaan maar ik denk dat het niet direct je leven of fotos beter zal maken. Zou vooral zeer duur zijn.

                        Als laatste heb je ook nog studioflitsen, da zijn van die grote dingen die ik hier buiten beschouwing laat, je kan licht studiowerk ook doen met de 430 trouwens.

                        Later kan je dan bv een manuele flits bijkopen van het merk youngnuo (40 euro maar)
                        En die zet je dan opnieuw op zoeen ontvangertje.

                        Dus als je zoeen zender/ontvangersetje koopt, neem dan best eentje met 2 of 3 ontvangers al direct bij voor later (kost maar 20 euro meer of zo)

                        Kooplijstje:
                        - 1 x Canon 430EX II
                        - 1 x Youngnuo RF602 setje met 2 of 3 ontvangers

                        Comment


                        • #27
                          Re: light painting

                          Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
                          tis dat dat ik dacht dat je dan kon met je flitser. welke flitser zou ik hiervoor best aanschaffe, want heb geen eigenlijk. ja die standaard op eos 550d zit, maar die is daar niet voor geschikt.
                          Ik ben geen 'Canon' persoon, dus misschien niet de meest geschikte om daarop te antwoorden. De 550D is in ieder geval geen speelding, maar een zeer degelijk toestel waar je heel veel mee kunt. Koop dan ook accesoires die bruikbaar zijn in het ganse gebied van mogelijkheden die je toestel kan.
                          Je hebt al door dat de ingebouwde flits eigenlijk nooit bruikbaar is om mooie fotos te maken. Externe flitsen vind je in alle maten, mogelijkheden en bijgevolg prijzen. Denk eens goed na wat je zoal met je flits zal doen, dan kun je nagaan welk bedrag aanvaardbaar is om te investeren.
                          De flitsen zullen verschillen in sterkte, richtgetal - hoe hoger, hoe meer licht die kan produceren en dus voorwerpen oplichten die verder van je afstaan.
                          Kijk uit naar de bewegingsmogelijkheden van de flitskop (rechts, links, omhoog, omlaag) die je vrijheid bied bij het bouncen.
                          Met hoeveel AF punten houd de flits rekening?
                          Tot wel bereik kan de flitst een zoomlens volgen?
                          Heb je flitsbracketing nodig?
                          Tot welke mate is de flits manueel instelbaar. vb bij macro kan het nuttig zijn om een flits heel sterk te beperken in kracht (vb 1/64 of 1/128 van het vermogen)
                          Kun je de flits als master en slave flits gebruiken voor andere flitsen?
                          Moet die stof en waterbestendig zijn?
                          ....en zo verder
                          Zoals je ziet kan ik moeilijk in jouw plaats keuzes maken, om diverse redenen.

                          Ik denk als je alles wil, dan is de Canon Speedlite 580EXII een superkeus; Heb je bvb geen bracketing nodig, ga je niet met meerdere flitsen aan de slag, geen stof/water bescherming nodig,.... dan is de Canon Speedlite 430EXII een goeie keuze.
                          Kijk ook eens op de tweedehandsmarkt

                          Ik hoop dat de echte Canon gebruikers me hier kunnen corrigeren en je verder helpen
                          Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                          "Casu Consulto - Modo Fac"

                          Comment


                          • #28
                            Re: light painting

                            ik had ook ergens gelezen dat je bij light painting je achtergrond ook zou kunnen belichten door gewoon een herlaadbare halogeenspot te gebruiken. klopt dit? dit zou wel wat goedkoper uitkomen :-)

                            kan iemand dit bevestigen?

                            Comment


                            • #29
                              Re: light painting

                              Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
                              ik had ook ergens gelezen dat je bij light painting je achtergrond ook zou kunnen belichten door gewoon een herlaadbare halogeenspot te gebruiken. klopt dit? dit zou wel wat goedkoper uitkomen :-)

                              kan iemand dit bevestigen?
                              Goedkoper in ieder geval, maar ik heb de sterkste twijfels over de haalbaarheid

                              Het lightpainting effect hangt grotendeels af van het licht intensiteits verschil dat je creert met het lampje waarmee je tekent en het omgevingslicht. Vandaar best in een zeer donkere ruimte. Met een flits op rear curtain laat je het omgevings licht langzaam doordringen op de foto en dan geef je het op het einde nog een uiterst korte boost met de flits (ook nog bevriezing van beweging). Met een 'echte' lamp die continue brandt zal het omgevingslicht dominant zijn tov het zaklampje en verdwijnt de tekening. Alsook de sluitertijd om geen overbelichting te krijgen zal vééél korter zijn zodat je geen tijd hebt om de tekening te maken. (Daarbij zal je zelf ook nog zichtbaar zijn in de foto). Een mens kan nooit snel genoeg een lamp aan en uitdoen om een mooie effect te krijgen, imo
                              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                              "Casu Consulto - Modo Fac"

                              Comment


                              • #30
                                Re: light painting

                                en het is niet zo dat ik in de donker eerste met ledlampjes tekening maak en dan even met de halogeen spot belicht en meteen weer uit dat dan ook mijn omgevingslicht zichtbaar is?

                                Comment

                                Working...
                                X