Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

--Klapvee--

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: --Klapvee--

    Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Laten we ons van heel dat ellitair groepje ons niets van aantrekken en ons hier concentreren op de beginnershoekhoek. Tenslotte blijven we beginners tot het einde van ons leven, want er zal altijd wel iemand veel beter zijn dan onszelf zodat we ons terug beginner voelen.
    Robby
    Kunnen we ons een beetje uitbreiden tot fotobeoordeling? Kwestie van de beginnershoek wat te ontlasten (mensen doen durven in beoordeling te plaatsen en ervoor zorgen dat ze wel degelijk aandacht krijgen daar), een beetje meer spreiding te krijgen. Misschien is het maar een druppel op een hete plaat, maar alle beetjes helpen

    Comment


    • #32
      Re: --Klapvee--

      Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
      Kunnen we ons een beetje uitbreiden tot fotobeoordeling? Kwestie van de beginnershoek wat te ontlasten (mensen doen durven in beoordeling te plaatsen en ervoor zorgen dat ze wel degelijk aandacht krijgen daar), een beetje meer spreiding te krijgen. Misschien is het maar een druppel op een hete plaat, maar alle beetjes helpen
      Sandra,

      Het probleem is... tijd. Zelfs als je alleen de tijd neemt om één rubriek showcase / beoordeling door te nemen, en je wil objectief die foto gaan bespreken, dan vraagt dat telkens enkele minuten tijd. Sommige dingen ziet iedereen in één oogopslag, maar een deftige beoordeling van een foto, dat vraagt tijd.
      Bovendien is showcase eigenlijk makkelijk... daar mag je gewoon schrijven "prachtplaatje" of "mooie foto", maar in beoordeling en in de beginnershoek verwacht men meer. Meer schrijven vraagt meer tijd, iets deftigs over een foto zeggen, vraagt nog meer tijd. Dan nog blijft alles maar een mening...
      Ik heb nooit heel veel gepost, maar veel geleerd van de goede dingen en fouten uit anderen hun foto's. Het lezen van commentaren is leerrijk en kan je terugkoppelen naar je eigen beelden. Zelf leer je zo ook foto's kijken. Door foto's te kijken leer je beeldvorming. Dit kan je dan weer toepassen naar je eigen foto's...

      Een ander probleem is... interesse. Wie kiest er nu voor om naar matige foto's te kijken, als hij in showcase betere foto's kan zien ? Wie kiest er nu om een foto te bespreken, als hij er met "whaw" vanaf kan komen ?
      We zijn wel off-topic aan 't gaan, maar heel de problematiek die hier aangehaald wordt, start m.i. bij de structuur van dit forum en vooral de groei van dit forum.

      Mvg

      Chris

      Comment


      • #33
        Re: --Klapvee--

        Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
        Mja vind ik ook geen optie. Want je weet het nooit op voorhand.

        In het ene topic is er redelijk consensus over het feit dat de TS iets verkeerds gedaan heeft, de TS gaat daar mee akkoord - of respecteert de meningen en bedankt iedereen voor de feedback.

        Maar in een ander topic wordt je aangevallen door vriendjes van de TS als je stukje kritiek neerzet.

        Ik hou geen boekje bij van wie beste maatjes is van wie, of wie totaal niet tegen kritiek kan. Ik probeer elke foto opnieuw met een leeg blad te beoordelen.


        Ik reageer niet op elke foto die hier gepost wordt, maar totaal niét reageren... zelf zou ik het niet apprecieren als er niemand reageert. En ik ga ook niet alleen reageren als ik foto mooi vind.
        Hier volg ik je in met de volle 100 percent , ook ik heb ooit een draadje bovengehaald over vriendjes politiek , en weet je wat ze zeiden " vriendjes politiek bestaat niet "
        Dus laat deze uitspraken maar liggen , want deze worden hier niet altijd met een lach bekeken.
        en wat die ophalen van draadjes betrefd , ik heb goede foto's , ik heb slechte foto's, ik kan tegen kritiek en als anderen daarop in gaan , kan ik er iets aan doen...
        Als ze PM'S sturen naar elkaar om daar verder te discucieren , is dat helfdhaftig ?
        Ik ben steeds beleefd gebleven , maar het wordt moeilijker be de jaren , dus manne , lig er niet wakker van , dat doe ik ook niet

        mvg xiebu
        Last edited by xiebu; 30 juli 2009, 13:38.
        "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
        *BD1033BE*

        Comment


        • #34
          Re: --Klapvee--

          Oorspronkelijk geplaatst door xiebu Bekijk bericht
          Hier volg ik je in met de volle 100 percent , ook ik heb ooit een draadje bovengehaald over vriendjes politiek , en weet je wat ze zeiden " vriendjes politiek bestaat niet "
          Dus laat deze uitspraken maar liggen , want deze worden hier niet altijd met een lach bekeken.
          en wat die ophalen van draadjes betrefd , ik heb goede foto's , ik heb slechte foto's, ik kan tegen kritiek en als anderen daarop in gaan , kan ik er iets aan doen...
          Als ze PM'S sturen naar elkaar om daar verder te discucieren , is dat helfdhaftig ?
          Ik ben steeds beleefd gebleven , maar het wordt moeilijker be de jaren , dus manne , lig er niet wakker van , dat doe ik ook niet

          mvg xiebu
          wat is er mis met het beantwoorden van een vriend collega zijn draadje??
          wordt dat niet zo'n beetje overal gedaan??
          hier zijn mensen in dit draadje waar we samen al eens mee op een SD geweest zijn, en als deze dan een beoordeling komen geven is dat fout??
          ik heb trouwens ook al minder goede beoordelingen aan "vrienden" gegeven , en zij ook aan mij,
          anderzijds zie ik hier ook andere dit doen , die in "bepaalde draadjes" gaan gat likken om bij een bepaalde TS het een of ander te weten te komen, ik kan van mijn eigen zeggen, dat ik nooit aan dit soort gedrag heb mee gedaan.
          we gaan binnenkort naar Gent met zijn alle om er eens een shoot te doen.
          we zijn met 8 man, moeten we dan ieder apart op 1 km afstand van elkaar gaan lopen??
          denk het niet, we gaan als "team" om er een leerrijke dag van te maken.
          meer wil ik hier ook niet over kwijt, maar ik merk toch dat er hier in modellen altijd wel boel is, worden jullie daarvoor betaald om prul te maken???

          Comment


          • #35
            Re: --Klapvee--

            @FestinaLente: Chris, ik ga 100% akkoord met wat je zegt Maar ik ga blijven pleiten voor een doorstroming/bezoekuurtjes van de beginnershoek naar fotobeoordeling Noem het mijn stokpaardje, hihi.

            Comment


            • #36
              Re: --Klapvee--

              Als we mensen nu eens verplichten om 2 kritieken te schrijven in beoordeling vooraleer ze iets in showcase mogen posten ipv een limiet van 1 topic per dag aan te houden
              Last edited by ThierryM; 30 juli 2009, 14:21. Reden: foutje: 1 topic per dag en geen 1 foto per dag
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #37
                Re: --Klapvee--

                Ik denk dat deze "problemen" wel met elkaar verweven zijn Chris.

                Dit forum draait om een stukje geven en nemen.
                In de beginnershoek zijn er maar enkele ervaren fotograven die wat ondersteuning bieden aan de beginnende fotografen.
                Naar mijn mening zou dit vrij simpel opgelost kunnen worden:

                Strenger en consequenter moderaten: geen persoonlijk aanvallen toelaten, mensen die niet kunnen omgaan met feedback en aandachtspuntjes van anderen WEREN etc etc.

                Je zou kunnen invoeren dat voor elk topic wat je opent om een foto te laten beoordelen, jezelf ook 10 andere foto's moet beoordelen, waarvan 5 in de beginnershoek (bijvoorbeeld).
                In mensen en modellen barst het bv. van de ervaren fotografen die niet of nauwlijks aandacht besteden aan foto's van andere forummers en sowieso alleen in SC posten. Het lijkt wat kinderachtig, maar soms moet je mensen dwingen om iets voor anderen te doen Anders wordt het hele concept van dit forum om zeep geholpen

                Comment


                • #38
                  Re: --Klapvee--

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Als we mensen nu eens verplichten om 2 kritieken te schrijven in beoordeling vooraleer ze iets in showcase mogen posten ipv een limiet van 1 foto per dag aan te houden
                  lol, ik dacht net hetzelfde...zo gek is het niet hoor

                  Comment


                  • #39
                    Re: --Klapvee--

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Ik denk dat deze "problemen" wel met elkaar verweven zijn Chris.

                    Dit forum draait om een stukje geven en nemen.
                    In de beginnershoek zijn er maar enkele ervaren fotograven die wat ondersteuning bieden aan de beginnende fotografen.
                    Naar mijn mening zou dit vrij simpel opgelost kunnen worden:

                    Strenger en consequenter moderaten: geen persoonlijk aanvallen toelaten, mensen die niet kunnen omgaan met feedback en aandachtspuntjes van anderen WEREN etc etc.

                    Je zou kunnen invoeren dat voor elk topic wat je opent om een foto te laten beoordelen, jezelf ook 10 andere foto's moet beoordelen, waarvan 5 in de beginnershoek (bijvoorbeeld).
                    In mensen en modellen barst het bv. van de ervaren fotografen die niet of nauwlijks aandacht besteden aan foto's van andere forummers en sowieso alleen in SC posten. Het lijkt wat kinderachtig, maar soms moet je mensen dwingen om iets voor anderen te doen Anders wordt het hele concept van dit forum om zeep geholpen
                    daar zou es dieper op ingegaan moeten worden, want dit is zeker geen slecht idee

                    greets
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: --Klapvee--

                      Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                      daar zou es dieper op ingegaan moeten worden, want dit is zeker geen slecht idee

                      greets
                      Helemaal geen slecht idee, en ééntje van de velen dat ik al een half jaar geleden geopperd heb, als basis voor de werkgroep forumstructuur.
                      Op zich is het natuurlijk geen slecht idee, maar... is de inzet wel hoog genoeg om een toestroom aan goeie fotografen te houden op dit forum ?
                      Wat is de inzet ? HOF ? BOF ? Je moet daar ook om geven. Er zijn onnoemelijk veel mensen die hier enkel hun foto's posten, en die best moeite hebben om een beoordeling te schrijven over een ander zijn foto.
                      Er is een groot verschil tussen foto's goed kunnen maken en foto's goed kunnen bekijken. Da's ook één dingetje dat mee aan de basis ligt van dit topic... er zijn fotografen die denken dat ze alles kunnen, maar vraag ze maar eens een deftige fotobeoordeling te schrijven, en dan vallen ze heel gauw door de mand. Andersom, als mensen die veel beoordelingen lezen en schrijven, maar in fotografie nog niet zo ver staan, naar een foto kijken van diezelfde fotograaf, kijken ze vaak naar andere dingen dan die die de fotograaf wilde uitbeelden. Zo ontstaan dan discussies, die dan weer de basis zijn voor deze discussie.

                      Mvg

                      Chris

                      Comment


                      • #41
                        Re: --Klapvee--

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        soms moet je mensen dwingen om iets voor anderen te doen
                        Dit gaat je niet lukken we moeten dit uit vrije wil doen...
                        Maak dit verplichtend en de helft van het forum gaat op de loop

                        Een betere oplossing is SC serieus gaan beknotten (enkele foto's per week), zodat men wel verplicht is in Beoordeling te posten (en daarmee de bezoekersstroom wordt aangezwengeld)
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #42
                          Re: --Klapvee--

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Dit gaat je niet lukken we moeten dit uit vrije wil doen...
                          Maak dit verplichtend en de helft van het forum gaat op de loop

                          Een betere oplossing is SC serieus gaan beknotten (enkele foto's per week), zodat men wel verplicht is in Beoordeling te posten (en daarmee de bezoekersstroom wordt aangezwengeld)
                          Enkele per week ? Eén foto per week zal wel goed zijn zeker, verdeeld over alle rubrieken.
                          Dat wil zeggen dat als je dat ten volle wil benutten, je dus 52 foto's kan maken, waarmee je gaat exposeren. Zelden een expositie van een topfotograaf gezien die 52 beelden bevatte .
                          Eén reeks van drie per week in fotobeoordeling lijkt me ook genoeg of één reeks van drie per week in de beginnershoek, lijkt me ook genoeg.
                          Als je telkens al eens toepast, wat er aan tips gegeven wordt bij die foto's dan heb je best wat werk. Da's uiteindelijk toch de bedoeling dacht ik, of zitten wij die tips hier allemaal voor niets te geven ?

                          EDIT : En schaf meteen ook de commentaren af in showcase. 't Is toch je expositiefoto die je daar plaatst... moet die dan nog verbetering ? Noem "fotobeoordeling" dan "fotobespreking", en 't krijgt een heel andere bijklank...

                          Mvg

                          Chris
                          Last edited by FestinaLente; 30 juli 2009, 15:46.

                          Comment


                          • #43
                            Re: --Klapvee--

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Dit gaat je niet lukken we moeten dit uit vrije wil doen...
                            Maak dit verplichtend en de helft van het forum gaat op de loop

                            Een betere oplossing is SC serieus gaan beknotten (enkele foto's per week), zodat men wel verplicht is in Beoordeling te posten (en daarmee de bezoekersstroom wordt aangezwengeld)
                            Dat is inderdaad een heel goed idee, gecombineerd met het idee van Chris...slechts 1 foto per week ik showcase....niet ter beoordeling maar gewoon om te showen (het woord zegt het al)
                            Dan ontmoet dit bonte zooite ongeregeld elkaar altijd in fotobeoordeling

                            Chris, ik had geen idee dat dit al eens geopperd was of dat dit al eens een issue is geweest. Ik zal eens wat oude topics opzoeken. Sannepoes heeft echt een punt te pakken...misschien kan BD op deze manier 2 vliegen in 1 klap slaan?

                            Het zou leuk zijn als BD-moderators ook eens hun visie zouden geven omtrent de geopperde ideeen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: --Klapvee--

                              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                              Het zou leuk zijn als BD-moderators ook eens hun visie zouden geven omtrent de geopperde ideeen.
                              Ik zou zeggen... maak je vooral niet blij. Cijfers tonen aan dat dit NIETS zou veranderen. Dezelfde cijfers tonen ook aan dat dit WEL iets zou veranderen. 't Hangt ervan af hoe de cijfers geïnterpreteerd worden. Mja, als je ze anders interpreteert dan de visionairs die hier zitten, word je al gauw als azijnzeiker versleten, een betweter, een stuurman die aan wal staat, maar eigenlijk is deze laatste term niet goed gekozen... 't moet zijn stuurman waar men niet mee in zee wil gaan (en die inmiddels zelf uitgemaakt heeft dat het water te diep is).
                              Er zijn al zoveel topics over geschreven, zoveel woorden aan versleten, maar men vind dat het allemaal goed is hier, dus boeren we gewoon voort...

                              Mvg

                              Chris

                              Comment


                              • #45
                                Re: --Klapvee--

                                Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                                ...
                                Strenger en consequenter moderaten: geen persoonlijk aanvallen toelaten, mensen die niet kunnen omgaan met feedback en aandachtspuntjes van anderen WEREN etc etc.

                                Je zou kunnen invoeren dat voor elk topic wat je opent om een foto te laten beoordelen, jezelf ook 10 andere foto's moet beoordelen, waarvan 5 in de beginnershoek (bijvoorbeeld).
                                ...
                                Ik ben nog vrij jong op dit forum, maar van moderaten heb ik eigenlijk nog niet erg veel gemerkt. Kan het zijn dat dit forum de mods wat ontgroeit?

                                Dat verplichte aantal beoordelingen vind 'k wat gevaarlijk. Kans is groot dat je er gewoon nog méér "goed", "knap", "bravo" commentaren mee creëerd...

                                Er bestaan wel systemen om elkaar op een forum 'punten' toe te kennen. Kan misschien een ideetje zijn? (en je kan maar één per dag/week per lid geven natuurlijk, kwestie van vriendjespolitiek uit te sluiten...)
                                Niet geschoten is altijd mis!

                                Comment

                                Working...
                                X