Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

    Om even in te pikken op de 'core'van deze topic, nl. wanneer mag je jezelf een pro noemen.
    Heb persoonlijk al duizenden foto's gepubliceerd gekregen in zowel binnen- als buitenland. Ik heb wellicht meer covers op mijn geweten dan wie dan ook op dit forum (omdat ik indertijd mijn eigen magazines uitgaf). Maar ook vandaag prijken mijn foto's nog op covers, de laatste is een Amerikaans blad dat 12x per jaar verschijnt. Om dan als Belgische fotograaf erin te slagen om die cover te halen, dat is toch wel iets om lichtzinnig van te worden.
    Maar ooit stond ik ook achter mijn lens met de onzekerheid van een pasgeboren kalf. Ik ben nu 14 jaar actief bezig, en op vandaag noem ik mezelf bewust geen professional.
    Een prof in mijn boek is iemand die talent heeft, die aanleg heeft. Of zijn werk nu gepubliceerd geraakt of niet, of hij het nu verkocht krijgt of niet. Een prof heeft ook buikgevoel voor zijn job, en is bereid een opdracht te laten varen als dat buikgevoel niet aanwezig is.
    Als het talent boven de portfolio staat, wat een beetje dubbelzinnig lijkt, dan heb ik daar respect voor. Misschien is dat wel mijn defenitie voor 'pro' zijn.

    Naar mijn mening zijn alle fotografen dus welkom op dit forum, wat wellicht de bedoeling was van diens oprichters. Want ook de 'pro's' kunnen nog wat leren van de 'niet pro's', de wanabe-pro's', the 'almost pro's', de semi-pro's', enz...

    Comment


    • #77
      Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

      één van de redenen waarom ik op dit forum gevallen ben is om zoveel mogelijk bij te leren over fotografie en al zijn aspecten ervan .
      Ik weet ook meestal niet of de mensen die op een topic zitten beroeps , amateurs of een tussengradatie zijn.
      Hoe meer iemand van onze hobby kent , hoe meer hij kan meegeven aan iemand die raad nodig heeft.
      Dat is toch één van de basisstellingen van ons forum....?
      Dus naar mijn idee , hoe meer beroeps er hier zitten die hun kennis willen delen , hoe meer baat dit prachtige medium erbij heeft
      We mogen van geluk spreken dat er geen sfeer van protectionisme heerst waarbij alles afgeschermd wordt.....de meeste fotografen met winkel hebben hun manier van werken ook veranderd en 'delen' meer met hun klanten omdat door de komst van de digitale foto's alles veel toegankelijker geworden is
      Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

      Comment


      • #78
        Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

        Ik heb vandaag op BD Live een uiteenzetting gekregen over Strobist. Het werd gegeven door twee ervaren, bedreven, enthousiaste fotografen. Van één weet ik dat hij een pro is. Ik heb hier op de korte tijd veel bijgeleerd. Men kan een pro zijn, maar het daar voor niet kunnen overbrengen naar anderen. Dit was niet het geval bij deze pro. Zonder te moeten nadenken werden er antwoorden gegeven op onze vragen.

        Laat het toch geen toeval zijn dat deze pro de opsteller is van dit topic.
        Dus op de vraag of we hier op BD pro's nodig hebben die hun kennis met ons willen delen,Zou ik zeggen "JA, YES, SI, Naturlich, Biensure,"

        Ik neem dit topic nogal persoonlijk omdat ik enkele weken geleden met Fotofolio in de klinch heb gelegen waarbij sommige de indruk hadden dat de Pro's voor mij hier niet welkom waren. Dit is natuurlijk niet het geval, zie hierboven.
        Wat steeds het eewige probleem is op BD dat men niet begrijpend leest. Zoals ook velen niet begrijpend kijken naar en foto.
        Waar het hier om ging was dat er bij sommige posters een URL werd gebruikt, als handtekening, die verwijst naar een commerciele aktiviteit, wat niet toegestaan is op BD (dit is niet de start van opnieuw deze discussie).
        Ik had mijn punt, fotofolio had zijn punt en dat was het dan. Het ging niet over de aanwezigheid van de pro's, maar de aanwezigheid van dit handtekening.
        We zouden maar zot zijn om de pro's hier te verjagen op BD. Dat we de pro's nog hard nodig hebben bewijst goedbedoelde miserabele foto's die hier worden geplaatst.
        Miserabele foto's die door interventie van de pro's omgebuigt kunnen worden in als maar beter foto's. Maar dan moeten de pro's (lezen voor wie het bedoeld is) ook wel reageren op de foto's. Vandaag nog een getal gezien van een pro die hier wekelijks een foto plaatst. 0,11 comments gemiddeld, waarvan deze comments reaktie's zijn op zijn eigen foto's

        Bedankt nogmaals Fotofolio voor de pro uitleg over Strobist
        Robby G L
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #79
          Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

          En natuurlijk ook je collega
          Robby G L
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #80
            Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

            Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
            En natuurlijk ook je collega
            Robby G L
            Verdekke Robby, ik heb je daar ergens gemist dan...
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

            Comment


            • #81
              Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

              Ik zat links vooraan gestreepte T Shirt. Heb op het laatst de vraag gesteld over de slave flits en de radiobestuurde
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #82
                Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                Wat steeds het eewige probleem is op BD dat men niet begrijpend leest.
                Geschreven tekst wordt vaak anders geintrepeteerd dan bedoeld door de schrijver.
                Dat komt vaak omdat de lichaamstaal van die persoon niet aanwezig is.
                We kunnen wel emoticons toevoegen maar dat is niet hetzelfde, die worden vaak ook nog over het hoofd gezien bij het lezen.

                Dus als we allemaal leren, om voor we conlusies trekken uit een post, het nog eens na te lezen en eens na te denken wat de auteur waarschijnlijk echt had bedoeld.
                Maar dus ook eens na te denken over hoe we iets neerpennen, en het zelf eens na te lezen (voorbeeld van bericht) voordat we het posten.

                Dan zal het wel beter gaan. Ik moet wel toegeven dat ik ook vaak gewoon post zonder eerst 'voorbeeld van ...' aan te klikken
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #83
                  Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                  Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Geschreven tekst wordt vaak anders geïntrepeteerd dan bedoeld door de schrijver.
                  Dat komt vaak omdat de lichaamstaal van die persoon niet aanwezig is.
                  We kunnen wel emoticons toevoegen maar dat is niet hetzelfde, die worden vaak ook nog over het hoofd gezien bij het lezen.

                  Dus als we allemaal leren, om voor we conclusies trekken uit een post, het nog eens na te lezen en eens na te denken wat de auteur waarschijnlijk echt had bedoeld.
                  Maar dus ook eens na te denken over hoe we iets neerpennen, en het zelf eens na te lezen (voorbeeld van bericht) voordat we het posten.

                  Dan zal het wel beter gaan. Ik moet wel toegeven dat ik ook vaak gewoon post zonder eerst 'voorbeeld van ...' aan te klikken
                  Je moet het ook goed kunnen uitleggen he Dirk
                  En je moet het goed kunnen neerschrijven in verstaanbare of begrijpbare tekst.
                  Het moet ook leesbaar zijn.

                  Tekst van links naar rechts verspreid over een 22 " ( 22 inch) is niet te genieten....

                  Maar ik heb hier ook veel bijgeleerd op dat gebied.
                  Mijn verhalen zijn te lang, teveel emoticons enz.
                  Je zou eigenlijk de lezer nooit de kans mogen geven om jouw tekst verkeerd
                  te begrijpen.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #84
                    Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                    Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    Je zou eigenlijk de lezer nooit de kans mogen geven om jouw tekst verkeerd
                    te begrijpen.
                    en das O zo waar.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #85
                      Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                      Wat ik wil zeggen is dat je niet alleen de tekst moet lezen en begrijpen maar ook de tekst in combinatie brengen met andere comments. Dit vormt een geheel en wordt daardoor een geheel dat wel te begrijpen valt. Maar dat kost moeite voor velen en het zelfde krijg je met foto's.
                      Bv op BD live heb ik de voordracht bijgewoont van Carl De Keyzer. Als je sommige van zijn foto's bij de beginners zou plaatsen dan zou hij volledig door de mand vallen. Maar als je zijn foto's niet opervlakkig bekijkt maar de wil hebt om te begrijpen, dan worden het heel andere plaatjes. Het zelfde voor een tekst te lezen
                      Robby G L
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #86
                        Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                        Mij kan het eigelijk weinig schelen of iemand pro is of niet - ik volg dit forum en post af en toe eens een vraag en een foto om slechts één reden: bij te leren, of er nu tips/commentaar komen van pro's of amateurs maakt mij niet uit.
                        De laatste tijd is er wel een algemene trend van veel views en weinig commentaar... niet goed of slecht... (maar dit is een andere zaak.)
                        Als ik op het einde van de dag hier slimmer/beter van kan worden ben ik tevreden.


                        Dus met andere woorden: iedereen welkom!


                        Mvg,
                        SB
                        Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                        Comment


                        • #87
                          Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                          Ik heb vandaag op BD Live een uiteenzetting gekregen over Strobist. Het werd gegeven door twee ervaren, bedreven, enthousiaste fotografen. Van één weet ik dat hij een pro is. Ik heb hier op de korte tijd veel bijgeleerd. Men kan een pro zijn, maar het daar voor niet kunnen overbrengen naar anderen. Dit was niet het geval bij deze pro. Zonder te moeten nadenken werden er antwoorden gegeven op onze vragen.
                          Twijfelde of jij het was.
                          Last edited by paly; 29 september 2009, 10:46.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #88
                            Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                            Oorspronkelijk geplaatst door SBe Bekijk bericht
                            De laatste tijd is er wel een algemene trend van veel views en weinig commentaar...
                            Ik raad je aan om eens het volgende te doen...
                            Klik rechts boven op "Directe links", klik dan op "Markeer forums als gelezen", verlaat dan BD voor één etmaal, en log 's anderendaags terug in, en kijk hoeveel nieuwe foto's er bij gekomen zijn.
                            Weet dat ook niet-ingelogde gebruikers kunnen kijken en dus viewers zijn.
                            Daarnaast... ga eens na hoeveel mensen er hier foto's posten, en ga eveneens eens na, hoeveel mensen hier commentaren geven. Ik kan je nu al meedelen dat er veel meer zijn die foto's posten dan dat er zijn die commentaren geven.
                            Met die wetenschap die je dan hebt, zal je merken dat het niets te doen heeft met dit draadje, maar dat die oorzaken elders te zoeken zijn.

                            Mvg

                            Chris

                            Comment


                            • #89
                              Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Ik raad je aan om eens het volgende te doen...
                              Klik rechts boven op "Directe links", klik dan op "Markeer forums als gelezen", verlaat dan BD voor één etmaal, en log 's anderendaags terug in, en kijk hoeveel nieuwe foto's er bij gekomen zijn.
                              Weet dat ook niet-ingelogde gebruikers kunnen kijken en dus viewers zijn.
                              Daarnaast... ga eens na hoeveel mensen er hier foto's posten, en ga eveneens eens na, hoeveel mensen hier commentaren geven. Ik kan je nu al meedelen dat er veel meer zijn die foto's posten dan dat er zijn die commentaren geven.
                              Met die wetenschap die je dan hebt, zal je merken dat het niets te doen heeft met dit draadje, maar dat die oorzaken elders te zoeken zijn.

                              Mvg

                              Chris
                              Dacht ik al dat hier iets op gereageerd ging worden - ben wel akkoord met wat je bedoeld maar dit laat niet los dat mensen hier foto's plaatsen om iets bij te leren - en als er niemand op reageerd weet je ook niet hoe of wat.
                              Ik reageer natuurlijk ook niet op alles (heb er ook de tijd niet voor om het hele forum elke dag te bekijken), maar als het me "iets" doet probeer ik dit wel te doen.

                              Dit geheel terzijde / heeft dan ook weinig met het onderwerp te maken.

                              Voor mij nogmaals: iedereen welkom op dit forum pro/beginner/...

                              Mvg,
                              SB
                              Canon 5D, 40D - 24-70 f/2.8 L USM, 17-40 f/4 L USM, 135 f/2.0 L USM, 50 f/1.4 USM, Speedlite 580EX II - Leica M6 + 50mm Summicron + 35mm 1.4 Nokton MC.

                              Comment


                              • #90
                                Re: Professionele fotografen op BD - welkom of niet? Het verdict ..

                                Al hebben ze het volste recht om hier te komen met hun foto's en ga ik hier iets schrijven wat niet mag, maar één soort van Pro's mogen ze van mij hier gerust buitengooien op BD en dat zijn deze die geen enkele meerwaarde zijn voor BD doordat ze alleen maar foto's posten welliswaar foto's waar ook iets van te leren is, maar verder geen enkele bijdragen leveren.
                                Zij komen alleen maar showen met hun foto's voor verschillende reden, maar verder niemand helpen met hun kennis en ervaring. En dan spreek ik niet over hun geheimen
                                maar algemene kennis over fotografie. Moet je nog oppassen wat je zegt over hun foto's of ze schreeuwen moord en brand.
                                Robby G L
                                Minder tijd achter de computer
                                Is meer tijd achter de camera

                                Comment

                                Working...
                                X