Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom Apple?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom Apple?

Er is heus wel software die enkel draait op Mac hoor cfr. Aperture...

nog een voordeel van Apple is dat bvb. bij een nieuwe camera met een nieuwe rawcodec wordt herkend over het gehele systeem en alle software van Apple, eens ze een update uitvoeren aan je systeem. Vb. De 5D mark 2 komt uit en een tijd later voert apple een update uit waarbij deze files over het gehele systeem worden herkend.

Het lijkt mij ook zo dat Apple zeer sterk staat bij de grafische sector en iets in mindere mate bij de reportagefotografen. Publiciteitsfotografen die nauw samen werken met reclamebureau's zullen ook al eerder in het Mackamp zitten.

Ik werk nu reeds meer dan 20 jaar met de beide. Op Apple heb ik nog nooit een vertragend systeem gehad en heb iedere maal met pakweg een kleine tien jaar voorsprong kunnen gebruikmaken van bvb. een muis, een graphic user interface (ipv doscommando's), een stabiel systeem a la OSX (ten tijde van windows millenium :-) ) en tot nog toe geen virussen...
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Je moet het gewoon in zijn context plaatsen, vorige eeuw besliste Apple om zich te focussen op de grafische sector, met inderdaad een GUI, muis en mooie displays. Microsoft werkte op dat moment samen met IBM en koos voor de office toepassingen toen nog met DOS en sporadisch Win 3.1. Op dat moment kon je al met een standaard Apple een eenvoudig netwerk maken (Appletalk noemde het denk ik) waar IBM/MS hier nog liever niet aan dachten. ('t kon wel maar...) wat na de grafische mogelijkheden een tweede voordeel bood.
      Vandaag draait Apple zoals MS op een Intel platform en hebben ze de mogelijkheid om beiden top videokaarten en grafische display te gebruiken. (De Barco's zijn inderdaad de top van de markt, natte droom)

Door deze historiek blijven verschillende bedrijven uit de grafische sector hun software uitsluitend op Apple ontwikkelen voor de eenvoudige reden dat het te duur is voor zowel het bedrijf als de klant om een omschakeling te maken van Mac naar Windows en dan bedoel ik hier niet de hardware maar de mankracht. (En waarom zou je trouwens van systeem veranderen wanneer dat perfect werkt ?)

(met grafische sector bedoel ik hier niet de consumenten markt maar professionele markten zoals pre-press e.d.)
      (Voor Windows - Apple discussie heb ik geen intresse, zelf zweer ik bij Unix en ccc een SGI was inderdaad een knap masjien, kent er nog iemand NeXT)
      Last edited by Rudy M.; 7 januari 2010, 09:52.
      Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.DeKodak Bekijk bericht
        Wat is de reden dat de meeste professionele fotografen (en in het algemeen in de grafische sector) met Apple werken en niet met windows/linux bv?
        Zijn de systemen/beelschermen kwalitatief beter/betrouwbaarder?
        Of is het Apple systeem gewoon gebruiksvriendelijker?
        Alvast bedankt voor de reacties.
        Apple is een keuze, net zoals pc en keuze is.
        Er zijn altijd voor en tegenstanders. En voor en nadelen.

Nu spreek ik voor mezelf:
        Waarom Apple?
        Stabiliteit, mijn mac's draaien veel stabieler dan ooit een pc bij mij gedraad heeft.
        Eenvoud, eens je de osx aangeleerd hebt, vraag je je af waarom je vroeger zoveel updatjes van drivers en zo hebt moeten doen.
        Design en geluidsniveau, stat mooi in de living, hoor je absoluut niet (Imac), en presenteert deftig (AIr)
        Ook een beetje omdat ik een mac gewoon mooi vind natuurlijk.

Is een Mac een rationele aankoop? nee, een aldi pc is goedkoper en kan evenveel. Of zelfs meer.
        En toch is er zeer grote en groeiende mac gebruikersgroep.
        Waarom? de meeste overstappers zijn zijn die de problemen met Windows beu zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          Apple is een keuze, net zoals pc en keuze is.
          Er zijn altijd voor en tegenstanders. En voor en nadelen.

Nu spreek ik voor mezelf:
          Waarom Apple?
          Stabiliteit, mijn mac's draaien veel stabieler dan ooit een pc bij mij gedraad heeft.
          Eenvoud, eens je de osx aangeleerd hebt, vraag je je af waarom je vroeger zoveel updatjes van drivers en zo hebt moeten doen.
          Design en geluidsniveau, stat mooi in de living, hoor je absoluut niet (Imac), en presenteert deftig (AIr)
          Ook een beetje omdat ik een mac gewoon mooi vind natuurlijk.

Is een Mac een rationele aankoop? nee, een aldi pc is goedkoper en kan evenveel. Of zelfs meer.
          Ik ben er heilig van overtuigd dat dit niet de reden is maar wel eerder omdat het een modetrend is, nu alle lof naar de marketeers van Apple
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

En daarmee staaf jij mijn bewering van #15

Een Aldi pc mag je nooit vergelijken met een Mac. Die vergelijking gaat gewoon niet op!
            Die Mac is met kwalitatief betere onderdelen gebouwd. Je dient te vergelijken met eenzelfde niveau van pc.

Zeggen dat ze evenveel kunnen is misschien waar, maar wel heel kort door de bocht.
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Eigenlijk begin ik het spijtig te vinden dat ik op deze vragen altijd reageer. Ik zou voorstellen om in de toekomst met zijn allen op deze manier te antwoorden op zulke vragen:

Als je je vragen moet stellen over wat het beste operating system voor je is, dan zal het zeker geen linux zijn. Je hebt waarschijnlijk ook hulp nodig. Kijk in je omgeving of je iemand kan vinden, met kennis van zaken, die je kan laten zien wat je wil bereiken met het 'toestel'. Vraag of je in toekomst nog te rade kan komen en koop dan hetzelfde systeem. Zo ben ik trouwens indertijd ook begonnen.

Ondergetekende,

Een tevreden gebruiker van de voornaamste OS'en

Comment

Discussie Mac-Windows.... Ik wil aan al diegene die een Mac afschieten, een demo geven van het systeem en programma's laten lopen (switchen en actions laten lopen, etc...)

T
                Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

Ik denk niet dat er hier iemand Apple afgeschoten heeft, het antwoord op de vraag van de TS is volgens mij van historische aard, verder moet iedereen het OS van zijn keuze gebruiken. Er is gewoon geen beste ze hebben allen hun pro en cons. Ik word nog altijd nerveus als ik onder Win werk, maar ik moet dan ook eerlijk toegeven dat ik af en toe een virtuele omgeving met Windows XP opstart om DPP van Canon te draaien voor de RAW conversies van mijn opnamen. Er zijn alternatieven onder Linux maar ik hou van mijn gemak en DPP is de eenvoud zelve. De uitspraak van ccc wat Linux betreft zou ik toch aardig wat nuanceren. Voor jan modaal die enkel internet en wat office applicaties draait is Linux een perfect alternatief, wat mij betreft ben ik na 6 maand Windows (Vista) terug naar Linux gegaan omdat Windows gewoon niet kon aanbieden wat ik van mijn systeem verwacht. Maar weerom in alle eerlijkheid de weg naar het perfecte werkend Linux systeem is lang en vol gevaren
                  Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                    Er is heus wel software die enkel draait op Mac hoor cfr. Aperture...
                    Niemand beweerde het tegendeel, ik schreef "veel originele alleen op Apple draaiende software is er niet (meer). " 1 programma valt perfect binnen die definitie. Sterker nog, veel overstappers gaan een PC virtueel gaan gebruiken om toch nog bepaalde Windows gebaseerde programma's te gebruiken.
                    PS: ik heb niets tegen Apple, heb een iPhone waar ik gek op ben, en als er een iTablet komt aan een aanvaardbare rpijs zal ik die waarschijnlijk kopen.

Comment

Alvast bedankt voor de vele, vele reacties.
                      Momenteel werk ik zelf met vista en photoshop en ben daar redelijk tevreden van.
                      Ik ben dus bijlange geen professionele of veeleisende gebruiker maar in de toekomst zal ik waarschijnlijker wel meer eisen van een systeem/programma.
                      Daarom had ik graag geweten wat de verschillen zijn tussen max/windows/linux.
                      Als ik voor mezelf een conclusie maak denk ik dat linux voor mij (nog) geen alternatief is omdat het een grotere it-kennis eist van de gebruiker.
                      Dan blijven nog over mac en windows. Mac is stabieler(?) (loopt minder snel vast bv) maar de keuze van software is in aantal beperkter (kwaliteit hetzelfde).
                      Voor dezelfde prijs heb je voor zowel windows/mac als linux een even goed presterende pc qua hardware. Maar je zit sowieso in de duurdere categorie.
                      Klopt deze heel korte samenvatting een klein beetje?

Comment

Op linux heb je geen photoshop. Je hebt er gimp, met zijn beperkingen. Als photoshop de toekomst is voor jou, dan is het OS niet zo heel belangrijk, win of osx. Denk dat je best tijd kan investeren in het leren van photoshop. De interface is hetzelfde op beide systemen, enkel andere toetsencombinaties.

De samenvatting klopt dus zo een beetje

Comment

Hal-61 heeft het bij het rechte eind: de voorkeur voor de grafische sector (prepress/drukkerijen/....) is historisch gegroeid. Apple was de eerste met het 'desktop' principe en WYSIWYG. In tijden waar ze nog op MS-DOS zaten te sukkelen was de WYSIWYG principe van Apple (die op het hun beurt hadden van Xerox nvdr) voor de pre-press een hele stap vooruit. Apple heeft zich hier dus op toegelegd en dat is zo gebleven. Veel bestanden/software/hardware moeten backwards compatible blijven en dus blijft men bij Apple. Ik ga hier de discussie gebruiksvriendelijkheid-windows crasht altijd - windows heeft last van virussen - hier niet voeren.

Echter onder de motorkap, op hardware niveau, is er geen verschil meer tussen een Apple en een PC. Terwijl dit vroeger wel was.

Comment

Ok, prima.
                            Ik weet genoeg.
                            Bedankt voor de vele reacties.

Comment

Ik ga deze topic even kapen.

Ik werk momenteel op een oude, geleende laptop (win). Toch ben ik aan het uitkijken om een nieuwe laptop te kopen. (later evt uitbreiden met extern scherm). Ik had tot nu toe voornamelijk een Macbook Pro ''15 in het oog. Ik moet toegeven dat het ook is door horen zeggen of door zien. Fotografen en designers die beide met Apple werken en daar heel tevreden over zijn. Anderzijds is het een enorm knap ding. Nu ja, hype? Ik vraag me dus af wat er bvb. tegen het model van een macbook pro staat? Ik las ook veel dat op vlak van scherm (weergave etc) een Sony Vaio ook een optie is dat de moeite is. Waar moet ik op letten? Het gaat voornamelijk om bewerkingen via lightroom + ps etc...
                              EMBLEMATA.BE
                              http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Neildewe Bekijk bericht
                                Ik ga deze topic even kapen.

Ik werk momenteel op een oude, geleende laptop (win). Toch ben ik aan het uitkijken om een nieuwe laptop te kopen. (later evt uitbreiden met extern scherm). Ik had tot nu toe voornamelijk een Macbook Pro ''15 in het oog. Ik moet toegeven dat het ook is door horen zeggen of door zien. Fotografen en designers die beide met Apple werken en daar heel tevreden over zijn. Anderzijds is het een enorm knap ding. Nu ja, hype? Ik vraag me dus af wat er bvb. tegen het model van een macbook pro staat? Ik las ook veel dat op vlak van scherm (weergave etc) een Sony Vaio ook een optie is dat de moeite is. Waar moet ik op letten? Het gaat voornamelijk om bewerkingen via lightroom + ps etc...
                                In een notedop? Welk OS je het meest ligt.
                                • Heb je ervaring met Mac OS X, of Windows?
                                • Heb je vrienden of collega's die ook met Mac OS X of Windows werken, indien je vragen en/of problemen zou hebben.

Hardware is hardware. Koop vandaag een toestel, en morgen ligt er een in de rekken dat mooier, sneller, beter is.
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X