Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal versus Analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Digitaal versus Analoog

    Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
    Niet wat de bevolking als scherp ervaart, maar wat (gemiddeld) haalbaar is met de lens en de sensor in je oog! Je ervaart het niet als onscherp, het is onscherp! Welk ander referentie kun je hebben bij de vaststelling van wat scherp is.



    Ja, de COC van 8x10 film is 0,2 mm. Ik weet niet wat een technische camera is, maar de COC is alleen afhankelijk van het formaat van de film (of van de sensor).
    Vroegen begonnen we met negatief platen die zeer groot waren. De "korrel" was niet fijn genoeg. Vervolgens werd de film beter en beter en konden we met kleinbeeld negatief formaat foto's nemen die acceptabel zijn (op het 20x25 formaat).
    Toen de film nog beter werd hebben we zelfs zeer kleine negatieven gehad (110 systeem). De beste films hadden toen een max resolutie van 160lijnen per mm. Dan kun je uitkomen op 80Mpixels werkelijke resolutie. Maar waarom het gaat was de COC, die werd steeds kleiner (omdat we film steeds kleiner werd).
    Dezelfde ontwikkeling hebben we nu ook. We kunnen zeer kleine sensoren maken met voldoende pixels zodat deze (veel) kleiner zijn dan de COC. Bedenk de de pixel density in de sensor van de Full Frame camera hetzelfde is dan de pixel density in de compact camera van 5 jaar geleden.
    Omdat we nu in staat zijn om sensoren te kunnen maken met voldoende pixels binnen de COC om een acceptabel plaatje te maken gaat deze ontwikkeling gewoon door en zal in de komende jaren weer een verkleining van de sensoren gaan plaatsvinden (en dat zie je nu al gebeuren 3/4, Pen etc)
    Zoals je zelf aangeeft worden nu camera's gemaakt met een zeer kleine COC. Stel je eens voor dat je een full frame sensor hebt met een pixel density van 50MP/cm-2. Je zou dan een camera hebben van 400MP+.
    Een uitgebreidere discussie over deze materie kan u hier downloaden.



    -M-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #32
      Re: Digitaal versus Analoog

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
      Niet wat de bevolking als scherp ervaart, maar wat (gemiddeld) haalbaar is met de lens en de sensor in je oog!
      Wat gemiddeld haalbaar is met een lens is vele male scherper, dit is wat nog als scherp wordt ervaren. Vandaar dat het limiet bij de scherptediepte wordt gebuikt en dat het van de sensor/film grootte afhangt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #33
        Re: Digitaal versus Analoog

        je kan dan zelf ook lezen dat

        Fotohandig
        Een algemeen geaccepteerde waarde voor de analoge film voor de COC is 0,026 mm. De meeste APS-C camera's van tegenwoordig hebben een COC die beter is dan 0,026 mm.
        Hiermee is dus duidelijk dat de digitale technologie de analogie ingehaald heeft.
        en

        Fotohandig
        Ja, de COC van 8x10 film is 0,2 mm. Ik weet niet wat een technische camera is, maar de COC is alleen afhankelijk van het formaat van de film (of van de sensor).
        niet verenigbaar zijn en zeker niet aantonen dat een kleinere verstrooiinscirkel betekent dat de kwaliteit van de foto verbeterd.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #34
          Re: Digitaal versus Analoog

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Een uitgebreidere discussie over deze materie kan u hier downloaden.



          -M-
          Mooi verhaal, goed opgebouwd. Nu zouden we eigenlijk zo een verhaal willen hebben maar dan helemaal in deze tijd geschreven. 90% van het verhaal blijft is in principe onafhankelijk van de gebruikte sensor.
          Jacques Bakker
          www.fotohandig.be

          Comment


          • #35
            Re: Digitaal versus Analoog

            In verband met de vergelijking in scherpte tussen analoog /digitaal heeft Ken Rockwell een goed verhaal geschreven:

            Hij stelt dat tav scherpte een digitale camera met 25M pixels in de buurt komt van een standaard analoge film.
            Daar kan ik mee meegaan , maar de echte confrontatie komt er als we een afgedrukte analoge foto naast een geprinte digitale foto plaatsen. Ik zie nog geen digitale consumer printer 25M pixels afdrukken. Standaard is nu 300ppi, wat neerkomt op een 2.1M pixel fotobestand voor een 10x15cm foto.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #36
              Re: Digitaal versus Analoog

              Ik schat de analoge film toch iets lager in. Ik heb een tabel gemaakt zie http://www.fotohandig.be/analoog-ver...liteit35mm.php Hier kun je zien dat 25MP wel heel erg hoog is. Ik stel dat 6MP het moment is waar de digitale camera de analoge heeft ingehaald. Dus vergelijken met een normale spiegelreflex en een normale lens.
              Met het printen kan ik een heel stuk met je mee gaan. Maar met deze hoge resoluties kan je wel heel grote printouts maken (en binnen de COF) blijven. Echter ook de analoge foto die vergelijkbaar is met de 25MP sensor was niet bedoelt voor afdrukken op 10x15!
              Jacques Bakker
              www.fotohandig.be

              Comment


              • #37
                Re: Digitaal versus Analoog

                Voor grote prints zijn analoog en digitaal aan elkaar gewaagd, maar zelfs met 6M pixels is de resolutie van analoog nog altijd 3x hoger dan wat digitaal (2.1Mpixels) voor een 10x15cm kan afgedrukt worden.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #38
                  Re: Digitaal versus Analoog

                  Pas op hier! Een 6 MP sensor heeft niet 6.000.000 pixels zoals ze in een jpeg afbeelding voorkomen! Neem maar de helft, dan zit je (misschien) goed als het om resolutie gaat!
                  Jacques Bakker
                  www.fotohandig.be

                  Comment

                  Working...
                  X