Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

    Als je de regels eerlijk speelt, en je krijgt als amateur regelmatig aanvragen, dan moet je de inkomsten hiervan WEL aangeven hé. Anders is het botweg zwartwerk.

    De discussie over 'onder de prijs werken' is een heel andere. Als ik morgen een GOEDE loodgieter vind die nog voor 10€ per uur wil werken (op factuur), dan is dat zijn en mijn goed recht om dit te doen. Dat is de markt.

    Exact hetzelfde geldt voor fotografen. Als iemand een hele dag wil werken op een huwelijk voor 200€ en nadien een CD wil afleveren, dan is dit OK als het op voorhand zo ook is afgesproken.
    De tip die hierboven staat om EERST de portfolio van iemand te controleren zit er helemaal op. Dan weet je ongeveer wat je kan verwachten.

    Ikzelf ben 100% amateur. Als de judoclub me vraagt om wat foto's te maken voor de website doe ik dit gratis, en hetzelfde als één of ander familielid dit vraagt tijdens een feestje. Als ze me vragen om afdrukken te maken, dan krijgen ze de rekening van de fotocentrale, of nog beter, we bestellen de afdrukken samen, en hij krijgt de rekening.
    Ik heb geen plannen om me er professioneel mee bezig te houden, omdat ik weet dat ik hiermee nooit meer zou verdienen dan wat ik nu verdien.

    Als een pro voor dergelijke zaken jaloers is, en dit oneerlijke concurrentie noemt, dan is dit niet mijn probleem.

    Comment


    • #32
      Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

      zou een pro-schilder ook tegen een amateurschilder zeggen dat hij niet mag schilderen en het doek niet mag verkopen als er een klant interesse in heeft? Of moet de amatuer dan zeggen , schilder jij het doek dan maar
      EOS5DMkIII/40D /Sony RX 100 MkIII/ EF70-200mmF/2.8L USM / EF 24-70mmF/2.8 / EF50mmF1,4 USM / EF100mmmF2,8 USM
      https://sites.google.com/view/pdh65/

      Comment


      • #33
        Re: Vraag amateurfotograaf en zogezegde "concurrentie" tegenover de professionelen

        Oorspronkelijk geplaatst door PDH65 Bekijk bericht
        Of moet de amateur dan zeggen , schilder jij het doek dan maar
        Dat zou de pro graag willen. Mijn mening is en blijft dat de klant bepaalt:
        a) wat hij er voor over heeft;
        b) of het geleverde het bedrag waard is.

        Als een amateur het beter kan dan een pro, of goedkoper met voor de klant aanvaardbaar resultaat, raad ik de pro aan om of beter te worden (lees hoger tarief waar te maken) of om een ander vak te zoeken.

        Ook een pro heeft geen recht op werk, maar zal er keihard voor moeten knokken om dat recht te verdienen. Ook als de klant tevreden is met mindere kwaliteit werk mag de pro het er best mee oneens zijn, maar dat doet niets af aan het feit dat de klant koning is.

        De wettelijke bescherming van het "vak" is niet voor niets afgeschaft. Het past niet meer binnen onze moderne samenleving. Zou mooi zijn als je je eigen huis niet meer mag schilderen of je lekkende afvoer niet zelf mag repareren.
        Groeten,

        Albert Jan

        Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

        Comment

        Working...
        X