Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal versus Analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Digitaal versus Analoog

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    leg nu eens EXACT uit wat dat bewijst. alle beeldFORMATEN hebben een andere verstrooiingscirkel.
    Beeldformaten hebben niks, CoC is alleen in het leven geroepen om het begrip DoF wat beter te kunnen definiëren.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #17
      Re: Digitaal versus Analoog

      Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
      Toch nog even over COC en camera's. Wellicht wordt het toch verkeerd uitgelegd wat ik bedoel. Alle (ALLE) full frame camara's hebben een COC van 0,026 mm. Dat is gewoon zo.
      Net nog eens in mijn camera gekeken, maar ik zie hem niet zitten. Het is alleen een hulpmiddel(afspraak 'wat is scherp') om mee te rekenen bvoor de DoF, anders doet iedereen het anders.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Digitaal versus Analoog

        SORRY,
        Kan er iemand mij en beetje uitleggen wat CoC juist is ?
        Buiten :
        Christelijke Onderwijscentrale
        Centrale Ondersteuningscel
        Canadian Olympic Committee
        e.d. meer
        Thanks
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

        Comment


        • #19
          Re: Digitaal versus Analoog

          Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
          SORRY,
          Kan er iemand mij en beetje uitleggen wat CoC juist is ?
          Buiten :
          Christelijke Onderwijscentrale
          Centrale Ondersteuningscel
          Canadian Olympic Committee
          e.d. meer
          Thanks
          CoC = Circle of Confusion. Pseudowetenschappelijke definitie van het kleinste punt (schijfje) dat het menselijk oog nog als scherp waarneemt in een foto.

          Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #20
            Re: Digitaal versus Analoog

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            CoC = Circle of Confusion. Pseudowetenschappelijke definitie van het kleinste punt (schijfje) dat het menselijk oog nog als scherp waarneemt in een foto.

            Nerdi
            Ik dacht: Het kleinste punt dat het objectief in kwestie kon "aansturen"...
            Vandaar het verband met het getal H en Dof
            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

            Comment


            • #21
              Re: Digitaal versus Analoog

              Ik dacht al COC...
              http://en.wikipedia.org/wiki/Corrosion_of_Conformity
              www.brunodyserinck.be
              https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

              Comment


              • #22
                Re: Digitaal versus Analoog

                Je moet COC zien als de (minimale) sensor resolutie die nodig is om de afbeelding op de sensor af te beelden op een formaat van 20x25 cm zodat deze scherp is op een afstand van 25cm wanneer bekeken met het menselijk oog.
                Het eenvoudigste is de "Zeiss" formule te gebruiken. De COC is de sensor diameter gedeeld door 1730. Voor 35mm kleinbeeld geeft dit een coc van 0,026mm. Dit is dan meteen de minimale pixel grootte om een opname te maken die "scherp" is op 20x25cm. Zijn de pixels kleiner dan kun je dus opnamen maken die groter dan 20x25 kunnen worden afgedrukt en toch scherp blijven wanneer bekeken op 25cm afstand.

                Zolang de lens in staat is om het invallende licht te focussen binnen de COC kunnen we zeggen dat de opname scherp is indien afgedrukt op 20x25cm.

                Gaan we de sensor kleiner maken dan zal de CoC ook kleiner worden. Indien de pixels weer kleiner zijn dan de COC kunnen weer scherpe afdrukken maken op 20x25cm.

                We beseffen het niet direct maar het beste is een camera met een zo klein mogelijke COC. Dan kunnen de lenzen goedkoop blijven. De enige reden dat we gepiekt hebben met full-frame sensoren is omdat we lichtgevoeligheid willen hebben.

                Ondertussen zien we dat licht gevoeligheid voldoende is nu beginnen de kleinere formaten weer belangrijker worden. Dit is ook de reden van 3/4 formaat en Sony NEX opkomst. Uiteindelijk zal de coc van de sensor zo klein worden (omdat de kwaliteit van de sensor zal toenemen en full frame helemaal niet meer noodzakelijk is) dat de lens helemaal niets meer zal voorstellen. Een f/1 lens zal kan nog maar drie keer niets kosten.

                Geloof je me niet, ook goed, ik hoop wel dat je over een 5 tot 10 jaar nog eens aan mij denkt.
                Wil je commentaar geven, geef dan zinnig commentaar met een duidelijke uitleg en visie.
                Jacques Bakker
                www.fotohandig.be

                Comment


                • #23
                  Re: Digitaal versus Analoog

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  CoC = Circle of Confusion. Pseudowetenschappelijke definitie van het kleinste punt (schijfje) dat het menselijk oog nog als scherp waarneemt in een foto.

                  Nerdi
                  semi-wetenschappelijk lijkt me beter. Ze doen niet alsof het wetenschap is he. In een ernstig artikel over de verstrooiingscirkel staat bij dat het conventie is.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #24
                    Re: Digitaal versus Analoog

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                    Je moet COC zien als de (minimale) sensor resolutie die nodig is om de afbeelding op de sensor af te beelden op een formaat van 20x25 cm zodat deze scherp is op een afstand van 25cm wanneer bekeken met het menselijk oog
                    Dus niks anders als afspraak en niets technisch, heeft totaal niets met de sensor te maken.


                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                    Gaan we de sensor kleiner maken dan zal de CoC ook kleiner worden. Indien de pixels weer kleiner zijn dan de COC kunnen weer scherpe afdrukken maken op 20x25cm
                    Denk je het echt?

                    Reken voorbeeldje:

                    CoC = 0,026mm
                    Pixel pitch 8,4 µm = 0,00084mm(bron DxO-mark).
                    Dus meer dan 30 pixeltjes in de doorsnede van die imaginaire cirkel(gegeven D700 FF met laagste pixelscount). Dus alle andere factoren zullen meer invloed op de scherpte indruk hebben dan de sensor. Dan over absolute scherpte en geen dof dingen enz..
                    Last edited by hjanssen; 18 oktober 2010, 15:17.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Digitaal versus Analoog

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dan over absolute scherpte en geen dof dingen enz..

                      da's heel correct. Over de absolute scherpte zegt de verstrooiingscirkel bitter weinig (pak maar niets). Met de verstrooiinscirkel kan met scherptediepte berekenen of een hyperfocale afstand bepalen. Maar zeggen dat met een kleinere coc de foto's scherper zullen zijn is een beetje als beweren dat een dikkere olifant lekkerdere pannenkoeken kan bakken dan een magerdere slurfgenoot.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #26
                        Re: Digitaal versus Analoog

                        Het hele verhaal van de CoC en scherpte sneed misschien hout in de tijd van <500.000 pixeltijd.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Digitaal versus Analoog

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Dus niks anders als afspraak en niets technisch, heeft totaal niets met de sensor te maken.
                          Heel apart maar COC is 100% technisch en heeft 100% te maken met de grootte van de sensor. Ik heb toch meer vertrouwen in Carl Zeiss!
                          Jacques Bakker
                          www.fotohandig.be

                          Comment


                          • #28
                            Re: Digitaal versus Analoog

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                            Heel apart maar COC is 100% technisch en heeft 100% te maken met de grootte van de sensor. Ik heb toch meer vertrouwen in Carl Zeiss!
                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                            Je moet COC zien als de (minimale) sensor resolutie die nodig is om de afbeelding op de sensor af te beelden op een formaat van 20x25 cm zodat deze scherp is op een afstand van 25cm wanneer bekeken met het menselijk oog.
                            Het eenvoudigste is de "Zeiss" formule te gebruiken. De COC is de sensor diameter gedeeld door 1730. Voor 35mm kleinbeeld geeft dit een coc van 0,026mm.
                            Leg nu eens uit waar het technische zit?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                            De COC is de sensor diameter gedeeld door 1730.
                            Bovenstaande is toch niet meer als een afspraak, het had toch ook 1700 of 1800 geweest kunnen zijn, misschien wel afhankelijk vam de kwaliteit van de ogen van 'meneer Zeiss'.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #29
                              Re: Digitaal versus Analoog

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
                              Heel apart maar COC is 100% technisch en heeft 100% te maken met de grootte van de sensor. Ik heb toch meer vertrouwen in Carl Zeiss!
                              verstrooiingscirkel is 100% conventie, gebaseerd op wat de modus van de bevolking als scherp ervaart.

                              Als je even met de dofmaster priegelt dan zie je meteen dat de verstrooiingscirkel van 8x10 film toch een veelvoud is van die van de allerkleinste sensor van de compactcameras. Maak maar eens een foto met een compactje die scherper is dan een foto met een technische camera. Technische camera's zijn angstaanjagend scherp! met een verstrooiingscirkel van 0.2mm tegenover die van een powershot 0.005mm!!!
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment


                              • #30
                                Re: Digitaal versus Analoog

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                verstrooiingscirkel is 100% conventie, gebaseerd op wat de modus van de bevolking als scherp ervaart. !
                                Niet wat de bevolking als scherp ervaart, maar wat (gemiddeld) haalbaar is met de lens en de sensor in je oog! Je ervaart het niet als onscherp, het is onscherp! Welk ander referentie kun je hebben bij de vaststelling van wat scherp is.

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                Als je even met de dofmaster priegelt dan zie je meteen dat de verstrooiingscirkel van 8x10 film toch een veelvoud is van die van de allerkleinste sensor van de compactcameras. Maak maar eens een foto met een compactje die scherper is dan een foto met een technische camera. Technische camera's zijn angstaanjagend scherp! met een verstrooiingscirkel van 0.2mm tegenover die van een powershot 0.005mm!!!
                                Ja, de COC van 8x10 film is 0,2 mm. Ik weet niet wat een technische camera is, maar de COC is alleen afhankelijk van het formaat van de film (of van de sensor).
                                Vroegen begonnen we met negatief platen die zeer groot waren. De "korrel" was niet fijn genoeg. Vervolgens werd de film beter en beter en konden we met kleinbeeld negatief formaat foto's nemen die acceptabel zijn (op het 20x25 formaat).
                                Toen de film nog beter werd hebben we zelfs zeer kleine negatieven gehad (110 systeem). De beste films hadden toen een max resolutie van 160lijnen per mm. Dan kun je uitkomen op 80Mpixels werkelijke resolutie. Maar waarom het gaat was de COC, die werd steeds kleiner (omdat we film steeds kleiner werd).
                                Dezelfde ontwikkeling hebben we nu ook. We kunnen zeer kleine sensoren maken met voldoende pixels zodat deze (veel) kleiner zijn dan de COC. Bedenk de de pixel density in de sensor van de Full Frame camera hetzelfde is dan de pixel density in de compact camera van 5 jaar geleden.
                                Omdat we nu in staat zijn om sensoren te kunnen maken met voldoende pixels binnen de COC om een acceptabel plaatje te maken gaat deze ontwikkeling gewoon door en zal in de komende jaren weer een verkleining van de sensoren gaan plaatsvinden (en dat zie je nu al gebeuren 3/4, Pen etc)
                                Zoals je zelf aangeeft worden nu camera's gemaakt met een zeer kleine COC. Stel je eens voor dat je een full frame sensor hebt met een pixel density van 50MP/cm-2. Je zou dan een camera hebben van 400MP+.
                                Jacques Bakker
                                www.fotohandig.be

                                Comment

                                Working...
                                X