Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

    Heeft er ook al iemand stil gestaan bij het beoordelings niveau , nu je slecht in beoordeling 3 foto's mag posten verwacht ik dus meer post's in beoordeling van mensen waar we iets meer van kunnen leren dan mensen zoals ik ( en die nog hun kennis willen delen ) .
    Mag ik nu echt hard zijn voor SC. of moet alles met de fluwelen handschoen om geen moderatorische tussenkomsten .....
    Moet ik drie maal de zelfde (shoot) foto openen omdat hij over drie dagen gepost word .

    Betekend minder (in sommige topic's )geen commentaar dat het nu allemaal goed is .

    Wat met de mensen die willen leren , ik heb het moeilijk sommige dingen uit 1 foto te filteren , wat makkelijker was met drie voorbeelden ( van top kwaliteit )
    Word de maatregel ook na X aantal maanden tegen het licht gehouden of telt feedback niet ?

    Maar ik , wie ben ik ..... (Volgens sommige heb ik alles in de hand kan ik duizend maal copiëren omdat ik in een studio mijn werk doe Volgens andere ben ik een zuurpruim ,)

    Hadden ze niet beter met een waarde meter gewerkt om een SC foto te evalueren voordat hij gepost kan worden .Desnoods drie maar van een hoger dan gemiddeld niveau .

    Comment


    • #32
      Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
      ...µ
      Wat een ongelooflijke bull**** zeg, waar een ieder van jullie compleet aan voorbij gaat is dat een mode,glamour of art-nude fotograaf die zijn vak echt verstaat altijd zijn foto's in series schiet, ik bijvoorbeeld schiet tijdens een fashionshoot minimaal vijf outfits plus daarbij nog beauties, het geheel van die foto's vormt (als het goed is) een coherente, zichzelf versterkende serie.
      ...
      In de profesionele wereld wordt meestal uit zo een serie dan 1 beeld gekozen om te worden gepubliceerd

      Als een foto echt niet aleenstaand kan werken dan is er nog altijd een eenvoudige oplossing

      Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
      ...
      Ik ben toevallig zelf freelance docent aan een beroepsopleiding fotografie en ik moet wekelijks portfolio's, werkstukken en presentaties beoordelen, zo'n beoordeling cq commentaar geven op het gemaakte werk is ondoenlijk als je geen inzicht hebt in het denkproces cq het werkproces van de student/fotograaf.
      Enkele foto's beoordelen wij dus ook niet, iedereen moet altijd alles als een serie presenteren en als het toch een enkele foto betreft dan moet de desbetreffende student ook het werk/beeldproces kunnen tonen.
      Aha, vandaar uw reactie, inderdaad een fotograaf beoordelen doe je niet aan de hand van 1 beeld, maar hier beoordelen we foto's, geen fotografen.

      Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
      ...
      De vraag is dus wat jullie als forum nou eigenlijk willen? willen jullie je degraderen tot een "kijk eens wat een mooie plaatjes site"? of willen jullie daadwerkelijk iets betekenen voor jullie members? M.a.w. willen jullie dat de leden iets van elkaar gaan leren door constructieve, opbouwende kritieken?
      Showcase is zoals de naam zegt een plaats om foto's te showen.
      Fotobeoordeling is een plaats om foto's te laten beoordelen (daar mag je dan ook 3 foto's plaatsen)
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #33
        Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Voor alle duidelijkheid : ik vind de beperking van één foto per post voor 90 procent van de topics geen slecht idee : d'er werden al te veel 'gemiddelde' beelden zonder nadenken geplaatst !
        En nu worden ze gewoon verspreid over 3 aparte threads

        Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Maar wat Jan hierboven stelt is evenzeer waar : sommige beelden zijn op zichzelf niet sterk, maar halen hun kracht in hun relatie tot elkaar. Of soms kan een reeks van 3 sterke beelden meer wegen dan de som van die beelden...
        De regel treft inderdaad de zelfkritische fotograaf...
        Dat denk ik dus ook. Nu, voorlopig kunnen we gewoon best afwachten en hopen dat er op tijd wordt geëvalueerd.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #34
          Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

          Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
          ........De nieuwe regel beperkt de fotograaf wel om, in voorkomend geval, een kader te schetsen voor de kijker......

          .....Je ontneemt zowel de dieren-, als macro-, als mensen-, als transport-, als landschapsfotografen elke mogelijkheid om een evolutie of gebeurtenis te tonen......

          De regel treft m.i. vooral de gevorderde fotograaf die met zijn/haar postings het niveau van de hele website hoog helpt te houden.
          Dit is net wat ik bedoel en het gaat idd niet enkel om de SC modellen. Ook dieren , natuur , macro en dergelijke gaan hier volgens mij zware klappen krijgen en het doel dat men hiermee probeert te bereiken zal op andere vlakken meer schade brengen dan men nu wil toegeven.

          Er zijn nu eenmaal 2 doelgroepen die het forum bekijken of gebruiken. Als men van 1 van de doelgroepen de vleugels gaat knippen, gaat men deze doelgroep meer schade toebrengen dan dat men winst kan maken in de andere doelgroep. Als het niet meer de moeite waard is om in SC te gaan kijken, gaat men daarom niet uitgesproken meer naar fotobeoordeling kijken. En als er te veel gepost gaat worden in fotobeoordeling, gaat men omwille van onoverzichtelijkheid hier ook minder mensen aantrekken.

          Volgens mij was het goed zoals het voorheen was. Het doel dat men nu wil bereiken kon men op een andere manier ook verwezenlijken door een strengere opvolging en verwijzing ( of verplaatsing ) van foto's die niet aan SC doeleinden voldoen.
          To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
          Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

          Comment


          • #35
            Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
            .....
            De vraag is dus wat jullie als forum nou eigenlijk willen? willen jullie je degraderen tot een "kijk eens wat een mooie plaatjes site"? of willen jullie daadwerkelijk iets betekenen voor jullie members? M.a.w. willen jullie dat de leden iets van elkaar gaan leren door constructieve, opbouwende kritieken?

            Als het eerste het doel is dan zitten jullie spot on, go for it, jullie zullen alleen gaan merken dat de members die er echt toe doen, de mensen die echt wat extra's kunnen brengen op een site als deze, snel hun interesse zullen gaan verliezen omdat ze toch niet kunnen showen waar ze echt goed in zijn, namelijk het maken van een verhaal/serie met een mooie sfeer.
            Als het tweede jullie doel is dan zou ik mij nog maar eens drie keer achter de oren krabben over deze nieuwe regel die met zekerheid het beoogde doel, betere kwaliteit, niet op gaat leveren.
            Ik zou het niet beter kunnen verwoorden.....
            Ik blijf er bij, ik vrees een beetje dat men meer stuk gaat maken dan dat men hier op één of ander vlak winst uit zou halen.
            To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
            Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

            Comment


            • #36
              Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
              Heb je meerdere foto's die echt showcase waardig zijn dan post je die desnoods in 3 aparte topics desnoods 3 dagen na elkaar. Of als je er niet uit raakt in beoordeling waar je wel kunt vragen : "Welke van de 3 "
              dit is de logica erachter [/COLOR]
              Misschien wanneer iemand meerdere foto's wil laten bekijken van het zelfde onderwerp ( daar waar er meerdere foto's zouden getoond worden ) verplichten in de titel duidelijk te laten blijken dat het "een vervolg is op"
              Stond de eerste je niet aan ga je niet automatisch de tweede en derde bekijken.
              Of omgekeerd natuurlijk.

              Comment


              • #37
                Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                In de profesionele wereld wordt meestal uit zo een serie dan 1 beeld gekozen om te worden gepubliceerd

                Als een foto echt niet aleenstaand kan werken dan is er nog altijd een eenvoudige oplossing



                Aha, vandaar uw reactie, inderdaad een fotograaf beoordelen doe je niet aan de hand van 1 beeld, maar hier beoordelen we foto's, geen fotografen.



                Showcase is zoals de naam zegt een plaats om foto's te showen.
                Fotobeoordeling is een plaats om foto's te laten beoordelen (daar mag je dan ook 3 foto's plaatsen)
                Hiermee maak je heel duidelijk dat je mee achter deze verandering zit of staat, iets wat op zich geen probleem is. Het enige waar ik het een beetje moeilijk mee heb is het feit dat bij zulke beslissing niet de stem is gehoord van de leden en posters van BD zelf. Het zijn ten slotte toch zij die deze organisatie groot maken. En als ik me niet vergis heb je zelf als handtekening staan "Mensen die denken voor iedereen te spreken, spreken meestal voor zichzelf"
                To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                Comment


                • #38
                  Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  In de profesionele wereld wordt meestal uit zo een serie dan 1 beeld gekozen om te worden gepubliceerd

                  Als een foto echt niet aleenstaand kan werken dan is er nog altijd een eenvoudige oplossing
                  De grootste ergernis van de mensen die er nadien iets mee moeten aanvangen! Het is veel beter om uit een professionele shooting van bv 100 foto's een 10-tal foto's te krijgen dan 1 waar je dan net geen bal mee kan aanvangen als het specifiek ergens wordt voor gebruikt. Dit is NIET de taak van de fotograaf maar de taak van de mensen die er daadwerkelijk mee moeten verder werken of de 'klant'. Als freelance graficus ( werkende met grote reklamebureau's en dit al 14 jaar) zijn we gewend om zoals Olofwessels ook wil aantonen een serie te krijgen waaruit ook de opbouw kan begrepen worden. Enkel als je 'feeling' krijgt met de shooting kan je de beste resultaten neerzetten en een correcte beoordeling geven.

                  Ik kan het niet laten om hier nog een knippoog aan toe te voegen...
                  ... misschien moet je gewoon in de toekomst een image zetten met een hyperlink op naar een pagina waar dan onberkt aantal foto's opstaan en enkel je allerbeste foto publiceren
                  ••• Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep. •••
                  NIKON D200

                  Comment


                  • #39
                    Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    In de profesionele wereld wordt meestal uit zo een serie dan 1 beeld gekozen om te worden gepubliceerd
                    Sorry maar ook dat is niet waar, die vlieger gaat alleen op wanneer het een cover of een advertentie betreft en zelfs bij advertenties worden er vaak meerdere beelden gebruikt (packshots, sfeer stillevens en een hoofd visual met een pay off).
                    Wanneer er voor een magazine wordt geschoten dan wordt je geacht een pagina of vier/vijf te kunnen vullen en om dat te bereiken lever je de fotoredactie dan een selectie aan van ongeveer 20 a dertig echt goede beelden waar zij dan een selectie uit gaan maken.

                    Zelfs met het tonen van maar drie beelden doe je al geen recht aan een goede fotograaf vandaar dat ik al gevraagd heb of het mogelijk is om een subforum "fotoserie" te gaan maken waar dan max tien beelden in gepresenteerd mogen worden met een max van 1 posting per week.

                    Ben je benieuwd hoe het er uit kan zien als mensen echt leuke series gaan posten?
                    werp eens een blik op de nieuwe fartmagazine
                    http://issuu.com/jokingtrojan/docs/fart06
                    Last edited by olofwessels; 5 januari 2010, 09:38.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                      Oorspronkelijk geplaatst door olofwessels Bekijk bericht
                      Zelfs met het tonen van maar drie beelden doe je al geen recht aan een goede fotograaf vandaar dat ik al gevraagd heb of het mogelijk is om een subforum "fotoserie" te gaan maken waar dan max tien beelden in gepresenteerd mogen worden met een max van 1 posting per week.

                      Ben je benieuwd hoe het er uit kan zien als mensen echt leuke series gaan posten?
                      werp eens een blik op de nieuwe fartmagazine
                      http://issuu.com/jokingtrojan/docs/fart06
                      Die afdeling is er al maar daar kijkt geen hond en is alles doorelkaar
                      Zoals je nu al kan zien in SC is het al behoorlijk ongezellig aan het worden. Groepjes worden steeds meer opgesplitst en mensen blijven weg of posten niet meer.

                      Ik hoef hier net meer aan toe te voegen want alles is al gezegd en mijn mening kennen ze hier al. Dood en dood zonde vind ik het en een redelijk dom besluit.
                      Van mij part zet je 10 platen in SC.

                      En Fart.. mooier voorbeeld kun je niet noemen als het gaat om studio/glamourfotografie.
                      Vind alleen deze link duidelijker:
                      http://www.fartmagazine.nl/magazine/6/

                      Mooi model had je trouwens.
                      Last edited by MadMax; 5 januari 2010, 12:52.
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

                      Comment


                      • #41
                        Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                        Zelden heb ik meer holle bomen retoriek in één posting gezien, mijn welgemeend chapeau daarvoor (aan allen overigens, niet alleen aan Henri)

                        Wat een ongelooflijke bull**** zeg, waar een ieder van jullie compleet aan voorbij gaat is dat een mode,glamour of art-nude fotograaf die zijn vak echt verstaat altijd zijn foto's in series schiet, ik bijvoorbeeld schiet tijdens een fashionshoot minimaal vijf outfits plus daarbij nog beauties, het geheel van die foto's vormt (als het goed is) een coherente, zichzelf versterkende serie.

                        Wat jullie effectief weten te bereiken met de één foto regel is dat jullie één foto uit een serie gaan beoordelen zonder enige kennis van de context waarom die ene foto nou zo gemaakt is en dat jullie een waardeoordeel aan zo'n foto gaan plakken dat kant nog wal kan raken cq volkomen misplaatst kan zijn.
                        Juist met een serie kan een fotograaf zijn kracht als schepper van een verhaal of een sfeer tonen, één enkel beeld kan elke jandoedel maken als een lucky shot en dat zegt dus helemaal niets over kwaliteit, het enige wat je gaat bereiken is dat mensen dusdanig lang gaan lopen mierenneuken over dat ene shot wat ze moeten gaan plaatsen dat alle spontaniteit en creativiteit om zeep gaan worden geholpen.

                        En wat verteld dat ene beeld ons dan wel helemaal? Het zegt niets over het denkproces of het beeldproces dat is vooraf gegaan aan het maken van dat ene beeld dus wat voor commentaren gaan jullie dan daarbij verwachten? (behalve oehs en aahs of ik vind het drie keer niks).

                        Ik ben toevallig zelf freelance docent aan een beroepsopleiding fotografie en ik moet wekelijks portfolio's, werkstukken en presentaties beoordelen, zo'n beoordeling cq commentaar geven op het gemaakte werk is ondoenlijk als je geen inzicht hebt in het denkproces cq het werkproces van de student/fotograaf.
                        Enkele foto's beoordelen wij dus ook niet, iedereen moet altijd alles als een serie presenteren en als het toch een enkele foto betreft dan moet de desbetreffende student ook het werk/beeldproces kunnen tonen.

                        De vraag is dus wat jullie als forum nou eigenlijk willen? willen jullie je degraderen tot een "kijk eens wat een mooie plaatjes site"? of willen jullie daadwerkelijk iets betekenen voor jullie members? M.a.w. willen jullie dat de leden iets van elkaar gaan leren door constructieve, opbouwende kritieken?

                        Als het eerste het doel is dan zitten jullie spot on, go for it, jullie zullen alleen gaan merken dat de members die er echt toe doen, de mensen die echt wat extra's kunnen brengen op een site als deze, snel hun interesse zullen gaan verliezen omdat ze toch niet kunnen showen waar ze echt goed in zijn, namelijk het maken van een verhaal/serie met een mooie sfeer.
                        Als het tweede jullie doel is dan zou ik mij nog maar eens drie keer achter de oren krabben over deze nieuwe regel die met zekerheid het beoogde doel, betere kwaliteit, niet op gaat leveren.



                        Voilà , ik kan het niet beter zeggen.






                        Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                        Hiermee maak je heel duidelijk dat je mee achter deze verandering zit of staat, iets wat op zich geen probleem is. Het enige waar ik het een beetje moeilijk mee heb is het feit dat bij zulke beslissing niet de stem is gehoord van de leden en posters van BD zelf. Het zijn ten slotte toch zij die deze organisatie groot maken. En als ik me niet vergis heb je zelf als handtekening staan "Mensen die denken voor iedereen te spreken, spreken meestal voor zichzelf"

                        Inderdaad,stoort mij heel erg dat hier de mening van de betalende leden ( die daarmee aangeven dat BD voor hen iets betekent , die veelal ook al langer lid zijn en een doordacht zicht hebben op het gegeven en die door hun betalend lidmaatschap bovendien ook de financïele ruggengraat vormen van BD godbetert ) totaal niet gehoord werd .

                        Walter
                        Last edited by Phororhacos; 5 januari 2010, 14:28.
                        D850

                        Comment


                        • #42
                          Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                          Misschien ook eens naar dit draadje kijken: nieuwe regels en vooral de interventie van zunoel is zeer duidelijk.
                          Namelijk : "Als jj het openbaar vervoer neemt dan doe je dit ook volgens de geldende voorschriften (kaartje kopen, opstappen in de juiste deur, afstappen aan halte, enz...) Als jij je misdraagt op de bus dan zal je van de bus worden gezet.

                          Als jij niet akkoord gaat met de geldende regels van het openbaar vervoer, (kaartje te duur, halte niet geschikt, je wil zelf rijden....) ja dan neem je gewoon de bus niet, en ga je met de wagen.

                          Hetzelfde geldt hier op het forum: Als je ervan gebruik maakt zul je dit doen volgens de vooropgestelde regels.
                          Indien je deze regels overtreed zul je de toegang tot het forum worden ontzegd.

                          Indien je niet akkoord bent met de regels, of de gang van zaken, dan blijf je toch gewoon weg.

                          simpeler kan ik het niet uitleggen hoor."

                          En strik genomen zijn we met dit draadje tegen de forumregels aan het zondigen. Want

                          "1.8. Geen discussie over forumregels, moderatie en forumbeheer

                          De forumregels en de gebruikersovereenkomst kan je vóór het registreren nalezen. Bij je registratie op het forum ben je hier automatisch mee akkoord gegaan.

                          Ga daarom niet in (eindeloze) discussie over de forumregels of over tussenkomsten van de forumbeheerders! Ben je het niet eens met een situatie of tussenkomst, stuur dan een privaat bericht of e-mail naar de moderator in kwestie of naar de forumleiding."

                          Zelfs de openbare discussie over de forumregels is niet toegelaten, alleen een beschaafd en vooral discreet privaat-bericht of e-mail is nog toegelaten.

                          Het wordt dus voor de kritische forumgebruiker moeilijk om niet te zondigen. Ik heb het nu al duidelijk wel gedaan. En alvorens helemaal de weg van het verderf op te gaan..... snaveltje toe.
                          Geniet van foto's maken

                          Comment


                          • #43
                            Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                            Het wordt dus voor de kritische forumgebruiker moeilijk om niet te zondigen.[/QUOTE]


                            Inderdaad , en we zijn hier niet bezig over het openbaar vervoer .( waar veel organisatiestructuur rechtstreeks voortvloeit uit heel concrete,stoffelijke gegevenheden ,bovendien, als die in de fout gaan zal de bond van trein-tram-en busgebruikers van zich laten horen ) En zo hoort het ook trouwens in alle kleine deelaspecten en subculturen van een democratische samenleving , we zijn hier ook geen volksopstand aan het organiseren in een dictatuur hé.
                            Je moet niet elke verandering zomaar te grabbel gooien voor een referendum,dan krijg je een soort van primair onderbuik stemgedrag , maar er zou toch een soort van door ons gekozen raad van wijzen mogen bestaan die zich bezighoudt met dit soort dingen.
                            Al heel vaak heb ik in deze kolommen gelezen dat er iets schort aan de communicatie rvb/moderators versus leden , ik moet het beginnen te geloven.




                            Walter
                            D850

                            Comment


                            • #44
                              Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                              het beperken van showcase tot 1 foto heeft niets te maken met het wegvallen van de bestandsgrootte van de foto.

                              Het is hiermee de bedoeling om de TS nog bewuster te laten nadenken over de keuze van de foto's die hij wil posten. Showcase is bedoeld om enkel je beste foto te tonen.

                              Te vaak zien we dat TS de vraagt stelt: "Welke van de 3 of "
                              Of dat er reacties zijn van "mooie eerste" of "3-2-1" zonder verdere commentaar waarom de derde beter is dan de tweede.

                              1 foto tonen vraagt om reactie naar die welbepaalde foto.

                              Heb je meerdere foto's die echt showcase waardig zijn dan post je die desnoods in 3 aparte topics desnoods 3 dagen na elkaar. Of als je er niet uit raakt in beoordeling waar je wel kunt vragen : "Welke van de 3 "

                              dit is de logica erachter
                              Bedankt Devid Deze uitleg is voor mij voldoende en nu begrip ik de rede van 1 foto per topic is SC.
                              Groetjes Vicky

                              Comment


                              • #45
                                Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                                Er schort niks aan de communicatie over SC, het enige probleem is dat er geen enkele oplossing is waarmee iedereen tevreden is. Wat voor de ene goed is, zal voor de andere niet aanvaardbaar zijn. Er zijn 101 meningen over SC, en er zullen ALTIJD ontevredenen zijn met bepaalde beslissingen.
                                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                                Comment

                                Working...
                                X