Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleur 'direct' correct krijgen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Kleur 'direct' correct krijgen

    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
    Ivm met die bewerkingen : ik heb het zo niet begrepen hoor. Lichte bewerkingen in PS zijn toegelaten. Ttz, vlekjes verwijderen, lichte vignetting correcties, lenscorrecties ... Maar géén HDR, zwaar clonen, croppen of bewerkingen met lagen.

    Ooh, okei !! In onze groep was dit niet zo heel duidelijk. Allee ik ben gerust gesteld. Ik zal het wel horen dan als we onze eerste bespreking hebben.

    (Dus je GIMP/Lomo-effectje op je blog zou toegelaten worden volgens jou?)

    Diene Humo, ik was em vergeten
    Last edited by Nena; 18 september 2009, 10:45.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #32
      Re: Kleur 'direct' correct krijgen

      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
      Dus je GIMP/Lomo-effectje op je blog zou toegelaten worden volgens jou?
      Kort en goed : NEEN ! Da's nl. een meerlagige bewerking en gaat véél verder dan alleen maar een RAW bewerking.

      Moeilijk het onderwerp "kleur" he

      Slu !

      Kabouter Wesley

      Comment


      • #33
        Re: Kleur 'direct' correct krijgen

        Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
        Kort en goed : NEEN ! Da's nl. een meerlagige bewerking en gaat véél verder dan alleen maar een RAW bewerking.
        Ach, okei.. de meer lagen had ik er niet door gezien . Knappe bewerking trouwens, maar we wijken af.
        Terug ON TOPIC dus...
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #34
          Re: Kleur 'direct' correct krijgen

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Laat het licht op de grijskaart vallen, stel diafragma en sluitertijd in, zonder belichtingscompensatie, en 't is gebeurd. Ik meet meestal twee maal... grijskaart horizontaal en verticaal en neem een gemiddelde. Ongeacht waar je nu gaat fotograferen in dezelfde lichtomstandigheden, het licht zit goed.
          De sensor gaat een beeld vergelijken met 18% grijs... snip
          OK .. begrepen ..

          Uiteindelijk is het een linke truk die gebaseerd is op het feit dat zowel kleur als lichtmeting gebaseerd is op de 50% luminantie (aka 18% grijs) referentie als calibratienorm voor een camera en dat een bayer sensor geen kleur meet maar luminantie ... (zoals ik al tot in den treure toe herhaalde .. het maakt niet uit welke kleur een egaal gekleurd vlak heeft als het als grijsreferentie gebruikt wordt.) Toen ik Canon moest overtuigen dat mijn 400D verkeerd gecalibreerd was heb ik al deze experimenten gedaan en gebundeld in een lijvig dossier, het duurde nog 2 uur face2face discussie met de hoofdtechnicus van DSP om ze te overtuigen dat hun hercalibratie op niets trok .. eindelijk moeten ze het door gehad hebben waar ze fout gingen want plots was mijn camera binnen de 5 minuten exact en correct gecalibreerd LOL!
          Maar mijn persoonlijke scepsis omtrent dit "one size, fits all" is echter niet weggenomen .. de aanname is dat zowel kleurtemperatuur als lichtintensiteit buiten de ruimte/straal waar de parameters ingesteld worden, constant is ... ik geloof daar niets van ... een lichtmeting "grijswaarde" instellen op het marktplein en dan de toren van de kathedraal "correct" belicht fotograferen? .. tot bewijs van het tegendeel .. I think not ..
          maar het neemt niet weg dat het een concept is om "in de broekzak" mee te nemen op fototocht .. merci !

          Comment

          Working...
          X