Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HOF overbewerkte foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: HOF overbewerkte foto's

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Dat wil zeggen dat foto's de HOF halen niet als het goede foto's zijn, maar als ze aan de smaak van de doorsnee BD-bezoeker voldoen.
    Wanneer men naar de criteria zoekt die men mogelijk hanteert om iemand in de hof te plaatsen, dan moet men zich in de plaats stellen van hen die de keuze moeten maken. Meestal hebben keuzedames of -heren doelstellingen. Welke zou hier de doelstelling zijn?

Als ik naar de rechterbovenhoek kijk, dan denk ik zo: hits misschien. Dus het aangehaalde forumlid heeft waarschijnlijk gelijk. Als gevolg daarvan zie je een lief katje, wat kalenderfoto's, een gewaagde madam in zwart-wit, een hdr en de onvermijdelijke macro opname.

Ondanks dit alles droom ik ook natuurlijk in die hof te komen, maar helaas, helaas ook ik ben nog lang niet in staat de geschikte foto's te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phaida Bekijk bericht
      In mijn ogen mag je nog zo goed met beeldbewerkingsprogramma's overweg kunnen: de basis is nog steeds een goed foto. De compositie, de lichtinval, het onderwerp zelf, de scherpte, ... dat zijn dingen waar je nadien weinig of niets aan kan veranderen. Zonder een goed basisbeeld kan niemand een mooie eind-foto maken. Het begint nog steeds met goede fotografie. En dan is het aan ieders smaak hoeveel je er nog aan 'prutst'.
      De gustibus et coloribus non est disputandum.
      Ik ben het niet helemaal eens met wat je verteld. Indien je een minimum aan beeldbewerking gebruikt moet inderdaad je originele foto reeds goed zijn .... indien je echter een photoshopgoeroe bent maak je van haast elke basisfoto of meerdere basisfoto's een foto de moeite waard.

Ik bewonder die mensen die van helemaal niks een beeld kunnen maken wat iedereen enorm aanspreekt.....ook al weet je 100% zeker dat het een bewerking is.Dat zijn in mijn ogen de kunstenaars van de 20 ste eeuw zoals je een rubens en breugel in hun tijd had.Mijn foto die deze week in de hof staat is wel degelijk bewerkt.....je mag me dus zeker bij de 3-5 bewerkte foto's rekenen
      Ik gebruik net als de meeste andere digitale fotografen op BD beeldbewerkingssoftware om mijn foto's te verbeteren. Soms lukt het met een minimum aan bewerking en soms heb je meer bewerking nodig om een mooi beeld te laten zien wat een bredere groep van mensen aanspreekt.Wat ik steeds tracht(en dat lukt niet altijd) is weer te geven hoe ik het beeld ter plekke zag.....ik probeer zo dicht mogelijk de realiteit te benaderen. Ik voeg niks toe en haal niks weg (tenzij sensorstofjes) Steeds vertel wat ik gedaan heb.....bij de foto zelf of wanneer men er achter vraagd.Dat vind ik persoonlijk een must indien je je foto's in showcase of fotobeoordeling aanbied. Hij die vind dat fotobewerking niet nodig is of not done is hoeft dit op zijn eigen foto's niet toe te passen .....iederéén is hier vrij in. Als je foto perfect uit de camera rolt zonder nabewerking is dat prima.....als je nabewerking nodig hebt om hem beter te maken ook prima. Het eindresultaat is wat telt voor mij.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Ach, de kern van de zaak is simpel. Er wordt véél te veel belang gehecht aan de Hall of Fame. Uiteindelijk is het niks meer dan een selectie van foto's gekozen door een beperkte groep mensen. Dikwijls zitten daar mooie foto's tussen. That's it

De échte meerwaardezoeker gaat z'n goesting toch op andere sites vinden hoor. Als je ziet wat er bijv. op deviantart of flickr te vinden is, da's toch een heel ander kaliber...
        Last edited by ThierryM; 28 juli 2009, 16:05.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

hoe ver is te ver?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
            goed verhaal.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

HOF, showcase of beoordeling, er wordt gewoon ontzettend veel 'gesoept'...

zolang het binnen de perken blijft, no problemo, maar sommige platen horen IMHO meer thuis in 'fotobewerking' dan in enig ander topic..

mss is een 'showcase-fotobewerking' wel een optie?

sommige platen zijn idd prachtig om te zien, mss wel TE prachtig..

compo, belichting etc, kan ik me nog wel in vinden, maar wat er soms uit-of bijgepenseeld wordt, gladgestreken, weggekloond of bijgevoegd, is soms gewoon stuitend..

mooi dat je daarmee in de HOF komt, maar met fotografie heeft het soms weinig meer te maken..

maar wie ben ik?
              Last edited by Sjinouck; 28 juli 2009, 18:26.

Comment

Volledig mee oneens...zelfs met een gsm genomen foto zal in handen van een pc-wizard tot een hof foto getrasformeerd kunnen worden.

Honderden foto's zie ik hier voorbij zweven met luchten en achtergronden die de werkelijkheid geweld aan doen , maar die door de de kenners hier bewierrookt worden...post je een foto vanuit sentiment, maar waar je de werkelijkheid benaderd wordt je bijna weggelachen !

Comment

Mooie foto's kunnen met behulp van photohop nog mooier worden gemaakt.

Dus... waarom zou je daar geen dankbaar gebruik van maken?
                  www.pixation.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pixations Bekijk bericht
                    Mooie foto's kunnen met behulp van photohop nog mooier worden gemaakt.

Dus... waarom zou je daar geen dankbaar gebruik van maken?
                    helemaal akkoord, maar gebruik maken van is nog iets anders dan misbruik maken van, en dat laatste schijnt hier en daar wel een trend te worden.

Comment

Wat er zou moet gebeuren volgens mij is , een opsplitsing.
                      De bewerkte (overdrijving) en de niet bewerkte (journalistiekfotografie) ...deze laatste gaat met de meeste prijzen lopen, behalve...op dit forum ??

Comment

ik bewerk men foto's na...
                        maar niet meer dan dat we vroeger in de doka deden
                        contrasten,belichting,stacken
                        de plank met het gaatje techniek
                        bijsnijden etc

eigenlijk veel technieken van uit de doka doen we nu mee fotoshop...

maar wat mij vooral stoort is dat vele gaan overscherpen...
                        omeduur lijken je scherpe foto's gewoon niet sherp meer tussen de overscherpte brol...
                        ţú söngst til mín, svo hljótt... "ég ţakka ţér ţá von sem ţú gafst mér"
                        Freelance bedrijfsfotograaf
                        klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Ik denk dat we in een tijd zijn gekomen, en dat is tevens een jammere tendens in de hedendaagse maatschappij, dat niet het beeld belangrijk is, maar de manier waarop het gepresenteerd wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                            ik bewerk men foto's na...

maar wat mij vooral stoort is dat vele gaan overscherpen...
                            omeduur lijken je scherpe foto's gewoon niet sherp meer tussen de overscherpte brol...
                            Daar volg ik je volledig in....
                            Dare to be different than the pack...
                            https://500px.com/pieter_73/galleries/random-landscapes

Comment

Bij mij doen enkel onaardse HDR bewerkingen pijn aan mijn ogen. Verder zie ik geen graten in beeldbewerking, zo lang het resultaat maar aanspreekt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phaida Bekijk bericht
                                In mijn ogen mag je nog zo goed met beeldbewerkingsprogramma's overweg kunnen: de basis is nog steeds een goed foto. De compositie, de lichtinval, het onderwerp zelf, de scherpte, ... dat zijn dingen waar je nadien weinig of niets aan kan veranderen. Zonder een goed basisbeeld kan niemand een mooie eind-foto maken. Het begint nog steeds met goede fotografie. En dan is het aan ieders smaak hoeveel je er nog aan 'prutst'.
                                De gustibus et coloribus non est disputandum.
                                dat is toch wel juist

Comment

Working...
                                X