Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograaf gezocht!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Fotograaf gezocht!

    Al dat cynisme is zo overbodig.

    Er is gewoon een dunne lijn tussen amateurfotografie en professionele fotografie. Kwalitatief is er lang niet altijd een verschil (en als er al een verschil is, hoor je mij niet zeggen dat de professionele fotografen sowieso beter zijn), en goed materiaal om te fotograferen is binnen het handbereik van zowel de pro's als de amateurs. So let's be it.

    Ik zie er dan ook geen probleem in dat dingen als concertfotografie, modelfotografie enzovoort zowel door professionals als door amateurs gedaan wordt. En dat houdt inderdaad in dat er door de amateurs dingen kosteloos gedaan worden waarmee de pro's hun boterham (moeten) verdienen.

    Door gratis te werken kan je inderdaad een mooi portfolio opbouwen, maar voor de meeste amateurs krijg je op die manier vooral access tot meer gratis opdrachten, maar is de stap amateur -> pro een heel andere stap. Dan heb je én een goed portfolio én veel geluk én een goed netwerk nodig.

    Met andere woorden, pro's moeten niet bang zijn voor al die getalenteerde amateurs. De lat wordt misschien wat hoger gelegd, en die mag wat mij betreft nog veel hoger liggen. Voor mij is iedere amateur dan ook welkom om hetzelfde te doen als waar ik mijn geld mee wil verdienen. Ik heb er tot nu toe nog geen boterham minder door kunnen verdienen. En als het mij 'uiteindelijk' niet lukt als pro ligt dat niet aan de amateurs die voor minder geld doen wat ik doe, ligt het ook niet aan al het prachtige materiaal waarmee je foto's kan maken, maar ligt het eerst en vooral aan mezelf.

    Comment


    • #32
      Re: Fotograaf gezocht!

      als een model TFCD poseert, dan is er win win voor beiden in vergelijkbare mate (beiden sparen een gelijkaardige som uit), als er met de foto's toch geld kan verdient worden, dan gaat een deel naar fotograaf en een deel naar model (even tuele winst wordt gedeeld)

      TFCD in dit aanbod is veeleer éénrichtingsverkeer, de fotograaf krijgt niets van de sponsorinkomsten, geen onkostenvergoeding kan er wel onder druk zijn tijd in steken, zijn materiaal verslijten en dus is dit puur profitariaat door de aanbieder van dit "aanbod" van een arme amateur die er naast zijn tijd ook nog centen zal in schieten. Ik heb een stagair bij me gehad die voor een tijdschrift "gewerkt" had met een oplage van 10.000 exemplaren, en zelf geen onkostenvergoeding kreeg .. elke week zat die op een sportevent foto's te nemen voor hen. Aanvankelijk was die heel blij met de "eer" om gratis te werken tot zijn echtgenote de rekening maakt van wat het hem op één jaar tijd had gekost. De rekening liep over de 2000 euro + materiaalbreuk die niet verzekerd bleek te zijn .. het tijdschrift en de adverteerders in dat tijdschrift hebben echter genoten van de mooie foto's ..

      Op het eerste zicht lijkt zo een "deal" waar je "gratis inkom + accreditatie" krijgt te doen, soms krijg je er nog een broodje en een drankje bij .. maar het gaat met onze media helemaal de verkeerde kant op .. fotografen, worden niet gewaardeerd naar prestatie, wel naar bereidheid om gratis te werken.

      Stop met gratis werken, vraag een eerlijke prijs voor je werk, en je zal merken dat ze je nog meer waarderen ipv achter je rug te lachen met je naïviteit.

      Comment


      • #33
        Re: Fotograaf gezocht!

        Ik doe dit voor een andere site en kan u verzekeren dat ik de rechten op mijn foto's mag houden en iedereen bij ons. Volgens mij is dat bij zangtalent ook zo.
        Enige wat je doet is de site uw foto's laten gebruiken enkel op hun site in ruil voor een fotopas.

        Ik zie dit dus als een mogelijkheid om gratis frontstage te kunnen staan op concerten die ik graag doe en daar dan nog foto's te kunnen maken ook. In ruil daarvoor geef ik mijn foto's in heel klein formaat af. Zie daar het probleem niet in.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #34
          Re: Fotograaf gezocht!

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Volledig correct maar van de TS, niet van ons. Diegene die erop ingaat, zal niet gelanceerd geraken, omdat die ene foto die het hém doet, eer en genoegen zal brengen voor de copyright houder, in dit geval NIET de fotograaf. Basta

          -M-
          Het copyright blijft altijd bij de fotograaf, basta.
          Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

          Comment


          • #35
            Re: Fotograaf gezocht!

            Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
            *knip *
            Stop met gratis werken, vraag een eerlijke prijs voor je werk, en je zal merken dat ze je nog meer waarderen ipv achter je rug te lachen met je naïviteit.
            Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt met wat je zegt. Het is een mes dat langs twee kanten snijdt.
            -> Waar kan je als amateur/beginneling dezelfde ervaring opdoen als hetgeen zangtalent (of gelijkaardige initiatieven) aanbieden?
            -> Zijn er dan tegenwoordig nog wel niet-professionele organisaties die (amateur)fotografen de mogelijkheid bieden om tegen een correcte vergoeding te werken?
            -> Wat is een eerlijke prijs om een avond concertfotografie te doen?

            Drie vragen waar ik niet zo direct een antwoord op kan verzinnen...

            Comment


            • #36
              Re: Fotograaf gezocht!

              wat een heksenketel, wat een heksenketel
              1) De TS stelt gewoon een vraag indien er interesse is om aan iets deel te nemen en ja, en dit gratis, niet betaald.
              2) Er wordt nergens om een menig gevraagd evenmin de vraag hoeveel de TS zou moeten betalen voor een foto en nog minder hoeveel een fotograaf (beroeps, amateur) hiervoor dient te vragen.
              3) Wat is er verkeerd met een vraag, ook al is dat om een gratis dienst ? Bij deze stel ik dan ook de vraag indien iemand mijne hof gratis wil komen bewerken .... Daar is toch niets mis mee ?
              4) nergens moeten wij meedoen, dus wie zich niet geroepn voelt doet niet mee. Ook ik doe het niet, maar daarover wil hier niet argumenteren omdat dat off-topic is.

              En dat niet allees gratis is kan best zijn, maar toch, soms is gratuide werkin eens niet slecht. Ooh, ja ik ben bezig met een paar SD's voor te bereiden voor volgend jaar (zoals die van SD-Dendermonde en de SD-AVG-Dendermonde). Ja dat kost me ook wel. Misschien beginnen te overwegen om deelnemingsgelden te vragen ? jezus, ik mag en wil er niet aan denken.

              Dit neemt niet weg dat we mensen kunnen waarschuwen, maar dan zie ik dit liever in een afzonderlijk tpoic zoals:
              - dient ons amateurswerk vergoed te worden als we voor medewerking gevraagd worden
              en dan een tweede topic:
              - Wat kan ik als amateurfotograaf verwachten wat betreft verloning ?
              Let wel, ik spreek over amaterus. Beroeps hebben natuurlijk een ander uitgangspunt maar dan moeten we durven de vraag te stellen of er inderdaad een onderscheid dient gemaakt tussen een beroepfotograaf en een amateur en dit dan zowel financieel of wettelijk.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #37
                Re: Fotograaf gezocht!

                Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                -> Waar kan je als amateur/beginneling dezelfde ervaring opdoen als hetgeen zangtalent (of gelijkaardige initiatieven) aanbieden?
                Zelf het initiatief nemen en een organisator aanspreken, klein beginnen op een lokaal evenement. Eerst leren vlot wandelen dan pas lopen.

                Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                -> Zijn er dan tegenwoordig nog wel niet-professionele organisaties die (amateur)fotografen de mogelijkheid bieden om tegen een correcte vergoeding te werken?
                Freelance is freelance, je legt zelf de contacten.

                Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                -> Wat is een eerlijke prijs om een avond concertfotografie te doen?
                Dat is iets waar iedereen zelf moet over beslissen, ook wel systeem je wil toepassen. Per uur, per foto, per reeks?
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #38
                  Re: Fotograaf gezocht!

                  D'r zitten nog andere kantjes aan dit verhaal... . Als je méér vraagt dan een realistische "onkostenvergoeding" dan ben je inkomsten aan het verwerven. En op inkomsten moet je belastingen betalen, én je moet desgevallend een statuut hebben - van zelfstandige in bijberoep, bijvoorbeeld. Dat wil o.a. zeggen: sociale zekerheidsbijdragen betalen. En geloof me vrij: die van de sociale inspectie lachen er niet mee (wat mij betreft: geheel terecht, maar daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben). Ooit nog gelezen dat gepensioneerde dames werden beboet omdat zij tegen vergoeding koffie en broodjes kwamen serveren bij begrafenissen... .
                  Maar ook de opdrachtgever die goedkope plaatjes wil kan beter twee keer nadenken. Als de gelegenheidsfotograaf tijdens de shoot zijn nek breekt, en de rechter kwalificeert dit als een arbeidsongeval (je werkt namelijk "in opdracht" ?) dan heeft die opdrachtgever een serieus probleem. Vergezocht ? Ik dacht het niet... !

                  Comment


                  • #39
                    Re: Fotograaf gezocht!

                    Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht

                    Stop met gratis werken, vraag een eerlijke prijs voor je werk, en je zal merken dat ze je nog meer waarderen ipv achter je rug te lachen met je naïviteit.
                    Als jij mij zegt waar ik betaalt kan worden om concerten te fotograferen die ik zelf kies, lees vooral die ik zelf kies. Dan stop ik graag met gratis werken. Maar is het al geen voordeel om optredens bij te wonen die je graag bijwoont, op de eerste rij te staan en er niks voor moeten te betalen. Buiten de dag nadien wat foto's doorsturen.
                    Volgens mij werk ik dan niet gratis, want als ik anders naar dat concert wil gaan kost mij dat 5 tot 50 euro inkom. Enkele drankjes, ok die moet je nu ook af en toe betalen maar dikwijls ook niet. Vorige week heb ik nog kunnen genieten van een uitgebreide diner waar de gewone toeschouwers 99 euro moesten voor neertellen.

                    Nu zou ik het wel leuk vinden moest er een onkosten vergoeding kunnen gegeven worden, je rijd tenslotte veel kilometers. Maar het is leuk en je legt veel contacten dus waarom het niet doen?
                    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                    http://www.stevevandegaer.be

                    Comment


                    • #40
                      Re: Fotograaf gezocht!

                      Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
                      wat een heksenketel, wat een heksenketel
                      1) De TS stelt gewoon een vraag indien er interesse is om aan iets deel te nemen en ja, en dit gratis, niet betaald.
                      Ik vat het net iets anders op

                      De TS plaatst een oproep naar het verkrijgen van gratis diensten, liefst op regelmatige basis.
                      Gratis diensten die de TS er op de één of andere manier een financieel voordeel opbrengen (géén foto's = géén kijkers/bezoekers = géén overtuigingskracht naar je adverteerders).
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Fotograaf gezocht!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Zelf het initiatief nemen en een organisator aanspreken, klein beginnen op een lokaal evenement. Eerst leren vlot wandelen dan pas lopen. (1)

                        Freelance is freelance, je legt zelf de contacten. (2)

                        Dat is iets waar iedereen zelf moet over beslissen, ook wel systeem je wil toepassen. Per uur, per foto, per reeks? (3)
                        (1) Ik zie dat niet als een voordeel tov initiatieven die georganiseerd tewerk gaan. Het vlot wandelen en lopen bedoel je denk ik als een kwalitatieve beoordeling. Maar daar wil ik het nu even liever niet over hebben. Wel over het creeren van mogelijkheden. En het alternatief wat je geeft is eigenlijk onzin. Behalve voor festivals en festivalletjes moet je helemaal niet bij de organisator zijn voor een fotopas, maar bij de groep zelf (in casu platenlabel/management). Zomaar iedereen gratis binnenlaten omdat die wat foto's wil maken is iets waar zo'n groep/management/label NIKS aan heeft, dus waren zouden ze janneke of mieke dan zomaar gratis een fotopas geven?

                        (2) Ik praat over amateurfotografen, niet over freelancers. En mijn vraag was wel degelijk een vraag. Over welke organisaties heb je het dan waar je zo'n eerlijke vergoeding zou kunnen krijgen? Een freelancer legt toruwens lang niet altijd zelf zijn contacten. Die werkt gewoon in opdracht.

                        (3) Ja, ok. Maar mijn vraag blijft. Wat is dan een correcte vergoeding?

                        Comment


                        • #42
                          Re: Fotograaf gezocht!

                          Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                          Zomaar iedereen gratis binnenlaten omdat die wat foto's wil maken is iets waar zo'n groep/management/label NIKS aan heeft, dus waren zouden ze janneke of mieke dan zomaar gratis een fotopas geven?
                          Klopt, nu vragen de organisaties soms al dat de foto's dan ook aan hen worden bezorgt of dat je niet binnen mag. Onlangs voorgehad met miss limburg. Wat doe je dan? Dan kan je niet gaan he want dan werk je weer gratis.
                          (Ik ben toen ook niet gegaan, ik werk gratis voor the top of music maar daar blijft het bij ga niet iedereen zomaar gratis foto's leveren)

                          Trouwens ik werk ook pro, heb een eigen zaak maar doe dit er bij omdat ik het leuk vind.
                          Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                          http://www.stevevandegaer.be

                          Comment


                          • #43
                            Re: Fotograaf gezocht!

                            Wat een gezever hier
                            die mens vraagt gewoon of er iemand foto's wil maken voor "zangtalent" punt
                            zoals ik hier kan lezen worden de meeste BDers dik betaald (gratis willen ze geen fotoke maken) om met hun kodakske op de borst een beetje te gaan wandelen in het bos

                            Comment


                            • #44
                              Re: Fotograaf gezocht!

                              Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                              Het vlot wandelen en lopen bedoel je denk ik als een kwalitatieve beoordeling.
                              Nee, hiermee bedoel ik dat beginnende fotografen zich moeten opwerken binnen een bepaalde wereld.

                              Correcte prijzen ... binnen de beroepsvereniging zijn ze er waarschijnlijk al 20jaar mee bezig, ondertussen bestaan er nog steeds géén richtprijzen. Mijn antwoord hierop is: vraag een prijs waarbij je als fotograaf denkt vergoeding naar prestatie te hebben. Richtprijzen voor concertfotografie kan ik je niet bezorgen, voor portfolio's wel.

                              Als freelancer krijg je inderdaad je opdrachten, maar zonder eerst voldoende contacten te leggen en netwerken uit te bouwen zullen de opdrachtgevers nooit van je bestaan afweten.
                              www.fotofolio.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Fotograaf gezocht!

                                'k zou zeggen, ga in loondienst of start je eigen zaak, al dan niet in bijberoep... dan kan er gesproken worden over "betaald worden" en "hoeveel €€€€€€ vragen?"
                                eerder niet, en indien wel, dan zou ik het in elk geval niet te hard van de toren schreeuwen!

                                Comment

                                Working...
                                X