Kan er mij iemand meer vertellen wat voor auteursrechten op foto's er gelden op evenementen.
Meer specifiek:
Ik heb vorig weekend foto's genomen op een event van de hondenschool waar ikzelf ook lid ben, en aangezien dit heel leuk en leerrijk was ben ik van plan dit meer te gaan doen.
In dat geval ben ik dus fotograaf (in de vorm van officiele fotograaf, door de organisatie aangesteld) op evenementen, wat kan, mag en ben ik verplicht te doen met de gemaakte foto's?
Enkele concrete vragen:
1. Mag ik foto's van wedstrijden (dus met bv de deelnemers, en hun honden op), zomaar online plaatsen? En eventueel ook tekoop aanbieden (via http://www.oypo.be/ had ik in gedachten)?
2. Er werden ook portret-foto's gemaakt van mensen met hun hond, die dan ter plaatse afgeprint en verkocht werden, geld voor deze foto's dezelfde regeling als voor de wedstrijd-foto's (dus over online zetten en eventueel verkopen)
3. Hoe zit het met Hi-Res foto's? Ik zit er op zich niets mee in om zowel aan de organisatie, als aan de deelnemers foto's in Hi-Res aan te bieden, gratis zelfs. Is dit volledig eigen keuze, of zijn hier addertjes onder het gras waarop ik toch moet letten? Ik was wel van plan om mijn naam te zetten in 1 van de jpeg metatags...
4. Voorlopig ben ik niet van plan om mij als zelfstandige (volledig of in bijberoep) in te schrijven, dus ik ben in principe gewoon werknemer. Wat mag ik wettelijk gezien doen?
- Is het regelementair om dit verniet te doen?
- Kan ik er op een reglementaire manier geld voor vragen? Ik heb namelijk iets gelezen over het inbrengen van dit soort werkjes als "Diverse inkomsten", zo zou je toch dit soort werkjes wettig kunnen uitvoeren, zonder zelfstandig te worden.
Ik heb gezocht op het forum maar kan niet direct een topic vinden waar deze vragen in behandeld worden. Indien 1 van deze vragen toch al eens gesteld en beantwoord zijn, biedt ik alvast mijn excuses aan, en vraag ik vriendelijk om een link naar betreffend topic te plaatsen, aangezien ik het blijkbaar zelf niet heb kunnen vinden
Alvast bedankt aan iedereen!
Meer specifiek:
Ik heb vorig weekend foto's genomen op een event van de hondenschool waar ikzelf ook lid ben, en aangezien dit heel leuk en leerrijk was ben ik van plan dit meer te gaan doen.
In dat geval ben ik dus fotograaf (in de vorm van officiele fotograaf, door de organisatie aangesteld) op evenementen, wat kan, mag en ben ik verplicht te doen met de gemaakte foto's?
Enkele concrete vragen:
1. Mag ik foto's van wedstrijden (dus met bv de deelnemers, en hun honden op), zomaar online plaatsen? En eventueel ook tekoop aanbieden (via http://www.oypo.be/ had ik in gedachten)?
2. Er werden ook portret-foto's gemaakt van mensen met hun hond, die dan ter plaatse afgeprint en verkocht werden, geld voor deze foto's dezelfde regeling als voor de wedstrijd-foto's (dus over online zetten en eventueel verkopen)
3. Hoe zit het met Hi-Res foto's? Ik zit er op zich niets mee in om zowel aan de organisatie, als aan de deelnemers foto's in Hi-Res aan te bieden, gratis zelfs. Is dit volledig eigen keuze, of zijn hier addertjes onder het gras waarop ik toch moet letten? Ik was wel van plan om mijn naam te zetten in 1 van de jpeg metatags...
4. Voorlopig ben ik niet van plan om mij als zelfstandige (volledig of in bijberoep) in te schrijven, dus ik ben in principe gewoon werknemer. Wat mag ik wettelijk gezien doen?
- Is het regelementair om dit verniet te doen?
- Kan ik er op een reglementaire manier geld voor vragen? Ik heb namelijk iets gelezen over het inbrengen van dit soort werkjes als "Diverse inkomsten", zo zou je toch dit soort werkjes wettig kunnen uitvoeren, zonder zelfstandig te worden.
Ik heb gezocht op het forum maar kan niet direct een topic vinden waar deze vragen in behandeld worden. Indien 1 van deze vragen toch al eens gesteld en beantwoord zijn, biedt ik alvast mijn excuses aan, en vraag ik vriendelijk om een link naar betreffend topic te plaatsen, aangezien ik het blijkbaar zelf niet heb kunnen vinden
Alvast bedankt aan iedereen!
Comment