Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

naakte foto's: een pleidooi

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: naakte foto's: een pleidooi

Oorspronkelijk geplaatst door Seger Van Saefthinge Bekijk bericht
    Wanneer ik galerijen, of fototentoonstellingen bezoek, of blader in tijdschriften zoals Foam, View of Silvershotz dan zie ik die dingen niet en de foto's lijken me er niet minder om.
    Op fototentoonstellingen en in gallerijen werkt men toch heel vaak/altijd met passe-partouts en/of kaders ?
    In tijdschriften staat de naam van de maker er toch ook steeds met een © bij ?

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    Al dat kadertjesgedoe duidt naar mijn mening op amateurisme.
    Moet je eens naar de site van "amateur" Stephan Van Fleteren gaan ...
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
      Een ander nut voor die tekst in foto's zou ik ook niet kunnen bedenken.
      vb. Als iemand een internetfoto op zijn harde schijf bewaart (bvb als inspiratiemateriaal), weet hij na een maand nog steeds wie de foto gemaakt heeft of van welke site hij komt en kan hij desgevallend de persoon in kwestie nog steeds contacteren voor meer info ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
        Op fototentoonstellingen en in gallerijen werkt men toch heel vaak/altijd met passe-partouts en/of kaders ?
        In tijdschriften staat de naam van de maker er toch ook steeds met een © bij ?

Moet je eens naar de site van "amateur" Stephan Van Fleteren gaan ...
        Ok de naam staat er bij, maar niet er op en dat is een heel verschil. En wat die copyrights betreft is het interessant om laatst artikel van Carl De Keyzer eens te lezen. Hijzelf en Magnum denken er aan om alle foto's gratis in hoge resolutie ter beschikking te stellen. Ten eerste omdat de waarde van foto's erg is gedaald en ten tweede omdat het in de digitale wereld onmogelijk is om alles te controleren.

Wat Stephan Van Fleteren betreft, hij werkt nog altijd analoog en zoals je in de aanvang van deze discussie kan lezen, hebben kaders daar wel een functionaliteit.

Comment

Ok de naam staat er bij, maar niet er op en dat is een heel verschil.
          Dus heb je een kader nodig om hem erbij maar niet erin te plaatsen ...

En wat die copyrights betreft is het interessant om laatst artikel van Carl De Keyzer eens te lezen. Hijzelf en Magnum denken er aan om alle foto's gratis in hoge resolutie ter beschikking te stellen. Ten eerste omdat de waarde van foto's erg is gedaald en ten tweede omdat het in de digitale wereld onmogelijk is om alles te controleren.
          Ik heb het artikel (nog) niet gelezen, maar dat lijkt me toch wel een (r)evolutie te zijn. Dan hoeven ze ook geen fotoboeken meer uit te geven, want die stel je dan gewoon zelf samen met de foto's die je zelf het mooist vind en laat je dan drukken bij een firma... ?
          Zijn twee argumenten zijn idd wel (jammerlijke) hedendaagse feiten.
          Ik ben benieuwd of hun idee realiteit gaat worden ...

Wat Stephan Van Fleteren betreft, hij werkt nog altijd analoog en zoals je in de aanvang van deze discussie kan lezen, hebben kaders daar wel een functionaliteit.
          Ok, daar heb je een punt. Maar die dikke witte kader die hij erbij plaatst op zijn website was er voordien wel niet. Die moet dus (op websites) toch (soms) een functie hebben ?

Je hebt wellicht begrepen dat ik geen tegenstander ben van kaders of naamsvermeldingen op foto's op fotofora, maar anderzijds krijg ik wel koude rillingen als ik bvb opvallende fluoroze kaders rond een foto zie staan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
            Dus heb je een kader nodig om hem erbij maar niet erin te plaatsen ...
            Ja, maar als je dan de kader dezelfde kleur houd als de achtergrond van het BD forum, zie je geen kader, maar staat er wel tekst bij de foto. Subtiele oplossing, toch en dan kunnen mensen nog steeds zien van wie de foto is als ze de inspirator willen contacten.
            Mvg, Bart
            http://www.bartzijlstra.com

Comment

Ik erger mij vaak meer aan bijvoorbeeld dt-fouten in de tekst dan aan kaders rond een foto.
              Last edited by vinstermik; 26 juli 2009, 08:58.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                Ik erger mij vaak meer aan bijvoorbeeld dt-fouten in de tekst dan aan kaders rond een foto.
                zelfde mening
                Laten we dan nog zwijgen over het verkeerd gebruik van hebben en zijn..
                Beauty is in the eye of the beholder
                a77 en veel andere dingen, vooral goesting..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BjZ Bekijk bericht
                  Ja, maar als je dan de kader dezelfde kleur houd als de achtergrond van het BD forum, zie je geen kader, maar staat er wel tekst bij de foto. Subtiele oplossing, toch en dan kunnen mensen nog steeds zien van wie de foto is als ze de inspirator willen contacten.
                  Akkoord. Alleen beperken velen zich tegenwoordig niet meer tot 1 fotoforum en gebruiken die fora meestal niet dezelfde achtergrondkleur (om de eigen website nog even buiten beschouwing te laten)...

Comment

Nog niet zo lang geleden drukte ik mijn analoge foto's meestal af met de zwarte rand van de film, zowel in kleinbeeld als in 6x6. Dat had toen een functie. Het was het bewijs dat je geen uitsnede had genomen (croppen heet dat nu) en dat je compositie (compo voor de newbies) van bij het indrukken van de knop goed of slecht was.

Nu zie ik op forums en in populaire fotoboekjes allerlei kaders verschijnen. Witte lijntjes, zwarte vage randen, schaduwrandjes, enz. ontsieren nu menige foto. Om dan nog niet te spreken van de signaturen die men toevoegt. Meestal in een lettertype waarvan iemand met een beetje zin voor lay-out zijn maag moet keren.

Wanneer ik galerijen, of fototentoonstellingen bezoek, of blader in tijdschriften zoals Foam, View of Silvershotz dan zie ik die dingen niet en de foto's lijken me er niet minder om. Daarom mijn pleidooi. " Mensen plaats de foto's zoals zij zijn zonder kaders en andere tierlantijntjes. Geef ons naakte foto's."

Uiteraard gooit ik hiermee een steen in een kikkerpoel. Maar dienen fora niet om golven te maken...

Ik vind dit eigenlijk allemaal hele grote onzin. Want waar draait het nu eigenlijk om bij fotografie Om show-off te kunnen zijn of om het uiteindelijke resultaat... Bij mij telt in ieder geval het laatste. En 't geval wil dat ik vrijwel elke foto wel iets crop. Al was het maar omdat de zoekers van DSLR's over het algemeen geen 100% beeld laten zien van wat je fotografeert. En ergens ben ik daar ook nog wel blij mee. Want de meeste lenzen presteren toch het slechts op de uiterste randen en die snij je dan net mooi weg

En met betrekking tot de kaders; als jij thuis een foto afdrukt en ophangt, dan stop je die toch ook in een lijst of passe-partout Of plak jij je foto's zo los aan de muur..... Een kader om een foto op een website of forum is toch feitelijk hetzelfde idee. Wat ik daar dan zo lelijk aan En signaturen... tja, ik zet er onderin mijn naam ook heel klein in een hoekje. Vind ik niet storend. Maar als je het over van die hele grote namen en logo's hebt ben ik het wel met jou eens....
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Nog niet zo lang geleden drukte ik mijn analoge foto's meestal af met de zwarte rand van de film, zowel in kleinbeeld als in 6x6. Dat had toen een functie. Het was het bewijs dat je geen uitsnede had genomen (croppen heet dat nu) en dat je compositie (compo voor de newbies) van bij het indrukken van de knop goed of slecht was.
                      Dat had een funktie, maar je had natuurlijk een kader.
                      ter info : De foto's op onze site zijn ook allemaal voorzien van een kader(tje). Kwestie van het wat doen uit te komen op de achtergrond (bijgevolg ; een funktie)

Comment

Een fotoforum gaat wel over beelden en niet over spelling hé !
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

En als het dan toch over vroeger moet gaan.
                          Zaten daar niet van van die wit gekartelde randjes om de foto's als je die afhaalde zulke mooie kaders zie je amper meer.

BTW vind het dt en hebben/zijn verhaal wel heel erg als je je daar aan ergeren moet.
                          https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            Een fotoforum gaat wel over beelden en niet over spelling hé !
                            Mag ik aub aanhalen dat ik fouten in de spelling erger vind dan een kader(tje) rond een foto?

Comment

Mag ik aub aanhalen dat ik fouten in de spelling erger vind dan een kader(tje) rond een foto?
                              Dat mag jij, maar wil je er dan ook rekening mee houden dat niet iedereen de Nederlandse taal zo goed machtig is als jij dat bent. Zelf ben ik me ervan bewust dat ik ook wel eens spel en of schrijffouten maak, jammer maar helaas.
                              Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                              Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Dan mag ik aub eveneens aanhalen dat ik de afgesneden handjes van van Guy Swinnen in je album erger vind dan de kadertjes en erger dan spellingsfouten !

MVG, Jeff
                                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                                X