Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf gezocht!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Fotograaf gezocht!

    Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
    'k zou zeggen, ga in loondienst of start je eigen zaak, al dan niet in bijberoep... dan kan er gesproken worden over "betaald worden" en "hoeveel €€€€€€ vragen?"
    eerder niet, en indien wel, dan zou ik het in elk geval niet te hard van de toren schreeuwen!
    Helemaal mee eens.

    Comment


    • #47
      Re: Fotograaf gezocht!

      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
      'k zou zeggen, ga in loondienst of start je eigen zaak, al dan niet in bijberoep... dan kan er gesproken worden over "betaald worden" en "hoeveel €€€€€€ vragen?"
      eerder niet, en indien wel, dan zou ik het in elk geval niet te hard van de toren schreeuwen!
      Voor een stuk mee eens, want doe het zelf ook.

      MAAR: deze sites zijn 9/10 een vzw en een vzw kan een onkostenvergoeding betalen aan een medewerken van 30 euro/dag met een max van 1200 euro/jaar. Dus eigenlijk is het niet echt een probleem moesten ze u betalen daar dit een onkostenvergoeding is is er voor de fiscus ook geen probleem.
      Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
      http://www.stevevandegaer.be

      Comment


      • #48
        Re: Fotograaf gezocht!

        Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi Bekijk bericht
        'k zou zeggen, ga in loondienst of start je eigen zaak, al dan niet in bijberoep... dan kan er gesproken worden over "betaald worden" en "hoeveel €€€€€€ vragen?"
        eerder niet, en indien wel, dan zou ik het in elk geval niet te hard van de toren schreeuwen!
        Woord!

        Misschien een een ideetje om iedereen zijn KBO/BTW nummer te laten vermelden alvorens ze over verdienen beginnen
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #49
          Re: Fotograaf gezocht!

          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          Nee, hiermee bedoel ik dat beginnende fotografen zich moeten opwerken binnen een bepaalde wereld.

          Correcte prijzen ... binnen de beroepsvereniging zijn ze er waarschijnlijk al 20jaar mee bezig, ondertussen bestaan er nog steeds géén richtprijzen. Mijn antwoord hierop is: vraag een prijs waarbij je als fotograaf denkt vergoeding naar prestatie te hebben. Richtprijzen voor concertfotografie kan ik je niet bezorgen, voor portfolio's wel. (1)

          Als freelancer krijg je inderdaad je opdrachten, maar zonder eerst voldoende contacten te leggen en netwerken uit te bouwen zullen de opdrachtgevers nooit van je bestaan afweten. (2)
          Voor alle duidelijkheid, ik heb geen probleem met je standpunt, maar wie a zegt mag ook b zeggen.

          Ik vind het wel fout dat het probleem telkens weer in handen van de (amateur)fotografen wordt geschoven. Ik kan me best inbeelden dat toegangsticket + frontstage voor beginnelingen een fair deal is. En van jou begrijp ik dat je daarvoor je kot niet uit wil komen. Dus vandaar mijn vraag: waarvoor kom je dan wel je kot uit?
          Concertfotografie is voor zowat niemand een goudmijn. Mijn goedkoopste concertfoto's heb ik verkocht met bijna volledige copyrights voor 10 euro per stuk en wat pistolets. Mijn duurste voor 300 euro (en dan nog maar met heel beperkte gebruiksrechten). En al de rest ligt in het midden. Ik werk sowieso nooit per uur, en verkoop mijn foto's. In principe heb ik een basisprijs per concertfoto (50 euro per foto + volledige onkostenvergoeding) maar naargelang de omstandigheden kan dat nog serieus naar boven (of soms naar onder) aangepast worden.

          (2) Dan lijkt het me nog steeds een positief iets om zangtalent/topofmisic/whatever te 'misbruiken' om die contacten te leggen?

          Comment


          • #50
            Re: Fotograaf gezocht!

            Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
            Mijn goedkoopste concertfoto's heb ik verkocht met bijna volledige copyrights voor 10 euro per stuk en wat pistolets. Mijn duurste voor 300 euro (en dan nog maar met heel beperkte gebruiksrechten). En al de rest ligt in het midden. Ik werk sowieso nooit per uur, en verkoop mijn foto's. In principe heb ik een basisprijs per concertfoto (50 euro per foto + volledige onkostenvergoeding) maar naargelang de omstandigheden kan dat nog serieus naar boven (of soms naar onder) aangepast worden.
            Onder welk statuut?
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #51
              Re: Fotograaf gezocht!

              Nou, Doc H. heeft groot gelijk hoor. Ik zou het ook leuk vinden (maar heb er de tijd niet voor). En ik zou het in dat geval ook met veel plezier gratis doen. Ik zou er in ruil ook wel geen uren in stoppen om ze perfect te maken.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #52
                Re: Fotograaf gezocht!

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
                een vzw kan een onkostenvergoeding betalen aan een medewerken van 30 euro/dag met een max van 1200 euro/jaar. Dus eigenlijk is het niet echt een probleem moesten ze u betalen daar dit een onkostenvergoeding is is er voor de fiscus ook geen probleem.
                Juiste bedragen ken ik niet, kan je wel bij mekaar googlen allicht, 't zal wel in deze orde van grootte zijn. En dat vind ik wél te billijken, de arme vzw kan toch geen prof betalen - niet echt concurrentie voor de vakfotograaf dus. De amateur kan oefenen maar wordt er niet rijk van. Wie er écht aan wil verdienen moet het spel maar eerlijk spelen, met belastingen, KBO/RSZ, noem maar op. Dan wordt het pas eerlijke concurrentie... .

                Comment


                • #53
                  Re: Fotograaf gezocht!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Woord!

                  Misschien een een ideetje om iedereen zijn KBO/BTW nummer te laten vermelden alvorens ze over verdienen beginnen
                  Hela zeg, er zijn nog wel meer mogelijkheden hoor. Het artiestenloket. De kleine vergoedingsregel voor kunstenaars, het kunstenaarsstatuut C1, zelfs interimcontractjes voor 1 dag in geval van gebrek aan andere oplossingen....
                  If you always do what you always did, you will always get what you always got.
                  www.sylviehuybrecht.be

                  Comment


                  • #54
                    Re: Fotograaf gezocht!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                    Onder welk statuut?
                    Op dit moment gewoon als zelfstandige (met kunstenaarsstatuut). Toen ik ermee begon als 'kleine onderneming'.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Fotograaf gezocht!

                      Het kan zijn dat ik verkeerd lees... maar waar men eerst tegen "gratis" was, vind men nu zelfs dat men niet mag betalen tenzij aan voorwaarden, waaraan niemand wil voldoen, voldaan wordt. Sorry, maar er is een gezegde over bossen en bomen, en hier, in dit topic, is het, meen ik, van toepassing .

                      Comment


                      • #56
                        Re: Fotograaf gezocht!

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Het kan zijn dat ik verkeerd lees... maar waar men eerst tegen "gratis" was, vind men nu zelfs dat men niet mag betalen tenzij aan voorwaarden, waaraan niemand wil voldoen, voldaan wordt. Sorry, maar er is een gezegde over bossen en bomen, en hier, in dit topic, is het, meen ik, van toepassing .
                        Het grappige vind ik wel dat als je met zelfstandigen in het algemeen (en fotografen in het bijzonder) face to face gaat praten, dat je honderdduizend tips en mogelijkheden om de oren wordt gesmeten hoe je het gemakkelijkst de fiscus pootje kan lappen en hoe je zelf zoveel mogelijk van je zuur verdiende centen kan overhouden.

                        En eenmaal op het forum klinkt het net andersom: altijd alles volgens de fiscale wetgeving doen, van alles facturen maken, alles bij de btw aangeven en als je de mogelijkheid hebt zoveel mogelijk sociale bijdragen betalen.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Fotograaf gezocht!

                          Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                          En eenmaal op het forum klinkt het net andersom: altijd alles volgens de fiscale wetgeving doen, van alles facturen maken, alles bij de btw aangeven en als je de mogelijkheid hebt zoveel mogelijk sociale bijdragen betalen.
                          I rest my case ...
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #58
                            Re: Fotograaf gezocht!

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            tenzij aan voorwaarden, waaraan niemand wil voldoen, voldaan wordt.
                            Voor elk spel gelden er regels, regels die kan kiezen te volgen of net niet. Ik speel het spel volgens de regels, wat anderen doen is hun keuze.
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #59
                              Re: Fotograaf gezocht!

                              Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                              Het grappige vind ik wel dat als je met zelfstandigen in het algemeen (en fotografen in het bijzonder) face to face gaat praten, dat je honderdduizend tips en mogelijkheden om de oren wordt gesmeten hoe je het gemakkelijkst de fiscus pootje kan lappen en hoe je zelf zoveel mogelijk van je zuur verdiende centen kan overhouden.

                              En eenmaal op het forum klinkt het net andersom: altijd alles volgens de fiscale wetgeving doen, van alles facturen maken, alles bij de btw aangeven en als je de mogelijkheid hebt zoveel mogelijk sociale bijdragen betalen.
                              Je zou wel een enorme domme kip moeten zijn om op een openbaar forum te gaan vertellen dat je regels ontduikt of zwart werkt of .....
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment


                              • #60
                                Re: Fotograaf gezocht!

                                Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                                Nou, Doc H. heeft groot gelijk hoor. Ik zou het ook leuk vinden (maar heb er de tijd niet voor). En ik zou het in dat geval ook met veel plezier gratis doen. Ik zou er in ruil ook wel geen uren in stoppen om ze perfect te maken.
                                De foto's moeten maar geleverd worden op 480px op de langste zijde, dus veel werk is daar niet aan
                                Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                                http://www.stevevandegaer.be

                                Comment

                                Working...
                                X