Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Productfotogragie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Productfotogragie

@gregoireke

Ik ken Jan persoonlijk en de prijs die hij vraagt voor een verlovingsshoot is inderdaad een gangbare prijs, Pieter Van Impe vraagt voor zijn L-Style sessions een soortgelijke prijs.

Beiden bieden ze dus topfotografie en ervaring aan voor deze aantrekkelijke prijs

De vergelijking met een vakman heb je goed gezien, jammer dat in het "Uncle-bob" tijdperk de meeste koppels een bedrag van €175,00 teveel vinden voor een vak-fotograaf die er zijn brood mee moet verdienen. Bewijze deze post op BD
    Ik heb ooit eens een ganse dag meegelopen met Pieter Van Impe op een huwelijksshoot, was een dag van 17u in totaal. Ik heb sindsdien VEEL respect gekregen voor huwelijksfotografen.

Ik ken fotografen hier op BD die voor een communie €65,00 aanrekenen, alles in ... (incl. ontwerp en druk van 30 kaartjes). Ik kan dit niet leveren aan die prijs, het dekt mijn kosten niet. Mijn communie reportages starten aan €229,00 (zonder kaartjes of ontwerp). Zie ik die fotografen als "concurrenten"? Nee hoor, zij beantwoorden perfect de vraag van de klanten die ik liever niet zou hebben. Voor elke markt zijn er klanten, bekijk het zoals de automarkt ... alle auto's rijden maar er is wel degelijk een verschil in comfort, en dat comfort kost geld
    www.fotofolio.be

Comment

@fotofolio

je hebt gelijk. Ik heb natuurlijk ook geen probleem met wat iedereen hier vraagt en ik kan ook niemand zijn rekening maken. Maar zoals je zegt, als je 17 uur bezig bent op een huwelijk, en je moet dan nog eens een paar dagen post-processen, een slideshow, een album maken, .....? Ik heb met Jan dan ook een interessant gesprek gehad over fotografie als hoofdberoep of bijberoep.
      Ik ben namelijk bakker en heb met mijn personeel ook al dikwijls een discussie gehad over lonen en prijzen.

Onze vorige weekendhulp maakte 4 fruitvlaaien van 6 personen op 1 uur (daarom is hij ook afgedankt welnu, die gast KOST mij 28 euro per uur. Ik moest er dus 7 euro aan uurloon per taart bij tellen.

Ik zeg het, voor mij is het een hobby, maar voor pro's bedenk ik dan direct:

auto, benzine, studio, materiaal, pc, software, website, verzekeringen, kantoor, afdrukken, boekhouder,....

Dan zou ik mezelf toch ook een loon willen geven om van te leven, want ik wil een hius bouwen, op vakantie gaan, etc. en IK vind dat dit dan ook naargelang de uren moet zijn anders kan ik beter op een fabriek gaan werken (wat ik vroeger ook deed),

Dus wil je enkel je materiaal eruit hebben, ok. Maar als je ervan moet leven, denk ik dat er hier veel hun broek aan scheuren

Comment

Interressante discussie: wat mij als leek echter opvalt dat de prijs van 30€ per uuur vergeleken wordt met de prijs van 175 à 199€ per pakket. Hoeveel uur steekt dan in dit pakket?
        Als ik dan het rekensommetje die hier vermeld staat van 3uur shoot en 3 uur nabewerking kom ik aan 180€. Toch een vergelijkbaar resultaat?

Of zie ik het te simpel?
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
          Of zie ik het te simpel?
          De prijzen die ik hier vermelde zijn particuliere prijzen voor niet-commerciële reportages. De prijzen die Disegno-S opgaf zijn voor commerciële shootings.

Verschil commercieel <-> particulier (bij mij althans):

Commercieel werk:
          - ter promotie van een merk/firma/persoon of artiest (met uitzondering van een model)
          - publicatie in een gedrukt medium (magazine, cataloog of brochure)
          - publicatie op het internet (met uitzondering van portfolio voor zelfpromotie)

Particuliere reportages:
          - portfolio's voor modellenbureau
          - familie reportage
          - communie of lentefeest
          M.a.w. beelden die niet zullen gebruikt worden om extra omzet te genereren. Uitzondering hierop is portfolio's opmaken voor een model of bureau, puur sang is dit ook om "extra omzet" te genereren voor het model of het bureau maar in België en Nederland valt dit onder niet-commercieel werk.

Je hebt gelijk dat mijn particuliere prijzen dicht aanleunen aan €30/u, het basispakket toch. Als een klant / model een particuliere sessie boekt van €199,00 en achteraf tevreden is met de 10 inbegrepen beelden dan klopt de stelling van een lager bedrag per uur: 2 tot 3 uur fotograferen en 1 uur post-processing aan de 10 beelden = +/- €50,00 per uur. (ruw gerekend, zal meer in de trend van €40,00/u zijn).
          Maar ... de meeste klanten van particuliere sessies bestellen meer beelden dan in het pakket voorzien, meestal 5 tot 10 extra beelden waardoor de eind factuur hoger ligt dan de basisprijs van €199,00. Ze hebben dus zelf de keuze hoeveel ze extra willen spenderen als ze tevreden zijn van het resultaat.

Een extra reden waarom deze particuliere prijzen lager liggen is de onrechtstreekse reclame die er aan verbonden is. Mijn klanten gebruiken hun beelden meestal om tijdens een casting gescout te worden door een kleding merk. Als ik kwalitatieve beelden kan aanleveren aan mijn klant dan ontgaat dat niet bij het kleding merk, het is dus al meermaals voorgevallen dat ik na een casting gecontacteerd wordt door een kleding merk die op zoek is naar een nieuwe fotograaf, en dan is mijn marketing cirkeltje rond

Wat ik hierboven schrijf klinkt allemaal logisch en vanzelfsprekend maar toch komt er heel wat bij kijken, particuliere familie sessies kan je bijna zonder veel voorbereiding plannen. Je kiest samen met je klant een datum, uur, locatie en sfeer en je kan aan de slag.

Voor portfolio sessies met een model is er een pak meer voorbereiding. Datum, uur en locatie zijn basics maar je moet ook op voorhand uitzoeken welke beelden een meerwaarde kunnen zijn voor dat model: portretten, half-body of full-body ... poses ... sfeer. De ouders betalen mij voor die meerwaarde, ze willen dan ook dat de foto's door de bureaus zullen opgenomen worden anders is hun investering nutteloos. Het regelen van een visagiste (niet inbegrepen in de basisprijs) hoort daar ook bij, nog niet gesproken over de logistieke zijde (stroomvoorziening voor visagiste).

Commerciële shootings organiseren vergt nog meer inspanning want hier moet je binnen een bepaalde tijdspanne x-aantal kledingstukken (meestal tss. 30 en 65 stuks) fotograferen. Je werkt met meerdere modellen die na het aantrekken van hun 10de set al beginnen vragen wanneer het gedaan is (ik werk enkel met kinderen).
          Achteraf moet je de beelden ook op de exacte kleur bewerken voor druk want afwijkingen in kleurtinten, daar kan een commerciële klant niet mee lachen. Je moet dus soft-proofen in het CMYK-profiel van de drukker en rekening gaan houden met de papiersoort ... (hier kan ik nog 500 regels tekst over schrijven)

Zoals ik reeds in een andere topic schreef:
          Iedereen kan foto's nemen, iedereen kan een commerciële opdracht aan maar het vergt een hoop ervaring om steeds weer opnieuw je klanten te behartigen. Ik ben ook al meermaals "op mijn bek" gegaan, maar mijn fouten zorgen ervoor dat ik groei - het is tenslotte een pak verantwoordelijkheid die ik in mijn handen gestopt krijg - en daar moet een eerlijke vergoeding tegenover staan.
          www.fotofolio.be

Comment

Working...
          X