Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer is een foto "Knap" ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    wanneer is een foto knap?

    vraag het misschien eens aan otto.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Jan66
      Een foto is knap als JIJ hem knap vindt.
      Vind ik ook en is voor iedereen anders.

      Groeten,
      Kristof

      Comment


      • #18
        Originally posted by G. Niezink
        Een voorbeeld: mijn foto van het veertje (zie showcase) vind ik persoonlijk absoluut niet knap, integendeel, het was heel gemakkelijk om er een foto van te maken... Je ziet het liggen, pakt je camera en maakt een foto; wat is hier dan zo knap aan?
        Een waterskier in volle actie (een foto van JAJA een tijdje geleden)vind ik zelf vele malen knapper gemaakt dan het veertje....
        - veertje : iedereen zou dit kunnen vastleggen, maar niet iedereen ziet zo iets liggen, dus knap gezien.
        - waterskier : iedereen ziet het, maar technisch gezien niet eenvoudig om goed in beeld te brengen, dus knap vastgelegd.
        Dus 2 maal knap maar telkens in een ander opzicht. Een mooie foto qua kleuren kan ook knap zijn. Dus is het heel moeilijk om een juiste omschrijving te geven van "knap". En bovendien blijft het toch steeds een persoonlijke smaak/voorkeur ...
        Mijn fotowebsite : www.filover.be

        Comment


        • #19
          Inderdaad knap kan een ruime betekenis hebben. Soms heb ik dat ook, dat een foto me aanspreekt. Maar ik kan soms ook niet juist onder woorden brengen waarom. Doch wil ik mijn apriciatie uitdrukken maar gezien ik niet juist kan omschrijven waarom die foto mij aanspreekt zou ik gewoon de vermelding knap, mooi, prachtig kunnen vermelden. Een foto met knap beoordelen zou ook kunnen betekenen mooi gezien waarom heb ik zoiets nooit opgemerkt. Of knap bedacht dat is een foto dat ik gewoon weg nooit zou kunnen nemen omdat ik niet over de juiste technische vaardigheden of mogelijkheden beschik. Maar als een foto de vermelding knap krijgt dan heb je van de beoordelaar in ieder geval een positieve reactie gekregen.
          Spookys Fotoweb
          BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

          Comment


          • #20
            het is hoe een foto je aanspreekt. de ene keer is het een simpel veertje de ander keer is het een kei gave actie foto.

            ik heb er geen verstand van en zeg al gauw dat het knap is, zonder enig uitleg erbij, zou misschien wel moeten , maar dat is dan alleen hoe ik een foto zie.
            "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

            Comment


            • #21
              Wel Gijs,

              Je hebt nu tenminste voor jezelf een handleiding. Wanneer iemand straks weer je foto als knap betiteld, ga je gewoon even naar hier om de strekking te duiden!

              Jan
              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Originally posted by jamonadap
                Wel Gijs,

                Je hebt nu tenminste voor jezelf een handleiding. Wanneer iemand straks weer je foto als knap betiteld, ga je gewoon even naar hier om de strekking te duiden!

                Jan
                precies
                "Een mening hebben kan dodelijk zijn"

                Comment


                • #23
                  Een foto is knap of een foto is niet knap.
                  Wie van een knappe foto beweert dat die niet knap is, heeft het verkeerd en omgekeerd.

                  N.

                  Comment


                  • #24
                    In mijn ogen hoeft een foto niet techisch 100 % te zijn.
                    Een foto vindt ik mooi als er een verhaal in zit, ook al is hij onder of overbelicht of onscherp.

                    Ben wel met je eens dat je "TE" vaak het woordje knap of prachtig ziet staan.

                    Soms zie ik bij een foto vaak staan ohhh mooi en knap en prachtig ect, maar dan denk ik hmmm nee niet mijn smaak.
                    Maar goed gelukkig maar dat iedereen een andere visie heeft, anders zou het leven maar saai zijn...
                    mvg
                    gabriella
                    Canon 300D en 350D
                    canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
                    canon 20-35 usm

                    Comment


                    • #25
                      dikwijls gaat 't er niet om of een foto gemakkelijk of moeilijk te maken valt, je moet in de eerste plaats de 'foto'/het 'fotomoment' zien
                      natuurlijk is bvb een sportfoto technisch moeilijker, maar de fotograaf moet dat speciale moment toch eerst zien

                      ik zeg ook dikwijls "knappe foto" of "knap gedaan"
                      en dat wil zeggen dat die foto mij aanspreekt
                      kort en bondig geef ik die persoon daarmee een complimentje
                      en een compliment doet toch altijd deugd nietwaar

                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #26
                        Knap is een begrip dat voor een ieder ander ligt. Dat ondervond ik vandaag persoonlijk nadat ik in mijn opinie , een knappe foto had geplaatst :



                        Had er mijn best op gedaan om hem in sepia te krijgen , te voorzien van een leuk kadertje , en na 113 kijkers is er maar 1 die de moeite genomen heeft om te reageren.

                        Nu maakt dat me op zich niet zoveel uit hoor , maar als ik vind dat ik een knappe foto geplaatst heb , en er zijn mensen die dat ( misschien ) niet met me eens zijn , mogen ze van mij gerust vertellen wat er aan mankeert , op deze manier leer ik niets bij namelijk Nu weet ik wel dat daar een apart forum voor is , maar als ik een foto in Showcase plaats , dan is de foto voor mij gewoon af

                        Maar op de eerste plaats gaat het er toch om dat je het zelf een knappe foto vind
                        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
                        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

                        Comment


                        • #27
                          Voor mij is een foto KNAP als ik ze zelf goed vind, maar smaken verschillen zoals op de meeste forums
                          heb je een harde kern die alles van elkaar KNAP vinden maar daar heb ik al mee leren leven
                          BD0235BE

                          http://www.pbase.com/macchap

                          We do what we can with what we have and where we are

                          Comment


                          • #28
                            Voor mij is knap een mengeling van :
                            1. Je moet het maar gezien hebben
                            2. Je moet de foto technisch goed uitvoeren
                            3. Compositie
                            4. Doet de foto mij iets?

                            Zo zal ik (bijna) nooit commentaar geven op (macro-)foto's van bloemen, want die spreken me nooit aan, maar daarom ga ik wel niet steeds onder die mensen hun foto's schrijven : "spreekt mij niet aan".
                            This reflects my opinion. Beware, for you it is just an opinion.
                            My websites : Digitale camera's & Photoshop 7 & FireFox : The Album

                            Comment


                            • #29
                              Als ik schrijf "knap" dan bedoel ik daarmee dat de fotograaf een knappe prestatie heeft geleverd. Het heeft niks te maken met het onderwerp, maar wel met het in beeld brengen ervan. Meestal heb ik meer bewondering voor een goeie foto van een banaal onderwerp dan van een onderwerp dat op zichzelf al mooi of boeiend is. Indien ik dus het veertje van jou had gezien en het als "knap" had bestempeld dan had jij dus een toevallige knappe prestatie geleverd aangezien je "het had zien liggen, je camera gepakt en een foto gemaakt". Had jij dat doordacht gedaan, dan was je knappe prestatie geen toeval geweest maar een overwogen keuze. In dat geval zul je dus merken dat de goede fotograaf bijna altijd een goede foto afleverd, hoe banaal het onderwerp ook moge zijn.
                              fredje

                              Comment


                              • #30
                                Een foto als een "knappe" foto erkennen doe ik pas als de foto mij aanspreekt en nog beter: mij tot nadenken zet. Zodra de foto een gevoel losmaakt is ie al knap. Dan heeft de fotograaf blijkbaar een moment vastgelegd wat emoties doet prikkelen en pas dan vind ik dat iemand een goede foto heeft gemaakt. Of dat nou een veertje, een paperclip, een landschap of een formule 1 auto is, dat maakt niet uit. Een knappe foto hoeft trouwens niet technisch perfect te zijn, maar het helpt wel .

                                Comment

                                Working...
                                X