Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pas op voor het Colombia virus !!!

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Ook van schrik foto's op cd gezet. Normaal doe ik dat één keer per maand dat zal in de toekomst dus meer gebeuren.
    Bedankt voor de waarschuwing en het spijt mij dat het jou is overkomen.
    Groetjes,

    Tinne (G2)
    http://www.pbase.com/tinne

    "Alive and Kicking"

    http://www.pbase.com/tinnew

    Comment


    • #17
      Ed,

      Triestige ervaring. We weten natuurlijk allemaal dat we voorzichtig moeten zijn, maar toch gebeurt het. Wie is er eens niet laat vooraleer nog eens een backup te nemen?

      Heb je deze geprobeerd?
      http://www.pandasoftware.com/library/gusano/VBSLoveLetterAS_EN_2.htm

      Ik gebruik Inoculate Personal edition (een gratis virus scanning software, maar ik heb er geen idee van of hij dit virus zou herkennen ... niet proberen aub).

      Verder gebruik ik Zonealarm als gratis firewall, maar ook hier heb ik geen idee van de effectiviteit.

      Mijn kinderen werken nogal op deze computer en ik denk dat zij gewoon alles accepteren waar de firewall toestemming voor vraagt.

      De tip ivm wscript.exe heb ik geimplementeerd, maar de impact op het dagelijks gebruik ervan moet ik nog ondervinden.

      Virusmakers verdienen overigens serieuze straffen vind ik.

      Jos

      http://www.photo.net/photodb/user?user_id=269430
      http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

      Comment


      • #18
        Jos,

        Eeen firewall houdt virus inderdaad niet tegen, is mijn ervaring. Een goede virusscanner en vaak updaten (ook al geeft Norton aan dat hij dat automatisch doet).
        En veel scannen natuurlijk, is zo gebeurd en de beste verdediging tegen virussen en inderdaad voorzichtig zijn met wat je accepteert. Ook emails van onbekenden of bekenden waarvan de email een onduidelijk attachment bevat gooi ik weg. Daarmee heb ik bij mezelf al eens een virus voorkomen...

        Groetjes,

        Hannie
        Olympus E-10
        Hannie

        Comment


        • #19
          vbs-bestanden zijn visual basic scripts, ze zijn erg vergelijkbaar met de oude bat-bestanden in dos.
          ze worden geschreven in visual basic en zijn in feite kleine programmaatjes.
          ze zijn ook bijzonder handig om virussen mee te schrijven omdat ieder vbs-bestand automatisch wordt uitgevoerd door windows.
          normaal gezien kom je vbs-bestanden zeer zelden tegen (toch met alledaags gebruik van de pc)

          omdat wscript zorgt voor de uitvoering van deze bestanden is het voldoende om de koppeling van vbs-extensies met wscript weg te halen. hetzelfde als je bv. notepad.exe zou hernoemen in notepad2.exe, dan gaan je tekstbestanden ook niet meer automatisch open met notepad..
          zoals ik al zei, kan je ook gewoon de koppeling weghalen, maar omdat dit een stuk ingewikkelder is, hernoem je gewoon wscript.exe in .. iets anders in feite.
          ik heb die -edit toegevoegd zodat je later nog weet dat je die ge-edit hebt.

          ik ben niet zo'n virusexpert, maar ik mag er toch prat op gaan dat ik in een bedrijf van 700 mensen, met een e-mail-database van enkele 10.000den mail-adressen de eerste was die het i love you-virus opmerkte.
          hoe ?? ik kreeg een mail van een collega met 'i love you' als onderwerp. omdat ik weet dat zij niet het type is om fun-mails door te sturen (en dit ook nog nooit had gedaan), heb ik onmiddellijk de systeembeheerder gebeld die dan gewoonweg de mailserver heeft platgelegd.
          gewoon gezond verstand gebruiken en goed oppassen, en zelfs dan...
          en, niet onbelangrijk, oppassen met 'derden' die je pc ook gebruiken. zij zijn vaak roekelozer dan jezelf en zullen niet zelden de veroorzaker van het kwaad zijn...

          ToM.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #20
            ik heb geen verstand van scripts. ik download ze alleen wel eens die geschreven zijn door mensen die IMatch foto-softw. hebben .Of daar vbs bestanden inzitten weet ik niet.
            Ik update mijn Norton anti-virus heel regelmatig. Scannen ook van mijn partities.
            Duurt bij mij wel lang. Aut. gaat niet omdat hij dan het station ook vraagt waar mijn Onstream backupapp.in zit.

            vbs-bestanden zijn visual basic scripts,ToM.
            Eppie.
            EP

            Comment


            • #21
              weet wel dat het virus eerst moet gemaakt worden vooraleer de anti-virus-programma's een update hebben...

              je moet mijn tip niet gebruiken, het is gratis advies, maar kom niet klagen hé.

              btw, flosje2000 had een muziekfile.mp3.vbs bestand en als je "toon bestandsextensies" niet heb aangevinkt (wat standaard zo is bij windows) zie je muziekfile.mp3

              je kan het dus starten zonder er weet van te hebben. dat is heel het punt eigenlijk.

              vroeger mocht je geen punten in bestandsnamen gebruiken, vind het nog altijd verwarrend. begrijp ook niet waarom ms dit heeft ingevoerd, underscores doen het werk evengoed.

              ToM.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #22
                ik heb de folder gevonden wscript.exe
                zit in W2000 proff. in C:\WINNT\system32 en ziet er uit als een doosje rood/bl/gr
                dus deze wijzigen?
                heeft geen invloed verder op iets?


                weet wel dat het virus eerst moet gemaakt worden vooraleer de anti-virus-programma's een update hebben...

                je moet mijn tip niet gebruiken, het is gratis advies, maar kom niet klagen hé.

                btw, flosje2000 had een muziekfile.mp3.vbs bestand en als je "toon bestandsextensies" niet heb aangevinkt (wat standaard zo is bij windows) zie je muziekfile.mp3

                je kan het dus starten zonder er weet van te hebben. dat is heel het punt eigenlijk.

                vroeger mocht je geen punten in bestandsnamen gebruiken, vind het nog altijd verwarrend. begrijp ook niet waarom ms dit heeft ingevoerd, underscores doen het werk evengoed.

                ToM.
                Eppie.
                EP

                Comment


                • #23

                  ik heb de folder gevonden wscript.exe
                  zit in W2000 proff. in C:\WINNT\system32 en ziet er uit als een doosje rood/bl/gr
                  dus deze wijzigen?
                  heeft geen invloed verder op iets?


                  weet wel dat het virus eerst moet gemaakt worden vooraleer de anti-virus-programma's een update hebben...

                  je moet mijn tip niet gebruiken, het is gratis advies, maar kom niet klagen hé.

                  btw, flosje2000 had een muziekfile.mp3.vbs bestand en als je "toon bestandsextensies" niet heb aangevinkt (wat standaard zo is bij windows) zie je muziekfile.mp3

                  je kan het dus starten zonder er weet van te hebben. dat is heel het punt eigenlijk.

                  vroeger mocht je geen punten in bestandsnamen gebruiken, vind het nog altijd verwarrend. begrijp ook niet waarom ms dit heeft ingevoerd, underscores doen het werk evengoed.

                  ToM.
                  Eppie.

                  Comment


                  • #24
                    Sorry, er ging even iets mis.

                    Eppie

                    Open kladblok en type daar een korte test in, b.v. Dit is een test.
                    Sla het daarna op als; test.vbs Ga naar de map waar je het opgeslagen hebt, en klik op test.vbs
                    Zie je wat er nu gebeurd ?? Nou proficiat dan, want je hebt zojuist je eigen proggy geschreven !!

                    Je hebt maar weinig voorstellings vermogen nodig, om te begrijpen dat iemand met enige kennis van een programmeertaal, hier veel ellende mee kan veroorzaken....

                    Volg de tip van Tom op, en herhaal de test van hierboven. Je zult zien dat het nu anders gaat !!

                    Het icoontje van wscript.exe is inderdaad rood/blauw gekleurd.
                    Xp zal protesteren als je dat wilt doen, maar gewoon forceren en dan werkt het.

                    M.v.g.
                    Ed

                    Comment


                    • #25
                      Bedankt Ed!
                      ik heb de test opgeslagen in kladblok en alle bestanden geselekteerd en test.vbs als naam ingetypt. Als ik deze open in een aangemaakte folder krijg ik een syntaxis fout melding.!?

                      in welke scripts zitten vbs bestanden?
                      want ik download scripts wel eens ivm IMatch.
                      andere scripts zijn naast vsb nog wel te openen?

                      Sorry, er ging even iets mis.

                      Eppie

                      Open kladblok en type daar een korte test in, b.v. Dit is een test.
                      Sla het daarna op als; test.vbs Ga naar de map waar je het opgeslagen hebt, en klik op test.vbs
                      Zie je wat er nu gebeurd ?? Nou proficiat dan, want je hebt zojuist je eigen proggy geschreven !!

                      Je hebt maar weinig voorstellings vermogen nodig, om te begrijpen dat iemand met enige kennis van een programmeertaal, hier veel ellende mee kan veroorzaken....

                      Volg de tip van Tom op, en herhaal de test van hierboven. Je zult zien dat het nu anders gaat !!

                      Het icoontje van wscript.exe is inderdaad rood/blauw gekleurd.
                      Xp zal protesteren als je dat wilt doen, maar gewoon forceren en dan werkt het.

                      M.v.g.
                      Ed


                      Eppie.
                      EP

                      Comment


                      • #26
                        Tom314,

                        Hartelijk dank voor je tip om wscript.exe te hernoemen.

                        Vraagje, de files cscript.exe en nwscript.exe bestaan ook. Kunnen die ook een functie vervullen bij virusprogramma's? Zo ja, is het hernoemen van deze files een praktische optie?

                        Groetjes,
                        Willem


                        Canon PowerShot S40
                        Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                        http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                        Comment


                        • #27
                          de eenvoudigste tips zijn meestal de beste...
                          ik heb dat bestandje 3 maal gevonden ...
                          eenmaal op win98se...
                          tweemaal op winXP...
                          stond in windows\system32
                          en windows\system32\dllcache
                          ik heb ze maar allemaal hernoemd

                          E-tientje
                          metzers erelid

                          Edited by - w00ha on 05 May 2002 14:35:19

                          Comment


                          • #28
                            Oh, hierin ook nodig?


                            de eenvoudigste tips zijn meestal de beste...
                            ik heb dat bestandje 3 maal gevonden ...
                            eenmaal op win98se...
                            tweemaal op winXP...
                            stond in windows\system32
                            en windows\system32\dllcache
                            ik heb ze maar allemaal hernoemd

                            E-tientje
                            metzers erelid

                            Edited by - w00ha on 05 May 2002 14:35:19
                            Eppie.
                            EP

                            Comment


                            • #29
                              willem, ik denk niet dat dat nodig is. kan niet zo zeggen waar die bestanden voor dienen, maar vermits de vbs-koppeling weg is, is het niet nodig zo op het eerste zicht (je zou je misschien meer problemen op de hals halen)

                              eppie, wat voor scripts download je via imatch ?? waarvoor moeten die dienen ? het zijn toch geen ps-actions hé ?

                              ToM.
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment


                              • #30
                                Tja, ik heb geen verstand van scripts, helaas. Maar ik heb gedownload een script ivm alfabetische foto-index en script website.
                                Er zijn versch.scripts maar ik heb ze niet gedownload. ik zie ook bv een script voor photoshop elements.
                                ik zie verder op mijn pc bij scripts el .bas en .bai etc staan geen .vbs.

                                willem, ik denk niet dat dat nodig is. kan niet zo zeggen waar die bestanden voor dienen, maar vermits de vbs-koppeling weg is, is het niet nodig zo op het eerste zicht (je zou je misschien meer problemen op de hals halen)

                                eppie, wat voor scripts download je via imatch ?? waarvoor moeten die dienen ? het zijn toch geen ps-actions hé ?

                                ToM.
                                Eppie.
                                EP

                                Comment

                                Working...
                                X