Een tijd terug leerde ik over de 3 meest gebruikte color spaces voor beeldschermen sRGB, AdobeRGB en ProPhoto. Kort samengevat: hoe verder in het rijtje, hoe groter het kleurenpalet.
Voordien had ik daar al wel eens vaag over gehoord, maar snapte de voordelen niet van een groter palet. Ik heb sinds kort mijn camera en beeldschermen dus ook overgeschakeld van sRGB naar AdobeRGB.
Nu snap ik eigenlijk helemaal niet waarom, maar sindsdien zijn mijn foto's veel DOFFER van kleur, dus heb ik eigenlijk net het omgekeerde effect als dat ik verwachtte.
Waar zit ik nu fout??
Efjes een paar feiten op een rijtje van mijn hardware en meeste gebruikte foto software:
* Canon EOS 40D ingesteld op RAW & AdobeRGB
* Windows 7 x64 met 2x Samsung 24" 2443BW LCD monitoren, ingesteld met het ongewijzigd AdobeRGB1998.icc kleurprofiel voor beide. Brightness op 97 en contrast op 55. Ik weet dat een brightness van 97 vrij hoog is, maar lager beginnen deze schermen irritant te zoemen.
* LightRoom 3.2 x64 (geen kleurprofiel te kiezen, zou standaard met ProPhoto werken)
* Photoshop CS5 extended x64 met Adobe RGB 1998 als default RGB workspace
* Irfanview 4.27, waar bij mijn weten geen kleurprofiel is voor in te stellen
Ik exporteer mijn bewerkte RAW foto's uit LR naar JPG's. Ik heb een export met zowel sRGB als AdobeRGB al eens naast elkaar gezet. Met de reeks foto's die ik nu mee heb geëxperimenteerd ziet sRGB er eigenlijk béter uit, op wat details na.
* sRGB geeft fellere kleuren dan wat ik zie in LR, ook wel iets donkerder dan ik eigenlijk wil.
* AdobeRGB geeft doffere kleuren, wel identiek aan wat ik zie in LR. Ook meer detail in schaduwen en donkere kleuren.
Foto's van vóór ik de switch naar RAW & AdobeRGB heb gemaakt lijken nu ook ineens een pak doffer in LR, terwijl ze toch nog hetzelfde kleurprofiel hebben als voordien (zou dus sRGB moeten zijn). In Irfanview zien ze er nog identiek uit als voordien (denk ik).
Ligt dit nu aan mijn relatief goedkope LCD monitoren die niet al te best overweg kunnen met het grotere kleurenpalet, of ????
Voordien had ik daar al wel eens vaag over gehoord, maar snapte de voordelen niet van een groter palet. Ik heb sinds kort mijn camera en beeldschermen dus ook overgeschakeld van sRGB naar AdobeRGB.
Nu snap ik eigenlijk helemaal niet waarom, maar sindsdien zijn mijn foto's veel DOFFER van kleur, dus heb ik eigenlijk net het omgekeerde effect als dat ik verwachtte.
Waar zit ik nu fout??
Efjes een paar feiten op een rijtje van mijn hardware en meeste gebruikte foto software:
* Canon EOS 40D ingesteld op RAW & AdobeRGB
* Windows 7 x64 met 2x Samsung 24" 2443BW LCD monitoren, ingesteld met het ongewijzigd AdobeRGB1998.icc kleurprofiel voor beide. Brightness op 97 en contrast op 55. Ik weet dat een brightness van 97 vrij hoog is, maar lager beginnen deze schermen irritant te zoemen.
* LightRoom 3.2 x64 (geen kleurprofiel te kiezen, zou standaard met ProPhoto werken)
* Photoshop CS5 extended x64 met Adobe RGB 1998 als default RGB workspace
* Irfanview 4.27, waar bij mijn weten geen kleurprofiel is voor in te stellen
Ik exporteer mijn bewerkte RAW foto's uit LR naar JPG's. Ik heb een export met zowel sRGB als AdobeRGB al eens naast elkaar gezet. Met de reeks foto's die ik nu mee heb geëxperimenteerd ziet sRGB er eigenlijk béter uit, op wat details na.
* sRGB geeft fellere kleuren dan wat ik zie in LR, ook wel iets donkerder dan ik eigenlijk wil.
* AdobeRGB geeft doffere kleuren, wel identiek aan wat ik zie in LR. Ook meer detail in schaduwen en donkere kleuren.
Foto's van vóór ik de switch naar RAW & AdobeRGB heb gemaakt lijken nu ook ineens een pak doffer in LR, terwijl ze toch nog hetzelfde kleurprofiel hebben als voordien (zou dus sRGB moeten zijn). In Irfanview zien ze er nog identiek uit als voordien (denk ik).
Ligt dit nu aan mijn relatief goedkope LCD monitoren die niet al te best overweg kunnen met het grotere kleurenpalet, of ????
Comment