Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Originally posted by G. Niezink
Een voorbeeld: mijn foto van het veertje (zie showcase) vind ik persoonlijk absoluut niet knap, integendeel, het was heel gemakkelijk om er een foto van te maken... Je ziet het liggen, pakt je camera en maakt een foto; wat is hier dan zo knap aan?
Een waterskier in volle actie (een foto van JAJA een tijdje geleden)vind ik zelf vele malen knapper gemaakt dan het veertje....
- veertje : iedereen zou dit kunnen vastleggen, maar niet iedereen ziet zo iets liggen, dus knap gezien.
- waterskier : iedereen ziet het, maar technisch gezien niet eenvoudig om goed in beeld te brengen, dus knap vastgelegd.
Dus 2 maal knap maar telkens in een ander opzicht. Een mooie foto qua kleuren kan ook knap zijn. Dus is het heel moeilijk om een juiste omschrijving te geven van "knap". En bovendien blijft het toch steeds een persoonlijke smaak/voorkeur ...
Inderdaad knap kan een ruime betekenis hebben. Soms heb ik dat ook, dat een foto me aanspreekt. Maar ik kan soms ook niet juist onder woorden brengen waarom. Doch wil ik mijn apriciatie uitdrukken maar gezien ik niet juist kan omschrijven waarom die foto mij aanspreekt zou ik gewoon de vermelding knap, mooi, prachtig kunnen vermelden. Een foto met knap beoordelen zou ook kunnen betekenen mooi gezien waarom heb ik zoiets nooit opgemerkt. Of knap bedacht dat is een foto dat ik gewoon weg nooit zou kunnen nemen omdat ik niet over de juiste technische vaardigheden of mogelijkheden beschik. Maar als een foto de vermelding knap krijgt dan heb je van de beoordelaar in ieder geval een positieve reactie gekregen.
het is hoe een foto je aanspreekt. de ene keer is het een simpel veertje de ander keer is het een kei gave actie foto.
ik heb er geen verstand van en zeg al gauw dat het knap is, zonder enig uitleg erbij, zou misschien wel moeten , maar dat is dan alleen hoe ik een foto zie.
Je hebt nu tenminste voor jezelf een handleiding. Wanneer iemand straks weer je foto als knap betiteld, ga je gewoon even naar hier om de strekking te duiden!
Je hebt nu tenminste voor jezelf een handleiding. Wanneer iemand straks weer je foto als knap betiteld, ga je gewoon even naar hier om de strekking te duiden!
In mijn ogen hoeft een foto niet techisch 100 % te zijn.
Een foto vindt ik mooi als er een verhaal in zit, ook al is hij onder of overbelicht of onscherp.
Ben wel met je eens dat je "TE" vaak het woordje knap of prachtig ziet staan.
Soms zie ik bij een foto vaak staan ohhh mooi en knap en prachtig ect, maar dan denk ik hmmm nee niet mijn smaak.
Maar goed gelukkig maar dat iedereen een andere visie heeft, anders zou het leven maar saai zijn...
mvg
gabriella
Canon 300D en 350D
canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
canon 20-35 usm
dikwijls gaat 't er niet om of een foto gemakkelijk of moeilijk te maken valt, je moet in de eerste plaats de 'foto'/het 'fotomoment' zien
natuurlijk is bvb een sportfoto technisch moeilijker, maar de fotograaf moet dat speciale moment toch eerst zien
ik zeg ook dikwijls "knappe foto" of "knap gedaan"
en dat wil zeggen dat die foto mij aanspreekt
kort en bondig geef ik die persoon daarmee een complimentje
en een compliment doet toch altijd deugd nietwaar
Had er mijn best op gedaan om hem in sepia te krijgen , te voorzien van een leuk kadertje , en na 113 kijkers is er maar 1 die de moeite genomen heeft om te reageren.
Nu maakt dat me op zich niet zoveel uit hoor , maar als ik vind dat ik een knappe foto geplaatst heb , en er zijn mensen die dat ( misschien ) niet met me eens zijn , mogen ze van mij gerust vertellen wat er aan mankeert , op deze manier leer ik niets bij namelijk Nu weet ik wel dat daar een apart forum voor is , maar als ik een foto in Showcase plaats , dan is de foto voor mij gewoon af
Maar op de eerste plaats gaat het er toch om dat je het zelf een knappe foto vind
Voor mij is een foto KNAP als ik ze zelf goed vind, maar smaken verschillen zoals op de meeste forums
heb je een harde kern die alles van elkaar KNAP vinden maar daar heb ik al mee leren leven
Voor mij is knap een mengeling van :
1. Je moet het maar gezien hebben
2. Je moet de foto technisch goed uitvoeren
3. Compositie
4. Doet de foto mij iets?
Zo zal ik (bijna) nooit commentaar geven op (macro-)foto's van bloemen, want die spreken me nooit aan, maar daarom ga ik wel niet steeds onder die mensen hun foto's schrijven : "spreekt mij niet aan".
Als ik schrijf "knap" dan bedoel ik daarmee dat de fotograaf een knappe prestatie heeft geleverd. Het heeft niks te maken met het onderwerp, maar wel met het in beeld brengen ervan. Meestal heb ik meer bewondering voor een goeie foto van een banaal onderwerp dan van een onderwerp dat op zichzelf al mooi of boeiend is. Indien ik dus het veertje van jou had gezien en het als "knap" had bestempeld dan had jij dus een toevallige knappe prestatie geleverd aangezien je "het had zien liggen, je camera gepakt en een foto gemaakt". Had jij dat doordacht gedaan, dan was je knappe prestatie geen toeval geweest maar een overwogen keuze. In dat geval zul je dus merken dat de goede fotograaf bijna altijd een goede foto afleverd, hoe banaal het onderwerp ook moge zijn.
fredje
Een foto als een "knappe" foto erkennen doe ik pas als de foto mij aanspreekt en nog beter: mij tot nadenken zet. Zodra de foto een gevoel losmaakt is ie al knap. Dan heeft de fotograaf blijkbaar een moment vastgelegd wat emoties doet prikkelen en pas dan vind ik dat iemand een goede foto heeft gemaakt. Of dat nou een veertje, een paperclip, een landschap of een formule 1 auto is, dat maakt niet uit. Een knappe foto hoeft trouwens niet technisch perfect te zijn, maar het helpt wel .
Comment