Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie fotografeert in RAW formaat?.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

    die laatste zin even verder uitgediept, bedoel je RAX ipv RAW bij die K10D.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      die laatste zin even verder uitgediept, bedoel je RAX ipv RAW bij die K10D.
      grt,bouk.
      Ik begrijp niet wat je met RAX bedoelt hoor...

      Maar zo werkt het:

      Bij de meeste camera's kan je filters toepassen op je opnames. Bij Pentax (ik veronderstel bij andere gelijkaardig?) ga je dan in play-mode naar het beeld dat je wil aanpassen en selecteer je de filter. Dat maakt een copie van je foto in B/W of sepia of weet ik veel wat. Dat werkt enkel bij JPGs in de Pentaxen.

      Als je echter een RAW beeld selecteert, zit op diezelfde plaats in de K10D een optie om het RAW-beeld te ontwikkelen. Je krijgt dan op je LCD scherm een weergave van de foto en kan de witbalans, exposure, scherpte, saturatie, contrast enzo (de klassieke parameters) dan met kleine slidertjes aanpassen terwijl je het effect bekijkt. Natuurlijk allemaal niet erg precies (ik veronderstel dat je er even moet mee spelen om juiste inschattingen te kunnen maken), maar je kan wel na de opname een JPG maken van een RAW als 't echt moet. Zelfs RAW+JPG werken hoeft dus eigelijk niet als je toch maar enkele beelden moet leveren.

      Je maakt de keuze op je LCD, zet dan enkel de te weerhouden beelden om, en downloadt dezevan je kaart in eender welk cybercafé om ze door te mailen...

      Meer is er niet aan... Is dat een antwoord op je vraag?

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

        Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
        Ik begrijp niet wat je met RAX bedoelt hoor...

        Maar zo werkt het:

        Bij de meeste camera's kan je filters toepassen op je opnames. Bij Pentax (ik veronderstel bij andere gelijkaardig?) ga je dan in play-mode naar het beeld dat je wil aanpassen en selecteer je de filter. Dat maakt een copie van je foto in B/W of sepia of weet ik veel wat. Dat werkt enkel bij JPGs in de Pentaxen.

        Als je echter een RAW beeld selecteert, zit op diezelfde plaats in de K10D een optie om het RAW-beeld te ontwikkelen. Je krijgt dan op je LCD scherm een weergave van de foto en kan de witbalans, exposure, scherpte, saturatie, contrast enzo (de klassieke parameters) dan met kleine slidertjes aanpassen terwijl je het effect bekijkt. Natuurlijk allemaal niet erg precies (ik veronderstel dat je er even moet mee spelen om juiste inschattingen te kunnen maken), maar je kan wel na de opname een JPG maken van een RAW als 't echt moet. Zelfs RAW+JPG werken hoeft dus eigelijk niet als je toch maar enkele beelden moet leveren.

        Je maakt de keuze op je LCD, zet dan enkel de te weerhouden beelden om, en downloadt dezevan je kaart in eender welk cybercafé om ze door te mailen...

        Meer is er niet aan... Is dat een antwoord op je vraag?

        Wim
        Da's wel handig. Ik kan met PictBridge geen RAWs afdrukken, dus als ik zoiets wil doen moet ik op voorhand weten dat ik het ga willen afdrukken en dus JPG of RAW+JPG selecteren. Ik kan niet achteraf een RAW omzetten naar JPEG in camera.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

          ja bedankt voor het antwoord, maar las nl over de K10D dat je in RAX kan schieten, vroeg me af wat dat was.
          staat in de beschrijving van het toestel.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            ja bedankt voor het antwoord, maar las nl over de K10D dat je in RAX kan schieten, vroeg me af wat dat was.
            staat in de beschrijving van het toestel.
            grt,bouk.
            Waarschijnlijk tikfout. De K10D ondersteund gewoon JPG of twee verschillende RAW-formaten: Adobe DNG en Pentax PEF. DNG heeft voordeel dat we al RAW konden fotograferen en in ACR/Lightroom konden ontwikkelen voordat deze pakketten de K10D ondersteunden (weliswaar zonder correct profiel), maar PEF is een stuk compacter dus schakelde ik naar PEF over vanzodra het ondersteund werd. RAX ken ik niet, dus ik veronderstel dat het een typo is...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

              In RAW hoef ik me totaal geen zorgen te maken over volgende settings tijdens de opname:
              - Witbalans
              - Picture style
              - Verscherping
              - Contrast

              Ook al zouden deze totaal verkeerd staan voor het type opname dat ik momenteel maak, het heeft totaal geen belang.
              Al deze settings hebben geen invloed op de RAW beeldgegevens.

              Ik kan me dus enkel met de essentie bezig houden:
              - Compositie
              - Belichting
              - Scherpstelling

              De 4 bits/ pixel extra beeldinformatie om eventuele verkeerde belichting achteraf te corrigeren krijg ik er ook gratis bij.
              Bovendien kunnen RAW bestanden in batch zeer snel en efficient "ontwikkeld" worden naar JPG.

              Redenen genoeg voor mij om met de meest rustige gemoedstoestand foto's te nemen... in RAW (altijd).
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

              Comment


              • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                idem hier.
                ik heb bovendien nog een jpeg ter beschikking (instelling staat op RAW + JPEG Basic ) om snel een selektie te maken via de JPEGs ipv door de zware NEF files te moeten struinen.
                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                Comment


                • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                  [QUOTE=GeertB;1382097Bovendien kunnen RAW bestanden in batch zeer snel en efficient "ontwikkeld" worden naar JPG.

                  Redenen genoeg voor mij om met de meest rustige gemoedstoestand foto's te nemen... in RAW (altijd).[/QUOTE]

                  Ik fotografeer ook veel in raw, maar ik heb vandaag iets vreemds of ik ben gek aan het worden.
                  Ik heb mijn raw foto's bewerkt, zet ze dan om naar tif om ze verder te bewerken en vervolgens zet ik de foto om naar jpg om ze te bestellen.
                  Nu kan ik mijn tiff bestanden niet meer naar jpg zetten, wat is dit nou voor iets raars??? Vorige week heb ik dat nog wel kunnen doen namelijk, of ben ik me nu ernstig aan het vergissen?
                  ik werk in photoshop cs2
                  Help!!!

                  En kan je ook in een batch al je foto's van raw naar jpg zetten, dat wist ik niet, ga ik eens uitzoeken.

                  Comment


                  • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                    Oorspronkelijk geplaatst door corrine Bekijk bericht
                    Ik fotografeer ook veel in raw, maar ik heb vandaag iets vreemds of ik ben gek aan het worden.
                    Ik heb mijn raw foto's bewerkt, zet ze dan om naar tif om ze verder te bewerken en vervolgens zet ik de foto om naar jpg om ze te bestellen.
                    Nu kan ik mijn tiff bestanden niet meer naar jpg zetten, wat is dit nou voor iets raars??? Vorige week heb ik dat nog wel kunnen doen namelijk, of ben ik me nu ernstig aan het vergissen?
                    ik werk in photoshop cs2
                    Help!!!

                    En kan je ook in een batch al je foto's van raw naar jpg zetten, dat wist ik niet, ga ik eens uitzoeken.
                    Staat uw tiff nog in 16 bit ?
                    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                    Comment


                    • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                      Eh ja is dat het probleem??? Jemig dat ga ik dus gelijk veranderen, thanx!!

                      Comment


                      • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                        Maar kan ik mijn tiff nu nog van 16 bit naar 8 veranderen?? Of kan dat alleen in de raw modus?

                        Comment


                        • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                          Oorspronkelijk geplaatst door corrine Bekijk bericht
                          Maar kan ik mijn tiff nu nog van 16 bit naar 8 veranderen?? Of kan dat alleen in de raw modus?
                          Klik in de bovenmenu op "Afbeelding", dan op "Modus".
                          Beneden op 8 bits/lanaal zetten.


                          Patrick
                          [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

                          Comment


                          • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                            Yep, gelukt! thanx!

                            Comment


                            • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                              Corrine, je kunt in Photoshop via Image > Mode wisselen tussen 16 bit of 8 bit. Maar meer dan 8bit per kleur is niet echt aan te raden. Naar het schijnt kunnen niet alle printers daar mee over weg. Dacht ik.
                              Het feit dat je niet van tif naar jpg kunt, kan zijn omdat je nog in 'lagen' staat.
                              Eerst één laag maken en dan zou het normaal gezien moeten lukken.

                              Succes ermee!
                              Peter

                              Comment


                              • Re: Wie fotografeert in RAW formaat?.

                                Ik heb toevallig vorige week mijn raw foto's in 16 gezet, ik ben bezig met een opleiding en die leraar verteld me dat je beter in 16 bit kan werken vanwege het grotere kleurbereik, maar goed ik liep vandaag dus al tegen een probleem aan.
                                Het kwam niet door de lagen maar doordat mijn tiff in 16 bit stond, zet je dit dus via modus weer naar 8 bit kan het bestand zonder problemen in jpg gezet worden, en zo blijf je leren met photoshop.

                                Comment

                                Working...
                                X