Is het mogelijk om met een compact camera scherptediepte in een foto te krijgen? zo ja, hoe kan ik dit dan toepassen of wat moet ik daarvoor kunnen instellen/aanpassen?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
DOF (scherptediepte)
Collapse
X
-
Labels: Geen
-
-
Re: DOF (scherptediepte)
Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk berichtIs het mogelijk om met een compact camera scherptediepte in een foto te krijgen? zo ja, hoe kan ik dit dan toepassen of wat moet ik daarvoor kunnen instellen/aanpassen?
Wil je de scherptediepte beperken, dan kan dat enigszins met een compactcamera. Van de vier dingen die scherptediepte mee bepalen, met name, brandpuntsafstand, diafragma, afstand tot het onderwerp en de grootte van de sensor, kan je er twee beïnvloeden, met name de brandpuntsafstand en de afstand tot je onderwerp.
Dus... hoe kleiner de afstand tot je onderwerp en hoe groter de brandpuntsafstand (hoe meer je inzoomt), hoe kleiner ook de scherptediepte gaat worden. Het is niet hetzelfde als bij een spiegelreflex, maar in beperkte mate is het mogelijk.
Voorbeeld zoëven gemaakt met de Olympus Mju 790 (digipass die op de uitprint van de SD Brussel Hogerop ligt) :
Mvg
ChrisLast edited by FestinaLente; 2 oktober 2009, 15:54.
-
OK, je hebt me overtuigd. Nu hoe heb je je camera hiervoor ingesteld? Als ik dit probeer met mijn pentax optio S5i (5mPix, 3* optisch) lukt me het niet om zo'n foto's te maken. Of ligt het aan m'n toestel?
alvast bedankt
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk berichtOK, je hebt me overtuigd. Nu hoe heb je je camera hiervoor ingesteld? Als ik dit probeer met mijn pentax optio S5i (5mPix, 3* optisch) lukt me het niet om zo'n foto's te maken. Of ligt het aan m'n toestel?
alvast bedankt
Mvg
Chris
Comment
-
heb het net even getest en het is me gelukt. hartelijk bedankt. weeral iets bijgeleerd zie.
Het is met andere woorden niet mogelijk om met een compactcamera dit scherptediepte effect toe te passen op portretten van personen of dingen (ik bedoel dus het soort effect dat je de persoon of het onderwerp scherp in beeld neemt en de achtergrond onscherp?
GroetenLast edited by carlo.vantuyckom; 2 oktober 2009, 16:20.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk berichtheb het net even getest en het is me gelukt. hartelijk bedankt. weeral iets bijgeleerd zie.
Het is met andere woorden niet mogelijk om met een compactcamera dit scherptediepte effect toe te passen op portretten van personen of dingen (ik bedoel dus het soort effect dat je de persoon of het onderwerp scherp in beeld neemt en de achtergrond onscherp?
Groeten
Mvg
Chris
Comment
-
-
de voorkeuze nachtfotografie nemen
(geen grap, bij de voorkeuze nachtfotografie gaat een compactje automatisch het grootst mogelijk diafragma instellen )Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?
Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!
Comment
-
Bedankt voor alle tips.
Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk berichtBedankt voor alle tips.
Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)Mvg,David
[SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door carlo.vantuyckom Bekijk berichtBedankt voor alle tips.
Als ik het goed begrijp heb je als je dit wil gebruiken bij portret foto's een spiegelreflex nodig. Of zou je dit ook kunnen met bijv. een grote zoom camera bijv. panasonic lumix met 18x optische zoom (dmc fz 28 of fz 38)
(Voorbeelden FZ30)
Mvg
Chris
Comment
Comment