Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

    Concurrentie is er nu eenmaal. Gewoon al tussen pro's onderling.
    Da's gewoon economie. Het is aan iedere zaakvoerder zelf om boven de concurrentie uit te steken (kwaliteit, service, aanbieding, prijs, exclusiviteit,...). Om zo zelf concurrent te zijn en geen last te hebben van concurrentie.

    Fotografen hebben concurrentie van amateurs.
    Aannemers hebben concurrentie van doe-het-zelvers.
    Nog anderen hebben concurrentie van zwartwerkers.
    Enz. Enz. Enz.

    Voor m'n trouw ben ik naar een pro gestapt. Zal dit nog doen voor portretten of andere (belangrijke) gebeurtenissen.
    Maar biedt er morgen een amateur aan foto's van me te nemen of wil ik eens een reeks foto's van een amateur hier op BD of elders dan zal ik ook niet aarzelen.
    Zelf kies ik een fotograaf om zijn/haar kunnen en stijl. Dat dit nu een pro of amatuer is maakt me niet uit.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

    Comment


    • #17
      Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      als hij de week nadien ergens anders de loodgieterij gaat doen en de week nadien weer ergens anders en de week nadien weer ergens anders... mja, dat is inderdaad geen concurrentie nee
      Voila, nu zeg je het zelf. Dan is't idd een zwartwerker.
      Maar onze TS spreekt niet van op regelmatige basis voor foto's te zorgen, wel eens sporadisch een foto aan te bieden wanneer een rijder hier naar vraagt.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

      Comment


      • #18
        Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

        Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
        maar dat geld dan echt enkel voor evenementfotografie...
        alle andere takken dus wel oneerlijke concurrentie?

        Neen, ik gaf 1 enkel voorbeeld.
        Mijn mening is: overal, waar er pro- en amateur fotografen hun ding doen, zal er altijd concurrentie zijn; maar dit is nooit oneerlijk.

        Moet ik het dan oneerlijk vinden dat je een persaccreditatie nodig hebt om vooraan te staan? Neen. Ook al heb je, om zo'n accreditatie te krijgen, eerst een "pers-werkgever" nodig (ik weet het, het is niet het juiste woord, maar ik bedoel dat er iemand vanuit de pers-wereld borg moet staan voor jouw accreditatie). De reden waarom enkel zij, die een perskaart hebben, vooraan staan, is omdat anders iedereen zich naar voor dringt. Dus de pro's hebben een "edge", die ze gerust kunnen gebruiken. Doen ze dat niet, tja... Tough luck... Ik, net zoals de meeste amateur-fotografen, wil mijn best doen om ook eens lovende woorden te horen en intussen bij te leren; want uiteindelijjk, daar doen we het voor.
        ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
        Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

        Comment


        • #19
          Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Concurrentie is er nu eenmaal.
          ja maar ja, hoe zit het nu. Vind je het concurrentie of niet?
          jouw verhaal van je schoonvader die de loodgieterij komt doen, daardoor is er toch een loodgieter die dat werk niet kan binnenhalen.

          enfin, ik denk dat we gewoon allebei een andere interpretatie hebben van concurrentie
          Ik heb het op werk afpakken van een ander, een ongelijke strijd, terwijl jij het volgens mij heb over een gelijke strijd (concurrentie tussen 2 beroepsloodgieters bvb dmv service, lagere prijzen...)

          jij hebt hier zeker gelijk, maar als ik de fiets van mijn schoonmoeder ga herstellen, beschouw ik mijzelf wel als concurrent van de fietsenmaker
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #20
            Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

            Tja, als je 't zo bekijkt zijn de amateurfotografen we degelijk concurrenten van de pro's. Maar ook van elkaar dan. En de pro's uiteraard onderling ook.

            Ik bekijk dat wat filosofischer. Als schoonvader de loodgieterij komt doen verliest een loodgieter mij niet als klant want ik ben nooit in de running geweest als klant.

            Ik weet dat de DSLR-hype van de laatste jaren een groot probleem is van professionele fotografen. De fotografe hier in't dorp wou zelfs geen trouwers meer doen (erg spijtig) omdat nonkel Jos of nonkel Lowie dan gewoon mee staat plaatjes te schieten en naderhand de koppels geen foto's meer willen kopen van de fotografe.
            (merk meer en meer dat de gewone man toch geen onderscheid kan/wil/zal maken tussen foto's en goede foto's)

            Anderzijds is enige concurrentie van amateurs volgens mij lang niet slecht.
            Eergisteren zag ik communie foto's genomen door een "pro". Ik ben nog geen groot fotograaf maar had dit echt wel véél beter gekunnen. Eerst foto's van kind per kind voor de muur rond de kerk. Aan de voeten meestal een vuile plek op de grond, zonlicht/schaduw sneed de kinderhoofdjes of lijven gewoon doormidden, achtergrond was nietszeggend maar ook haarscherp (waarom niet werken met wat minder scherptediepte in dat geval?).
            Foto's van de groepen waren rommelig en links en rechts te veel andere rommel op de foto. Foto's in de kerk ook vaak slecht gekadreerd, vaak véél ruis, zwaar overbelichte plekken van de kerkramen, enz.
            Ik wil zijn job niet doen als amateur hoor. Mij interesseert dat niet. Maar als morgen een amateur (vader of whatever) tegen de school/parochie zegt: "ik wil dat wel doen en lever betere foto's af" dan is dat ook concurrentie. Maar die "pro" heeft zichzelf wel weggeconcurreerd door slecht te presteren.
            Oneerlijke concurrentie is dat dus niet volgens mij.
            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

            Comment


            • #21
              Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

              Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
              ...
              Ik bekijk dat wat filosofischer. Als schoonvader de loodgieterij komt doen verliest een loodgieter mij niet als klant want ik ben nooit in de running geweest als klant.
              ...
              Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
              ...
              Ik wil zijn job niet doen als amateur hoor. Mij interesseert dat niet. Maar als morgen een amateur (vader of whatever) tegen de school/parochie zegt: "ik wil dat wel doen en lever betere foto's af" dan is dat ook concurrentie. Maar die "pro" heeft zichzelf wel weggeconcurreerd door slecht te presteren.
              Oneerlijke concurrentie is dat dus niet volgens mij.
              Volledig mee akkoord. Straks gaan we als amateur/hobby-fotografen express slechter moeten presteren, omdat de professionele fotografen zich bedreigd voelen, ook al is dat niet de bedoeling.

              Ik ben zelf al verschillende keren gevraagd om een huwelijk te fotograferen. Ik heb telkens gezegd dat ze daarvoor beter een pro laten komen, omdat die dat beter kan dan ik. Ook omdat ik zelf van het feest wil genieten; en dat is moeilijk te combineren met de job als fotograaf. Maar ik zeg er wel altijd bij dat ze de pro-fotograaf zijn werk/portfolio eerst ook eens moeten inspecteren. Want ik heb er ook al enkele gezien die denken dat duur materiaal vanzelf goede foto's neemt...
              ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
              Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

              Comment


              • #22
                Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                Ik weet dat de DSLR-hype van de laatste jaren een groot probleem is van professionele fotografen. De fotografe hier in't dorp wou zelfs geen trouwers meer doen (erg spijtig) omdat nonkel Jos of nonkel Lowie dan gewoon mee staat plaatjes te schieten en naderhand de koppels geen foto's meer willen kopen van de fotografe.
                (merk meer en meer dat de gewone man toch geen onderscheid kan/wil/zal maken tussen foto's en goede foto's)
                ook nog even een anekdote;
                Ik was vorige vrijdag ingehuurd als fotograaf (samen met collega) voor een trouw (verloning was minder dan een echte volledige trouwreportage en ben geen pro, maar het waren vrienden, dus ik zondig hier wel even maar het is om iets anders aan te tonen)
                Nu was er nog een zekere nonkel bij met een olympus DSLR en superzoom erop die ook foto's aan het nemen was, the snapshot way. Na de "ceremonie" in het stadhuis toen iedereen even rustig kon neerzitten kwam de vrouw van die nonkel naar mij en zei ze letterlijk; "Ik weet dat je graag veel foto's neemt, maar als gij constant in de weg van mijne man loopt is dat ook niet leuk meer hé"
                ik begon vanbinnen te koken en te sissen maar ik ben gewoon akkoord gegaan met haar want ik wilde geen discussie op zulk gelukkig moment.

                ik vind dat zoiets al genoeg zegt over het gebrek aan respect dat men tegenwoordig heeft voor iemand die hart en ziel in zijn foto's steekt, want koop een DSLR en je bent ineens zo goed, zonder enige moeite (en dat zegt alle reklame ook hé)
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #23
                  Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dr_MiMiC Bekijk bericht
                  Volledig mee akkoord. Straks gaan we als amateur/hobby-fotografen express slechter moeten presteren, omdat de professionele fotografen zich bedreigd voelen, ook al is dat niet de bedoeling.
                  D
                  zeker niet de bedoeling neen, en ik volg nevermore's gedachtengang ook wel hoor. Hetgeen waar ik vooral op aan het afgeven ben is het feit dat tegenwoordig iedereen begint te denken dat een pro fotograaf geen meerwaarde meer biedt tov een nonkel met een DSLR. Komt er nog eens bij dat de reklame in alle media dit beeld bevestigt én dat veel nonkels met een DSLR hier zelf van overtuigd zijn.

                  ik heb eigenlijk niet veel problemen met een amateur die het werk afpakt van een pro omdat die amateur beter is, dat is eerlijke concurrentie (imo). Ik heb wel problemen met amateurs die het werk afpakken van pro's terwijl die amateurs zich als pro voordoen, maar nog niet in de buurt komen en dat is imo oneerlijke concurrentie...
                  toegegeven, het is niet altijd de schuld van die amateurfotografen zelf, veel mensen die een fotograaf nodig hebben zitten ook met het "koop een dslr en je bent ineens topfotograaf" reklamebeeld in hun hoofd!
                  Last edited by Matthias; 27 mei 2010, 14:23.
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #24
                    Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                    Even in het kort mijn visie:

                    je bent steeds concurrentie, maar das op zich niet erg, de ene Pro is ook een concurrent van de andere Pro, als je gratis werkt ben je een oneerlijke concurrent, en als je evenveel vraagt als de Pro, ben je enkel maar een zwartwerker.

                    MVG, Jeff c.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      ook nog even een anekdote;
                      Ik was vorige vrijdag ingehuurd als fotograaf (samen met collega) voor een trouw (verloning was minder dan een echte volledige trouwreportage en ben geen pro, maar het waren vrienden, dus ik zondig hier wel even maar het is om iets anders aan te tonen)
                      Nu was er nog een zekere nonkel bij met een olympus DSLR en superzoom erop die ook foto's aan het nemen was, the snapshot way. Na de "ceremonie" in het stadhuis toen iedereen even rustig kon neerzitten kwam de vrouw van die nonkel naar mij en zei ze letterlijk; "Ik weet dat je graag veel foto's neemt, maar als gij constant in de weg van mijne man loopt is dat ook niet leuk meer hé"
                      ik begon vanbinnen te koken en te sissen maar ik ben gewoon akkoord gegaan met haar want ik wilde geen discussie op zulk gelukkig moment.

                      ik vind dat zoiets al genoeg zegt over het gebrek aan respect dat men tegenwoordig heeft voor iemand die hart en ziel in zijn foto's steekt, want koop een DSLR en je bent ineens zo goed, zonder enige moeite (en dat zegt alle reklame ook hé)
                      Idd, bij mij draait het toch ook vooral om respect voor elkaar. En tevens ben ik ervan overtuigd dat een goede pro nog steeds een meerwaarde biedt. "En de reklame koop een dslr en je bent een goeie pro" zou toch ook niet mogen.

                      Ik ben overigens sterk verbaasd (of ook weer niet) welke discussie het losweekt. Ik ben ook blij dat het geen "gevecht" heeft doen ontstaan hier :-) . Ik wilde die meningen graag lezen.
                      En als ik het dan voor mezelf beschouw als ik aan een goeie kennis/vriend een foto gratis bezorg omdat hij/zij het vraagt lijkt er mij in feite geen sprake van "concurrentie".

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rallyloverke Bekijk bericht
                        Ik ben overigens sterk verbaasd (of ook weer niet) welke discussie het losweekt. Ik ben ook blij dat het geen "gevecht" heeft doen ontstaan hier :-)
                        nog niet
                        neenee, laten we het hier rustig en vriendelijk proberen houden hé mannen, we zijn toch al goe bezig
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          ook nog even een anekdote;
                          ...
                          ik begon vanbinnen te koken en te sissen maar ik ben gewoon akkoord gegaan met haar want ik wilde geen discussie op zulk gelukkig moment.

                          ik vind dat zoiets al genoeg zegt over het gebrek aan respect dat men tegenwoordig heeft voor iemand die hart en ziel in zijn foto's steekt, want koop een DSLR en je bent ineens zo goed, zonder enige moeite (en dat zegt alle reklame ook hé)
                          Da's spijtig. Maar op dat moment had je op je strepen moeten staan. Je was ingehuurd door het koppel! Je had dus alle recht om de beste plaats uit te zoeken. Ik heb dat ook al meegemaakt en dan zeg ik gewoon: "Ze hebben aan mij gevraagd om de foto's te doen" (of in jouw geval: "ze betalen mij om de foto's te doen, dus doe ik ze".).

                          Tijdens een diploma-uitreiking had ik ook zo'n amateur-fotografe (met een bridge camera) en haar lastige man. Ik werd al op voorhand gewaarschuwd dat hij het niet zou aanvaarden dat ik de "officiele" foto's zou moeten nemen (zij had er geen probleem mee). Ik was nog niet half binnen of ik kreeg al een norse "Ah, gij gaat de foto's nemen. Mijn vrouw kan dat ook." Ik heb rustig gereageerd dat ik dat niet erg vond, dat zij ook foto's nam en heb dan maar mijn grootste flits met extra batterijpack heel ostentatief op mijn camera gezet (met grootste lens en zonnekap). Bij het zien van de uitrusting was de discussie gesloten. Net zoals in de natuur, waarbij de dieren de grootste kraag opzetten... Soit, zij kon ook heel mooie foto's nemen, daar gaat het niet om. Maar als iemand mij vraagt om foto's te nemen van een etentje, diploma of whatever, dan kan er best niemand in mijn weg lopen. Als de opdrachtgever daarna zegt dat ze ook de foto's van een ander willen gebruiken, no problem.
                          ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
                          Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                            Om dan constructief verder te gaan :


                            - Ik zal steeds proberen te concurreren met pro's HUN WERK. Dus proberen hetzelfde niveau te halen.
                            - Ik zal niet in de weg lopen van een pro of andere amateur.
                            - Ik zal als amateur mijn diensten niet aanbieden maar wel ingaan op aanvragen die me interesseren.
                            - Ik zal lastige vrouwen van nonkels niet tegenspreken maar eens in m'n vuistje lachen als ik het resultaat zie. (uiteraard staak ik daarom mijn fotowerk niet!) Of véél respect tonen als ze een stuk beter dan me zijn.
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              nog niet
                              neenee, laten we het hier rustig en vriendelijk proberen houden hé mannen, we zijn toch al goe bezig
                              Idd. Ik kijk veel op het forum, maar reageer heel weinig (vandaar "junior member" ). Maar dit was nu toch iets wat ook bij mij eruit moest Veel foto-gelegenheden die ik doe zijn gelegenheden waar een pro zijn hand nog niet voor omdraait (type verjaardagsfeesten, jubilees, kleinschalige vieringen). Meestal zijn die opdrachtgevers zelfs niet eens iets van plan met de foto's, behalve 1x afdrukken en in een album steken. Dus gingen ze zowieso geen pro inhuren. Maar ze willen wel iets betere kwaliteit, dus komen ze bij mij. (en voor de foto in de krant, komt de foto-journalist heel kort langs)...

                              No hard feelings
                              ~~~~ Bezoek mijn fotoblog op http://www.woutervoet.com ~~~~
                              Nikon D7000 | Nikon D80 | Nikkor DX 18-200mm VR II | Sigma 135-400mm | Nikkor 50mm 1.4 | Nikkor 105mm 2.8 Macro | SB-28 | SB-600 | SB-800 | SB-900 | en nog wat strobist stuff...

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dr_MiMiC Bekijk bericht
                                Da's spijtig. Maar op dat moment had je op je strepen moeten staan. Je was ingehuurd door het koppel! Je had dus alle recht om de beste plaats uit te zoeken. Ik heb dat ook al meegemaakt en dan zeg ik gewoon: "Ze hebben aan mij gevraagd om de foto's te doen" (of in jouw geval: "ze betalen mij om de foto's te doen, dus doe ik ze".).

                                Tijdens een diploma-uitreiking had ik ook zo'n amateur-fotografe (met een bridge camera) en haar lastige man. Ik werd al op voorhand gewaarschuwd dat hij het niet zou aanvaarden dat ik de "officiele" foto's zou moeten nemen (zij had er geen probleem mee). Ik was nog niet half binnen of ik kreeg al een norse "Ah, gij gaat de foto's nemen. Mijn vrouw kan dat ook." Ik heb rustig gereageerd dat ik dat niet erg vond, dat zij ook foto's nam en heb dan maar mijn grootste flits met extra batterijpack heel ostentatief op mijn camera gezet (met grootste lens en zonnekap). Bij het zien van de uitrusting was de discussie gesloten. Net zoals in de natuur, waarbij de dieren de grootste kraag opzetten... Soit, zij kon ook heel mooie foto's nemen, daar gaat het niet om. Maar als iemand mij vraagt om foto's te nemen van een etentje, diploma of whatever, dan kan er best niemand in mijn weg lopen. Als de opdrachtgever daarna zegt dat ze ook de foto's van een ander willen gebruiken, no problem.
                                ik heb mij héél erg moeten inhouden om dat niet te zeggen. Aan het gezicht en de toon van die vrouw te zien (en het feit dat die man zich liet verdedigen door zijn vrouw) ging zulke reactie helemaal niet in goede aard gevallen zijn. Ik denk niet dat het bruidspaar het leuk had gevonden als ik ineens in de clinch lag met één van de familieleden, of ik nu gelijk had of niet... Ik heb mij wijselijk op afstand gehouden maar eerlijk gezegd, ik heb er niet op gelet om uit zijn weg te lopen, ik heb hem zijn toestel zelfs niet veel meer in zn handen zien houden.

                                bij jou anekdote had ik ook hetzelfde gedaan, het frustrerende is als de discussie nog steeds verdergaat nadat je je materiaal op tafel hebt gelegd ( even kinderachtig lachje)
                                5DmkIII en wat glas

                                Comment

                                Working...
                                X