Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sRGB of adobe rgb

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: sRGB of adobe rgb

    Inderdaad, niks zo complex als colormanagement. Maar wel noodzakelijk als je een beetje consequent met kleuren wil omgaan.

    Hier kan je o.a. heel wat info halen over CM :



    als je tenminste voldoende geduld aan de dag kan leggen.


    Kort samengevat komt het hierop neer : ieder invoer- en uitvoertoestel heeft een kleurenprofiel. Dat profiel beschrijft hoe het toestel in kwestie kleuren ziet of weergeeft. Ook voor bv. fotopapier of drukpapier kan je zo'n profiel aanmaken.
    Door gebruik te maken van een CM-module, ga je eigenlijk het profiel van je invoerapparaat linken aan het profiel van je uitvoerapparaat. In de CM-module wordt dus bepaald hoe een kleur in het invoerapparaat wordt weergeven op het uitvoerapparaat cq. uitvoermedium. Dat gebeurt aan de hand van verschillende renderings-methodes, met elk hun voor en nadelen. (bv. relatief colorimetrisch, absoluut colorimetrisch, perceptueel, verzadiging,...).
    Best is steeds bij de invoer te kiezen voor de grootst mogelijke kleurruimte.
    ProPhoto RGB is groter dan Adobe RGD is groter dan sRGB.
    Je kan van een grotere kleurruimte steeds naar een kleinere kleurruimte zonder verlies, omgekeerd gaat steeds gepaard met verlies.
    Voorts wordt aRGB gebruikt voor afdrukken en drukwerk en sRGB voor weergave op scherm.

    Gr. Paul.

    Comment


    • #17
      Re: sRGB of adobe rgb

      Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
      Als je een ietwat deftig scherm voor fotobewerking hebt staan is het gamma groter dan dit van srgb.
      Iets vriendelijker kan ook..

      Ja jij hebt misschien zo een scherm, maar als je gewoon eens even de moeite doet en verder leest zijn de "meeste" schermen geoptimaliseerd voor sRGB.
      Wanneer dit het geval is komt een foto in aRGB fletser naar voren dan sRGB.

      Dus ik heb liever dat wanneer ik mijn foto op internet post en het dus bekeken wordt dus x aantal mensen, ze de kleuren zien die ik ook zie, en dat is in sRGB omdat de meeste schermen hierop afgesteld zijn.
      Canon 5D2 en wat glas

      Comment


      • #18
        Re: sRGB of adobe rgb

        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
        Iets vriendelijker kan ook..

        Ja jij hebt misschien zo een scherm, maar als je gewoon eens even de moeite doet en verder leest zijn de "meeste" schermen geoptimaliseerd voor sRGB.
        Wanneer dit het geval is komt een foto in aRGB fletser naar voren dan sRGB.

        Dus ik heb liever dat wanneer ik mijn foto op internet post en het dus bekeken wordt dus x aantal mensen, ze de kleuren zien die ik ook zie, en dat is in sRGB omdat de meeste schermen hierop afgesteld zijn.
        onvriendelijk????? tja

        de vraag was niet hoe instellen als je enkel voor het web werk. en dan nog.
        Zoals reeds elders vermeld, kwaliteit terugschroeven kan makkelijk.
        kleuren opschroeven niet.
        Voor mij is het dus een logische keuze van zo hoog mogelijk te beginnnen.
        Het is hier geen algemeen computerforum maar een "fotoforum".
        Gezien de camera's en het glas die onder de namen prijken hoop ik dat er ook in de schermen evenredig geinvesteerd is.
        Of jouw veralgemening (allen aan het srgbscherm)dan ook hier telt durf ik te betwijfelen.
        De apple gebruikers zitten er in elk geval al boven.

        Comment


        • #19
          Re: sRGB of adobe rgb

          Dus dan zijn deze mensen ook weer allemaal mis??

          Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
          Canon 5D2 en wat glas

          Comment


          • #20
            Re: sRGB of adobe rgb

            Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht

            Dus ik heb liever dat wanneer ik mijn foto op internet post en het dus bekeken wordt dus x aantal mensen, ze de kleuren zien die ik ook zie, en dat is in sRGB omdat de meeste schermen hierop afgesteld zijn.
            Eigenlijk klopt dat nog niet, want mijn scherm mag dan wel geoptimaliseerd zijn om sRGB te bekijken. Maar de vraag is hoe heb ik het ingesteld, heel veel contrast, weinig brightness..... als jij net het tegenovergestelde hebt ga je nog altijd een foto zien die gans anders is.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #21
              Re: sRGB of adobe rgb

              Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
              Gezien de camera's en het glas die onder de namen prijken hoop ik dat er ook in de schermen evenredig geinvesteerd is.
              Dikwijls niet, dat zien de mensen niet en met een grote camera met witte lens kan je showen.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #22
                Re: sRGB of adobe rgb

                Veel niet, op den duur wel.
                Na een paar foutjes op gebied van kleuren!
                nikon stuff

                Comment


                • #23
                  Re: sRGB of adobe rgb

                  Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                  Dus dan zijn deze mensen ook weer allemaal mis??

                  http://forum.belgiumdigital.com/f7/c...an-331132.html
                  hier en daar zit er een foutje in inderdaad zoals bvb firefox ondersteund wel kleurbeheer...
                  Lees verder eens goed wat er staat.
                  Het is niet omdat men zegt doe maar want voor ons is het goed genoeg dat het daarom ook de beste manier van werken is niwaar.
                  Neem eens de tijd en exploreer eens de reeds zoveel aangehaalde link van marc en ciel.
                  Als een ps boek beweerd dat srgb beter is dan adobe rgb (botweg zonder andere opmerkingen) zou ik dat boek terugdragen en mijn geld terugvragen want dan staan er leugens in. Inetrnet en papier zijn geduldig men schrijft wat men wil of het nu klopt of niet....

                  Comment


                  • #24
                    Re: sRGB of adobe rgb

                    Ik weet het, het is KR, maar bon.. hij heeft wel dezelfde ervaring blijkbaar als mij:

                    Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.

                    Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.

                    sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.

                    ...

                    sRGB is the world standard for digital images, printing and the Internet. So long as you haven't screwed with anything, you and the world are shooting in sRGB.

                    Use sRGB and you'll get great, accurate colors everywhere all the time. Like what you see in my Gallery and the top grad (widest rainbow) above? That's all coming to you in sRGB. Use sRGB and you'll automatically get great, saturated and accurate color everywhere. See also Color Management is for Wimps.



                    bron: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

                    Met ervaring bedoel ik dat inderdaad de kleuren in aRGB bij mij in vele malen fletser zijn en op gekalibreerde monitoren er verschillen zijn. Bij sRGB heb ik dit niet of veel veel minder.
                    Canon 5D2 en wat glas

                    Comment


                    • #25
                      Re: sRGB of adobe rgb

                      Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                      Ik weet het, het is KR, maar bon.. hij heeft wel dezelfde ervaring blijkbaar als mij:

                      Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.

                      Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.

                      sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.

                      ...

                      sRGB is the world standard for digital images, printing and the Internet. So long as you haven't screwed with anything, you and the world are shooting in sRGB.

                      Use sRGB and you'll get great, accurate colors everywhere all the time. Like what you see in my Gallery and the top grad (widest rainbow) above? That's all coming to you in sRGB. Use sRGB and you'll automatically get great, saturated and accurate color everywhere. See also Color Management is for Wimps.



                      bron: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

                      Met ervaring bedoel ik dat inderdaad de kleuren in aRGB bij mij in vele malen fletser zijn en op gekalibreerde monitoren er verschillen zijn. Bij sRGB heb ik dit niet of veel veel minder.
                      no offense maar hier bewijst Ken Rockwell dat hij een leuter is die niks van kleurbeheer kent...

                      Als je je files in nabewerking fel pusht en er het maximum wil uithalen, ben je zeker wel meer met adobe rgb of zelfs Prophoto rgb (wat ik nu gebruik).

                      Het probleem is gewoon dat als je van kleurbeheer niets kent en je adobe rgb of prophoto rgb (of zels aim rgb) gaat gebruiken en je dingen op internet zet, je voor verrassingen gaat komen staan.

                      Voor mij wordt het duidelijker met de week dat ik er les over krijg :
                      ken je niets van kleurbeheer, zet je alles gewoon op sRGB en speel je op safe.
                      ken je wel iets van kleurbeheer, maak je er maximaal gebruik van en merk je dat op den duur aan je resultaten (zowel op scherm als op papier).
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #26
                        Re: sRGB of adobe rgb

                        Oorspronkelijk geplaatst door KazzZ Bekijk bericht
                        Ik weet het, het is KR, maar bon.. hij heeft wel dezelfde ervaring blijkbaar als mij:

                        Adobe RGB is irrelevant for real photography. sRGB gives better (more consistent) results and the same, or brighter, colors.

                        Using Adobe RGB is one of the leading causes of colors not matching between monitor and print.

                        sRGB is the world's default color space. Use it and everything looks great everywhere, all the time.

                        ...

                        sRGB is the world standard for digital images, printing and the Internet. So long as you haven't screwed with anything, you and the world are shooting in sRGB.

                        Use sRGB and you'll get great, accurate colors everywhere all the time. Like what you see in my Gallery and the top grad (widest rainbow) above? That's all coming to you in sRGB. Use sRGB and you'll automatically get great, saturated and accurate color everywhere. See also Color Management is for Wimps.



                        bron: http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm

                        Met ervaring bedoel ik dat inderdaad de kleuren in aRGB bij mij in vele malen fletser zijn en op gekalibreerde monitoren er verschillen zijn. Bij sRGB heb ik dit niet of veel veel minder.
                        doe gewoon ff de moeite om iets te begrijpen van kleurbeheer en je verstaat dadelijk dat dit geleuter is.
                        Simpel gezegd zegt hij ik zie geen verschil dus is er geen en is het goed.
                        De meesten doen het dus is het goed.
                        Hopelijk wordt dat niet de norm.
                        Met zo een redenering kunnen we allemaal ons toestellen de schroothoop opsturen en vervangen door iphones. De meerderheid op de sociale website hun foto's zijn toch met een dergelijk toestel gemaakt dus is dat is de norm en dus is dat meer dan goed genoeg.

                        Hoe bekijk jij op de bij jouw (hoe?) gecalibreerde monitor het verschil tussen beide profielen?
                        Hij verwijst naar zijn "gallery" maar hij kijkt wel enkel naar zijn scherm blijkbaar en met welke brouwser?

                        ik zou dit boek zeker niet aanraden om iets over kleurbeheer te leren.

                        Comment

                        Working...
                        X