Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft hij een punt > sRGB

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Heeft hij een punt > sRGB

Ik vermoed dat hier een gigantische verwarring plaatsvindt tussen het begrip "werken in een kleurruimte" en een specifiek (ICC) kleurprofiel voor een uitvoerapparaat.
    Alle info op http://www.marc-en-ciel.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Ik vermoed dat hier een gigantische verwarring plaatsvindt tussen het begrip "werken in een kleurruimte" en een specifiek (ICC) kleurprofiel voor een uitvoerapparaat.
      Alle info op http://www.marc-en-ciel.be/
      Nee hoor, hier toch niet!

Dit kreeg ik terug van Pixum Labo's:

Geachte heer/mevrouw De V***
      Bedankt voor het gebruik van de Pixum Online Fotoservice.
      Pixum gebruikt verschillende machines die elk een ander ICC-profiel hebben.
      Vooraf kunnen wij helaas niet bepalen, op welke machine uw bestelling uiteindelijk belandt, daarom kunnen wij spijtig genoeg geen algemeen geldig ICC-profiel doorgeven aan onze klanten.
      Onze aanbeveling is echter altijd de kleurenmodus sRGB bij uw fotobestanden in te stellen.
      Dit komt er het dichtste bij.

Met vriendelijke groeten,

uw Pixum team

en zoals ik al vermeld heb, zelfprinters krijgen hier een gepersonaliseerd ICC profiel (all the way)
      SF
      Last edited by StoneFree; 16 september 2008, 18:16.
      00.00 Gone

Comment

Net zozeer als een printer is een monitor een "uitvoerapparaat" dat een gepersonaliseerd profiel nodig heeft. Bovendien "verloopt" je monitor en moet je dat profiel dus zeer regelmatig vernieuwen door een nieuwe calibratie uit te voeren.

Comment

Net zozeer als een printer is een monitor een "uitvoerapparaat" dat een gepersonaliseerd profiel nodig heeft. Bovendien "verloopt" je monitor en moet je dat profiel dus zeer regelmatig vernieuwen door een nieuwe calibratie uit te voeren.
          Ja ja Okay, zover waren we hier al! (alle 3 weken)
          Het punt is nu dat de Labo's at random printen en geen profiel kunnen geven!
          Dan sta je daar met je gecalibreerde monitor!

ik bedoel maar:

Quote: FestinaLente
          Goed dat hij bij "Kruidvat" laat printen en niet bij "Hema". Beiden gebruiken sRGB, maar ander papier en de kleuren verschillen zoals dag en avond (nacht zou overdreven zijn). Ik weet dit toevallig omdat iemand voor wie ik communiekaartjes maakte, bij beide afdrukcentrales geweest was... die van Hema waren om mee te huilen. Het leken wel totaal andere foto's met fletse tinten.

Ik heb hier ook al gelezen dat met de Marcenciel profielen het helemaal fout liep

SF
          Last edited by StoneFree; 16 september 2008, 19:03.
          00.00 Gone

Comment

Een paar leden gaan nu referentieprints naar meerdere labo's stturen!
            Deze gaan dan vergeleken worden met de X-Rite calibratieweergave, op de monitors.
            Sommingen vragen zich zelfs af, of je niet beter andersom werkt:
            1 Labo kiezen
            2 laten afprinten
            3 monitor afstellen op de prints!

Ja 'tis niet simpel voor de: leden, Labo’gebruikers
            De zelfprinters daarentegen, hebben nu alles zelf in handen en zijn super content, tegen een zware meerkost en werk, natuurlijk!
            SF
            00.00 Gone

Comment

SRGB bestaat uit 3 parameters: witpunt (6500°K), gamma 2.2 en de (beperkte) gamutbepaling.

De preset 'srgb' in je scherm kiezen is niet precies genoeg, je moet calibreren (en dan liefst niet als je scherm in SRGB mode staat) om het zo juist mogelijk te krijgen. Bij alle schermen die ik al tegengekomen heb zet de preset 'srgb' enkel het witpunt ongeveer in de juiste richting, gamma wordt niet aangepast en dat bepaald nu toch wel sterk hoe helder of donker een foto over komt.
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                SRGB bestaat uit 3 parameters: witpunt (6500°K), gamma 2.2 en de (beperkte) gamutbepaling.

De preset 'srgb' in je scherm kiezen is niet precies genoeg, je moet calibreren (en dan liefst niet als je scherm in SRGB mode staat) om het zo juist mogelijk te krijgen. Bij alle schermen die ik al tegengekomen heb zet de preset 'srgb' enkel het witpunt ongeveer in de juiste richting, gamma wordt niet aangepast en dat bepaald nu toch wel sterk hoe helder of donker een foto over komt.
                Laat dit nu juist de punten zijn die je best op het oog instelt, volgens X-rite
                • white point
                • Gamma
                • luminosity

Er is ook een default ....mah ja??

Zie video's

Monitor

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Printer
                Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

SF
                00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                  Een paar leden gaan nu referentieprints naar meerdere labo's stturen!
                  Deze gaan dan vergeleken worden met de X-Rite calibratieweergave, op de monitors.
                  Sommingen vragen zich zelfs af, of je niet beter andersom werkt:
                  1 Labo kiezen
                  2 laten afprinten
                  3 monitor afstellen op de prints!

Ja 'tis niet simpel voor de: leden, Labo’gebruikers
                  De zelfprinters daarentegen, hebben nu alles zelf in handen en zijn super content, tegen een zware meerkost en werk, natuurlijk!
                  SF
                  je foto's afstellen op 1 labo

met een gekalibreerde monitor heb je 1 basis bestand dat goed zit. dat kan je dan later nog aanpassen afhankelijk naar welk labo / medium het moet
                  foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik val hier van verbazing van mijn stoel.
                    Calibreren op het oog... Afstellen op een labo... Monitors afstellen op de prints...

Ik zou zeggen, je doet maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      je foto's afstellen op 1 labo
                      Neen > op 'je' Labo

zoals met je eigen printer = op 'je' printer en geen middelmaat van al de printers uit je straat

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      met een gekalibreerde monitor heb je 1 basis bestand dat goed zit. dat kan je dan later nog aanpassen afhankelijk naar welk labo / medium het moet
                      Hoe meer we er hier over praten, hoe meer we vinden dat dit enkel goed kan werken, als iedereen: van Cam tot print/labo ...enz, met dezelfde norm werkt en dat is nu juist niet het geval!

Samengevat: de homeprinters zijn: /\ (super tevreden)
                      De Labo users zijn: \//\\//\???? Omdat de meeste labo’s “at random” papier, machines en ICC profiles gebruiken!
                      SF
                      00.00 Gone

Comment

En als je dan van printer of labo veranderd?
                        Je past je foto's aan op een gecalibreerde monitor, om ze dan met een profiel voor je labo of je printer/papier combinatie. (evt met gamut controle om verzadigingen aan te passen...)

Jo.

Neen > op 'je' Labo

zoals met je eigen printer = op 'je' printer en geen middelmaat van al de printers uit je straat

Hoe meer we er hier over praten, hoe meer we vinden dat dit enkel goed kan werken, als iedereen: van Cam tot print/labo ...enz, met dezelfde norm werkt en dat is nu juist niet het geval!

Samengevat: de homeprinters zijn: /\
                        De Labo users zijn: \//\\//\???? Omdat de meeste labo’s “at random” papier, machines en ICC profiles gebruiken!
                        SF
                        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                        Nikon stuff

Comment

Ik val hier van verbazing van mijn stoel.
                          Calibreren op het oog... Afstellen op een labo... Monitors afstellen op de prints...

Ik zou zeggen, je doet maar.
                          ....en ik zou zeggen, kijk eens eerst naar de X-Rite vid's
                          00.00 Gone

Comment

Dat is juist de kern van de zaak, er bestaan geen 2 identieke monitors, en daarom moet je calibreren.

Comment

....en ik zou zeggen, kijk eens eerst naar de X-Rite vid's
                              Ik zie echt niet in waarom ik naar een filmke moet kijken waarin iemand een monitor calibreert en een printerprofiel maakt als ik dat al lang zelf doe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                                En als je dan van printer of labo veranderd?
                                Je past je foto's aan op een gecalibreerde monitor, om ze dan met een profiel voor je labo of je printer/papier combinatie. (evt met gamut controle om verzadigingen aan te passen...)

Jo.
                                We bedoelen hier wel de proof setup, hé!
                                Het gaat over printen....toch?
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X