Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

    Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
    Waarom niet met twee maten en twee gewichten werken. Het lijkt misschien op het eerste zicht niet eerlijk en een vorm van discriminatie maar wel een mes dat aan twee kanten snijdt. Als men die beperking nu eens enkel oplegt aan de niet betalende leden. De betalende leden kunnen gewoon terug posten zoals ze dat vroeger deden( als gevolg zijn deze terug tevreden ). Dit kan men dan bekijken als een vorm van extra voordeel als betalend lid en een motivatie aan de niet betalende leden om zich alsnog toch betalend lid te maken. Dat zou een win-win situatie kunnen zijn.

    Misschien eens iets om over na te denken alvorens onmiddellijk af te schieten
    Wel het is niet alleen op het eerste zicht, maar ook op het tweede zicht inderdaad een vorm van discriminatie.
    Ik denk dat je op die manier misschien meer mensen kwijtraakt dan dat je er betalende leden bijkrijgt.
    Maar dat kan dan misschien ook de bedoeling zijn van het idee natuurlijk.
    It's not the size that matters, it's how you use it.
    Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

    Comment


    • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

      Oorspronkelijk geplaatst door Consiglieri Bekijk bericht
      Wel het is niet alleen op het eerste zicht, maar ook op het tweede zicht inderdaad een vorm van discriminatie.
      Ik denk dat je op die manier misschien meer mensen kwijtraakt dan dat je er betalende leden bijkrijgt.
      Maar dat kan dan misschien ook de bedoeling zijn van het idee natuurlijk.
      waarom, voor de niet betalende zou er niets veranderen

      greets
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

      Comment


      • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

        De vrijwillige 3O€ bijdrage is er enkel om het voortbestaan van het forum te kunnen garanderen, niet meer en niet minder.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

          Pfff, wat is dat hier jongens.

          Het is hier een straatje zonder einde.
          Van mij mag het een doodlopende straat worden en dus een slotje erop, dan kan iedereen terug wat meer met foto's bezig zijn en zie ik misschien terug wat meer foto's van een aantal kleppers die hier ook tussen zitten.



          Ik veronderstel toch dat iedereen aan de hand van deze thread gezien heeft, dat er maar 1 algemeen akkoord is. Namelijk dat er geen akkoord is tussen de verschillende bezoekers hier.
          Mvg,David
          [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

          Comment


          • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door devid
            het beperken van showcase tot 1 foto heeft niets te maken met het wegvallen van de bestandsgrootte van de foto.
            Duidelijk.

            Oorspronkelijk geplaatst door devid
            Het is hiermee de bedoeling om de TS nog bewuster te laten nadenken over de keuze van de foto's die hij wil posten. Showcase is bedoeld om enkel je beste foto te tonen.
            Ook duidelijk en terecht

            [
            Oorspronkelijk geplaatst door devid
            Te vaak zien we dat TS de vraagt stelt: "Welke van de 3 of "
            Of dat er reacties zijn van "mooie eerste" of "3-2-1" zonder verdere commentaar waarom de derde beter is dan de tweede. 1 foto tonen vraagt om reactie naar die welbepaalde foto.
            Ook voor dat soort vragen waar het 1 foto betreft zou de topic naar beoordeling moeten.

            Oorspronkelijk geplaatst door devid
            Heb je meerdere foto's die echt showcase waardig zijn dan post je die desnoods in 3 aparte topics desnoods 3 dagen na elkaar. Of als je er niet uit raakt in beoordeling waar je wel kunt vragen : "Welke van de 3 "

            dit is de logica erachter [/COLOR]
            En dus weer een overload aan topics.

            Er is niet nagedacht over de gevolgen hiervan. Showcase is niet wat showcase zou moeten zijn. GEEN fotobeoordeling. Dus juist enkel commentaren als mooi of niet mooi zouden al voldoende moeten zijn. Wil TS tips of dat een ander voor hem/haar de keuze maakt, dan fotobeoordeling. Die hele regel "in showcase kan men zware kritieken verwachten" slaat gewoon nergens op. Als ik in showcase post wil ik niets bijleren maar enkel een foto tonen. Als ik iets verbeterd wil hebben aan mijn foto maar ik zie niet precies wat dan post ik wel in fotobeoordeling.

            Gr. X.

            Comment


            • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
              Pfff, wat is dat hier jongens.

              Het is hier een straatje zonder einde.
              Van mij mag het een doodlopende straat worden en dus een slotje erop, dan kan iedereen terug wat meer met foto's bezig zijn en zie ik misschien terug wat meer foto's van een aantal kleppers die hier ook tussen zitten.



              Ik veronderstel toch dat iedereen aan de hand van deze thread gezien heeft, dat er maar 1 algemeen akkoord is. Namelijk dat er geen akkoord is tussen de verschillende bezoekers hier.
              hopelijk dat die kleppers nog kleppers posten he ......

              greets
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

              Comment


              • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                Willy,
                stop nu eens met dat gezeik dat ik steeds naar het verleden terug kijk.
                1) ik heb niet gesproken over de samenstelling.
                2) ik vraag je gewoon om als je een thread aanhaalt die slechts enkelen mogen lezen (betalenden) dat je die dan publiek zet. ALs je zaken duidt, moet je ervoor zorgen dat die door iedereen raadpleegbaar zijn. Uitspraken in de aard van ik heb het gezien van ene die het gehoord heeft zijn hol. Maak die thread die je publiekelijk aanhaalt publiekelijk en iedereen kan zien, lezen en tellen wat je bedoelt punt.


                3) duidelijk is dat VZW NIET over forumstructuur te stemmen valt. Dat VZW niets te maken hebben met BD-forum buiten het financiele steunen.
                Dit is op de laatste AV en in discusies daarover al genoeg naar verwezen
                Inderdaad je antwoord is off topic op mijn post.

                Waar is er hier sprake van het verleden ?

                Wim, je hebt het wel degelijk over de samenstelling want je begint plots over de VZW en een afgesloten forumgedeelte voor betalende leden. Je zet bovendien ook mijn quote in die reactie. Ik probeer daar toe te lichten dat in die werkgroep -en in andere werkgroepen- geen enkel onderscheid is en zowel betalende VZW-leden als mods als gewone (niet-betalende) forumleden met een hart voor BD zitten.
                Jos Vanhengel kan zich dan wel proberen populair te maken met z'n uitspraak maar voor de medewerkers maakt hij zich wel belachelijk met dergelijke uitspraak. Als ik zeg dat die statistieken al twee weken eerder besproken werden dan moet ik volgens jou die hele topic openbaar maken? En die topic heeft dan ook nog verschillende links naar weer andere topics, dus die zullen er ook bijmoeten om te kunnen volgen zeker? Niet onozel doen hé Wim. Er zijn genoeg medewerkers die toegang hebben tot het Werkgroep Forumrichtlijnen subforum die mij op mijn vingers zullen tikken als ik hier onzin aan het vertellen ben. Bovendien gaat het ook niet over een moordzaak hé, hoogstens over een wat ongelukkige uitspraak.

                Wat betreft mijn "gezeik" over het verleden: je bent zowat de enige die er de structuur van de VZW in deze topic (en in zovele andere) bij sleurt. En om het met je eigen woorden te zeggen: "COMMUNICATIE is nu iets waar ik, velen al jaren over zaag, zagen ... " Tja, dan ben je volgens mij over zaken van het verleden bezig.
                In deze topic gaat het over het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in Showcase. Als er een fatsoenlijke discussie gaande is over gelijk welk onderwerp heeft de forumleiding heus wel oren naar de gemaakte opmerkingen of ideeën en kan iedereen zijn mening uiten. Maar maak er aub geen politiek spelletje van pro-contra VZW/RvB of whatever, dat heeft geen bal te maken met de grond van deze discussie dus ja dat was hier een off-topic reactie.


                Willy
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                  Eerst en vooral vind ik het zeer positief dat de forumleiding geprobeerd heeft een oplossing te bedenken voor de weerkerende verzuchting dat de kwaliteit van veel foto's in SC niet is wat ze zou moeten zijn.
                  Dat eender welke voorgestelde oplossing niet iedereen tevreden kan stellen op een forum met zoveel leden is duidelijk. Streefdoel moet dan ook enkel zijn om het voor de meerderheid een goede oplossing te laten zijn, er zullen altijd mensen zijn die klagen.
                  Het pleit voor de mensen die hier heel wat vrijwillig werk verrichten dat zij zich willen blijven inzetten ondanks de lading klachten en verwijten die ze te verduren krijgen. Zonder hen kan BD niet blijven bestaan, het zou goed zijn als de mensen die graag verwijten maken daar even bij zouden stilstaan.

                  De bedenking die ik bij de beperking van het aantal foto's in SC maak, is dat men nu een kwaliteitsprobleem probeert op te lossen door een kwantiteitsregel voor te stellen.
                  En dat daar reacties op komen begrijp ik heel goed, want in sommige gevallen is het echt wel een meerwaarde om een reeksje te kunnen plaatsen.

                  Een selectie op kwaliteit kan op 3 manieren gebeuren, alledrie met hun eigen problemen:
                  1. De poster zelf selecteert op kwaliteit
                  Probleem: het blijkt voor veel mensen moeilijk om echt kritisch te zijn op het eigen werk. Daarbij komt dat niet iedereen op hetzelfde niveau staat, en dat een foto waar je zelf heel erg trots op bent door anderen kan gezien worden als niet showcase waardig (eigen ervaring )
                  2. De volledige gemeenschap waardeert de kwaliteit
                  Probleem: erg kwetsbaar voor vriendjespolitiek en onderlinge vetes.
                  3. een jury beoordeelt de kwaliteit
                  Probleem: smaken verschillen, en hoe selecter de jury, hoe meer kans dat een foto niet gekozen wordt hoewel toch veel andere mensen ze wél showcase waardig zouden vinden, en omgekeerd. Dit is duidelijk aan de weerkerende opmerkingen dat een bepaalde foto wél of niet in de HOF hoort te staan...

                  Conclusie: geen enkel systeem om de kwaliteit te beoordelen is waterdicht, en dat is logisch aangezien 'kwaliteit van een foto' iets is dat niet in objectieve regels te vatten is.

                  Je kan je de vraag stellen waarom mensen 'minderwaardige' foto's in SC zetten. Ik heb al vaak de opmerking gelezen dat ze dit bewust doen omdat ze daar een betere (lees: strengere en meer onderbouwde) beoordeling krijgen dan in fotobeoordeling. Dat wil zeggen dat de huidige structuur volgens mij eigenlijk zijn doel mist: SC dient om iets te laten zien waar je trots op bent, fotobeoordeling dient om een beoordeling te krijgen. Het spreekt voor zich, en toch wordt het niet zo gebruikt.
                  Dit komt volgens mij gedeeltelijk door de omschrijving in de sticky: Wie post in fotobeoordeling, verwacht milde commentaren en tips die fotografen aanmoedigen om bij te leren. Wie dus graag strengere commentaren krijgt, wijkt uit naar SC...
                  En dat terwijl er voor milde commentaren toch al een aparte hoek voorzien is, de beginnershoek.

                  Voorstel:
                  - Verander de sticky van fotobeoordeling zodat ook daar strengere (maar wel onderbouwde!) commentaren mogelijk zijn. Wie hier niet tegen kan blijft beter in de beginnershoek.
                  - Laat in showcase niet meer in tekst beoordelen, maar enkel quoteren (ik weet dat dit in het verleden is misgelopen, maar volgens mij verdient het systeem een tweede kans, op andere fora werkt het wel naar behoren). Wie wil bijleren (en dus toegeeft dat zijn foto's nog niet perfect zijn) moet dan wel naar fotobeoordeling, wie zijn foto's niet wil blootstellen aan een quotering kan daar ook blijven, en wie vaak in showcase post maar daar steeds slechte quoteringen krijgt, leert misschien wat kritischer naar het eigen werk kijken.

                  Als een systeem met quoteringen door iedereen écht niet werkt kan bekeken worden of de rechten hiervoor kunnen beperkt worden, bijvoorbeeld door enkel mensen die zelf reeds een minimum aan foto's in beoordeling of SC hebben geplaatst te laten stemmen.
                  Last edited by Fengari; 10 januari 2010, 14:09.
                  Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                  vroeger op dit forum bekend als wAckO

                  Comment


                  • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    ....
                    Willy
                    Willy,
                    We kunnen er niet omheen dat er communicatie-problemen zijn.
                    Ik wil hier geen discussie RvB/VZW. Ik haalde dat enkel aan omdat het makkelijk zeggen is dat er ergens, ver weg te lande, waar slechts enkelen toegang toe hebben (en dit laatste bedoel ik niet verkeerd) een discussie geweest is met pro's en contra's en dat we zouden versteld staan over de hoeveelheid. Als je dergelijke argumentatie ophaalt, vind ik het ook normaal dat je ze kan staven. Vandaar mijn vraag om dat publiek te zetten of anders te zwijgen .
                    Eveneens heb ik duidelijk gezegd dat ik het leuk vond dat er eindelijk, ja eindelijk eens een uitleg komt van het doel, en de methodiek die men voor ogen had. Iets wat iedereen zeker kan beamen en veel te weinig is gebeurd. Ja in het verleden ... Met leuk bedoel ik dat wel niet spottend, maar aangenaam verrast.

                    Als dat ouwe koeien uit de gracht halen is, mijn excuses voor mijn uitdrukking. Maar voor mij is gisteren ook verleden... en we smachten om dergelijke uitleg al zeker sinds november 2009 naar aanleiding van 'den groten werkvergadering'. Jawel, eerder spottend omdat daar druppelsgewijs info over is losgekomen, info die bij verre na onvolledig is. Voor velen heeft dit nog meer vraagtekens doen opkomen dan dat het misschien nodig is.
                    Ik heb me hier eveneens nog minder uitgelaten over de inhoud en formulering van de regels SC, eveneens ook niet of deze goed, heel goed of slecht zijn en dat ga ik ook niet doen, dit in tegenstelling van wat sommigen misschien hoopten. Alleen dat ik ze bijzonder vind.
                    Ik blijf erbij, zorg voor goede communicatie voor , tijdens en na aanpassingen, beslissingen en er zal heel wat minder wind waaien.
                    Enkel mijn gedacht
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 11 januari 2010, 06:44.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                      @ wAckO: mooie analyse, bedankt voor je inzicht.

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      Willy,
                      ...
                      Ik blijf erbij, zorg voor goede communicatie voor , tijdens en na aanpassingen, beslissingen en er zal heel wat minder wind waaien.
                      Enkel mijn gedacht
                      Akkoord, Wim, respect voor uw mening!

                      Willy
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                        waarom, voor de niet betalende zou er niets veranderen

                        greets
                        Net wat ik bedoel. Op deze manier is er een vorm van compromis waarbij beide partijen tevreden kunnen zijn.

                        Wat ik echter heel spijtig vind is dat er telkens er een positieve of constructieve inbreng op deze topic gebracht wordt, geen van de moderators ook maar iets van zich laten horen. Op voorstellen zoals deze komt er van jullie zijde ( moderators, RVB, en dergelijke ) geen reactie. Is het de bedoeling van zulke topics te laten doodbloeden en de leden nog meer het gevoel te geven dat hun mening niet mee telt ?
                        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                        Comment


                        • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                          Is het de bedoeling van zulke topics te laten doodbloeden en de leden nog meer het gevoel te geven dat hun mening niet mee telt ?
                          Absoluut niet, ten eerste, ik antwoord enkel op dingen waar ik voldoende kennis over heb en ten tweede, niemand kan zo maar reageren in naam van de RVB als er ook geen consensus is over het antwoord, daarom moet er dus een gezamelijk standpunt ingenomen worden en dat kan enkel nadat iedereen van de RVB geraadpleegd is. Ook onder de RVB leden kunnen meningen verschillen, daarom wordt er ook bijna nooit individueel gereageerd. Het is wel zo dat er op dit moment voorlopig niets meer verandert aan het forumreglement. En eigenlijk ben ik niet volledig geweest, jullie vernoemen de RVB er bij ( daarom deed ik dat ook ), maar strikt genomen is het enkel de forumleiding die beslist over de forumreglementen.
                          Last edited by Franciskine; 11 januari 2010, 16:16.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                            Hadden jullie mss niet beter een soort Poll vraag gedaan waar zowel de betalende als de niet betalende aanwezigen hier op het forum hun zeg kon doen in op voorhand bepaalde antwoorden , mss had dit een democratische manier geweest om veranderingen aan te brengen binnen de lopende onderdelen ?????

                            Maar laat dan ook iedereen die zich hier geregistreerd heeft mee hun zegje doen ,denk dat je dan wel even raar zou kunnen opkijken van de antwoorden ,natuurlijk als er dan nog niet wordt geluisterd naar de mensen zijn we nog geen stap verder ,dit is natuurlijk zoals het als eens gezegd is een foute communicatie tussen de mensen bovenaan en onderaan de ladder .

                            Groetjes

                            Ardesign
                            Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

                            Comment


                            • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                              Er is een poll geweest over een bepaald iets : http://forum.belgiumdigital.com/f19/...ur-288499.html

                              Daar hebben net geteld 95 mensen gestemd van de 8.000 actieve leden, die kan je toch moeilijk echt representatief noemen, en vanaf wanneer wordt deze dan wel representatief? Ah, daar kunnen we ook een poll over houden natuurlijk . . . nee, alle gekheid op een stokje, je moet beseffen dat een forumleiding uiteindelijk beslist wat er gebeurt of niet gebeurt . . . zo'n poll moet zeker ook een hele tijd online staan, als je dus bij alle eventuele aanpassingen een poll moet gaan opstellen is dat een straatje zonder einde. Democratie, ok, maar niet tot in het oneindige 't Zou maar erg zijn als de forumleiding nooit zelf geen beslissingen zelfstandig meer kan nemen zonder iedere keer opnieuw een poll te moeten opstarten.
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • Re: Het nut van de plotse beperking van het aantal foto's in de Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Misschien moeten we op BD een soort van white-list introduceren van fotografen die door hun kwaliteitsvolle werk meer kunnen/mogen posten dan andere forumleden? Dit soort onderscheid bestaat al langer op verschillende fotosites, met dat verschil dat je er méér moet betalen voor méér te mogen posten.
                                Dat zou ik niet doen. Dit forum is geen (commerciële) springplank voor goeie fotografen, maar een platform voor iedereen en misschien vooral beginners/amateurs. Dat zij al direct geconfronteerd worden met privileges van fotografen die weinig hoeven bij te leren, werkt niet echt motiverend en democratisch.

                                Dan krijg je een lijst met topics van de fotografen die meer topics mogen openen en starten of foto's mogen posten, die de posts van het plebs dan verdringen.

                                En hoe bepaal je wie statuut "goeie fotograaf" krijgt? Dat is toch subjectief? Op basis van HOF selecties? Toch ook subjectief?

                                Bovendien zijn er nu al leden met een bepaalde air. We moeten ze niet stimuleren door ze privileges te geven.

                                Comment

                                Working...
                                X