Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom hoogste resolutie nemen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Ik ben er destijds een draadje over begonnen hier, en heb een tijdlang mijn foto's in twee stappen teruggebracht van hun ware grootte >5000 px langste zijde naar 900 px langste zijde (BD-norm), maar vandaag de dag doe ik het opnieuw in één stap, gezien ik het verschil echt niet zie.
    Interessant, maar dit gaat - totaal wars van wat ik zei - over in stappen verkleinen zonder bij elke stap te verscherpen, en dan zie ik inderdaad geen voorbeeld van grote verschillen tussen de verschillende programma's. In http://forum.belgiumdigital.com/f7/p...ml#post2148352 is het verschil in scherpte echter wel duidelijk, terwijl die foto waarschijnlijk om te beginnen al scherper was dan de foto's waar ik problemen mee had. Misschien heb je een vastere hand en ben je ook gewoon handiger met de schuivertjes, of zie je sneller dat je erop zit, en moet ik dat nog leren.
    Mijn methode is daarbij een grote hulp.

    Comment


    • #17
      Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

      Theoretisch kun je stellen: "Hoe meer pixels (resolutie), des te beter de kwaliteit van de foto".
      Dit op voorwaarde natuurlijk dat de camera-sensor al die lichtfotonen kan oplossen in al die megapixels. De sensor heeft dus ook zijn limieten; overschrijdt je die dan kan meer resolutie leiden tot een kwalitatief slechtere foto.
      Beide moeten dus in verhouding zijn om een optimale kwaliteit te krijgen.

      Spijtig genoeg is het "codewoord" in de commerce "megapixels" geworden en zal bijna iedere verkoper uitpakken met hoeveel de camera er wel heeft.
      Vraag hem naar de grootte/type sensor en hij zal plots stilzwijgend naar het plafond beginnen te staren.

      Comment


      • #18
        Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

        De vraag was algemeen gesteld, en als ik dit laatste goed begrijp zou de maximale resolutie bij de 50D van de ts wel eens tot slechtere foto's kunnen leiden, en is dat met niet-genoemde cameras minder het geval.
        Hij heeft slechts bij die ene camera "even de test gedaan" met verschillende resoluties, en stelt daarbij geen verschil vast.
        Fantastisch dat we dat nu wel zien, bedankt.
        Welke sensor kan je aanbevelen?

        Comment


        • #19
          Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
          Ik stel me de vraag waarom je je camera steeds op de hoogste resolutie zou instellen, wanneer je toch (zoals ik) zelden een 100 % crop uit een foto neemt, en je foto's toch meestal op PC scherm of TV bekijkt ? Waarom dan toch de hoogste resolutie nemen ?

          Groetjes
          Een op een lagere dan de maximale resolutie ingestelde camera gaat zelf resizen en dat kan je om de volgende reden beter zelf doen:
          1-Misschien gebruikt de camera een algoritme dat jou niet bevalt, zoiets is gewoon mogelijk> zelf doen.
          Camera's zijn niet zulke goede computers.
          2-Zelf resizen biedt de mogelijkheid om de uitsnede zonder verlies nog wat aan te passen.

          Er is geen enkele zinnige reden om een camera lager in te stellen, tenzij je in de middle of nowhere geheugen tekortkomt.

          Comment


          • #20
            Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

            tenzij je de 2 extra stops aan dynamic range nodig hebt, raad ik je aan om gewoon in jpeg te schieten, dan zal je buffer héél wat minder snel volzitten!
            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
            Flickr album Homepage

            Comment


            • #21
              Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              Omdat mijn combinatie camera-geheugenkaart in de hoogste resolutie slechts een burst aankan van dertien foto's. Dan moet ie een paar belangrijke seconden bijwerken. In Sraw 2 kan ie er twintig aan tegen 4 per seconde - een burst van in totaal 5 seconden, dus. Enkel op de kleinste jpg's staat geen limiet.
              Om de bezemwagen er ook op te krijgen moest ik zondag een volledige ronde van 4 km wachten. De renners deden gemiddeld 38 km per uur. Reken maar uit wat voor een verlies van actuele waarde dat was. Bovendien woonde ik niet op de eindstreep, waardoor ik sowieso al te laat was met mijn foto's.
              Moet je dan eens niet nadenken voor je uw foto maakt wat je juist wil fotograferen? Na een burst van 13 foto's heb je toch geen controle meer over je onderwerp aan die snelheid dat ze voorbij rijden.
              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
              http://www.stevevandegaer.be

              Comment


              • #22
                Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                Ik zat me laatst te verwonderen over het feit dat mijn schoonzusje bijna geen scherpe foto uit haar D60 met Sigma 18-250 wist te persen...zij vond het allemaal prima, maar ik schrok echt van de kwaliteit. Natuurlijk...iemand die continu op de automaat schiet (sterker nog, niet meer met de camera kan werken als ik hem in A gezet heb) zal niet het maximale uit de camera halen, maar een beetje scherpte met AF mag toch wel.

                Later keek ik nog even verder, wat denk je? Ze gebruikte niet de volle resolutie van de camera, want het geheugenkaartje was niet zo groot. Camera op volle resolutie gezet en opeens waren de foto's veel meer richting acceptabel. Ik zou me dus afvragen. Waarom zou je hem niet op de hoogste resolutie zetten. Zo duur is geheugen nu ook weer niet.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #23
                  Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Spijtig genoeg is het "codewoord" in de commerce "megapixels" geworden en zal bijna iedere verkoper uitpakken met hoeveel de camera er wel heeft.
                  Vraag hem naar de grootte/type sensor en hij zal plots stilzwijgend naar het plafond beginnen te staren.
                  Moet je dringend een andere winkel kiezen..
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

                  Comment


                  • #24
                    Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                    Moet je dan eens niet nadenken voor je uw foto maakt wat je juist wil fotograferen? Na een burst van 13 foto's heb je toch geen controle meer over je onderwerp aan die snelheid dat ze voorbij rijden.
                    Gevaarlijk veel controle zelfs. De eerste foto moet natuurlijk zitten, maar In mijn voorbeeld had ik ook de flash opgezet, waardoor enkele volgers recht in de camera gingen kijken. Later deed ik hetzelfde met de burgemeester. Die begon zijn ding te doen omdat ik daar vollebak stond te flitsen. Anders had ie me misschien niet eens opgemerkt.
                    Het model krijgt 5 seconden vanaf het begint te klikken. Als je je tong dan nog niet heb uitgestoken,... sorry maar dan staat die er niet op. De volgende, ajb.
                    Last edited by Poza; 10 september 2010, 10:49.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                      tenzij je de 2 extra stops aan dynamic range nodig hebt, raad ik je aan om gewoon in jpeg te schieten, dan zal je buffer héél wat minder snel volzitten!
                      Op 7D (en 5DII) heb je MRAW, met 10mp nog evenveel detail als een 40D, en je kan ook veel langer schieten

                      Comment


                      • #26
                        Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ik ben er destijds een draadje over begonnen hier, en heb een tijdlang mijn foto's in twee stappen teruggebracht van hun ware grootte >5000 px langste zijde naar 900 px langste zijde (BD-norm), maar vandaag de dag doe ik het opnieuw in één stap, gezien ik het verschil echt niet zie.
                        Ik wou het meegeven dat ik het ERGENS gelezen had, dat iemand dit had getest...
                        MAAR de schrijver ervan is me voor.
                        Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                        BE-Wommelgem
                        .: 20D & D700 :.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Waarom hoogste resolutie nemen ?

                          Verplaatst naar algemeen" forum....
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment

                          Working...
                          X