Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CD-R's binnen twee jaar onleesbaar +extra

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

idd heel verontrustend, maar ik heb hier cd's liggen van enkele jaren oud (3-4j) en die mankerenniets
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Ik heb mijn gegevens op CD en op een extra HD staan. Daar zijn CD's bij van 1998, en die kan ik nog allemaal lezen, de HD (40Gig) voor mijn backups is wel vorige week stuk gegaan. Ze was nog maar 13 maanden oud. Dus zo veilig is zo'n HD ook weer niet. Het probleem tegenwoordig is dat het schrijven van CD's aan veel te hoge snelheden gebeurd. Schijnbaar zijn die CD's dan niet zo goed als een CD welke aan max. 4 speed geschreven is.
      Conclusie, wanneer je een HD van bvb 40 Gig hebt en die gaat stuk, is het verlies van data ook meer dan wanneer je eens een CD hebt die niet meer leesbaar is.
      mvg,
      Geronimo
      www.geronimosite.net

Comment

Ik het thuis bv, nog zaken staan op de oude (1992) floppy's (360 Kb), die van 5 inch. Ben ik vet mee, met die copie, waar vind ik nu nog een floppydrive die dat formaat aankan.
        @dieter VH: ik ben hier nog zo een floppylezer liggen die ik in 1 van mijn PC's kan steken dus als je dringend data nodig hebt van zo een schijfje en je vind nergens hulp dan zeg je het maar ...

mvg,
        Giant Pat
        Do or Do Not - There is no try ...
        www.giantpat.be

Comment

neenee, giant pat, ik heb geen zo'n ding meer nodg, 'k heb zelf geen 5" disketjes meer liggen, ik heb dat "indentijd" omgezet naar gewone disketjes...
          mvg,
          Dieter

Comment

Hahaha, mijn oude cd's zijn niet meer leesbaar... van 6 jaar geleden!! Toch m'n foto's af en toe opnieuw selecteren en branden
            http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

Comment

De regels bij elke backup zijn:
              - neem altijd meer dan 1 backup
              - neem er op verschillende media (HD, CD, DVD, ...)
              - kijk goed uit welke media die je koopt. Ik heb Kodak CD's liggen van de oudere generaties (1997 en vroeger), en die zijn nog altijd leesbaar. Nonames van die periode hebben meestal hetzelfde jaar nog de geest gegeven.
              - Kopieer om de zoveel jaar (5 a 10 jaar maximum op dit moment) je data over op nieuwe media

Je kan nu ook Iomega Rev drive kopen. Daar worden bepaalde garanties gegeven omtrent de houdbaarheid van je data. Het is alleen jammer dat de prijzenpolitiek omtrent media van Iomega zo stug is. De capaciteit is 35 GB native, en maximum 90 GB (met een onrealistische compressie factor...) Iomega spreekt echter van 35 jaar, en dat is net als die 90 GB onrealistisch, 10 jaar ligt meer in de lijn van de verwachtingen

Prijzenpolitiek:
              Iomega Zip disk 100 MB: 10,50 euro
              Iomega Zip disk 250 MB: 12,70 euro
              Iomega Zip disk 750 MB: 13,90 euro
              Iomega Rev Media 35-90GB: 53,00 euro

Comment

kheb ondertussen ook al gemerkt dat ik vele muziek cd's niet meer kan afspelen(~ 2 a 3 jaar)....en daar was nog eigen werk bij ook....soit
                volgens mij ben je nog beter af met 'n tape streamer
                mijn ervaring is dat zelfopgenomen video's van meer als 25 jaar hier nog spelen...tis wel niet digitaal, maar
                ik heb ook 'n DAT recorder (-+15jaar) en die tapes spelen wel nog allemaal....
                op dit ogenblik gebruik ik enkele externe HD's via USB2 en dat staat alleen op als ik het nodig heb en dat lijkt me nog het meest betrouwbaar...

Comment

Ik heb nog geen enkele CD gehad met problemen (gewone muziek, MP3, progs, foto-albums, ...) en mijn oudste zelfgeschreven CD is nu toch al zo'n jaar of 5 vermoed ik...

Mijn foto-albums (originelen én kant&klare pics) staan echter ook nog eens allemaal op HD; uit veiligheid. Voorlopig nog méér dan plaats genoeg; 180Gb of zo.
                  http://www.theafricabug.com

Comment

Ik heb er 1 die onleesbaar werd na 2 jaar, het was een schijf van het merk princo (zonder beschermlaag op de spiegel) beschreven met een groene cd-marker van het merk kruidvat.
                    Die stift had nogal rare effecten, als de cds een tijdje in een cd-wallet gezeten hadden, ging de kleur langzaam over van de cd naar de wallet.
                    Voor de rest zijn er een paar audio cds die niet meer afspelen in 1 bepaalde cd speler, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de cd speler dan aan de cds (die speelde in het begin wel cdrs af en nu geen enkele cdr maar nog wel "orginelen"). Ik zou zeggen probeer die audio cds eens af te spelen in een andere cd speler.
                    Mavica CD200 VCL-HG2037X VCL-MHG07A

Comment

1 Bestaat er dan geen soort "vernis" waarmee ge uw gegevens kunt fixeren?
                      2 Geldt deze cd-rot voor zowel cd-r als cd-rw als dvd?
                      3 Waarom houden gekochte muziek-cd's hun gegevens wel heel lang?
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

Comment

Ik heb eens even een snelle test gedaan, enkele CD's uit de oude doos gehaald, en er enkele willekeurige bestanden van proberen te openen (heb niet geprobeerd heel de CD te kopieren, enkel random bestanden openen) Alle CD's zijn ook met alcool-stift beschreven
                        (en zoals jullie aan de datum kunnen zien.... ja ik was er erg snel bij het was de tijd dat een writer nog zo'n 20000 oude Bfr's kostte )

CD1 - ?? - Geen Opdruk - Mei 1994 - Geen problemen
                        CD2 - ?? - Geen Opdruk - Juni 1995 - Geen problemen
                        CD3 - TDK - Met Opdruk - October 1995 - Geen problemen
                        CD4 - Verbatim - Met Opdruk - Februari 1996 - Geen problemen
                        CD5 - Philips - Met Opdruk - September 1997 - Geen problemen
                        CD6 - Sony - Met Opdruk - Juni 1998 - Geen problemen
                        CD7 - Imation - Met Opdruk - April 1999 - Geen problemen

Misschien als ik de volledige inhoud probeer te kopieren, dat er wel problemen aan het licht komen.... maar dat zal voor binnen enkele dagen zijn!

Momenteel lijkt het erop dat ik ofwel een magische CD-Rom drive heb, fantastisch goede CD'kes, verschrikkelijk veel geluk, op wonderbaarlijke wijze uit een hele doos net die exemplaren getrokken die nog wel werken, ..... ofwel loopt het allemaal niet zo'n vaart als sommigen beweren??

(en nee, ik ga mijn CD's niet met infrarood meters scanner gelijk in bepaalde links hier....)

Nu ja, jullie mogen een update met een iets uitgebreidere test verwachten binnen enkele dagen, maar nu ga ik eerst enkele dagen mountainbiken in de ardennen!
                        Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

Comment

+- 200 CD's van de laatste 2 jaar ...
                          3 CD's plots onleesbaar in sommige cd-spelers en in andere moeilijk leesbaar, 10-tal volledig onleesbaar ... en er zitten geen krasjes in ...

Ja, het moesten maar eens uw belangrijke foto's zijn waar je geen dubbel van hebt ...

Ik heb alles op HD staan, op CD, op DVD en neem nu een dubbel op een externe HD ... de kans dat alles samen stuk gaan is eerder klein ...
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Mijn systeem is backuppen op 2e HD en na verloop van tijd overzetten op CD. Kant & klaar en origineel gescheiden (andere CD's) en alles in het dubbel. Ik zal dit proces om de ca. 5 à 6j herhalen, maar binnenkort zullen we de CD'kes kunnen samenvoegen tot een DVD'ke.

btw: Waarom gekochte CD's met gegevens op langer goed bijven? Hierin word het gegevenspatroon "gedrukt" tijdens de productie in het polycarbonaat en niet achteraf gebrand (wat een chemisch proces veroorzaakt).
                            Das Glück fliegt, wie es fängt, der hat es. Nikon coolpix990

Comment

Blijft de vraag: hebben dvd's ook het rot-syndroom zoals de cd-roms?
                              """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                              George Orwell

Comment

Originally posted by toerist
                                Blijft de vraag: hebben dvd's ook het rot-syndroom zoals de cd-roms?
                                Ja, die hebben dat ook, al is het minder erg dan met CD's (naar het schijnt) als je goede schijfjes koopt ...
                                En goed wil niet zeggen een bepaald merk hé, goei voor ene schrijver zijn slecht voor een andere schrijver ...
                                Dus de combinatie schijfje / schrijver heeft er ook nog eens veel mee te maken ... (gelezen in reviews)
                                Om duidelijk te stellen, dit is geen eigen mening, geen eigen testresultaat ...
                                En de gevonden resultaten geven ook het volgende ...
                                +R minder gevoelig als -R
                                RW's zijn veel bestendiger dan R's
                                +RW's zijn ook weer bestendiger dan -RW's
                                Voor zover de testen juist zijn zoals ze te vinden zijn ... ik heb het zelf niet uitgeprobeerd
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

Comment

Working...
                                X