Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur 'direct' correct krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Kleur 'direct' correct krijgen

    Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
    Niemand heeft gezegd dat U de bal mis slaat, maar bon...
    Dank dat iemand mij juist begrijpt
    @Regulus: meneer WB zit in mijn D50, ik denk niet dat jij dat bent.

    Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
    Het beste wat je kan doen is kijken welk type licht het is en op basis daarvan een van de WB presets op de camera kiezen.
    Of een kleurtemperatuurmeter vinden en de K waarde manueel instellen. Maar dat is niet altijd even eenvoudig.
    Ik heb bij dit ene voorbeeld de verschillende WB presets geprobeerd, maar geen enkel met het afdoende resultaat. Bij Nikon D50 kan ik geen kleurtemperatuur instellen
    Het waren flashy kleuren die ik wilde fotograferen.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Kleur 'direct' correct krijgen

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Misschien bedoel je "de kleuren zoals ze gezien werden"? .. anders wil ik wel graag een goede uitleg lezen
      Nee, het zijn niet de kleuren zoals ze gezien worden, maar kleuren zoals ze zijn bij neutrale belichting. Voorbeeld... Je stapt een museum binnen met kunstlicht, dat op verschillende plaatsen anders is. De éne ruimte heeft TL-licht, de andere ruimte heeft gloeilamplicht, en nog elders hangen spaarlampen. Je neemt foto's met automatische witbalans, en je zal de verschillen tussen de verschillende ruimtes zien. Meet je nu telkens in elke ruimte het licht met de grijskaart, ga je op je foto's niet meer kunnen zeggen welk licht in die ruimte aanwezig was (tenzij je foto's van de lampen maakt ), omdat alle tinten neutraal zijn.
      Buiten, bij daglicht, heb je dat probleem helemaal niet. Het is ook de meest voorkomende situatie, en je zal zien dat lichtmeting met de grijskaart buiten vaak heel dicht aanleunt bij de realiteit en bij wat je bereikt met automatische witbalans. Automatische witbalans werkt bijzonder goed op de moderne toestellen, maar bij kunstlicht slaat een camera de bal nogal eens mis. De verschillende presets op een camera, en het zijn er tegenwoordig meer en meer, tonen aan dat de aard van het licht een heel grote invloed heeft op de kleuren. Het vastzetten van de witbalans heeft als grote voordeel, dat alles in dezelfde omstandigheden er hetzelfde gaat uitzien. Zet je dat ding op automatisch, dan gaan er altijd kleine variaties zijn.

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #18
        Re: Kleur 'direct' correct krijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        Oh ja, nog even een opmerking. Met grijskaart zit je dan toch nog steeds met het aspect dat je in nabewerking de witbalans moet corrigeren op basis van de foto met grijskaart, toch?
        Volgens mij haal je nu 2 mogelijkheden door elkaar :
        1. Je wilt foto's nemen in een bepaalde ruimte met een bepaald soort licht. Je stelt een witbalans in. Als eerste foto, neem je een foto van een wit blad of van je grijskaart. Vanaf dat moment blijf je met dezelfde witbalans in diezelfde ruimte foto's nemen. Op deze manier corrigeer je bij je nabewerking eerst de witbalans van de foto van het witte blad / grijskaart, totdat die juist staat. Daarna voer je voor alle foto's in diezelfde ruimte dezelfde bewerking uit voor wat betreft de witbalans.
        Als je verandert naar een ruimte met ander licht, moet je opnieuw in die ruimte eerst een foto nemen van je witte blad of grijskaart en volgt er achteraf voor alle foto's in die ruimte dezelfde procedure.

        2. Als je camera het toelaat stel je voor iedere ruimte de witbalans opnieuw in door de aangeboden optie op je camera (dit gebeurd ook best aan de hand van de grijskaart). Bij deze manier van werken zouden er achteraf geen aanpassingen meer moeten gebeuren.

        Allez zo begrijp ik het toch...
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

        Comment


        • #19
          Re: Kleur 'direct' correct krijgen

          photoclix .
          Werkt het witte blad die je aanhaalt op dezelfde manier als een grijskaart .
          enkel de gemeten waarden verschillen of moet ik met meer factoren rekening houden
          Mvg Micka

          Comment


          • #20
            Re: Kleur 'direct' correct krijgen

            Kleurbeheer, geen simpele materie.
            1e vereiste is dat toch minstens je monitor gekalibreerd is.
            Is dit niet het geval dan blijft het gissen of de kleurweergave juist is.
            Ten tweede, fotografeer altijd in RAW. Dan hoef je niet wakker te liggen van witbalans instellingen. Achteraf kan je in je RAW verwerkingsprogramma de witbalans aanpassen naar de juiste instellingen. Indien mogelijk gebruik witbalans of grijskaart.
            Als je meer gedetailleerde uitleg wenst mag je me altijd PM'en Nena.
            www.marc-en-ciel.be heeft ook een hele schat aan informatie over kleurbeheer.

            Mvg,

            Hans

            PS: mensen die klagen bij afdruklabo's dat de kleurweergave van de afgedrukte foto's niet juist is maar niet over een gekalibreerde monitor beschikken zouden beter een mea culpa slaan i.p.v. te klagen want ze zijn zelf fout.
            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

            Comment


            • #21
              Re: Kleur 'direct' correct krijgen

              een goeie uitleg ivm grijskaart: klik is van madmax die hier meestal super platen in sc mensen en modellen post


              en ik dacht dat festine lente en antoine200 hier ook ergens een paar gezamenlijke topicjes over hebben
              Last edited by david_ve; 17 september 2009, 09:23. Reden: toevoeging
              nikon stuff

              Comment


              • #22
                Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                Nee, het zijn niet de kleuren zoals ze gezien worden, maar kleuren zoals ze zijn bij neutrale belichting. Voorbeeld... Je stapt een museum binnen met kunstlicht, snip
                Voila .. duidelijke uitleg ... helemaal akkoord ..

                Comment


                • #23
                  Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  Dank dat iemand mij juist begrijpt
                  @Regulus: meneer WB zit in mijn D50, ik denk niet dat jij dat bent.

                  .
                  Whoeps, excuseer maar met een iets duidelijkere formulering had eea kunnen vermeden worden

                  Comment


                  • #24
                    Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
                    Volgens mij haal je nu 2 mogelijkheden door elkaar :
                    1. Je wilt foto's nemen in een bepaalde ruimte met een bepaald soort licht. Je stelt een witbalans in. Als eerste foto, neem je een foto van een wit blad of van je grijskaart. ..
                    Die "wit blad" historie blijf ik maar herhaald zien en volgens mij heeft dat totaal geen zin maar misschien wil iemand mij eea verduidelijken ..

                    IMHO .. In het beste geval zou men kunnen redeneren dat een wit blad meteen ook een referentie kan zijn voor een "wit punt" in de foto .. Maar dat is voor mij in tegenspraak met de technologie achter de camera calibratie. Het wit vlak zal door de camera "gezien" worden als 18% grijs (50% Luminantie, zoals de camera probeert te doen met elk egaal gekleurd vlak) ttz de camera zal deze opname meteen flink onderbelichten net zoals het fenomeen met de intense sneeuwlandschappen ... Hoe men dit referentiepunt dan kan gaan gebruiken voor latere opnamen waar dat witte valk niet dominant aanwezig is dat gaat mij (voorlopig?) kompleet boven de pet .. dus als iemand zich geroepen voelt om dat voor mij te verduidelijken? .. graag!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Whoeps, excuseer maar met een iets duidelijkere formulering had eea kunnen vermeden worden
                      Ik ben een vrouw vol raadsels
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                        is het niet zo dat je niet alleen met je kleurtemperatuur te maken hebt, maar ook met de intensiteit (hardheid) van licht? dat kan er ook voor zorgen dat je kleur anders wordt weergegeven dan jij hebt waargenomen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                          Die "wit blad" historie blijf ik maar herhaald zien en volgens mij heeft dat totaal geen zin maar misschien wil iemand mij eea verduidelijken ..

                          IMHO .. In het beste geval zou men kunnen redeneren dat een wit blad meteen ook een referentie kan zijn voor een "wit punt" in de foto .. Maar dat is voor mij in tegenspraak met de technologie achter de camera calibratie. Het wit vlak zal door de camera "gezien" worden als 18% grijs (50% Luminantie, zoals de camera probeert te doen met elk egaal gekleurd vlak) ttz de camera zal deze opname meteen flink onderbelichten net zoals het fenomeen met de intense sneeuwlandschappen ... Hoe men dit referentiepunt dan kan gaan gebruiken voor latere opnamen waar dat witte valk niet dominant aanwezig is dat gaat mij (voorlopig?) kompleet boven de pet .. dus als iemand zich geroepen voelt om dat voor mij te verduidelijken? .. graag!
                          Het gaat hier over de kleurtemperatuur en niet over belichting. Een wit blad kan evenzeer als referentie gebruikt worden als een grijskaart. In de handleidingen van de meeste camera's ga je dit ook terugvinden. Grijs zit tussen zwart en wit. 18% grijs is een referte voor de lichtmeting in de camera, waarbij de sensor als referentiepunt 18% grijs gaat gebruiken om het licht te regelen. Stel nu dat je spotlichtmeting doet op een witblad, zonder belichtingscompensatie, ga je een 18% grijs blad krijgen. Het meten van de kleurtemperatuur kan dus evenzeer op een wit blad, wanneer er geen belichtingscompensatie wordt toegepast. De belichting gaat niet juist zijn, de kleurtemperatuur wel. Als je de grijskaart gebruikt, zal je merken dat dit ook niet kan bij alle belichtingen. In het donker gaat de WB pas gemeten worden, na een lange sluitertijd.
                          De grijskaart is in die zin gemakkelijk, omdat je dan en de juiste kleurtemperatuur en de juiste belichting samen kan instellen.

                          Mvg

                          Chris

                          Comment


                          • #28
                            Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Het gaat hier over de kleurtemperatuur en niet over belichting. Een wit blad kan evenzeer als referentie gebruikt worden als een grijskaart. In de handleidingen van de meeste camera's ga je dit ook terugvinden. Grijs zit tussen zwart en wit. 18% grijs is een referte voor de lichtmeting in de camera, waarbij de sensor als referentiepunt 18% grijs gaat gebruiken om het licht te regelen. Stel nu dat je spotlichtmeting doet op een witblad, zonder belichtingscompensatie, ga je een 18% grijs blad krijgen. Het meten van de kleurtemperatuur kan dus evenzeer op een wit blad, wanneer er geen belichtingscompensatie wordt toegepast. De belichting gaat niet juist zijn, de kleurtemperatuur wel. Als je de grijskaart gebruikt, zal je merken dat dit ook niet kan bij alle belichtingen. In het donker gaat de WB pas gemeten worden, na een lange sluitertijd.
                            De grijskaart is in die zin gemakkelijk, omdat je dan en de juiste kleurtemperatuur en de juiste belichting samen kan instellen.

                            Mvg

                            Chris
                            Ok bedankt .. we hebben het hier idd over kleurtemperatuur en niet over lichtmeting, maar ik vraag mij af of deze begrippen niet al te dikwijls doormekaar gehaald worden als men het over grijskaarten heeft? dus uiteindelijk maakt men dus gebruik van de (gekende) camera calibratie waarbij ervan uitgegaan wordt dat de camera uiteindelijk gecalibreerd is voor 50% luminantie en dus elk egaal gekleurd vlak tracht te interpreteren als 50% L .. ja? wit is dus de voor de hand liggende keuze wegens geen kleurafwijking ..
                            Bij een grijskaart heeft men het voordeel dat enkel de "kleurzweem" component overblijft ttz wat dient gecorrigeerd te worden door de WB ..

                            Hoe je met een grijskaart de belichting kan instellen dat ontgaat mij ..

                            Comment


                            • #29
                              Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Hoe je met een grijskaart de belichting kan instellen dat ontgaat mij ..
                              Laat het licht op de grijskaart vallen, stel diafragma en sluitertijd in, zonder belichtingscompensatie, en 't is gebeurd. Ik meet meestal twee maal... grijskaart horizontaal en verticaal en neem een gemiddelde. Ongeacht waar je nu gaat fotograferen in dezelfde lichtomstandigheden, het licht zit goed.
                              De sensor gaat een beeld vergelijken met 18% grijs... Als je grijskaart, 18% grijs, het totale beeld bestrijkt, of als je er spotmeting op doet is het licht normaal altijd juist, ongeacht in welke richting je fotografeert, als je het vastzet. (voorbeeldje waarbij naar twee richtingen gefotografeerd werd, en het licht vastgezet werd op basis van de grijskaart).
                              Een andere methode van lichtmeting is op het gras (ongeveer 18% grijs) of op je eigen handpalm, waarbij je meestal een stop moet overbelichten, maar da's niet voor iedereen hetzelfde, dus moet je even testen.
                              Het voordeel van licht dat vaststaat, toont zich pas echt als je gaat inflitsen. De flash, zeker buiten, en ietwat negatief gecompenseerd, toont zich dan een heel goed hulpmiddel om schaduwen op te lichten.

                              Mvg

                              Chris

                              Comment


                              • #30
                                Re: Kleur 'direct' correct krijgen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                                Tuurlijk, I know, zo doe ik het nu. Maar... voor de lesopdracht zou er eigenlijk quasi niet bewerkt mogen worden. Feitelijk wordt 'verwacht' dat je nog in jpeg schiet... Vandaar dus mijn vraag.
                                Degenen die al in RAW werkten, mochten het blijven doen en lichte bewerkingen gingen toegelaten worden. Ik zal dus zowiezo aan de schuivertje schuiven dus. Maar ik vroeg me toch af of het mogelijk is ZONDER enige nabewerking.

                                Bedakt voor jullie input. Ik ben dus niet veel wijzer geworden , behalve dan de voor mij nieuwe term "normlicht"
                                Ivm met die bewerkingen : ik heb het zo niet begrepen hoor. Lichte bewerkingen in PS zijn toegelaten. Ttz, vlekjes verwijderen, lichte vignetting correcties, lenscorrecties ... Maar géén HDR, zwaar clonen, croppen of bewerkingen met lagen. Indien je in RAW werkt is er zowieso nabewerking zelfs indien je niet aan de schuifjes zit. Geen kat die er iets over gaat zeggen. Alleen gebeurt het "buitenshuis", op je PC dus en niet in je cam. Ik heb bv. nooit een werkje "gemaakt" in jpeg, altijd in RAW geschoten en achteraf "afgegeven" in jpeg. Nooit een opmerking over gekregen.

                                De lesgevers moedigen de cursisten aan om alle functionaliteiten van hun camera te ontdekken en dus willen ze dat je weet hoe je een witballans kan instellen, de manier van opslaan (RAW vs soorten jpegs) etc ... De reden waarom ze nog niet willen dat oud-jpeggers nu plots in RAW zouden gaan schieten is omdat ze vrezen dat zoiets voor de nodige verwarring kan zorgen in dit stadium van de opleiding en ... niet iedereen heeft een toestel dat RAW kan schieten. Doe gerust voort in RAW zou ik zeggen. Als je een HUMO onder de arm hebt maandag wil ik er gerust nog een boompje over opzetten.

                                Toedeloe met de koe !

                                Tjerri

                                Comment

                                Working...
                                X