Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gsm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Gsm

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    Dan zal er éérst en vooral eens een heel sluitende definitie moeten opgesteld worden wat er verstaan wordt onder een "niet bewerkte" foto. Denk daar maar eens héél goed over na.
    Daar heb ik al over nagedacht zie mijn reactie in nr 7.

Festinalente je zegt het zelf "Er staan nu her en der verspreid over het forum ook ingescande foto's, dia's, pinholeplaatjes..." en mijn gsm foto's en andere. Waarom deze dan niet centraliseren in één forum. Dan weet de TS en de mensen die commentaar geven waar ze aan toe zijn. Nu krijgt de TS van zulke"eigenaardige" foto's dikwijls de volle lading van onberijpende personen die het nut van zulke foto's niet inzien.
    Tenslotte is alles wat er technisch tot stand is gekomen en de verbeteringen daaraan ontstaan door experimenteren en proberen.
    Zou het niet prettig zijn als er een forum is waar men volledig zijn gang kan gaan (Zolang het deftig blijft) zonder dat men het heeft over niet scherp, te licht, te donker enz. Alleen de foto de, uitleg van de fotograaf en de verwarde toeschouwers die niet goed weten wat er gebeurd en de mogelijke intellectuele gesprekken die men dikwijls hoort in musea's en onder kunstenaars.
    Alleee ik hoop dat je me begrijpt.
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
      Festinalente je zegt het zelf "Er staan nu her en der verspreid over het forum ook ingescande foto's, dia's, pinholeplaatjes..." en mijn gsm foto's en andere. Waarom deze dan niet centraliseren in één forum.
      Ja... ze staan nu bij het gepaste "onderwerp". Ik weet niet hoe jij fotografie ziet, maar ik zie het als het maken van een beeld van een onderwerp dat ik wil weergeven, op een manier zoals ik het graag wil. Een goeie gsm-foto is vaak een lucky-shot en heeft m.i. bijzonder weinig met fotografie op zich te maken, omdat je buiten het standpunt, totaal geen invloed hebt op het resultaat. Als ik ga fotograferen, ga ik niet met mijn gsm op pad.
      Alles bij elkaar geeft zo veel variëteit ook, dat het allemaal niet bij elkaar past. Een analoog ingescande foto of dia, of een pinhole plaatje, die meestal best artistiek zijn, komen dan naast gsm-shots te staan. Nee, m.i. kan beter alles gewoon in het gepaste onderdeel, volgens onderwerp.

Maar... voor mij niet gelaten om een apart forum op te richten, als de behoefte ervaren wordt en zelfs als ze niet ervaren wordt. Toch vind ik een gsm-foto iets helemaal anders dan een ingescande foto of dia of een pinholeplaatje.
      Ik stel dus voor...
      Een forumonderdeel voor :
      - PInhole
      - Scans van negatieven
      - Scans van diapositieven
      - Met de scanner gemaakte foto's
      - Gsm-foto's.
      Zo kan ik tenminste kiezen naar wat ik wil kijken !
      Men zou ook misschien deze onderdelen kunnen bijvoegen per onderwerp, naast showcase en fotobeoordeling, kwestie van duidelijkheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Ja... ze staan nu bij het gepaste "onderwerp". Ik weet niet hoe jij fotografie ziet, maar ik zie het als het maken van een beeld van een onderwerp dat ik wil weergeven, op een manier zoals ik het graag wil. Een goeie gsm-foto is vaak een lucky-shot en heeft m.i. bijzonder weinig met fotografie op zich te maken, omdat je buiten het standpunt, totaal geen invloed hebt op het resultaat. Als ik ga fotograferen, ga ik niet met mijn gsm op pad.
        Alles bij elkaar geeft zo veel variëteit ook, dat het allemaal niet bij elkaar past. Een analoog ingescande foto of dia, of een pinhole plaatje, die meestal best artistiek zijn, komen dan naast gsm-shots te staan. Nee, m.i. kan beter alles gewoon in het gepaste onderdeel, volgens onderwerp.

Maar... voor mij niet gelaten om een apart forum op te richten, als de behoefte ervaren wordt en zelfs als ze niet ervaren wordt. Toch vind ik een gsm-foto iets helemaal anders dan een ingescande foto of dia of een pinholeplaatje.
        Ik stel dus voor...
        Een forumonderdeel voor :
        - PInhole
        - Scans van negatieven
        - Scans van diapositieven
        - Met de scanner gemaakte foto's
        - Gsm-foto's.
        Zo kan ik tenminste kiezen naar wat ik wil kijken !
        Men zou ook misschien deze onderdelen kunnen bijvoegen per onderwerp, naast showcase en fotobeoordeling, kwestie van duidelijkheid.
        Als men bekijkt wat sommige GSM toestellen al kunnen.
        Dat het een lucky shot is zou ik niet zomaar zeggen. Kwa compo heb je alles toch in de hand, Wat is het verschil dat je met een compact camera op automatisch een foto neemt of met een gsm.
        Ik wil hier geen reclame maken om de camera te vervangen door de GSM maar als je ziet hoeveel mensen er een gsm hebben met een fototoestel dan denk ik dat dat er een pak meer zijn dan deze met een fototoestel. Dus denk ik dat er een gat in de markt (BD) is wat betreft foto's gemaakt met GSM of andere.
        Ik denk niet dat het nog lang gaat duren dat de mogelijkheden van gsm (wat betreft de fotografie) deze van de compactcamera gaat inhalen als het al niet gebeurd is.
        Robby

Comment

Wat is het verschil dat je met een compact camera op automatisch een foto neemt of met een gsm.
          ... of met een DSLR.

Daar gaat het echter niet over... een goedgemaakte foto, als resultaat, is wat telt.
          Met welk toestel hij gemaakt is, doet er eigenlijk toch niet toe ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            ... of met een DSLR.

Daar gaat het echter niet over... een goedgemaakte foto, als resultaat, is wat telt.
            Met welk toestel hij gemaakt is, doet er eigenlijk toch niet toe ?
            Dat was de bedoeling achter mijn vraag
            Robby

Comment

- - -

Comment

't zegt de meesten waarschijnlijk niets & BTW de vroegere donkere kamer technieken waren een klein beetje meer gelimiteerd dan de fotosoep ..
                Dan wordt het tijd dat het de meesten wat gaat zeggen, dan kunnen we het terug over fotografie hebben, zoals Nerdifant terecht opmerkt.

Het idee van Robbydorine vind ik het overwegen waard, om een aparte sectie op te richten voor gsmfoto's. Dat kan de creativiteit alleen maar aanzwengelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ja leuk toch dat alle "grote" namen in de fotografie die toch zo grif geciteerd worden allemaal van ver voor het photosoep tijdperk dateren he ...
                  Daar ging het hem juist over dacht ik, maar goed, ik zal het weer verkeerd begrepen hebben .

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  't zegt de meesten waarschijnlijk niets & BTW de vroegere donkere kamer technieken waren een klein beetje meer gelimiteerd dan de fotosoep ..
                  Een beetje, maar niet zoveel uiteindelijk. 't Nam wel veel meer tijd in beslag. Negatieven werden soms volledig bewerkt. Foto's ingeschilderd, denk aan Jan Saudek. Sommigen maakten volledige collages en gebruikten zelfs bloed in hun foto's, denk aan Peter Beard. Er bestond toen ook meer dan gewoon een foto afdrukken.

Comment

Volgens mij zijn we hier appelen en peren aan het vergelijken wat betreft DOKA en digitale bewerking. Met digitale bewerking kan je dingen die je in de doka niet kunt of veel moeilijker en andersom is ook waar. Het fotograferen komt grotendeels overeen met het analoge van vroeger.
                    Ik heb het hier nog al eens opgemerkt ik denk dat er een gat in de markt is voor een programma dat een doka simmuleerd waar men dan ook kan beschikken van een vergroter of projector, hoe dat je het ook noemt, het verschillend papier,baden, wasdraad, chemische produkten en andere toebehoren.
                    Mischien bestaat het al. Zou mooi zijn wanneer je terug vol verwachting kunt kijken hoe de foto tevoorschijn komt en wat het resultaat zal zijn. Programmeurs aan de slag zou ik zeggen.
                    Robby

Comment

Ik heb het hier nog al eens opgemerkt ik denk dat er een gat in de markt is voor een programma dat een doka simmuleerd waar men dan ook kan beschikken van een vergroter of projector, hoe dat je het ook noemt, het verschillend papier,baden, wasdraad, chemische produkten en andere toebehoren.
                      Mischien bestaat het al.
                      Ja hoor, dat heet Photoshop. Daar kan je al die dingen in doen (en meer natuurlijk). Google eens op "digitale doka" .

Trouwens, wat ik hierboven aanhaal is niet eens doka werk.
                      Last edited by hvr_oosterzele; 25 februari 2009, 20:06.

Comment

Ik spreek hier over een virtuele doka Waar je fotopapier onder de projector moet leggen, alles scherp stellen, belichten, ontwikkelen in de respektievelijk baden, laten drogen enz maar dan alles virtueel. Dat heeft dus niets met photoshop te maken.
                        Er zijn trouwens nog andere programma's dan photoshop, veel goedkoper en veel gemakkelijker om te gebruiken.
                        Robby

Comment

Er bestaan vergroters waar je een digitaal bestand kan aanleveren, dat verder analoog wordt verwerkt (via het vergroterobjectief, op echt fotopapier en met chemicalien). Dit zijn dure professionele toestellen.
                          Bij Metrofoto in Berchem hadden ze zo een.

Comment

Wat gaat men nog allemaal vragen?
                            Als er voor elk grilletje een subforum moet komen, amaai mijn oren dan.
                            Beter eerst de bestaande problemen oplossen ipv subforumpjes bij te creëren.
                            Binnekort kunnen we een half uur scrollen om op het gewenste forumonderdeel te klikken.

En wat de bewerkingen betreft. Ik snap niet waar jullie je druk in maken.
                            Het belangrijkste is toch dat een foto iets met je doet.
                            Of dat nu een 'puur' beeld is of een bewerkt beeld dat maakt toch niets uit.
                            Last edited by Ticor; 26 februari 2009, 06:38.
                            Mvg Tim

Comment

Working...
                            X