Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

light painting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: light painting

    Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
    en het is niet zo dat ik in de donker eerste met ledlampjes tekening maak en dan even met de halogeen spot belicht en meteen weer uit dat dan ook mijn omgevingslicht zichtbaar is?
    Toch wel, je bent juist. Ik denk gewoon dat het moeilijk is om de juiste tijd te vinden dat de lamp aan moet. Ik vermoed dat dat toch behoorlijk kort zal moeten zijn. Te kort om het goed te doen (hangt ook af van het vermogen van die halogeen). Maar een halogeen geeft ook niet onmiddlijk z'n normale kleur. Misschien krijg je ook nog een oranje/rode zweem erdoor.
    't valt altijd wel te proberen, maar ik ben momenteel wel skeptisch. (Maar 'k heb een open geest en ben benieuwd wat het kan/zal geven)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #32
      Re: light painting

      Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
      ik had ook ergens gelezen dat je bij light painting je achtergrond ook zou kunnen belichten door gewoon een herlaadbare halogeenspot te gebruiken. klopt dit? dit zou wel wat goedkoper uitkomen :-)

      kan iemand dit bevestigen?
      Het plezier van het gebruik van een halogeenlamp in de fotografie zal zich beperken van het tijdsstip van de aankoop tot het eerste gebruik. Je zal die aankopen en met een smile tot achter je oren eraan beginnen met het gedacht dat je nu eindelijk een 'goedkope flits' hebt, tot je je eerste resultaten zult bekijken. Er zijn er al zoveel die met halogeenlampen begonnen zijn, en 95% moet toegeven dat het weggesmeten geld was voor de fotografie. Die overige 5% wil het gewoon niet zien dat zoiets geen goede resultaten geeft

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #33
        Re: light painting

        Halogeen is ook leuk om mee te spelen maar je moet toch al ervaring hebben hoor om er iets goed uit te krijgen. En lightpainting zie ik er nie mee doen.

        Als prijs een probleem is, dan kan je volledig voor youngnuo gaan.

        Koop dan bv de YN-460 (kost 35 euro +- voor een zeer goede flits)
        Nadeel is dat em puur manueel is, dus voor reportage is em niet echt geschikt.
        Die flits kan je ook weer gebruiken met de remotes van youngnuo en je bent vertrokken.

        Maar ik blijf erbij dat je eerste flits bij voorkeur een merkeigen versie is omdat je die dan voor alles kan inzetten en zeker geen problemen zal hebben met storingen allerhande.

        Comment


        • #34
          Re: light painting

          Als je je camera instelt om bijvoorbeeld een tweetal stops te onderbelichten bij het omgevingslicht, krijg je mooi de balans omgevingslicht/lightpaintlicht voor mekaar. Deze is gemaakt bij vroeg ochtendlicht buiten. lightpaint is gemaakt met een hoofdlampje van petzl (in de hand voor de gelegenheid ) Beetje zoals je flitslicht en omgevingslicht in balans brengt, maar hier duurt de flits de tijd nodig om te 'painten'
          Belichting 30 seconden, dat was een tweetal stops onderbelicht voor een 'standaard correcte' belichting. Dus diafragma toegeknepen tot ik aan 30" tijd kwam. Aangezien het vroeg ochtend was leek mij dat een goede waarde.

          Je hebt wel niet zoveel tijd om te gaan experimenteren, aangezien het licht dan wel constant verandert.

          Met een remote control kan je uiteraard langere tijden nemen, om voldoende omgevingslicht te hebben bij nog donkerder omstandigheden.
          Als je tijdens het painten niet blijft stilstaan is het 'ghost effect' niet echt een probleem.


          ISO100 17mm 30sec f14 - manueel ingesteld.

          Ch.
          Last edited by charlemagne; 16 februari 2011, 14:01. Reden: Exif toegevoegd.
          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

          Comment


          • #35
            Re: light painting

            zou je mij eens de EXIF kunnen geven van de foto? ik ben nog maar een beginner, maar door mijn fototoestel zo in te stellen, gaat het mss wel lukke? :-)

            Comment


            • #36
              Re: light painting

              het is helemaal niet moeilijk hoor.
              Hoe ik te werk ga:
              Je regelt met je ISO en je diafragma tot je een voldoende lange tijd hebt om te painten en je naar eigen zin voldoende omgevingslicht in de opname hebt. (kan uiteraard niet bij volle zon hé)
              Als je geen assistentie én geen remote release hebt is dat meestal 30 sec maximum.

              Hier nog een voorbeeldje:



              dit is een photoshopmontage van drie paint-opnames. ééntje voor de kerstboom wit, ééntje voor het woord 2011 en ééntje voor de bollen (hier met rood led-lampje, slaat wel oranje uit in de opname)
              Exif van de drie deelopnames: ISO800 17mm f6,3 30sec. Hier moest de ISO wat hoger en het diafragma wat meer open want in volle nacht in het bos opgenomen.

              succes!

              Ch
              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

              Comment

              Working...
              X