Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bedreigd door jachtwachter !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Bedreigd door jachtwachter !

    Oorspronkelijk geplaatst door Seppehazenbosch Bekijk bericht
    Ik woon zelf in Diest, en dacht binnenkort eens s' morgens naar daar te gaan, toch maar oppassen dus...

    Naar mijn mening (en dat is mijn mening) zou jagen over het algemeen geheel verboden moeten worden, jagen is iets uit de tijd van Napoleon. Nu zijn er wel andere bezigheden. Afschaffen die handel!
    dat zou slecht zijn voor het reeën bestand
    jagers hebben de slechte gewoonte om de oudere bokken te schieten. Vraag me niet waarom, maar ik ga zelf een paar redenen verzinnen:
    - ze kunnen dan verkopen dat ze enkel oudere dieren schieten
    - ze schieten de mannetjes met een groot territorium, maar hun harem is in verhouding kleiner (minder reeën/ha), dus kunnen er meer jonge bokken komen en dus meer reeën (onder de auto)
    - een groter gewei om tegen de muur te hangen.

    zelf ben ik dus niet echt een voorstander van de jacht in het algemeen, maar toch kan het in sommige gevallen nuttig zijn. Het grote probleem is, dat het meestal enkel nuttig is als de jagers eerst zelf 'wild' hebben uitgezet (of dat ontsnapt is zoals de meeste zullen verkondigen).

    Nu goed. Ieder zijn hobby. als de ene graag beestjes gaat doodschieten is dat zijn zaak (zolang hij geen mensen doodschiet). Ik schiet ook wel eens een beestje hoor. Maar dan wel met mijn fototoestel.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

    Comment


    • #17
      Re: Bedreigd door jachtwachter !

      Oorspronkelijk geplaatst door mvandenb Bekijk bericht
      Ze zijn wel niet allemaal zo.
      Zeer zeker niet, beter zelfs, een groepje dat iets verder weg stond en de hele discussie op afstand had gevold stelde zelf naderhand toen ik hen passerde dat het gedracht van de ééne man onaanvaarbaar was en dat ik idd niet kon weten dat er die morgen een jacht zou doorgaan.Nogmaals, nergens was er te kennen gegeven dat je dit gebied tijdens het jachtseizoen niet mocht betreden , geen enkel bord van privaateigendom of andere aanwijzingen...
      Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
      Was je even vriendelijk als je zelf denkt .
      De eerste groep die ik tegen kwam hebben mijn groet van ' goede morgen' op een vriendelijk manier beantwoord..zo ook een 2de groepje....alleen bij groep 3 was er juist die ééne die mij,zonder dat ik hem had aangesproken, is beginnen uit te kafferen,enz...en zoals ik al hierboven aanhaalde , het laatse groepje was duidelijk gechoqueerd hoe hun 'collega' zich tegen mij had gedragen....er was helemaal geen provocerende houding van mij aan vooraf gegaan om dergelijk agressief gedracht te rechtvaardigen.

      Comment


      • #18
        Re: Bedreigd door jachtwachter !

        Misschien nog een ander aspect van de zaak ? Sinds die reportages van Gaia & tutti quanti én de repercuties in de pers zijn mensen-die-met-dieren-omgaan ab-so-luut niet meer gesteld op mensen met een camera. Want wat GEBEURT er uiteindelijk met die foto's ?

        Comment


        • #19
          Re: Bedreigd door jachtwachter !

          Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          Ik zou naar de politie van de betreffende gemeente gaan en de zaak aankaarten + een PV laten opmaken 'klacht tegenover onbekenden'.
          Een jachtopziener is 'gekend' bij de overheid/instanties... indien niet, zijn het stropers of tenminste gasten die absuluut niet in regel zijn met de wetgeving.

          Maar ik heb mijn twijfels of het hier wel degelijk om een jachtopziener himself gaat.
          Een jacht wordt toebedeeld aan een jager of een groep van jagers. Een jager is iemand die gebreveteerd is, en die hoort te weten wat hij schiet en hoeveel hij mag schieten en wanneer. Een jager heeft geen politiebevoegdheid, maar heeft een vergunning om te mogen jagen.
          De mensen van Bos & Groen daarentegen, hebben wel politiebevoegdheid, met beperking tot enkele reglementen, waaronder het bos- en veldwetboek. Deze mensen kan je aantreffen met een geweer, maar meestal tref je ze ongewapend, of gewapend met een pistool, in uniform, donker groen, en drager van hun kentekens. Zij hebben als functie het wild- en bosbestand op te moeten volgen en stellen dus ook overtredingen vast, en kunnen daarvan proces-verbaal opmaken, en dit vaak beter dan de politie, omdat die specifieke wetgeving, hun beter eigen is.

          Ik ga hier publiekelijk niet neerschrijven wat ik denk van het neerleggen van een klacht wegens een scheldtirade en de gevolgen ervan, maar ik denk dat ik daar geen tekening bij moet maken. Steek die tijd die je bij de politie spendeert in het maken van een foto, dan is hij m.i. alleszins veel nuttiger gespendeerd.

          Het is ongehoord, zonder meer, maar het heeft niets met recht of onrecht te maken, met of je er mag zijn of niet, maar gewone simpele beleefdheid. Je hebt gewoon te maken gehad, met een persoon die wij hier omschrijven als "een gestampte boer". Zelfs al is het je eigen privéterrein, dan nog kan je iemand vriendelijk verzoeken het te verlaten.

          Een terrein van de gemeente is trouwens ook een privéterrein, waarvan de gemeente eigenaar is. Het is niet omdat de gemeente eigenaar is, dat iets openbaar wordt. Terreinen die openbaar zijn, zijn meestal als dusdanig aangegeven. Ik denk hierbij in de geburen aan het Provinciaal Domein het Prinsenpark, de Ravelse staatsbossen, "Het Congobos" en de natuurgebieden "Het Goorke" en "De Hoge Vijvers" in Arendonk, "De Brakeleer" met aansluitend "De Liereman" in Oud-Turnhout. Op deze terreinen zijn aangeduide wandelwegen, en eigenlijk hoort men daar niet van af te wijken.
          Een jachtterrein aangeven of afbakenen, is vaak heel moeilijk, omdat het doorheen velden loopt en gekruist wordt door privé en openbare wegen. Er kunnen zelfs huizen in een jachtgebied staan en ze bevat bijna altijd privé-terreinen.
          Vroeger kwam je het bordje "jacht - verboden toegang" vaker tegen, het bestaat nog, aan sommige privé-bossen, maar het woordje jacht is m.i. daarbij eerder symbolisch en als afschrikking bedoeld.

          Mvg

          Chris

          Comment


          • #20
            Re: Bedreigd door jachtwachter !

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            De mensen van Bos & Groen daarentegen, hebben wel politiebevoegdheid, met beperking tot enkele reglementen, waaronder het bos- en veldwetboek.
            Mvg

            Chris
            Zelfs niet alle bos- of natuurwachters van ANB hebben politiebevoegdheid. Is een paar jaar geleden verandert, maar vraag me niet precies hoe.

            Mvg.
            Robert
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

            Comment


            • #21
              Re: Bedreigd door jachtwachter !

              Tja jagers.
              Ik woon in een bos gebied en er wordt duchtig op afgeknald.
              Vandaar als ik de bos in ga (met hond of camera) altijd een fluovestje of goed zichtbare kleur dat je opvalt.
              Het is hier niet de eerste keer dat ze iemands kat aanzagen voor een konijn hoor...
              Aan te raden is als je ergens in omgeving van bossen en dergelijke even een telefoontje doet naar de des betreffende gemeente of er al dan niet een jachtgebied is.
              Racing Pics
              Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

              Comment


              • #22
                Re: Bedreigd door jachtwachter !

                Oorspronkelijk geplaatst door Lies MX Bekijk bericht
                Tja jagers.
                Ik woon in een bos gebied en er wordt duchtig op afgeknald...Het is hier niet de eerste keer dat ze iemands kat aanzagen voor een konijn hoor...
                Vorig jaar maakte ik een fotoreportage over de jacht en ben ik verschillende keren met jagers mee geweest. De jagers die ik ben tegen gekomen waren dan toch anders hoor, die schoten enkel op wat ze zeker wilden schieten. Een jong dier of bv de vrouwtjes werden niet geschoten omdat die volgend jaar voor meer wild zouden zorgen.
                Een goede jager schiet niet om te schieten, die gaat oogsten en die zorgt tevens dat het bestand op pijl blijft.
                Vriendelijke groeten,Raf

                www.rafvandenbogaert.be

                Comment


                • #23
                  Re: Bedreigd door jachtwachter !

                  Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                  Vorig jaar maakte ik een fotoreportage over de jacht en ben ik verschillende keren met jagers mee geweest. De jagers die ik ben tegen gekomen waren dan toch anders hoor, die schoten enkel op wat ze zeker wilden schieten. Een jong dier of bv de vrouwtjes werden niet geschoten omdat die volgend jaar voor meer wild zouden zorgen.
                  Een goede jager schiet niet om te schieten, die gaat oogsten en die zorgt tevens dat het bestand op pijl blijft.

                  Zoals over al heb je wel "goede" & "slechte" zeker
                  Racing Pics
                  Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                  Comment


                  • #24
                    Re: Bedreigd door jachtwachter !

                    Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                    Vorig jaar maakte ik een fotoreportage over de jacht en ben ik verschillende keren met jagers mee geweest. De jagers die ik ben tegen gekomen waren dan toch anders hoor, die schoten enkel op wat ze zeker wilden schieten. Een jong dier of bv de vrouwtjes werden niet geschoten omdat die volgend jaar voor meer wild zouden zorgen.
                    Een goede jager schiet niet om te schieten, die gaat oogsten en die zorgt tevens dat het bestand op pijl blijft.
                    misschien omdat jij erbij was:

                    ter herinnering.


                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #25
                      Re: Bedreigd door jachtwachter !

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      jagers hebben de slechte gewoonte om de oudere bokken te schieten.
                      Oei, ik ga nog moeten opletten dan ...
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Bedreigd door jachtwachter !

                        Ik denk niet dat die mensen zich anders zijn gaan gedragen omdat ik mee op pad was, en ik ben met enkele verschillende groepen mee geweest.
                        Maar wat ik ook ondervonden heb is dat vanuit het natuurvriend oogpunt de jager heel snel als een barbaars persoon bestempeld wordt. Mijn indruk was eigenlijk dat de jager juist heel dicht bij de natuur staat en er met respect mee om gaat.

                        Als je je in een jachtgebied begeeft tijdens de jacht is dat gevaarlijk, dan moet men jou daar op wijzen en dan moet je het gebied verlaten, de manier waarop dit gebeurt moet natuurlijk in de eerste plaats beleefd.

                        Stel nu even iets anders:
                        Je zit ergens in de natuur op goede plaats verdekt opgesteld omdat je weet dat er grote kans is een mooie waarneming te doen waarvan je mooie foto's gaat maken je hebt hiervoor op voorhand moeite gedaan en een aanvraag gedaan bij de boswachter.
                        Als daar dan plots een groep scouts een bosspel komt doen en blijkt dat al die moeite voor niets is geweest dan zou jij ook niet content zijn denk ik.
                        Vriendelijke groeten,Raf

                        www.rafvandenbogaert.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Bedreigd door jachtwachter !

                          Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                          Stel nu even iets anders:
                          Je zit ergens in de natuur op goede plaats verdekt opgesteld omdat je weet dat er grote kans is een mooie waarneming te doen waarvan je mooie foto's gaat maken je hebt hiervoor op voorhand moeite gedaan en een aanvraag gedaan bij de boswachter.
                          Als daar dan plots een groep scouts een bosspel komt doen en blijkt dat al die moeite voor niets is geweest dan zou jij ook niet content zijn denk ik.
                          Raf, ik denk dat die vergelijking slechts gedeeltelijk opgaat... als jij er mag komen, mogen de scouts er waarschijnlijk ook komen. Het is "jammer", maar daar houdt het dan mee op.

                          De kwestige jager uit post #1 heeft waarschijnlijk niet één gegronde reden om zich druk te maken, maar maakt zich waarschijnlijk druk omdat hij iemand had kunnen verwonden, terwijl er waarschijnlijk vrije toegang tot het gebied is voor iedereen.
                          Ik hoor graag het fluo-vestje opperen, en ik zie er geen probleem in voor een landschapsfotograaf, maar... de fotograaf die dieren fotografeert, noch de jager, zie ik dit aandoen.

                          Mvg

                          Chris

                          Comment


                          • #28
                            Re: Bedreigd door jachtwachter !

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Raf, ik denk dat die vergelijking slechts gedeeltelijk opgaat... als jij er mag komen, mogen de scouts er waarschijnlijk ook komen. Het is "jammer", maar daar houdt het dan mee op.
                            Inderdaad, jammer en daar houdt het op. Maar er zullen er altijd zijn die hun ongenoegen dan moeten uiten.
                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            De kwestige jager uit post #1 heeft waarschijnlijk niet één gegronde reden om zich druk te maken, maar maakt zich waarschijnlijk druk omdat hij iemand had kunnen verwonden, terwijl er waarschijnlijk vrije toegang tot het gebied is voor iedereen.
                            Ik hoor graag het fluo-vestje opperen, en ik zie er geen probleem in voor een landschapsfotograaf, maar... de fotograaf die dieren fotografeert, noch de jager, zie ik dit aandoen.
                            De fotograaf van de beestjes gaat waarschijnlijk dat fluo vestje niet aandoen, de jager maakt het eigenlijk niet uit want die weet dat de beestjes toch geen kleur zien en zijn bedoeling bij drijfjacht is om juist de beesten op te jagen zodat hij ze ziet en kan schieten.
                            Vriendelijke groeten,Raf

                            www.rafvandenbogaert.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Bedreigd door jachtwachter !

                              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                              De fotograaf van de beestjes gaat waarschijnlijk dat fluo vestje niet aandoen, de jager maakt het eigenlijk niet uit want die weet dat de beestjes toch geen kleur zien en zijn bedoeling bij drijfjacht is om juist de beesten op te jagen zodat hij ze ziet en kan schieten.
                              Dat is natuurlijk één tak van de jacht, waarbij fluovestjes wel gedragen worden, maar niet om het wild op te jagen, maar voor de veiligheid, gezien de grootte van zo'n gebeuren, en het groter aantal mensen dat daar meestal bij betrokken is.

                              Mvg

                              Chris

                              Comment


                              • #30
                                Re: Bedreigd door jachtwachter !

                                Dit vraag ik me nu al geruime tijd af: moet je jagers doorgang verlenen over een stuk weiland dat tot je eigendom behoort? Zij hebben nl. de kwalijke gewoonte om te vuren op wild, ongeacht of één van mijn paarden 5 à 10 meter verder staan...
                                Waar kan men dit jachtreglement eigenlijk consulteren?
                                [Sorry indien mijn vraag wat off topic is.]

                                gr
                                Yannick


                                Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                                Jagers.... breek me de mond er niet over open... ben al meerdere malen bedreigd geweest... op mijn EIGEN land nota bene .
                                Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

                                Comment

                                Working...
                                X