Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lange tenen op BD

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De lange tenen op BD

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
    ik geef nooit kritiek op een foto mede het woord indachtig van een van mijn vroegere leraars dat "kunst" de "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie" IMHO valt fotografie daar ook onder .. .. het "slechtste/beste" wat men eventueel dus nog kan doen is een paar hints geven over de "technische" verbetering over hoe de foto genomen is .. over de "visie" van de fotograaf valt, alle regeltjes ten spijt, niet te discuteren, da's zijn persoonlijke "emotie"
    FWIW & JMHO
    Daarin geef ik je gelijk als je het hebt over het beoordelen van het werk van iemand die weet waarmee hij bezig is, die de basis van de fotografie kent en die ook in de praktijk kan brengen.

Maar jouw stelling gaat IMHO niet op voor de vele foto's die hier passeren die erop los geschoten zijn zoals ballen die gegooid worden in een bollo-smitto-tent , want zoiets heeft niks te maken met "allerindividueelste expressie is van de allerindividueelste emotie"
    In dat geval kan die 'fotograaf' best wat hints en kritiek gebruiken, kwestie zichzelf te vervolmaken in de fotografie. Ik beweer niet dat met het bollo-smitto-systeem nooit goede foto's gemaakt kunnen worden, maar dat zijn dan eerder lucky shots en uitzonderingen...

Mvg,
    Frederic

Comment

Sinds een lange tijd zit ik wat minder vaak op dit forum, mede door het proleem wat hier besproken wordt. Ik denk dat er regelmatig negatief gedaan wordt over een foto, zonder ook maar 1 argument te noemen...
      Sommige denken wel te weten hoe het dan wel hat gemoeten, maar zeggen dat niet, en zeggen alleen dat het geen mooie compositie is.. Maar vertel er dan bij waarom niet. Daar leer je van !

Ook is er het gevaar van getypte text dat je de emotie achter de zin totaal verkeerd kunt opvatten.
      Iemand kan iets bedoelen, dat in het forum schijven er de lezer leest een heel ander soort zin.

Neem de volgende zin maar eens als voorbeeld en lees hem meerdere keren en leg de klemtoon steeds op een ander woord. De zin heeft dan steeds een andere betekenis... da's het gevaar van geschreven text, ik denk dat daar ook een groot deel van het probleem zit.

Probeer het maar eens met deze zin : IK HEB DAT GELD NIET UIT DE KAST GESTOLEN !

Elke keer als je de klemtoon op een ander woord legt betekend de zin net ff wat anders..
      Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Feitelijk kan het heel eenvoudig.
        in de fotofhoek hier aanwezig zijn er twee blokken.
        1) DIscusiehoek
        2) Showcase.
        Houd het dan simpel. sluit showcase voor alle discussie. Bekijk dit als een fotoboek waar de auteur zelf oordeelt of hij zijn foto's waardig acht daar te plaatsen. GEEN mooi's, GEEN schitterend, GEEN wow's, neen gewoon een fotoboek.
        Laat het deeltje 1 dan open voor discussie. Indien je dar dan iets plaatst, moet je er dan ook de kritieken bij nemen.
        Met discussie lees ik dan ook discussie. Je vindt een foto mooi omdat .... Je vindt een foto lelijk omdat.
        Uiteindelijk zou een forum moeten dienen om te leren en niet om op te hemelen af de dieperik in te boren.. Vergelijk het met je fotoapparatuur. Je kocht toestel X niet omdat het mooi is maar je zal er wel grondige redenen voor gehad hebben. Laats ons dan ook kritiek (postief als negatief) te geven door te duiden op die pro's of min's.

Indeling is nooit goed of kompleet. Wat ik vooral mis is een indeling waar fotobeerking staat. Hier horen dan voornamelijk HDR's thuis en andere speciallekes en inderdaad ook zoiets als studiowerk waar foto's van dieren, planten, mensen thuis horen die geen spontane basis hebben. Om me te verduidelijken. Een candid van een persoon in de straat die onbezonnen oversteekt kan prachtig zijn, niettegenstaande vaak storende elementen waar die persoon bv in de studio niet echt goed geeft omdat ze niet studio-fotogeniek is.
        Maar nogmaals. Hoe meer indeling je maakt, hoe meer je er tekort hebt.
        Dat er clanvorming is ? Dit is immers een natuurlijk verschijnsel. Zet 40 mensen bij elkaar en laat ze vrij discuteren. Na nog geen twee minuten heb je groepjes. Dit hoeft echter daarom niet slecht te zijn, met uitzondering dat de groepjes geen afgesloten eenheden mogen worden.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

Comment

[off topic]
          Mauske
          Jezus. Heb je nog die foto van die uil die in die regenbui gezeten heeft ? Heb er al een paar maal naar gezocht maar onvindbaar.
          [on topic]

Comment

Tuurlijk heb ik die nog... Moet ik hem nog eens plaatsen ? Maar alleen als er positief op gereageerd wordt hé

Ontopic.

@Purlut

waarom post je een foto op internet, om er reactie op te krijgen toch ?
            Een foto op internet zetten en er dan geen reactie op krijgen is ook niet zo motiverend wel ?
            Ik denk dat je de keuze om reacties te krijgen al gemaakt heb ndoor je foto te posten in dit forum.. Ik denk ook niet dat het probleem bij de poster ligt... maar eerder aan de manier van reageren... Maar dit zal altijd een oneindige discussie zijn denk ik.
            Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Ik ben van mening dat TS gelijk heeft met de lange tenen. Ik heb er soms ook wel last van hoor, maar dat is menselijk denk ik.

Het heeft geheel te maken met de toon die de muziek maakt.
              Ik ben mede door soms heel harde kritiek gegroeid op mijn gebied en dat is modellenfotografie.

Maar wat ik steeds meer zie is het onderlinge moddergooien tussen leden, wat me steeds meer begint te iriteren. Dat horen volwassen mensen niet te doen. Laat dat lekker aan de kleuters over en ga fotograferen en plaatjes posten.

Als je ziet wat ik afentoe een pixelgeneuk om me oren krijg denk ik ook wel eens waar gaat dit over. Dan lees ik het nog eens, kijk hier en daar op mijn foto en denk.. tja.. het kan idd beter. (of niet natuurlijk.)
              Dat moet de poster zelf uitmaken of hij/zij er iets mee doet ja of nee.

BD heeft nu eenmaal een showcase waarin men wordt geacht zijn/haar mooiste plaatjes te tonen en die kunnen dan van soms harde kritiek worden voorzien.

Maar mijn advies is; gebruik dat niet als een soort annoniem machtsmiddel omdat je veilig achter je beeldscherm zit en de ander je geen timmer voor je kop kan geven.
              99,9% van de mensen hier (ook ik) doet dit voor zijn/haar hobby. Respecteer dat en ga diplomatisch te werk.

Just my 2 cents.
              Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mauske Bekijk bericht
                Tuurlijk heb ik die nog... Moet ik hem nog eens plaatsen ? Maar alleen als er positief op gereageerd wordt hé

Ontopic.

@Purlut

waarom post je een foto op internet, om er reactie op te krijgen toch ?
                Een foto op internet zetten en er dan geen reactie op krijgen is ook niet zo motiverend wel ?
                Ik denk dat je de keuze om reacties te krijgen al gemaakt heb ndoor je foto te posten in dit forum.. Ik denk ook niet dat het probleem bij de poster ligt... maar eerder aan de manier van reageren... Maar dit zal altijd een oneindige discussie zijn denk ik.
                Ja, graag nog eens die uil

Ik post foto's om diverse redenen, maar als ik ze in showcase zet, interesseert het me niet echt of ik daar wow's, ... op krijg. Indien ik ze echter op dicusie zet interesseert het mij des te meer.

Ik krijg, of vraag eveneens ook geen kritiek op mijn websitefoto's en ik zie showcase als een verlengde daarvan.
                Bekijk het een beetje zoals het verkoop-topic. Vroeger kon daar ook discussie in terecht en dat heeft vaak aanleiding gegeven tot grote heibel. Je zet immers iets te koop omdat je het kwijt wil en daar hoeft dan geen commentaar op. Je zet iets in showcase omdat je zelf die foto goed vindt (en vaak dan ook emotioneel beladen)
                Nu, in feite zou je hierover een open debat moeten kunnen houden. Een gesprek is meer verduidelijkend dan loutere tekst die geschreven wordt. Je zin is daar immers een prachtig voorbeeld van.

Comment

Lange tenen???? Na enkele weken als moderator heb je daar totaal geen last meer van maar doet zich een ander probleem voor . . . je krijgt een olifantenvel . . .

Als ik de scheld pm's moest bijgehouden hebben die ik ooit al heb toegekregen en die laten lezen, zouden jullie verbaasd staan kijken . . .
                  There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                  A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                  Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                    Lange tenen???? Na enkele weken als moderator heb je daar totaal geen last meer van maar doet zich een ander probleem voor . . . je krijgt een olifantenvel . . .

Als ik de scheld pm's moest bijgehouden hebben die ik ooit al heb toegekregen en die laten lezen, zouden jullie verbaasd staan kijken . . .
                    Misschien kan je eens een boek uitbrengen met de leukste pm's?
                    ~ Visit my Blog ~
                    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

Comment

Het is een probleem van deze tijd en hier op het forum ( op alle forums denk ik ) langs beide kanten. Met alle communicatiemiddelen die we nu hebben is het voor velen moelijker dan ooit om serieus met elkaar te kunnen communiceren. Op een forum, msn, facebook noem maar op durven velen hoog van de toren blazen maar in elkaars gezicht... Hoevelen sturen 20 sms'en naar elkaar om iets te zeggen wat in een telefoontje van twee minuten ook kan?

Over hoe kritiek of kritiek op kritiek wordt ervaren wordt hier dikwijls geschreven. Ook over hoe het algemeen niveau beter zou kunnen, er meer commentaar zou mogen gegeven worden enz., enz.. Alhoewel goed bedoeld zal het weinig verandering met zich meebrengen vrees ik.

Allé dat is mijn gedacht eh...

Mvg
                      Gert
                      Feedback is the breakfast of the champion

website

Comment

Kortom, hier een beetje zoals op de meeste fora :

- iedereen vergeet de basis regels van feedback
                        (hoe feedback geven, maar ook hoe omgaan met feedback)
                        - er wordt te makkelijk iets neergeschreven waardoor dit vaak kwetsend overkomt.

Ik vind BD een heel goed forum, maar heb zelf maar weinig feedback gegeven. Ik heb er nog niet genoeg over te vertellen om anderen nuttige tips te kunnen meegeven.

Misschien nog dit : er komen zo snel en zo veel foto's op dit forum dat je onmogelijk alle fotos kunt beoordelen. Bijv. beginnershoek is niet te overzien. Zelf zou ik beginnershoek aanpassen en hier subrubrieken in aanbrengen voor alle andere onderwerpen (vb beginners - modellen, beginners - dieren, beginners - sport, ... ). Alternatief zou kunnen zijn om bij alle rubrieken naast fotobeoordeling en showcase, daar de beginners bij te voegen. Dit laat toe om gebruikers makkelijker hun thema (vb landschap) te bundelen.

Comment

Feedback is hetgeen wat er vaak vergeten wordt. Het regent af en toe comments in de trand van ´Zegt me niets´, ´prutswerk´, ´saai´ enz. enz.. Dit zijn mijns insziens allemaal lege hulzen, waar je als TS helemaal niets mee bent. Er wordt vaak vergeten, dat iedere fotograaf met een bepaalde bedoeling, inzicht oid een foto gemaakt heeft. dus ziet er aan iedere foto een verhaal, tijd en moeite. Door een foto of zijn/haar maker op een respectloze manier te benaderen, doe je dus afbreuk aan de moeite die iemand genomen heeft om zijn foto te plaatsen. Om eerlijk te zijn, erger ik me daar een ongeluk aan. (en dan zijn mijn tenen idd lang). Assertief gedrag is prima, zolang je de regeltjes die daaraan vast kleven respecteert, anders verwordt het al gauw aan iets totaal afbranden.
                          Ik wil wel benadrukken, dat het ook niet de bedoeling is om je CF kaart or whatever hier leeg te dumpen, iets wat op diverse foto-sites of zelfs hyves regelmatig gebeurt. Ikzelf plaats niets in showcase, simpelweg omdat ikzelf, als mijn foto's daarvoor nog niet het niveau hebben. En mss komt het er wel nooit van, hangt af van je talent vind ik..

Door eens iets respectvoller met iemands werk om te gaan, denk ik dat veel gedoe vermeden kan worden.

Wat betreft de plaatsingsregels van showcase, is dit natuurlijk erg ruim neergezet.. Iedereen, die zijn foto helemaal het einde vindt, kan plaatsen.. Reacties in de trand van 'hoort niet in showcase thuis' is misschien redelijkerwijs gezien wel terecht, maar de plaatsingsregels bieden hierover geen uitsluitsel..

Wat betreft al het gedoe over pixels, camera-vergelijken enz. enz. , regelrechte merkenoorlogen heb ik hier al gelezen..Te waanzinnig voor woorden soms.. Ik lees graag over diverse camera's en merken, de voordelen en de nadelen, maar zodra ik doorkrijg dat het ontaard in welles/nietes gedoe, of DE MIJNE IS LANGER OF GROTER, dan laat ik het voor wat het is..

Ik hoop dat het allemaal een beetje respectvoller zal gaan in de toekomst..

Groetjes, alex!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
                            Feedback is hetgeen wat er vaak vergeten wordt.
                            Ik hoor dit heel graag zeggen... en dan kom ook ik terug op een oud zeer.

Welke fotografen, ik bedoel, technisch onderlegd en wetend waarover ze praten, die dus feedback kunnen geven, geven hier commentaar ?
                            Als een foto in showcase geplaatst wordt, mag je volgens mij niet verwachten dat je er commentaar op krijgt, anders dan "mooi", "saai", "nietszeggend", "prachtig"... Je bent immers zelf tevreden van je foto, dus hoeft hij ook niet meer verbeterd te worden.
                            Er staan momenteel meer dan de helft van de foto's in showcase die nog voor serieuze verbeteringen vatbaar zijn, en dan vraag ik me af, waarom mensen die daar zetten. Het antwoord is simpel : Mijn kijkt elders minder naar foto's en er komen geen commentaren op als men ze elders plaatst. Voorbeeldje : Ik vraag me af wie, van de modellengapers bij mensen en modellen, DEZE prachtige reeks bij fotobeoordeling gezien heeft.
                            En dan zou men niet mogen zeggen dat een foto niet in showcase thuishoort ? In veel gevallen weet de maker dat eigenlijk ook wel, maar hij heeft geen alternatief. Het enige alternatief is dat er niet gekeken wordt naar je foto. En uiteindelijk komt de kat op de koord... de roepers van showcase doen zichzelf de das om, omdat men ze elders zelden ziet. Als ze willen dat foto's elders gepost worden, dat ze dan ook zorgen dat ze daar bekeken worden. Bovenal... dat ze eerst hun eigen foto's eens naar waarde schatten. Het is blijkbaar veel makkelijker een foto van een ander te veroordelen dan een eigen foto te beoordelen.

M.a.w. feedback is één, maar van lege hulzen mag men niet verwachten dat ze een kogel kunnen afvuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Voorbeeldje : Ik vraag me af wie, van de modellengapers bij mensen en modellen, DEZE prachtige reeks bij fotobeoordeling gezien heeft.
                              Ik dus, Chris, in het medewerkersforum kon je zien dat ik een foto uit deze reeks heb gekozen als HOF-nominatie . . . Ik kijk dus ook in foto-beoordeling of ik daar geen juweeltjes zie tussen staan, en geloof me, die zijn er . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                                Ik hoor dit heel graag zeggen... en dan kom ook ik terug op een oud zeer.

Welke fotografen, ik bedoel, technisch onderlegd en wetend waarover ze praten, die dus feedback kunnen geven, geven hier commentaar ?
                                Als een foto in showcase geplaatst wordt, mag je volgens mij niet verwachten dat je er commentaar op krijgt, anders dan "mooi", "saai", "nietszeggend", "prachtig"... Je bent immers zelf tevreden van je foto, dus hoeft hij ook niet meer verbeterd te worden.
                                Er staan momenteel meer dan de helft van de foto's in showcase die nog voor serieuze verbeteringen vatbaar zijn, en dan vraag ik me af, waarom mensen die daar zetten. Het antwoord is simpel : Mijn kijkt elders minder naar foto's en er komen geen commentaren op als men ze elders plaatst. Voorbeeldje : Ik vraag me af wie, van de modellengapers bij mensen en modellen, DEZE prachtige reeks bij fotobeoordeling gezien heeft.
                                En dan zou men niet mogen zeggen dat een foto niet in showcase thuishoort ? In veel gevallen weet de maker dat eigenlijk ook wel, maar hij heeft geen alternatief. Het enige alternatief is dat er niet gekeken wordt naar je foto. En uiteindelijk komt de kat op de koord... de roepers van showcase doen zichzelf de das om, omdat men ze elders zelden ziet. Als ze willen dat foto's elders gepost worden, dat ze dan ook zorgen dat ze daar bekeken worden. Bovenal... dat ze eerst hun eigen foto's eens naar waarde schatten. Het is blijkbaar veel makkelijker een foto van een ander te veroordelen dan een eigen foto te beoordelen.

M.a.w. feedback is één, maar van lege hulzen mag men niet verwachten dat ze een kogel kunnen afvuren.
                                zo is het idd, goed samengevat!
                                http://www.jvs-photography.be/

Comment

Working...
                                X